Toon posts:

[DIY]Budget/game-pc voor €750?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Met mijn zuurverdiende centjes die ik krijg voor mijn vakantiejob zou ik graag mijn eigen budget/game-pc bouwen. Na lang zoeken op internet, eindeloos veel artikels en reviews lezen en slapeloze nachten nadenken en rekenen, denk ik de configuratie naar mijn zin gevonden te hebben. Ik heb mijn configuratie grotendeels gebaseerd op de BestBuy-guide van juli 2006.

Processor:
Intel Pentium D 805 Dual Core (S775, 2.66GHz, 533MHz, 2x1MB, Boxed)
Volgens verschillende reviews is de D805 extreem overklokbaar (mits een andere koeler), bovendien is het de goedkoopste dualcoreprocessor van het moment. Omdat mijn budget nogal krap is, wacht ik liever nog even met een Core 2 Duo-processor.
Mobo:
Asus P5ND2-SLI, nForce4 SLI Intel Ed. (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Asus P5LD2 SE, 945P (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
ASRock ConroeXFire-Esata2, 945P (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Ik wil niet té veel geld uitgeven aan men mobo, en dit bordje lijkt me toch heel aantrekkelijk voor de prijs.
Geheugen:
Hier zit ik met een dillema:
Kingston KVR667D2N5K2/1G 512MB x 2 (1GB) PC5300 DDR2 CL5 (€82.76) of
2 latjes TwinMOS 512MB PC5300 DDR2, CL5 (samen €79.90) of ...?
1 GB lijkt me voldoende voor een budget-pc.PC5300 zorgt ervoor dat ik behoorlijk kan OC'en.
Graka:
Asus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI ) EN7600GT/2DHT
Naar mijn mening de ideale kaart voor mensen met een klein budget die ook games willen spelen.
HDD:
Hitachi Deskstar T7K250, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB)
Puur op aanraden van de BestBuy-guide. 160GB is voor mij genoeg.
DVD-brander:
NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash, Zwart)
Ook op aanraden van de BestBuy-guide
Behuizing:
Sweex Voyager Display (ATX, 400W, Zwart)
==>Aspire X-Gear (ATX, 420W, Zwart)
Degelijke, mooie behuizing met meegeleverde voeding
Monitor:
Mirai DML-517N100 (17", 8ms, D-sub, Zwart/Zilver)
Goedkope monitor met toch een behoorlijke reactietijd. Ik hoef echt geen 30"-scherm...
Desktopset:
Trust DS-4500X Wireless Laser Deskset
==>Logitech Cordless Internet Pro Desktop (Zwart)
Goedkope desktopset, draadloos

Enkele vraagjes:
1) Ondanks veel opzoekwerk kan ik nog altijd een compatibiliteitsprobleem over het hoofd gezien hebben, iemand die iets opmerkt?
2) Kan ik eventueel nog componenten vervangen door evenwaardige maar goedkopere alternatieven?
3) Is mijn voeding (420W) zwaar genoeg om het geheel draaiende te houden?
4) Andere opmerkingen? Volledig foute beoordelingen? Afraders? ...

Hou er liefst ook rekening mee dat ik een budget voorzie van rond de €750 (Jaja daarvoor koop je geen deftig game-systeem, maar niet iedereen kan zomaar €2500 uitgeven :+ )

Update 2:
Het Asrock-moederbord kies ik om vrij logische redenen :)
Enig probleem nu nog: welk geheugen kan ik erop plaatsen? Als het TwinMOS-geheugen kan samenwerken met dit mobo, heb ik weer een beetje uitgespaard, en kan ik het eventueel in iets anders investeren :p
Hoever moet ik men CPU overklokken om een bottleneck te voorkomen? Aanvankelijk wil ik hem opkrikken tot rond de 3GHz, maar trekt de boxed koeler en men voeding dat nog wel?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2006 09:43 . Reden: Update ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Een Sweex voeding :X Dat zou ik mn pc niet aan willen doen. Verder lijkt me SLI totaal overbodig. In de toekomst zul je waarschijnlijk geen 2e 7600GT bij willen plaatsen, maar een nieuwe kaart. SLI is imo alleen zinnig als je meteen high end gaat. Staar je bij een monitor trouwens niet blind op reactietijd. Verder zou ik eerder voor een goedkoop Logitech toetsenbord + muis gaan dan voor Trust.

