raid0 naar JBOD mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 26 views sinds 30-01-2008

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Ik heb sinds een maand of 3 een leuke 500GB raid0 array van 2 250 GB schijven :)
Zeer tevreden over de prestaties enzo, en ik zou dan ook willen upgraden naar 2x320 oid ( en de oude als externe disks gebruiken ).
Maar ik zou graag de data behouden, lukt dat?

Er is nu nog dik 60% vrij na m'n opruiming en wat transfers naar andere schijven, maar minder wordt het niet.
Er is dus zat ruimte op een schijf om alle data op te slaan.

Ik heb op variaties e.d van de topictitel gezocht maar zonder veel resultaat dus :(

Wie helpt?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik denk het eigenlijk van niet, omdat JBOD niet echt raid is.

Maar lees je handleiding maar even, want in mijn glazen bol staat dat het merk/type van je raid ls onbekend staat :P

Ey!! Macarena \o/

• SH4D3H
Ik heb een onboard VIA raid controller ( VIA K8T800Pro + VT8237 ).
Ik wil dus ook van raid0 naar "gewone schijven" (JBOD) zodat ik m'n data behoud en mijn schijven als externe disks kan gebruiken :)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
De Asus A8V heeft maar twee SATA-aansluitingen, dus zul je de data niet van de RAID-array naar andere SATA-schijven over kunnen zetten. Ze kunnen immers niet tegelijk worden aangesloten.

[ Voor 13% gewijzigd door Rone op 14-08-2006 19:32 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

SH4D3H schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 19:31:
Ik heb een onboard VIA raid controller ( VIA K8T800Pro + VT8237 ).
Ik wil dus ook van raid0 naar "gewone schijven" (JBOD) zodat ik m'n data behoud en mijn schijven als externe disks kan gebruiken :)
"Gewonen schijven", da's leuk, maar zo werkt het net even niet. Het is dus niet zo dat je 10 schijven appart formatteerd, en dat je dan 1 groter partitie hebt. In je controller moet je de array toch eerst defineren, en daarna formatteren.

Althans, toen ik met JBOD bezig ben geweest, kan zijn dat jouw controller het anders doet dan de gene die ik had in de vorige eeuw :P Ik kon dus niet zonder een format JBOD uitbreiden. Dus bye bye data.

Ey!! Macarena \o/

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Het makkelijkst is om een andere pc te pakken met een sata-aansluiting. Hang hier 1(of 2) 320GB's in, kopieer er de data vanaf je oude raid0. Verwijderen je raid0 en maak er jbod van. Kopieer de data van de 320gb's weer terug naar de 250gb's. Maak nieuwe raid0 aan met je 320gb's, en kopieer weer terug van je 250gb's naar je 320gb's :P

Oh, en GBit is dan wel erg handig ;)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Leen even een kaartje bij je pc zaak :) heb ik laatst ook gedaan gaat een stuk sneller dan via gbit

And this !! Is to go even further beyond!!!

• SH4D3H
Is het niet mogelijk ( dmv een software oplossing? ) de data die nu over de twee disks verspreid staat op 1 enkele disk te schrijven?
Pakketje #1 staat nu op de eerste schrijf, pakketje #2 op de tweede.
Ik wil dus dat #2 ook op 1 komt.

Andere PC's e.d zal (nog) niet lukken :(
Er is niet genoeg ruimte :+

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
SH4D3H schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 19:45:
Is het niet mogelijk ( dmv een software oplossing? ) de data die nu over de twee disks verspreid staat op 1 enkele disk te schrijven?
Dat is inderdaad niet mogelijk.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het antwoord staat gewoon in de FAQ hoor.

Van RAID0 met 2 schijven naar NON-RAID met 2 schijven (want dat wil je immers) is onmogelijk. Je kunt wel een extra HD aansluiten op een andere controller en het zaakje klonen.

ARME AOW’er

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Overigens lees ik net in de C'T dat de moderne jbod werkt als raid 0, dus met de gevaren vandien.
Disk dood, alle data weg. Terwijl voor mij het voordeel zou zijn dat een rijtje oudere disks van verschillende grootte als éen disk gezien zou worden. Opvolgend gevuld en dat een overleden schijf betekent dat dan alleen die data verloren is, maar de rest niet. Hoe zit dat dan ?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Das niet hetzelfde als een stripe set hoor :)
Lees de RAID FAQ nog eens door.
RAID-0 door de data te verdelen over 2 HDDs, maar dan op block level.
Dat betekent dat een deel van $bestand op HDD1 staat, en een deel op HDD2.
skaif stoek == data stoek.

JBOD en dynamic volumes met mounts doen het inderdaad file based, dus als er dan een schijf klapt ben je alleen die data op die bewuste schijf kwijt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• SH4D3H
Bah, nog maar wat lozen dan :(
Misschien dat fabrikanten zoiets eens kunnen maken oid.

Als $gebruikte_ruimte < 1 schijf -> zet alles op 1 disk en mol array :+

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Die zijn er wel hoor, kaarten met online RAID migration.
Kosten alleen iets meer dan van die crappy Promise dingen :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
r00n schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 19:32:
De Asus A8V heeft maar twee SATA-aansluitingen, dus zul je de data niet van de RAID-array naar andere SATA-schijven over kunnen zetten. Ze kunnen immers niet tegelijk worden aangesloten.
de A8V heeft 2 sata controllers.. 1x Silicon en 1x Via..

2x2 aansluitingen dus.. dus kan het wel

iRacing Profiel

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

k heb sinds een maand of 3 een leuke 500GB raid0 array van 2 250 GB schijven :)
Zeer tevreden over de prestaties enzo, en ik zou dan ook willen upgraden naar 2x320 oid ( en de oude als externe disks gebruiken ).
Maar ik zou graag de data behouden, lukt dat?
Ik snap het probleem eigenlijk niet? Je prikt gewoon die 2x 320GB erbij, dan pomp je de data van de 2x 250GB over naar die 2x 320GB en dan kun je je gangetje gaan met die 2x 250GB. Desnoods met een externe controller.

* BalusC ziet het hele probleem eigenlijk niet. Het is allemaal heel logisch :)

Loos topic, dicht dus. Daarnaast is de FAQ van dit subforum duidelijk over RAID0 vs JBOD en of het überhaupt mogelijk is om te converteren tussen de levels.

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 14-08-2006 22:38 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.