Toon posts:

Studie laptop macbook vs asus

Pagina: 1
Acties:
  • 862 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
1sep begin ik met mn technische natuurkunde studie aan de tudelft en daarvoor wil ik een laptopje kopen die ik redelijk makkelijkt usse de boeken in mn tas mee kan nemen. Ik wil het gebruikelijke word (openoffice) photoshop surfen ect kunnen, gamen is niet belangrijk al zou ik afentoe wel een snes emu of q3 kunne draaien :P. Verder wil ik er films op kijken. Oh en ik las net dat voor die studie er met java geprogrameerd moet worden :O kan dit op mac?

M'n budget ligt rond de 800. Nou is de keus die er gemaakt moet wordne of ik voor een 13inch laptop ga en dan dus de macbook aangezien die in die klasse het goedkoopste is..(door ipod aanbieding) de goedkoopste macbook btw, ipod wordt verkocht en koste komen dan ongeveer op 860 euro of een 15,4inch en daaribj is mn keus op de Asus Z29vm-Q052H 800euro gevallen. Die duidelijk meer geheugen heeft en een betere 3d kaart.

specs macbook 1,83-GHz Intel Core Duo 512mb 60gig intel graphics
specs asus pentium M 735A 1ghz ddr2 80 gig hd gefore go 7300 256mb

Is het met 512mb te doen op een macbook of niet? Om naar 1gig te gana vind ik wel erug duur :/ Al zei iemand aan de apple telefoonlijn dat ik er een gratis printer bij kon krijgen naast die ipod (mischien is dit alleen bij een ram upgread dan is het het weer wel waard)

Nu is de keus tussen portable en meer power erg moeilijk te maken, vooral omdat toen ik de macbook bekeek ik hem niet echt super klein vond.. daarentegne heb ik die extra power niet echt nodig, ik kan ondertussne echt niet bedneken voor welke te gaan, dus wellicht heeft iemand wat advies of afraders qua hardware waardoor de keus wat makkelijker wordt.

Alvast heel erg bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2006 21:15 ]

Verwijderd

15'4" is nog altijd prima te dragen hoor, dus om mobiliteit hoef je het niet te doen.
en als je wilt photoshoppen kan meer geheugen(neem aan 512 tegen 1024) zeker wel helpen. met java evt ook.
ik zou voor de asus gaan, maar mijn oordeel is een beetje bevooroordeeld, omdat ik graag tegendraads ben en dus nix moet hebben van apple.

maar kan je wat meer details toevoegen over de specs, is handiger, anders moeten we weer helemaal naar google enzo he ;)

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Ik zou voor de MacBook gaan. Ik heb thuis 2 computers. 1 MacMini en 1 Pc.
Voor Office gebruik, internetten, chatten etc. gebruik in de Mac.
Naast dat gebruik ik de Mac ook voor grafisch werk, Quark Xpress, Photoshop, Illustrator etc.
Ik persoonlijk vind de Mac veel prettiger werken, erg gebruikersvriendelijk en alles werkt gewoon zoals het zou moeten werken. Simpel, precies zoals je het zelf zou programmeren :)

Mijn Pc gebruik ik eigenlijk alleen om op te gamen. Vind het gewoon stukken minder lekker werken.
Achter OSX zitten werken is gewoon ontspannender en rustiger voor het oog.

Op de MacBook kan je naast OSX ook WindowsXP erop zetten. En dan kan je Java ook gebruiken.

Naast het feit dat ik gewoon van Apple houd _/-\o_ gaat de accu vast en zeker ook langer mee.

Ik zou niet eens hoeven na te denken, weg met de Pc >:)

Verwijderd

Topicstarter
oops ik zal effe de spcs erbij toevoegen :>

ehm pc's ? :P mare java programmeer stuff draait dus niet op mac os ? :|

Op mn pc had ik altijd 512mb en was genoeg met winxp, nu heb ik 1gig voor bf maja merk gene verschil met photoshop. Merk je dat wel op een laptop dan? of gebruikt mac os meer ram dan winxp ?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2006 21:18 ]

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:25
Van wat ik om mij heen hoor gaan de meeste opleidingen (behalve de grafische dan) uit van windows systemen. Dus zullen de readers etc. daar ook op gericht zijn. Je kan dan natuurlijk wel een apple gebruiken als je dat wil, maar dan zul je waarschijnlijk wel zelf op zoek moeten naar alternatieve software / handleidingen etc.

