Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

N mosfet blijft open

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een hele simpele schakeling gebouwt waarbij een BS170 N-kanaal mosfet een relais moet open schakelen. Het relais moet open schakelen wanneer de PTC(de bovenste potmeter in het plaatje, kon geen ptc plaatje vinden) een bepaalde temperatuur bereikt (instelbaar met de potmeter eronder):

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/nmos.gif

Nou dacht ik altijd dat zodra je een Vgs spanning hoger dan de treshold spanning erop zet de mosfet open gaat en zodra de spanning weer lager wordt de mosfet weer sluit (simpel gezegd). In computer simulaties werkt het ook zo maar in de praktijk blijft de mosfet open staan zodra ik 1 keer een voltage op de gate heb gezet. De mosfet gaat nu enkel dicht als ik een negatieve spanning op de gate zet, zodra ik de negatieve spanning er weer af haal staat de mosfet weer open. Ik snap niet waarom dat ding zich nu ineens als Pkanaal gedraagt? Zie ik wat over het hoofd of ben ik gewoon fout bezig?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27
Je hebt nu een spanningsdeler gemaakt, op de gate staat nu altijd een spanning van (pot)/(pot+ptc) staan, en zodra dat boven de 0.7 volt (of iets dergelijks, zie je datasheet) komt in je mosfet open.

Het makkelijkste is een comparator maken denk ik :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even geen componenten liggen om een comparator te maken en ookal moet ik straks een andere manier proberen, ik wil toch graag weten waarom dit niet werkt.

Doordat de PTC flink in weerstand stijgt tijdens gebruik en ik de potmeter laag zet komt automatisch de Vgs spanning onder de treshold spanning. Overigens is de exacte treshold spanning niet uit een datasheet te halen als de Vgs!=Vds .

Als ik trouwens de Nmos los haal en de weerstand meet over drain->source krijg ik ook maar 5 ohm terwijl als ik een ongebruikte bs170 meet een oneindige weerstand krijg.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27
Is dat je complete schema? Want dan mis ik de blusdiode over het relais -> mogelijk de mosfet gesloopt?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 22:07:
Als ik trouwens de Nmos los haal en de weerstand meet over drain->source krijg ik ook maar 5 ohm terwijl als ik een ongebruikte bs170 meet een oneindige weerstand krijg.
Dat kan goed zijn omdat de gate van de FET nog open staat. Er zit daar namelijk een kleine capaciteit (condensator), die zijn lading nog even vast kan houden. Sluit alle pootjes maar eens kort, meet dan de drain en source. Zal oneindig zijn. Zet dan even kort een spanning op de source en gate (zodat deze open gaat) en haal de spanning er weer af. Meet zonder pootjes aan te raken of te verbinden aan elkaar dan weer de drain en source. Nu zal je een hele lage weerstand meten omdat de gate nog steeds open staat.

Misschien heeft je probleem hier ook iets mee te maken, een FET gaat open (of gedeeltelijk open over een bepaald gebied) afhankelijk van de lading van de capaciteit in de gate. Je zet dus niet direct een spanning op de gate, maar bent een hele kleine condensator aan het laden en ontladen. Maar ik zie ook niet zo gauw waar het probleem bij jou zit, op zich zou de spanningsdeler als je echt onder de threshold zit stroom uit de gate moeten trekken als deze nog hoger is, totdat deze gelijk is aan de spanning uit de spanningsdeler. Bij grote weerstanden gaat dit alleen iets langer duren, en heb je een overgangsfase waarin de FET een stukje open zit. Als de gate spanning zo staat dat de FET half open is kan deze nog best wel heet worden, omdat er dan een weerstand is tussen drain en source. Dus zowieso is het waarschijnlijk geen goed ontwerp maar dat wil niet zeggen dat het niet kan werken.

edit: oja blusdiode is wel een goed idee, al zou de body diode van de FET toch moeten voorkomen dat ie stuk gaat? (nee, verkeerd om)(

[ Voor 3% gewijzigd door madwizard op 14-08-2006 22:59 ]

www.madwizard.org

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43
Naar mijn ervaring is de BS170 erg gevoelig voor ESD. Mogelijk heb je de fet al tijdens het monteren beschadigd.

@madwizzard
De BS170 is geen junctiefet maar heeft een geisoleerde gate. De enige stroon die in de gate loopt is dus de laad/ontlaadstroon van de gatecapaciteit. Die is vrij klein (40pF) en zou icm met de 1K potmeter geen merkbare vertraging mogen geven.

[ Voor 53% gewijzigd door jeronimo op 14-08-2006 23:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke blusdiode had ik nog nooit van gehoord maar heb ik toegevoegd (neem aan dat die zo goed zit?) .

Overigens kan ik garanderen dat dit niet het probleem is aangezien ik hier een bs170 heb nieuw uit het zakje, enkel 5 volt op de gate gezet en die vertoont exact hetzelfde probleem. Ik had bij deze ook al geprobeert de capaciteit te ontladen door zowel de pootjes te kruisen als door 5 volt op de source te zetten en de gate grounden. nadat ik het laatste trucje heb gedaan blijft de weerstand wel een tijd oneindig geloof ik.

oh btw, ik had er ook al aan gedacht om het source voltage omhoog te gooien maar ik heb niet meer dan 12volt ter beschikking en die heb ik volledig nodig om het relais te schakelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2006 23:42 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Meet eens de Vgs, theorie en simuleren is allemaal fijn en tof tot je IRL met een probleem zit. Exacte waarden van het échte schema,daar moet je mee werken.
Of je FET nog goed werkt is trouwens erg snel getest, ff gate tegen de +5V en de massa steken moet em doen openen en sluiten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
thing is dat die al open is terwijl er geen spanning op de gate staat...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 00:30:
thing is dat die al open is terwijl er geen spanning op de gate staat...
Een loshangende gate is een antenne. Geen spanning op de gate, dat is dan vast aan de massa (evt door een weerstandje).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
zoals ik al in eerdere posts gezegt heb, ik heb de gate al aan de massa gehouden en zelfs aan negatieve spanning. negatieve spanning sluit de mosfet alleen tijdelijk.
Pagina: 1