Verwijderd

afraders? Sweexcase. Mooi en met een voeding, maar kwalitatief toch niet wat je wil zitten hebben. Kijk of je geen Aopen caseje voor dezelfde prijs erin kan passen, die hebben ook voedingen zitten en zijn ook goedkoop.
(vb. deze: http://www.alternate.nl/h...=TQXN79&showTechData=true)

Ik gok erop dat je die 805 gaat overklokken (zit namelijk enorm veel potentieel in, vind je wel terug hier in dat grote 805 oc topic), en daarom zou ik je juist géén corsair geheugen nemen omdat de kans groot is dat je ander goed geheugen (twinmoss/kingston) goedkoper kan vinden, en en dan ddr2 pc 5300.

• BigFast
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2021

BigFast

Cantona.

Voor de volledigheid, neem geen sweex/q-tec-zooi. Spaar dan nog even door en geef 80-100 E uit voor een beetje solide voeding.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
idd, sweex is troep.

Maar wil je niet wat meer uitgeven?
Arctic Silentium T4, Zwart, zilver € 79,31
ntel Core 2 Duo (Allendale), E6300, Socket 775, Boxed € 186,47
Corsair TWIN2X512-5400C4, 1024 MB, DDR2, PC5400, 675 MHz, 2 x € 103,15
Hitachi Deskstar T7K250, 160 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300 € 64,65
Asus EN7600GT /2DHT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 € 156,94
BenQ DW1655, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 37,82
Mirai DML-517N100, 17 inch, Zilver € 151,49
MSI P965 Neo-F, Retail € 98,09 € 98,09
Logitech Cordless Internet Pro Desktop, Zwart € 23,82

Totaal € 901,74

Bij Azerty

• barco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11-2025
Ik heb pas een pctje in elkaar gezet met diezelfde sweex case en ik snap niet waarom iedereen er zo over loopt te zeuren. Kastje ziet er net uit en er is niks afgebroken ofzo ;)

Verder is het inderdaad de vraag of t zinnig is om voor SLI te gaan bij een budget systeem.
Ik wil niet té veel geld uitgeven aan men mobo, aangezien het later toch zal worden vervangen door eentje die Core 2 Duo ondersteund.
Hou het dan op t moment lekker bij een non-SLI mobo, dan kan je bij een mobo-upgrade er alsnog voor kiezen.

Logitech in plaats van trust voor je keyboard en muis want dat zal weinig tot geen geld schelen.

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
barco schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 19:29:
Ik heb pas een pctje in elkaar gezet met diezelfde sweex case en ik snap niet waarom iedereen er zo over loopt te zeuren. Kastje ziet er net uit en er is niks afgebroken ofzo ;)

Verder is het inderdaad de vraag of t zinnig is om voor SLI te gaan bij een budget systeem.

[...]

Hou het dan op t moment lekker bij een non-SLI mobo, dan kan je bij een mobo-upgrade er alsnog voor kiezen.

Logitech in plaats van trust voor je keyboard en muis want dat zal weinig tot geen geld schelen.
De stevigheid van de kast is net voldoende, maar de voedingen...........
Dikke prut. Ze kunnen lang geen 400watt leveren en voltages zijn niet stabiel. En als ze kapot gaan nemen ze meestal je hele systeem mee de afgrond in. En met zulke hardware die best veel vraagt van een voeding (Pentium D805) zou ik er zeker geen sweex voor kiezen. Als je de D805 overclockt dan wordt het een aardige energiestoker. Je kan beter voor Asus, Aopen, Tagan, Zalman, Enermax o.i.d. gaan. ;)

Maar die monitor die je gekozen hebt, is een hele goede monitor met geen ghosting. (of ik moet de ghosting niet merken) :P