Verwijderd

Topicstarter
well ik zal er wel windows op gooien, het gaat meer om de hardware keus nu :o

• CrisT
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-01 17:16
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 21:09:
oops ik zal effe de spcs erbij toevoegen :>

ehm pc's ? :P mare java programmeer stuff draait dus niet op mac os ? :|
Het hele idee van java is dat het platform onafhankelijk is. Het draait dus zeer zeker ook op Apple's. Ook zijn er verschillende ontwikkel omgevingen voor java die ook beschikbaar zijn voor Apple.

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

Verwijderd

Topicstarter
ooh d8 al, door reply heirbove wa sik in de war...

Ik denkd at ik voor de macbook ga omdat mobaliteit toch belangrijker is dan kracht..
maar ikz it ngo wel te kijken naar andere 12 tm 14 inch merken... zoals MSI maar tot nu toe lijken die duurder uit te komen...

Btw is de kijkhoek van een macbook nou klein of ben ik het, toen ik hem in de winkel bekeek? Hebben ze ook last van dode pixels of haast niet?

Ik ga volgende week vrijdag een laptop bestelle..

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 18:50 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Tha de mac lijkt me he, die is dual core, en in de videokaart merrk je het verschil toch niet (waardeloos of waardelozer :P )

Geheugenupgrade zou wel handig zijn...

Verwijderd

Topicstarter
umm das het probleem ik denk dat ikhem niet ga upgreadne is te duur.. heeft mac os zoveel meer ram dan win xp nodig dan? op mn normale pc redde ik het op win xp gemakkelijk met 512mb ddr1 ram :O
Oh btw is de ram in de macbook gewone sdram? vergeleken met ddr2 in andere nieuwe laptops?(kan je die ddr2 vna andere laptops ook in pc gebruike of hijn het kleinere laptop versies?)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 18:53 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

Je claimt net dat je er Windows op gaat zetten, da's een beetje tegenstrijdig ;)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Charly schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 21:13:
Van wat ik om mij heen hoor gaan de meeste opleidingen (behalve de grafische dan) uit van windows systemen. Dus zullen de readers etc. daar ook op gericht zijn. Je kan dan natuurlijk wel een apple gebruiken als je dat wil, maar dan zul je waarschijnlijk wel zelf op zoek moeten naar alternatieve software / handleidingen etc.
Grafisch als in 2d dan :P

Verwijderd

Topicstarter
Yapser schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 20:41:
Je claimt net dat je er Windows op gaat zetten, da's een beetje tegenstrijdig ;)
eh hoezo? Als mac os echt zoveel ruimte inneemt en meer ram nodig heb dus slomer gaat dan winxp.. zet ik er liever winxp op, voor die tijd kijk ik er nog even tegenaan. Ik weet nogsteeds nieof je nou winxp only geinstald kan hebbe op die macbook

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 18:12:
1sep begin ik met mn technische natuurkunde studie aan de tudelft en daarvoor wil ik een laptopje kopen die ik redelijk makkelijkt usse de boeken in mn tas mee kan nemen. Ik wil het gebruikelijke word (openoffice) photoshop surfen ect kunnen, gamen is niet belangrijk al zou ik afentoe wel een snes emu of q3 kunne draaien :P. Verder wil ik er films op kijken. Oh en ik las net dat voor die studie er met java geprogrameerd moet worden :O kan dit op mac?

M'n budget ligt rond de 800. Nou is de keus die er gemaakt moet wordne of ik voor een 13inch laptop ga en dan dus de macbook aangezien die in die klasse het goedkoopste is..(door ipod aanbieding) de goedkoopste macbook btw, ipod wordt verkocht en koste komen dan ongeveer op 860 euro of een 15,4inch en daaribj is mn keus op de Asus Z29vm-Q052H 800euro gevallen. Die duidelijk meer geheugen heeft en een betere 3d kaart.

specs macbook 1,83-GHz Intel Core Duo 512mb 60gig intel graphics
specs asus pentium M 735A 1ghz ddr2 80 gig hd gefore go 7300 256mb

Is het met 512mb te doen op een macbook of niet? Om naar 1gig te gana vind ik wel erug duur :/ Al zei iemand aan de apple telefoonlijn dat ik er een gratis printer bij kon krijgen naast die ipod (mischien is dit alleen bij een ram upgread dan is het het weer wel waard)

Nu is de keus tussen portable en meer power erg moeilijk te maken, vooral omdat toen ik de macbook bekeek ik hem niet echt super klein vond.. daarentegne heb ik die extra power niet echt nodig, ik kan ondertussne echt niet bedneken voor welke te gaan, dus wellicht heeft iemand wat advies of afraders qua hardware waardoor de keus wat makkelijker wordt.

