Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

slijper op luchtdruk, haalbaar voor de amateur ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.604 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:30
Meeste mensen begrijpen een dremel (of namaak) om gaten in hun kast te maken. Dat doe ik ook. Nu heb ik net een dremel laten doorbranden (hiervoor een kinzo gehad). Omdat dit geintje me te duur is en ik een compressor heb vroeg ik me af om tweakers ook ervaring hebben met luchtgereedschap voor casemodding?

Het gaat om bijv: vb slijper
of slijper 2

En kan hier al het dremel gereedschap in?

if broken it is, fix it you should

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:04
Lijkt me dat je een hele dikke compressor moet hebben om daar constant mee te kunnen werken.
Spulletje lijkt me OK; profi zaken doen bijna alles op luchtdruk...

[ Voor 27% gewijzigd door SniperGuy op 14-08-2006 20:05 ]

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 11:38

gakkethijs

niks

elgringo schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:00:
Meeste mensen begrijpen een dremel (of namaak) om gaten in hun kast te maken. Dat doe ik ook. Nu heb ik net een dremel laten doorbranden (hiervoor een kinzo gehad). Omdat dit geintje me te duur is en ik een compressor heb vroeg ik me af om tweakers ook ervaring hebben met luchtgereedschap voor casemodding?

Het gaat om bijv: vb slijper
of slijper 2

En kan hier al het dremel gereedschap in?
als ik het zou doen zou ik die eerste nemen bij die kan je de toeren tenminste regelen. 25k rpm is ~ evenveel als top van een dremel maar dat is veel te snel. Maar hoe krijg je in een dremel door gebrandt? ik heb nu een mannesman maar ik vraag me af hoe je die kapot krijgt :S. maar als een 'stokje' van het zaagblad er inpast dan moet het kunnen

Verwijderd

met luchtdruk heb je natuurlijk het voordeel dat het nooit gaat doorbranden, perslucht mag je namelijk zoveel overbelasten als je wil, maar kan jouw compressor wel het benodigde verbruik leveren? 250 tot 400 liter per minuut wordt namelijk niet door elke compressor gehaald.

deze vb. http://einhell.com/englis...search=air+tech+&x=0&y=0# (Euro 8/24, staat ergens onderaan; huis tuin en keuken-compressor, prijs rond de 100€) geeft al 1.5kW en is NIET voldoende om de hierboven vermelde toestellen aan te drijven.

Het dremel gereedschap zal er wel inkunnen, het is een gewone aandraaispankop als ik het zo bekijk, dus dat zit volgens mij wel goed.

edit; welke compressor heb je staan?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2006 20:08 ]

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Heb met zoiets al gewerkt, en kan je zeggen, het werkt SUPER!

Maar waarmee ik heb gewerkt was wel een zwaar ding, en vond ik toch minder handig dan mijn dremel voor kleiner dingen.

• elgringo
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:06:
met luchtdruk heb je natuurlijk het voordeel dat het nooit gaat doorbranden, perslucht mag je namelijk zoveel overbelasten als je wil, maar kan jouw compressor wel het benodigde verbruik leveren? 250 tot 400 liter per minuut wordt namelijk niet door elke compressor gehaald.

deze vb. http://einhell.com/englis...search=air+tech+&x=0&y=0# (Euro 8/24, staat ergens onderaan; huis tuin en keuken-compressor, prijs rond de 100€) geeft al 1.5kW en is NIET voldoende om de hierboven vermelde toestellen aan te drijven.

Het dremel gereedschap zal er wel inkunnen, het is een gewone aandraaispankop als ik het zo bekijk, dus dat zit volgens mij wel goed.

edit; welke compressor heb je staan?
24L tank 200L/min pomp, 8bar
Als ik hem niet constant gebruik moet het prima gaan denk ik, anders zet ik de luchtdruk wel wat lager ;) toch?

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Als je met gewone compressor dat ding wil gebruiken moet je om de halve minuut weer wachten tot je compressor op druk is gekomen, omdat er ook maar weinig lucht in je tank gaat :Y)
Dus dan wordt een window maken ook een vervelend karwei. Persoonlijk gebruik ik daar nog steeds het liefst een figuurzaag voor trouwens. Werkt veel netter :Y

Ik moet ineens denken aan de tol die ik hier heb liggen, daar valt ook niet fatsoenlijk mee te werken met mijn compressor. Luchtgereedschap is ook nog vrij prijzig, en de gedachte achter luchtgereedschap is ook deels gebaseerd op het feit dat als je de slang doorslijpt/snijdt geen blootliggende draden hebt, wat uiteraard gevaarlijk is. Ik zou gewoon zo'n cheap-ass multitool-ding kopen, als ie kapot gaat is het geen rib uit je lijf en je koopt gewoon weer een nieuwe. (die tweede is niet duur trouwens :D)

[ Voor 43% gewijzigd door oshiro op 14-08-2006 23:09 ]

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:44

_Ernst_

Mark It Zero!

elgringo schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:38:
[...]