[ Voor 15% gewijzigd door Dennist4 op 14-08-2006 20:24 ]

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

• hello_moto
Misschen zou je even reageren kunnen? |:(

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Staat een update in de TS. Ok, iets minder handig, maar het is een reactie 8)7

Verwijderd

Topicstarter
//off-topic//
Sorry, ben een complete newbie
zo werk ik op ander nochtans fora ook, maar ja... :|

//on-topic//
Een vriend van me aan wie ik men configuratie liet zien, vroeg of er wel 3 'controllers' (voor HDD, DVD-brander,...) op het mobo zitten, snap niet goed waar hij het over had maarja :/ . Hij zei dat hij in de specs die Asus geeft dit niet kon terugvinden. Iemand die snapt waar hij het over heeft en die kan antwoorden?
hello_moto schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 19:02:
Maar wil je niet wat meer uitgeven? [...]
Hoppaah, daar gaan we. De eerste in een reeks van: Voor maar [vul een willekeurig bedrag in] meer kan je [vul een willekeurige component in] kopen, die presteert veel beter!
No offence, tuurlijk kan je voor 'enkele' euro's meer betere componenten kopen, maar zo zit ik plots aan een PC die me €1000 kost... Als je men beginpost beter leest, zie je dat men budget maar €750 is, en dat ik bovendien nog even wil wachten met Conroe... Toch bedankt voor het opzoekwerk :)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2006 22:26 ]

• hello_moto
Daarom vroeg ik het ook, maar omdat je met het idee zat om later naar conroe te gaan, dacht ik. Kan dat nu meteen niet dan?

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Onthoud ook even dat je ook je geheugen moet vervangen als je eenmaal naar de conroe gaat ;) het zal je misschien 80 euro meer kosten, maar dan kan je later altijd nog een GB kopen, en dan heb je 2 GB :) IPV vervangen ;)

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Maar waarom nu niet een Core2 mobo ipv nu dit kopen en dan vervangen?

Of wil je de D805 in een andere pc stoppen :)

Verwijderd

Topicstarter
the_joen schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 23:01:
Onthoud ook even dat je ook je geheugen moet vervangen als je eenmaal naar de conroe gaat ;) het zal je misschien 80 euro meer kosten, maar dan kan je later altijd nog een GB kopen, en dan heb je 2 GB :) IPV vervangen ;)
Dutch_Razor schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 23:05:
Maar waarom nu niet een Core2 mobo ipv nu dit kopen en dan vervangen?
Ik wil nu nog geen Conroe-compatibel mobo of geheugen en wel hierom:
1) Het kost me op dit moment te veel
2) Conroe-mobo's zijn niet altijd reverse-compatibel met de D 805 die ik op het oog heb
3) Conroe is nog maar net uit, de mobo- en geheugenfabrikanten hebben nog maar enkele compatibele producten op de markt. Ik wacht liever nog even tot ik uit een ruim aanbod kan kiezen, ik een groter budget heb en de prijzen voor alle Conroe-hardware een beetje gedaald zijn :)
Als ik het met deze configuratie een jaartje kan uitzingen en dan investeer in de tegen dan waarschijnlijk een stuk goedkopere Conroe-hardware en een DX10-kaart, ben ik tevreden.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Ik heb ook maar even een systeem samengesteld, die net even wat sneller is, maar helaas ook iets duurder:

Chieftec Midi Tower DG-01W-D-U ATX 360W €74 (4Launch)
AMD Athlon64 X2 3800+ Tray €149 (Alternate)
Arctic-Cooling Freezer 64 PRO €19 (Alternate)
MSI K8N Neo4-F nForce4 €69 (4Launch)
2x TwinMOS 512MB DDR SDRAM PC3200 CL2.5 €102 (4Launch)
Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA300 8MB €75 (4Launch)
NEC ND-3550A 16x €35 (4Launch)
NEC floppydrive €8 (4Launch)
BenQ TFT Monitor FP71G+ 17" €160 (4Launch)
Club3D ATi Radeon X1900RX 256MB €210 (4Launch)

