Harde schijf inbouwen : hoe master/slave te bepalen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Grover
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-02 01:33
Hoi,

Ik ben bezig een nieuwe schijf in te bouwen in de PC van m'n pa. Hij heeft al een harde schijf (Maxtor 40 Gb, Model : 5T040H4) en ik wil er een 2e bij inzetten : een Maxtor DiamondMax PLus 9 120Gb ATA/133 HDD.

Nu heb ik het als volgt geconfigureerd:

Ik gebruik 1 IDE kabel. Op het uiteinde van de kabel heb ik de DiamondMax PLus 9 120Gb gezet en ik heb hier alle jumpers vanaf gehaald (wat inhoudt dat hij Slave is). Op het midden van de kabel heb ik de Maxtor 40 Gb, Model : 5T040H4 gezet en deze heb ik op Master gezet.

Ik zou graag willen weten (ik ben een redelijke newbie) of dit zo correct is? Als ik nl. naar de BIOS ga (de PC is 5/6 jaar oud en de BIOS dus ook...), dan zie ik wél dat de Maxtor 40 Gb, Model : 5T040H4 goed herkent wordt (Primaire Master), maar de Primaire Slave staat op : [Auto] en daar zie ik dus niet de Maxtor DiamondMax PLus 9 120Gb ATA/133 HDD verschijnen.

Als ik vervolgens de WinXP SP1 CDROM erin doe, dan verschijnt na een tijdje het scherm waar je de schijven kan selecteren. WinXP Setup herkent wél beide schijven, maar zegt het volgende:

D : Maxtor 40 Gb, Model : 5T040H4
C : Maxtor DiamondMax PLus 9 120Gb ATA/133 HDD.

Het oude 40GB model ziet hij als D: en het nieuwe 120GB model ziet hij als C:

Hoe kan dit? Kan het problemen opleveren als ik vervolgens vrolijk op D: Windows ga installeren? Voor de duidelijkheid : het is de bedoeling dat Windows op de Maxtor 40 Gb, Model : 5T040H4 komt te staan, maar dat moet wel C: worden natuurlijk.

Graag wat hulp,
Thanks!

[ Voor 5% gewijzigd door Grover op 14-08-2006 20:55 ]

• Razer86
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-10-2025

Razer86

Hmm....

Mijn XP setup heb ik vrolijk op mijn E: schijf geinstalleerd en werkt perfect, nooit een enkel probleem hiermee gehad.

SystemSpecs - D2 LOD *Razernl

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou Windows op de 120GB schijf installeren. Deze is waarschijnlijk sneller.

En hoe je de jumpers moet zetten, voor master/slave, staat vast wel ergens in de FAQ.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:41

DataGhost

iPL dev

En als je een 80-aderige kabel hebt heb je ze officieel precies verkeerom aangesloten :) Toevallig heb ik er vandaag een foto van gemaakt voor iemand:
http://media.am-im.net/m/?id=NWGDK0ia4n
Verder ga ik mee wat hierboven gezegd is, sluit de 120GB aan als master en installeer daar Windows op, dat zal je gaan merken in de performance. De 40GB is namelijk nog van een (paar) generatie(s) terug, en een heel stuk langzamer. Ook heeft de 120GB-schijf volgens mij 2 platters, van de 40GB weet ik dit niet zeker. Het komt in elk geval de snelheid ook ten goede.