Alvast heel erg bedankt!
Ik heb zelf sinds een aantal weken een macbook en met 512 mb ga je het niet redden, dat wil je niet :) Je hebt toch echt wel 1gb - 2gb nodig, zelf heb ik 2 gb en dat bevalt.

Uiteraard kun je onder osx java programmeren, dit hangt volledig van de IDE af die ze bij jullie op school gebruiken. Bij mij (TI) werd er java geprogrammeerd in Eclipse en daar was een osx versie voor (projectgenoot heeft daar mee geprogrammeerd en dat gaf geen problemen qua samenwerking etc en de ide is naast de aqua look compleet gelijk).

/edit
Er gaat geen standaard sdram in maar SO-DIMM DDR2 667 mhz, dit moet nog van een bepaalde grootte zijn en niet allen zijn compatible. Bij apple is di geheugen achterlijk duur (500 euro?) dus je kunt het beter zelf upgraden (rond de 200). Check anders ook ff het macbook topic in het Apple deelforum.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 21:14 ]

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 21:58
Apple bevat een stuk betere CPU dan de ASUS. Enige wat minder is aan de macbook is de standaard HD. Maar daar is nog wel wat aan te doen.

Je krijgt voor hetzelfde geld een machine die voor je doel (niet gamen) een stuk beter is. Zeker een grotere HD nemen. Als het kan, pak de grootste die je wilt. Want zodra je schijf vol raakt heb je direct spijt dat je geen grotere schijf genomen hebt.

Mocht het je niet bevallen dan kan je altijd nog Windows erop zetten en heb je nog steeds een betere laptop voor hetzelfde geld.

Verwijderd

The - DDD schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 21:23:
Apple bevat een stuk betere CPU dan de ASUS. Enige wat minder is aan de macbook is de standaard HD. Maar daar is nog wel wat aan te doen.

Je krijgt voor hetzelfde geld een machine die voor je doel (niet gamen) een stuk beter is. Zeker een grotere HD nemen. Als het kan, pak de grootste die je wilt. Want zodra je schijf vol raakt heb je direct spijt dat je geen grotere schijf genomen hebt.

Mocht het je niet bevallen dan kan je altijd nog Windows erop zetten en heb je nog steeds een betere laptop voor hetzelfde geld.
Wat is er mis met de macbook hd's? :S evenals het geheugen is de HD in de macbook zeer gemakkelijk vervangbaar. Koop dus de standaard schijf en gooi er over een jaartje een 160 gb 7200 rpm schijf in. Voor studenten zijn die upgrades vanuit de apple store niet geschikt (50 euro voor 20 gb meer of een jaar wachten en voor 100 euro die 160 gb?)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
60GB @ 5200rpm is niet echt bijzonder nee, maar ook geen totale prut ofzo :P. Ikzelf heb ook gewoon de default hard disk, mocht het me te traag/weinig worden kan ik dat later alsnog upgraden :). Let er wel op dat er default 512MB Ram in zit, dat moet je eigenlijk wel upgraden (2GB kost 140 tot 180 euro)

🌞🍃

Verwijderd

Topicstarter
iedereen zegt steeds dat 512mb niet gneoe gis maar waarom dan? Gebruikt mac os meer dna winxp dan? M'n normale pc heb ik jaren met 512mb gewerkt alleen voor bf2 naar 1 gig geupdate :O
Is macos echt onbruikbaar en sloom met 512mb dan, anders draai ik wel winxp, daa rheb ik nooit last mee gehad met 512mb :O

Verwijderd

Joh als je nu alles wat je wilt doen op een voor jou aanvaardbare snelheid met 512 mb op je PC kunt doen gaat dat op een laptop ook wel lukken, of je nu XP of OSX draait.

Het zal misschien iets trager zijn omdat de harde schijf die voor virtueel geheugen wordt gebruikt in een laptop trager is dan in een PC (in de regel) maar dat is echt geen wereld van verschil. Meer geheugen is zowel in XP als OSX fijn als je met photoshop of een andere geheugenvretende app. bezig bent, maar da's ook een beetje afhankelijk van wat je wilt.

Je kunt het sowiezo altijd eerst met 512 proberen en als dat echt onwerkbaar blijkt er meer bij prikken.

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Gefeleciteerd dat je naar TU Delft gaat en ook als je een Macbook koopt :P

Zonder om gelijk Windows erop te zetten. Ik zou zeggen gun OSX eens de kans, je hebt altijd nog mogelijkheid om Bootcamp te draaien :).
De reden dat OSX veel harde schijf ruimte in beslag neemt, komt o.a. door de iLife pakket, talen en printer driver ondersteuning.
Dit is allemaal gemakkelijk te verwijderen, zowel voor- en achteraf.

