zijn er progjes om directX8 kaart 9 shaders te simuleren.

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-07 22:09
Hoi,

Ik heb nog zo'n mooie supersnelle GeForce4 Ti4600 kaart. Enige probleem is dat ie geen directX9 is en dus die pixelshaders 2.0 allemaal niet heeft. Bij steeds meer spelletjes begin ik tegen dit probleem aan te lopen.

Zijn er al progjes te vinden die shaders kunnen simuleren op directX9? Het is zo duur om een nieuwe kaart te kopen, want waarschijnlijk zal die, tenzij ik heel veel geld uitgeef, ook een stuk langzamer zijn dan mijn Ti4600 wat betekent dat ik per spel mijn kaart moet gaan omwisselen voor het mooiste effect. En daar heb ik absoluut geen zin in.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:14
Nope, vergeet het maar. Of tevreden zijn, of nieuwe kopen.

[ Voor 43% gewijzigd door Brent op 14-08-2006 20:08 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

afaik zijn die progs er niet, simpelweg omdat het een hardwarematig iets is dat wordt aangeroepen.

Hoe kom je er overigens bij dat een nieuwe kaart langzamer zal zijn dan een TI4600? Een 4600 is zeker geen verkeerd kaartje, maar vrijwel alles wat je nu kan kopen is sneller dan dat ding.

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik weet iig dat er voor battlefield 2 wel zo'n hack is waarmee het werkt.

Misschien kan je 3d analyzer proberen, daarmee kan je wat dingen faken/emuleren aan je videokaart. Of deze ook shaders doet weet ik zo niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Def_P op 14-08-2006 20:19 ]

I, for one, like Roman numerals

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-07 22:09
Punt is dat mijn slot AGP is, en als ik een nieuwe videokaart zou kopen ligt een PCI-E voor de hand omdat die dan nog even meegaat, wat betekent dat ik een niuew mobo moet hebben, en gelijk nieuw geheugen etc etc etc.

Daar heb ik het geld niet voor.

Sowieso trouwens stom dat een product wat ik 3 jaar geleden voor een flinke boel geld gekocht heb nu al naar de prullenbak kan. Niet eens omdat ie zo langzaam is (oke dan had ik het nog begrepen), maar simpelweg omdat die niet meer support word.

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-07 19:28
Def_P schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:18:
Ik weet iig dat er voor battlefield 2 wel zo'n hack is waarmee het werkt.
Waarschijnlijk draai je BF2 dan hooguit in DX8. Het is inderdaad niet mogelijk. Je kan geen gebruik maken van features, die je niet hebt. DX8 kaarten steken nu eenmaal anders in elkaar dan DX9. Wanneer er straks DX10 spellen zijn, kan jij die ook niet in DX10 mode spelen met je DX9 kaartje.

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Er zijn ook wel snellere kaarten met AGP slot te krijgen hoor. Zelfs wat recentere NVIDIA kaarten.
Kijk even in de pricewatch voor wat voorbeelden.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Kijk voor een 2e hands 6800 AGP. Daarmee kun je in principe alle spellen wel mee spelen. Hooguit dat je de nieuwste games op lagere resolutie moet draaien en minder eyecandy maar je kan wel alles spelen op 1024x768.

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-07 19:28
filipy23 schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:21:
Punt is dat mijn slot AGP is, en als ik een nieuwe videokaart zou kopen ligt een PCI-E voor de hand omdat die dan nog even meegaat, wat betekent dat ik een niuew mobo moet hebben, en gelijk nieuw geheugen etc etc etc.