24L tank 200L/pu pomp, 8bar
Als ik hem niet constant gebruik moet het prima gaan denk ik, anders zet ik de luchtdruk wel wat lager ;) toch?
Gaat nooit lukken met die compressor...

Luchtverbruik: 250 ltr/min

Jou compressor doet 200 liter per uur, en die tank van 24 liter is binnen no time leeg. Voor dat gereedschap zul je dus een veel zwaardere compressor moeten hebben om er enigsinds mee te kunnen werken lijkt me.

Last.fm

• Ediejo
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

EB cardetailing tot aan uw huis

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-08 16:16

Sir_G-nius

- - -

Ik heb hier ook zo'n ding, heb eigenlijk nog nooit geprobeerd of m'n Dremel tools er in passen.
Maar ik draai dat ding op een 380V compressor. Dat gaat goed, je laat zo'n ding toch niet 24/7 draaien dus de compressor kan de tank makkelijk vol houden. Ik draai em dan op 10-11bar.

Ik gebruik wel altijd een boormachine op lucht, geen gezeur met lege accu's endergelijke. ;)

Ik moet wel zeggen dat mijn compressor totaal niet even ergens anders neer te zetten is. Heb ook nog zo'n 'kleintje' op 220V maar die kan het meeste gereedschap niet bij houden.

• Mistacal
  • Laatst online: 15:58
200 L/u = 3,3 L/min (hoogst onwaarschijnlijke waarde. Aangezien dit ver onder normaal nivo ligt) Ik denk eerder dat het 200L/min is wat nog zal resulteren in een lege tank na korte tijd datje het gereedschap gebruikt

Verbruik gereedschap = 240 L/min

Tank inhoud zal in 6 sec leeg zijn. Aangezien 240 / 24 = 10 en 1min / 10 = 6 sec Je compr gaat dit never bijhouden. Het gereedschap dat je aangeeft is zeer extreem. Voor dit soort gereedschap heb je minimaal een compr dat het luchtverbruik bij kan houden (bij voorkeur meer)

Je kan beter voor iets kleiner gereedschap gaan wat ook nog handzamer is ook. Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.vrbfrieslandonline.nl/site/resize.asp?foto=45461_4.jpg&breedte=150

Afbeeldingslocatie: http://www.vrbfrieslandonline.nl/site/resize.asp?foto=45453.jpg&breedte=150

Dit gereedschap zal na wat studie best kunnen voldoen m.b.t. je compressor.

[ Voor 12% gewijzigd door Mistacal op 15-08-2006 12:46 ]

__/`\__/`\__

• elgringo
Mistacal schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 12:42:
200 L/u = 3,3 L/min (hoogst onwaarschijnlijke waarde. Aangezien dit ver onder normaal nivo ligt) Ik denk eerder dat het 200L/min is wat nog zal resulteren in een lege tank na korte tijd datje het gereedschap gebruikt

Verbruik gereedschap = 240 L/min

Tank inhoud zal in 6 sec leeg zijn. Aangezien 240 / 24 = 10 en 1min / 10 = 6 sec Je compr gaat dit never bijhouden. Het gereedschap dat je aangeeft is zeer extreem. Voor dit soort gereedschap heb je minimaal een compr dat het luchtverbruik bij kan houden (bij voorkeur meer)

Je kan beter voor iets kleiner gereedschap gaan wat ook nog handzamer is ook. Zoiets als dit:
[afbeelding]

[afbeelding]

Dit gereedschap zal na wat studie best kunnen voldoen m.b.t. je compressor.
Waar kun je deze shoppen?
Ik heb ook een andere gevonden 115L/min dus dat gaat werken: SU P7732MK
en volgens www.airtool.nl:

stiftslijper set st-7732MK
toerental onbelast 25000 pm
werkdruk 6 bar
gewicht 0,4 kg
aansluiting 3 en 6mm spantang
luchtverbruik 115 l/min
1/4 aansluiting
geluidsdrukniveau 96 db(a)
totale lengte 160 mm
toepassingen slijpen polijsten
in koffer met 10 slijpstenen
merk sumake

die 3mm heb ik nodig voor dremele tools. Alleen vraag ik me af of deze veel minder vermogen heeft ivm een dremel oid. Edit: mijn kinzo heeft 110W (en dat was meer dan zat)