Totaal: €901

Je kunt natuurlijk bezuinigen op een aantal onderdelen. Door bijvoorbeeld:
- de X2 3800+ te vervangen door een Athlon 64 3500+ (€89)
- een CRT-monitor (Samsung 793DF 17" á €110)

Dan kom je op €791 uit, wat een stuk aantrekkelijker is voor de TS. Verder moet je er nog wel een tobo en muis bij uitzoeken en je zou natuurlijk ook een wat lichtere videokaart kunnen nemen (bijv. een Geforce 7600GT).

[ Voor 8% gewijzigd door AntonH op 15-08-2006 16:07 ]

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 10:49

Onno b

Heilige iRacing data koeien

anton121 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 16:05:
Ik heb ook maar even een systeem samengesteld, die net even wat sneller is, maar helaas ook iets duurder:

Chieftec Midi Tower DG-01W-D-U ATX 360W €74 (4Launch)
AMD Athlon64 X2 3800+ Tray €149 (Alternate)
Arctic-Cooling Freezer 64 PRO €19 (Alternate)
MSI K8N Neo4-F nForce4 €69 (4Launch)
2x TwinMOS 512MB DDR SDRAM PC3200 CL2.5 €102 (4Launch)
Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA300 8MB €75 (4Launch)
NEC ND-3550A 16x €35 (4Launch)
NEC floppydrive €8 (4Launch)
BenQ TFT Monitor FP71G+ 17" €160 (4Launch)
Club3D ATi Radeon X1900RX 256MB €210 (4Launch)

Totaal: €901

Je kunt natuurlijk bezuinigen op een aantal onderdelen. Door bijvoorbeeld:
- de X2 3800+ te vervangen door een Athlon 64 3500+ (€89)
- een CRT-monitor (Samsung 793DF 17" á €110)

Dan kom je op €791 uit, wat een stuk aantrekkelijker is voor de TS. Verder moet je er nog wel een tobo en muis bij uitzoeken en je zou natuurlijk ook een wat lichtere videokaart kunnen nemen (bijv. een Geforce 7600GT).
Helemaal mee eens!! Vooral de verbetering in processor en videokaart zal veel betere plaatjes op je beeldscherm toveren, en daar is het een game-pc om te doen toch ;)
Met dit systeem is zeker meer dan een jaar gamen moglijk. Misschien zou je ook, mits je je oude crt nog hebt, even kunnen wachten met een tft scherm om zo de uitbesparing te maken om er alsnog een redelijk goed gamesyteem neer te kunnen zetten.

Suc6 met je keuze

• MysticSnake
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-06-2023
Even over Sweex. Ik heb een AMD Athlon 3500+ S939 en een MSI K8N Platinum moederbord, 1 GB geheugen en een Leadtek 6800LE videokaart. Ik heb het systeem nu al bijna 2 jaar, het heeft een jaar lang bijna 24 uur per dag aan gestaan en ik heb nog nooit problemen gehad met mijn Sweex 400 Watt voeding. Ook het geluid dat die voeding produceert valt mee, al hoor je hem natuurlijk wel.
Maar Sweex is in mijn ogen geen troep, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Q-tec, waar ik dan wel weer slechtere ervaringen mee heb.

• hello_moto
MysticSnake schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 16:19:
Even over Sweex. Ik heb een AMD Athlon 3500+ S939 en een MSI K8N Platinum moederbord, 1 GB geheugen en een Leadtek 6800LE videokaart. Ik heb het systeem nu al bijna 2 jaar, het heeft een jaar lang bijna 24 uur per dag aan gestaan en ik heb nog nooit problemen gehad met mijn Sweex 400 Watt voeding. Ook het geluid dat die voeding produceert valt mee, al hoor je hem natuurlijk wel.
Maar Sweex is in mijn ogen geen troep, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Q-tec, waar ik dan wel weer slechtere ervaringen mee heb.
Ik vind het toch moedig! Eerst een Q-tec kopen en dan een Sweex.