Sowieso trouwens stom dat een product wat ik 3 jaar geleden voor een flinke boel geld gekocht heb nu al naar de prullenbak kan. Niet eens omdat ie zo langzaam is (oke dan had ik het nog begrepen), maar simpelweg omdat die niet meer support word.
3 jaar is behoorlijk veel voor een videokaart uit een gamesysteem. Er zijn nog steeds redelijk presterendeAGP kaarten te krijgen. Misschien kan je kijken of je bijvoorbeeld bij V&A nog een goede oudere AGP kaart kan krijgen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:59
FYI: Call Of Duty 2 kan in DX 7 modus worden gezet.
Call of Duty 1 weet ik niet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ten eerste is het zo dat je kaar nog wel gesupport wordt, maar dat het gewoon niet alle mogelijkheden biedt van nieuwere kaarten.
Daarbij is 3 jaar toch een standaard levensduur voor een stukje hardware.

Verder is het zo dat bijv de 7600GS van Nvidia ook op AGP beschikbaar is en er zijn vast nog wel Ati equivalenten te vinden. Dus je hoeft echt niet gelijk alles te upgraden.

Zelf draai ik nu met een 7800GS op een MPX platform, terwijl dat ook al de nodige jaartjes oud is.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-07 08:43

Ik ben een jaartje geleden overgestapt van een TI4200 128 MB naar een 6800LE welke ik heb geunlocked en overgeklokt en ik kan je echt zeggen dat het een enorme verademing was.

De Geforce 4 titanium serie is nog altijd leuk, in mijn 2e pc woont nu de TI4200 maar het zijn inderdaad de features, maar eerlijk is eerlijk, alles boven een 5900XT of een 6600 verliest een TI4600 van.

Kijk inderdaad eens voor een (gebruikt) 6800 AGP kaartje, wil je geen geld meer uitgeven aan AGP kaartjes dan moet je alles op DirectX 8 blijven draaien.

Een jaar geleden vond ik het nog niet eens zo'n slechte investering, ik stond meer voor de keuze of over een half jaar een compleet systeem, of toen nog een AGP 6800LE kopen en nog zeker een jaartje goed vooruit kunnen. Ik heb me toen mijn 6800LE gekocht voor 114 euro.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Ik snap precies wat je bedoelt. Je Geforce 4 ondersteunt namelijk geen pixelshader 1.4 of 2.0, waardoor je een groeiend aantal games niet eens meer kan opstarten, terwijl een tragere FX5200 dat wel kan. Een nieuwe videokaart kopen is dan vaak de enige oplossing voor dit probleem, maar soms zijn er enkele thirdparty progjes te krijgen waarmee je een bepaald spel toch nog op kan spelen (denk aan Oblivion en Battlefield 2).

Is een Sparkle Geforce 6800 128 MB DDR van de Dollarshop voor €99 niet wat voor je?

Ik heb ook ooit last van zoiets gehad met mijn Geforce 2. Met die kaart kon je op een bepaald moment ook niet meer de nieuwste games spelen, omdat de kaart simpelweg geen ondersteuning had voor pixelshader. Volgens mij was Splintercell 2 een van die eerste spellen, waarvoor je minimaal een Geforce 3 of ATi Radeon 8500 nodig had...

[ Voor 29% gewijzigd door AntonH op 14-08-2006 21:21 ]

Verwijderd

Ik heb hier ook nog een ti4200, zeker geen slechte kaart en de meeste game's kan ik nog wel draaien. Maar laatste tijd loop ik er ook steeds tegen aan dat het nog een DX8 kaart is.
Volgend jaar komt er een geheel nieuw systeem met DX10 kaart ect, maar ik ben van plan om voor de tussentijd nog een ander kaatje te kopen. Die 6800 is helemaal niet slecht voor 100 euro, maar deze heeft maar 128mb. Mischien is een Nvidia 7600GS of een Ati x1600Pro 256mb wel wat, liggen allebij zo rond de 125 euro.

(edit)

Ik zie net ook een 6800 256 mb ddr3 versie voor 120 euro staan.
Welke raden jullie aan, een 7600GS, x1600Pro (256mb) of toch de 6800 256MB DDR3?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2006 21:23 ]

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Staar je niet blind op het aantal MB's, want die 256 MB is alleen maar handig op hogere resoluties met AA en AF ingeschakeld! Bovendien valt een Geforce 6800 met 128 MB wel te unlocken en de 256 MB variant over het algemeen niet.