• Mistacal
  • Laatst online: 15:58
Deze die op de site staat komt veel meer overeen met een dremel.

rechte boormachine ZK-4206P
10 mm kop
20000 rpm
ergonomisch hand grip
toerental regelbaar
1/4 aansluiting
€ 78,00

De kop is instelbaar dus al het gereedschap kan erin. Ander voordeel is dat het toerental regelbaar is. Zo rag je niet meteen al je dremelgereedschap erdoorheen. En over het vermogen hoef je je geen zorgen te maken. Gereedschap werkt meestal tussen de 5 en de 12 bar en dat is een hoop vermogen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mistacal op 15-08-2006 17:13 ]

__/`\__/`\__

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voor het priegelwerk, waar de dremel vaak best OK voor is zal ie denk ik niet echt voldoen, takkeherrie en trillingen door de lucht. Laat staan de stugge lucht slang T.O. een soepel snoer. Echte vervanger vind je er dus niet in, maar wel een goede aanvulling in de taken waar de dremel te weinig power heeft.

Wel veel ervaring met 2 lucht boormachines, en die werkte erg prettig, Zelfs fijner dan electrische voor het standaard boorwerk.

Oh, en dremels laten doorbranden is echt niet zo moeilijk hoor :/ Ik heb in 2 jaar tijd inmiddels al 3 rotors en een setje koolborstels versleten. Vreemd genoeg blijft de oude dremelversie het goed doen, behalve dan dat de koolborstels gewoon op waren, niets vreemds. De nieuwere ging dus wel telkens stuk. Nieuwe rotor is niet zo duur overigens, was dacht ik 18€.

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 15-08-2006 17:17 ]

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:12
ik vind dat trillingen nog wel meevallen hoor ferry.........zeker na halfuurtje heb je dat ding echt wel goed genoeg in de hand om wat precisiewerk te verrichten. Merkte het ook met mijn brommer en op de schadezaak van me pa.

K to the KillaZ

Verwijderd

Ik gebruik zelf zo'n soort luchttolletje, wel een ander merk.
Werkt super, als je eenmaal aan luchtgereedschap gewend bent wil je niets anders meer!
Houd er wel rekening mee dat dit allemaal wat groffer uitgevoerd is als een dremel.
Zo'n tol is dikker in diameter, en bewegende deel steekt tov dremel zeker 1,5cm verder naar achter toe.
toerental word bepaalt door hoever inknijpen, is in het begin lastig om constant toerental aan te houden(behalve max rpm dan).
Daarbij komt ook dat de flexibiliteit van je slang het comfort grotendeels bepaalt.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

Nox

Noxiuz

Wij hebben op het werk ook zulk gereedschap, alleen in pistool-vorm. Vond het geweldig licht, dus minder zwaar dan een dremel. Werkt wel fijn, vooral als je grotere schijven erop zet. Kleine apparaten hebben het vermogen er niet voor en de grote zijn vrij lomp zwaar.

Je hebt idd iets met 380v nodig wil je zoiets goed kunnen gebruiken. Ik weet niet precies wat wij hebben, maar iig een 2 cilinder.

Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.nl/kopen/7/9d/53537239.jpg Zoiets dus, alleen de motor en compressor zelf is een slagje groter en 2 cilinders.

Als wij luchtgereedschap gebruiken gaat deze ook na 15s aanslaan, en ratelt dan de hele tijd door. We hebben onlangs ook een gritstraalketel gekocht, maar onze compressor trekt dat niet voluit hoor. Moeten we een grotere bouwcompressor voor halen (joepie, nieuw speelgoed!)

Met zon klein dingetje kan je amper een Tekker (zon pistool met nietjes noemen we hier zo) mee voeden. Dan is hij al bijna fulltime aan het draaien.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Heren, denk ook even aan het geluidsniveau. Naast de compressor (neem aan dat je geen schroefcompressor aanschaft) maken de airtools een hoop herrie. Daar is een dremel relatief stil bij. Hopen dat je buren er geen punt van maken.

