Met mijn zuurverdiende centjes die ik krijg voor mijn vakantiejob zou ik graag mijn eigen budget/game-pc bouwen. Na lang zoeken op internet, eindeloos veel artikels en reviews lezen en slapeloze nachten nadenken en rekenen, denk ik de configuratie naar mijn zin gevonden te hebben. Ik heb mijn configuratie grotendeels gebaseerd op de BestBuy-guide van juli 2006.
Processor:
Intel Pentium D 805 Dual Core (S775, 2.66GHz, 533MHz, 2x1MB, Boxed)
Volgens verschillende reviews is de D805 extreem overklokbaar (mits een andere koeler), bovendien is het de goedkoopste dualcoreprocessor van het moment. Omdat mijn budget nogal krap is, wacht ik liever nog even met een Core 2 Duo-processor.
Mobo:
Asus P5ND2-SLI, nForce4 SLI Intel Ed. (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Asus P5LD2 SE, 945P (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
ASRock ConroeXFire-Esata2, 945P (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Ik wil niet té veel geld uitgeven aan men mobo, en dit bordje lijkt me toch heel aantrekkelijk voor de prijs.
Geheugen:
Hier zit ik met een dillema:
Kingston KVR667D2N5K2/1G 512MB x 2 (1GB) PC5300 DDR2 CL5 (€82.76) of
2 latjes TwinMOS 512MB PC5300 DDR2, CL5 (samen €79.90) of ...?
1 GB lijkt me voldoende voor een budget-pc.PC5300 zorgt ervoor dat ik behoorlijk kan OC'en.
Graka:
Asus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI ) EN7600GT/2DHT
Naar mijn mening de ideale kaart voor mensen met een klein budget die ook games willen spelen.
HDD:
Hitachi Deskstar T7K250, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB)
Puur op aanraden van de BestBuy-guide. 160GB is voor mij genoeg.
DVD-brander:
NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash, Zwart)
Ook op aanraden van de BestBuy-guide
Behuizing:
Sweex Voyager Display (ATX, 400W, Zwart)
==>Aspire X-Gear (ATX, 420W, Zwart)
Degelijke, mooie behuizing met meegeleverde voeding
Monitor:
Mirai DML-517N100 (17", 8ms, D-sub, Zwart/Zilver)
Goedkope monitor met toch een behoorlijke reactietijd. Ik hoef echt geen 30"-scherm...
Desktopset:
Trust DS-4500X Wireless Laser Deskset
==>Logitech Cordless Internet Pro Desktop (Zwart)
Goedkope desktopset, draadloos
Enkele vraagjes:
1) Ondanks veel opzoekwerk kan ik nog altijd een compatibiliteitsprobleem over het hoofd gezien hebben, iemand die iets opmerkt?
2) Kan ik eventueel nog componenten vervangen door evenwaardige maar goedkopere alternatieven?
3) Is mijn voeding (420W) zwaar genoeg om het geheel draaiende te houden?
4) Andere opmerkingen? Volledig foute beoordelingen? Afraders? ...
Hou er liefst ook rekening mee dat ik een budget voorzie van rond de €750 (Jaja daarvoor koop je geen deftig game-systeem, maar niet iedereen kan zomaar €2500 uitgeven
)
Update 2:
Het Asrock-moederbord kies ik om vrij logische redenen
Enig probleem nu nog: welk geheugen kan ik erop plaatsen? Als het TwinMOS-geheugen kan samenwerken met dit mobo, heb ik weer een beetje uitgespaard, en kan ik het eventueel in iets anders investeren
Hoever moet ik men CPU overklokken om een bottleneck te voorkomen? Aanvankelijk wil ik hem opkrikken tot rond de 3GHz, maar trekt de boxed koeler en men voeding dat nog wel?
Processor:
Intel Pentium D 805 Dual Core (S775, 2.66GHz, 533MHz, 2x1MB, Boxed)
Volgens verschillende reviews is de D805 extreem overklokbaar (mits een andere koeler), bovendien is het de goedkoopste dualcoreprocessor van het moment. Omdat mijn budget nogal krap is, wacht ik liever nog even met een Core 2 Duo-processor.
Mobo:
Asus P5ND2-SLI, nForce4 SLI Intel Ed. (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Asus P5LD2 SE, 945P (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
ASRock ConroeXFire-Esata2, 945P (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Ik wil niet té veel geld uitgeven aan men mobo, en dit bordje lijkt me toch heel aantrekkelijk voor de prijs.
Geheugen:
Hier zit ik met een dillema:
Kingston KVR667D2N5K2/1G 512MB x 2 (1GB) PC5300 DDR2 CL5 (€82.76) of
2 latjes TwinMOS 512MB PC5300 DDR2, CL5 (samen €79.90) of ...?
1 GB lijkt me voldoende voor een budget-pc.PC5300 zorgt ervoor dat ik behoorlijk kan OC'en.
Graka:
Asus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI ) EN7600GT/2DHT
Naar mijn mening de ideale kaart voor mensen met een klein budget die ook games willen spelen.
HDD:
Hitachi Deskstar T7K250, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB)
Puur op aanraden van de BestBuy-guide. 160GB is voor mij genoeg.
DVD-brander:
NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash, Zwart)
Ook op aanraden van de BestBuy-guide
Behuizing:
Sweex Voyager Display (ATX, 400W, Zwart)
==>Aspire X-Gear (ATX, 420W, Zwart)
Degelijke, mooie behuizing met meegeleverde voeding
Monitor:
Mirai DML-517N100 (17", 8ms, D-sub, Zwart/Zilver)
Goedkope monitor met toch een behoorlijke reactietijd. Ik hoef echt geen 30"-scherm...
Desktopset:
Trust DS-4500X Wireless Laser Deskset
==>Logitech Cordless Internet Pro Desktop (Zwart)
Goedkope desktopset, draadloos
Enkele vraagjes:
1) Ondanks veel opzoekwerk kan ik nog altijd een compatibiliteitsprobleem over het hoofd gezien hebben, iemand die iets opmerkt?
2) Kan ik eventueel nog componenten vervangen door evenwaardige maar goedkopere alternatieven?
3) Is mijn voeding (420W) zwaar genoeg om het geheel draaiende te houden?
4) Andere opmerkingen? Volledig foute beoordelingen? Afraders? ...
Hou er liefst ook rekening mee dat ik een budget voorzie van rond de €750 (Jaja daarvoor koop je geen deftig game-systeem, maar niet iedereen kan zomaar €2500 uitgeven
Update 2:
Het Asrock-moederbord kies ik om vrij logische redenen
Enig probleem nu nog: welk geheugen kan ik erop plaatsen? Als het TwinMOS-geheugen kan samenwerken met dit mobo, heb ik weer een beetje uitgespaard, en kan ik het eventueel in iets anders investeren
Hoever moet ik men CPU overklokken om een bottleneck te voorkomen? Aanvankelijk wil ik hem opkrikken tot rond de 3GHz, maar trekt de boxed koeler en men voeding dat nog wel?
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2006 09:43 . Reden: Update ]