Edit:
Een 7600GS AGP is natuurlijk ook een optie, want deze kaart ondersteunt zelfs shader model 3.0 en kan dus nog wat langer mee. Wat betreft de prestaties ligt deze gpu volgens mij ergens tussen de 6600GT en 7600GT. Dat moet je zelf maar even uitzoeken :P.

[ Voor 36% gewijzigd door AntonH op 14-08-2006 21:41 ]

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:50
Hier ligt ook nog een Ti4600 in de kast. Heb met de overstap naar nieuwe hardware gekozen voor PCI-e.
Dit vereiste wel een nieuw MoBo en geheugen. Mijn 7800GTX 256 mb heb ik ook 2e hands gekocht voor 200 euro en dat was in januari. (vriendenprijsje binnen de familie)
Door deze aanschaf heb ik wat geld overgehouden om snel te kunnen overstappen naar een DX10 kaart.

De Ti4600 heeft toch 4 jaar maximaal gewerkt in mijn pc. Nachtenlang counterstrike/SOF2/Battlefield etc. Echt een topkaart voor die tijd, en nog steeds staat hij zijn mannetje bij een hoop games. Maar voor een beetje gameplay zou ik toch voor PCi-e gaan als je wat cash hebt. heb je dit niet ga dan voor een snellere AGp kaart.

[ Voor 12% gewijzigd door Mr. Blonde op 14-08-2006 21:33 ]

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
staar je inderdaad niet blind op mb's ik heb liever 128mb-ram ddr3 geheugen dan 256mb-ram ddr1 geheugen

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Voor Oblivion is er afaik ook een hack, Oldblivion genaamd. Hiermee kan je op een GF4 ook Oblivion draaien :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

anton121 schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 21:24:
Staar je niet blind op het aantal MB's, want die 256 MB is alleen maar handig op hogere resoluties met AA en AF ingeschakeld! Bovendien valt een Geforce 6800 met 128 MB wel te unlocken en de 256 MB variant over het algemeen niet.

Edit:
Een 7600GS AGP is natuurlijk ook een optie, want deze kaart ondersteunt zelfs shader model 3.0 en kan dus nog wat langer mee. Wat betreft de prestaties ligt deze gpu volgens mij ergens tussen de 6600GT en 7600GT. Dat moet je zelf maar even uitzoeken :P.
Allemaal leuk een aardig. maar het gaat er wel om dat de Topic maker het erg vind dat zijn dure kaart na 3 jaar al weer verouderd is. ik kan je wel garanderen dat een GeForce 6800 geen 3 jaar meer mee gaat qua features.

Het is spijtig maar waar. nieuwe features worden in een razend tempo ontwikkeld en dan is 3 jaar voor een Videokaart al erg veel.

Ik begrijp best dat je er het geld niet voor hebt (heb ik namelijk ook niet) maar AGP kan nog zeker een aantal jaren mee. in dat geval raad ik wel aan een Ati X1600 Pro of GeForce 7600GS te kopen. want die heeft meer features en gaat dus wat langer mee dan een 6800, en dat lijkt me toch een eerste prioriteit voor jou.

X1600 Pro is al wel tweedehands te krijgen, maar ook hier mee kun je geen 3 jaar vooruit. daarvoor gaan de ontwikkelingen veel te snel.

Op den duur zal de rest van je systeem er ook de brui aangeven met alle nieuwe software..

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-07 08:43
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 23:09:
[...]

Allemaal leuk een aardig. maar het gaat er wel om dat de Topic maker het erg vind dat zijn dure kaart na 3 jaar al weer verouderd is. ik kan je wel garanderen dat een GeForce 6800 geen 3 jaar meer mee gaat qua features.

Het is spijtig maar waar. nieuwe features worden in een razend tempo ontwikkeld en dan is 3 jaar voor een Videokaart al erg veel.