• elgringo
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 22:13:
Heren, denk ook even aan het geluidsniveau. Naast de compressor (neem aan dat je geen schroefcompressor aanschaft) maken de airtools een hoop herrie. Daar is een dremel relatief stil bij. Hopen dat je buren er geen punt van maken.
Ik heb een vrijstaand huis en mijn huisgenoten moeten dat maar slikken >:)
En zo vaak ga ik hem ook niet gebruiken :D

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Waarom niet groot motorblok aan de haak hangen, en dan vervolgens via flexibele aandrijfstang ermee slijpen. Dremel zelf is klein, maar als je grotere motor aan haakje hangt, dan gaat het minder snel stuk. De motor zelf zal zwaar zijn, maar de flexibele aandrijfstang maakt werk weer lichter.

• Bulls
  • Laatst online: 10-11 19:42
dremel gereedschap past niet in zo'n lucht vrees, bij mijn werk bebruiken we ook zulk spul, en ik heb ene oud vrees kopje mee naar huis om in de dremel te hebben, alleen heb ik het staafje flink moeten versmallen voor hij in de dremel paste.

2mm vs 5 á 6mm

en je moet een huge mofo van een compressor hebben

• elgringo
WSaeNoTSoCK schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 02:25:
dremel gereedschap past niet in zo'n lucht vrees, bij mijn werk bebruiken we ook zulk spul, en ik heb ene oud vrees kopje mee naar huis om in de dremel te hebben, alleen heb ik het staafje flink moeten versmallen voor hij in de dremel paste.

2mm vs 5 á 6mm

en je moet een huge mofo van een compressor hebben
die ik heb besteld heeft 115l/min nodig mijn pomp is 200l/min gaat prima.
Dremel heeftt 3mm tools en deze 6 en 3. Gaat dus prima passen:

http://www.sumake.com/cgi..._detail_lst.pl?ProdID=694

• Guust Flater
  • Laatst online: 21-11 16:53
_Ernst_ schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 23:11:
[...]

Gaat nooit lukken met die compressor...

Luchtverbruik: 250 ltr/min

Jou compressor doet 200 liter per uur, en die tank van 24 liter is binnen no time leeg. Voor dat gereedschap zul je dus een veel zwaardere compressor moeten hebben om er enigsinds mee te kunnen werken lijkt me.
Gaat wel lukken, reken maar mee: Een tank van 24 liter maal 8 bar = 192 liter als die slijper 200 liter per uur levert kun je zonder dat de compressor aan staat al bijna een uur werken. Daar komt bij dat je natuurlijk niet continu die slijper aan hebt staan, maar ook af en toe pauzeert, moet het dus makkelijk kunnen.

Verwijderd

Misschien is het verstandig om, voordat je vanalles aanschaft, te vragen of je ook een olie vernevelaar nodig hebt bij deze slijpers (voor de interne smering).

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:04

Cheezus

Luiaard

Guust Flater schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 09:55:
[...]

Gaat wel lukken, reken maar mee: Een tank van 24 liter maal 8 bar = 192 liter als die slijper 200 liter per uur levert kun je zonder dat de compressor aan staat al bijna een uur werken. Daar komt bij dat je natuurlijk niet continu die slijper aan hebt staan, maar ook af en toe pauzeert, moet het dus makkelijk kunnen.
De slijper GEBRUIKT (dus niet levert :P) 250 liter per MINUUT. Dus de tank is binnen een minuut leeg. De compressor levert 200 leter per UUR en moet dus meer dan een uur pompen om de slijper een minuutje te kunnen laten draaien..

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Tikfoutje ergens ofzo, want die compressor zal 200 l/min leveren en niet per uur.

• boertje125
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09-2024
De compressor zal ongetwijfeld 200 liter per minut leveren. i.p.v. per uur
een kinkzo bij de gammel kan dat al.

Er bestaan ook slijper die aan deze 200 liter voldoende hebben.

luchtgereedschap is fijn spul om mee te werken en een stuk goedkoper doordat er nauwelijks onderdelen in zitten.

boertje

• elgringo
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 10:58:
Misschien is het verstandig om, voordat je vanalles aanschaft, te vragen of je ook een olie vernevelaar nodig hebt bij deze slijpers (voor de interne smering).
'
Dat weet ik niet ;) Bij minn vader doe ik zo nu en dan een sprits olie erin (slagmoersleutel en boor) en dat werkt prima

Verwijderd

Wet van Boyle-Lussac :)

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:45
is het niet gay lusac?
en wet van boyle is nog een aparte dachtik (maar zeker niet boyle- lusac)

Verwijderd

Fr!st! schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 20:01:
is het niet gay lusac?
en wet van boyle is nog een aparte dachtik (maar zeker niet boyle- lusac)
Wet van Gay-Lussac
Wet van Boyle-Gay-Lussac

Jullie hebben dus allebei deels gelijk :P
Pagina: 1