Wat betreft geheugen, is OSX echt hongerig. Die standaard 512 mb is werkbaar, meer is altijd beter.
Het hangt helemaal van jou af, maar achter plaatsen van geheugen is zo gedaan :)
Geheugen kan je gewoon bij een willekeurige Pcboer halen en is stukken goedkoper dan bij Apple zelf.

De afgelopen 2 jaren heeft TU Delft i.s.m. Machous een actie gehouden, waarbij je tot 15% korting krijgt op Apple producten. Wellicht dat dit jaar '06/'07 weer zo is. Lijkt mijverstandig daar op te wachten? www.mac.tudelft.nl

Als je de Macbook i.c.m. met de iPod-actie van Apple koop. Hou er rekening mee, dat je originele barcode van de iPod verpakking meemoet sturen. Dit is misschien lastig als je de iPod van plan bent om te gaan verkopen :P
Hou er ook rekening mee dat je korting op je iPod, als cheque opgestuurd krijg. Het inwisselen van een cheque bij de bank kost geld.

Verwijderd

Topicstarter
thanks voor de info!

15% is toch een aaridg verschil... maybe dat ikd aar op wacht dan :O tenminste als dat beetje begin vna jaar gebeurd :P Denk je dat die 15% ook in combinatie met die ipod actie geld?

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 23:11:
thanks voor de info!

15% is toch een aaridg verschil... maybe dat ikd aar op wacht dan :O tenminste als dat beetje begin vna jaar gebeurd :P Denk je dat die 15% ook in combinatie met die ipod actie geld?
De iPod-actie verloopt via Apple onlinestore, de 15% korting verloopt via Machouse.
Dus nee, bijna gratis iPod en ook nog eens dikke korting gaat niet :P
Een Macbook van 1099 euro, kost met 15% korting dan nog maar 934 euro :9
De actie wordt begin september gehouden, tot eind december geloof ik :? Maar ik weet niet of het dit jaar nog zo is :P

[ Voor 9% gewijzigd door O.D.Smolik op 15-08-2006 23:32 ]

• Casteloni
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-01 19:20
Als ik jou was zou ik voor de Macbook gaan. Eind deze maand rond ik mijn HBO Informatica af waarin ik natuurlijk ook veel heb moeten programmeren in Java. Gedurende deze hele opleiding heb ik gebruik gemaakt van een windows laptop en dat ging allemaal prima.

Tijdens een stage heb ik veel gebruik gemaakt van de Mac en FreeBSD en ben toen aangenaam verrast door de Mac. Java werkt er prima op en omdat er ook veel opensource tools omheen hangen zoals Eclipse, subversion enzovoorts kan je dit ook allemaal goed draaien op de Mac.

Nu heb ik voor de vervolgopleiding ( master informatica ) een macbook aangeschaft en ben er laaiend enthousiast over. Zoveel handiger dan een windows laptop. Ik kan veel effectiever en productiever werken dan op een windows laptop. Allerlei handige foefjes en kleine dingen die het gebruik zoveel makkelijker maken. Ik vind dat het wel dat het belangrijk is dat je een beetje 'feeling' hebt voor een goed OS. Voor een beginnende gebruiker maakt het niet heel veel uit of je nou windows of os x gebruikt, maar als power user merk je het zeker wel!

Met de mac haal ik er meer uit op een makkelijkere manier vergeleken met de windows laptop. Als ik jou was zou ik zeer zeker voor de Macbook gaan! Zie de 1000 euro als een investering in je toekomst die je later toch weer terug verdient.

Verwijderd

Topicstarter
O.D.Smolik schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 23:31:
[...]

De iPod-actie verloopt via Apple onlinestore, de 15% korting verloopt via Machouse.
Dus nee, bijna gratis iPod en ook nog eens dikke korting gaat niet :P
Een Macbook van 1099 euro, kost met 15% korting dan nog maar 934 euro :9
De actie wordt begin september gehouden, tot eind december geloof ik :? Maar ik weet niet of het dit jaar nog zo is :P
Oh dan is de ipod actie toch voordeliger denk ik, want ik verkoop hem voor zon 160 euro ;o aannemend dat cheque kosten niet meer dan 6 euro zijn.
1011 (via postbank korting) +27 euro ipod eindkosten +6 cheque -160ipodverkoop = 884euro scheelt toch wat met 15%

Oh en telefonish bij apple krijg je er een HP prnter van 90 euro voor 9 euro ala ipod actie.

Ik ga hem bijna zeker volgende vrijdag bestellen! Bedankt voor alle info.
Pagina: 1