Ik begrijp best dat je er het geld niet voor hebt (heb ik namelijk ook niet) maar AGP kan nog zeker een aantal jaren mee. in dat geval raad ik wel aan een Ati X1600 Pro of GeForce 7600GS te kopen. want die heeft meer features en gaat dus wat langer mee dan een 6800, en dat lijkt me toch een eerste prioriteit voor jou.

X1600 Pro is al wel tweedehands te krijgen, maar ook hier mee kun je geen 3 jaar vooruit. daarvoor gaan de ontwikkelingen veel te snel.

Op den duur zal de rest van je systeem er ook de brui aangeven met alle nieuwe software..
Welke belangrijke features heeft een 7600 of een x1600 kaart dan tegenover een 6800?

Adviseer TS dan een 6600 of een X600 ofzo gebruikt te kopen, features versus prijs de beste oplossing om toch nog een spelletje te kunnen spelen en je pompt geen berg geld meer in agp.

sorry, x600 heeft nog geen pixelshader 3 dus valt ook af.

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:22
WACHT
er is iets, swshader of nu de commerciele versie swiftshader maar die doen alles in software & ze ondersteunen niet alles het wordt nu doorontwikkeld bij de jonges van transgaming.

[ Voor 47% gewijzigd door oeLangOetan op 15-08-2006 11:41 ]

Verwijderd

kijk maar eens naar een geforce 6800 le met 256 mb

je core zet je op 450~500 mhz & je geheugen op 850~900

kan bij mij ook gemakkelijk, wel even op letten dat je snel geheugen hebt, en je hebt een prima kaartje :)

kost ook nog eens nop ( op AGP )

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
oeLangOetan schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:40:
WACHT
er is iets, swshader of nu de commerciele versie swiftshader maar die doen alles in software & ze ondersteunen niet alles het wordt nu doorontwikkeld bij de jonges van transgaming.
op zich wel interessant, al zal de snelheid te laag zijn denkik:
"SwiftShader performs over 50 times faster than Microsoft's Direct3D Reference Rasterizer in tests with sample applications and can achieve performance close to low-end hardware 3D cards in many cases"

maar er is een demo te downen, dus @TS: misschien het proberen waard?
http://www.transgaming.co...index&func=display&ceid=8

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kunt prima tweedehands (of misschien nog nieuw) een Ati Radeon 9800 pro kopen voor een paar tientjes welke stukken sneller is dan die geforce 4600 en wel direct 9 ondersteunt. Zit je ook niet meteen vast aan een dure kaart welke nog 3 jaar mee moet gaan en kun je over een jaar ofzo zonder schuldgevoel je moederbord/geheugen/cpu/videokaart etc. upgraden ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Palomar op 16-08-2006 10:26 ]

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-03 17:32
Puppetmaster schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 10:20:
[...]

op zich wel interessant, al zal de snelheid te laag zijn denkik:
"SwiftShader performs over 50 times faster than Microsoft's Direct3D Reference Rasterizer in tests with sample applications and can achieve performance close to low-end hardware 3D cards in many cases"

maar er is een demo te downen, dus @TS: misschien het proberen waard?
http://www.transgaming.co...index&func=display&ceid=8
Die jongen die dit geschreven heeft, heeft het geschreven in zijn vrije tijd tijdens dat hij burgerlijk ingenieur volgt bij ons in de Universiteit Gent. Het heeft hem ondertussen al een stage bij nVidia opgelevert, en een stand op de E3 van vorig jaar met transgaming. UT2004 kunnen ze al vlot draaien, alles puur software. Momenteel ontwikkelt die jongen dat nog steeds alleen, waardoor het waarschijnlijk nog niet zo erg snel vooruit zal gaan. Transgaming is dan ook een bedrijf met geen te grote budgetten. Momenteel moet hij opboksen tegen Joe Carmack die een gelijkaardige software-matige direct3d zou implementeren. Het is nog niet dual-core optimized, wat een serieuze boost zou kunnen geven aan de prestaties.
Pagina: 1