Verwijderd

Mensen neem een tft scherm met DVI dat ziet er een stuk beter uit.

Verwijderd

Topicstarter
Heyho, on-topic aub!?

Waarom willen mensen toch altijd hún ideale systeem aan iedereen aanraden, ook al kost het meer dan het voorziene budget? |:(
Met de (volgens mij) zinloze discussie over Sweec en Q-Tec etc. kom ik echt geen stap vooruit. Kheb nu voor een andere case gekozen omdat ik er meer voor wil uitgeven, punt.
Is het dan zo moeilijk om eens deftig mijn beginpost te lezen en me te helpen ipv een volledig off-topic discussie te starten?
Voor alle duidelijkheid dus nog even de vragen die ik nog heb:
1) Ik wil bij het assembleren van mijn systeem niet voor de onaangename verassing staan dat bepaalde componenten niet kunnen samenwerken, daarom: ziet iemand nog een compatibiliteitsprobleem?
2) Zijn er nog evenwaardige maar GOEDKOPERE alternatieven voor sommige onderdelen?
(Dus niet: koop dit systeem! [Vul een volledige andere configuratie in] Het kost wel [Vul een willekeurig bedrag in] meer. Maar: Ik zou [vul een component dat ik voorstel in] vervangen door [vul jouw evenwaardige maar goedkopere alternatief in], dan kan je misschien investeren in een betere [vul een component in])
En mijn budget: €700-720 (zonder verzendings- en andere kosten)

Hopelijk krijg ik nu nuttigere hulp zoals de eerste replies... :)

Verwijderd

Het merk van de kast en voeding zegt mij nog steeds niet, maar als die voeding 18A levert op zijn 12V lijn dan zit je met een Aopen-equivalent van een 380w, wat dus goed is. Deze voeding zal ook sterker zijn of de Sweex (de "gold" variant, dus zogenaamd het luxepaardje van de 400w Sweex heeft 12A leverbaar op zijn 12V, dus dan kan je er voor de gewone van uitgaan dat die er ongeveer 10 kan leveren); goede vooruitgang dus. Over de looks zal ik niets zeggen, dat is persoonlijk :+

Het moederbordje dat je nu kiest zit ergens rond de 90a100€, daar kan je eventueel overgaan naar de Asrock ConRoeXFire-eSATA2, die kost maar een 85€, maar daarvan weet ik zeker dat je daar je 805 op steekt, en dat je er achteraf een conroe op kan steken zonder enig probleem. Geheugen dat je hiervoor aanschaft mag dan hetzelfde zijn, maar je kan het sowieso recupereren naar je volgende systeem.

Aantal controllers op je mobo snap ik niet wat het komt doen, je wil er maar 1HD aan hangen en 1 optical, dat lukt dan sowieso.

Verwijderd

Ik weet niet of je percee een TFT wilt, maar anders kan je ook eens kijken naar een CRT monitor, en zo geld besparen daarvan als je wilt iets te upgraden, of te bewaren voor een latere upgrade etc.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Of het e.e.a. met elkaar samenwerkt kun je natuurlijk prima zelf uitvinden. Voornamelijk betreft het dan het geheugen waarvoor je op de website van de fabrikant meestal wel een QVL kunt vinden. Daarnaast is het bekijken van reviews altijd nuttig handig om een gelijkwaardig en misschien goedkoper product te vinden.

Er staan inmiddels een aantal topics in dit deel van het forum met configuraties v.a. 400 tot 5000 euro en zowat alles daar tussenin. Mogelijk haal je daar nog wat bruikbare tips of informatie uit.

ARME AOW’er

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 17:21

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Let op met de P5LD2 dat je revisie 2.0 hebt, anders kun je alsnog fluiten naar je Conroe ondersteuning. En daarnaast is het een stuk slimmer om nu een paar tientjes meer uit te geven aan een Core 2 Duo omdat je dan nu niet geld over de balk hoeft te gooien voor een processor die je toch al gaat vervangen. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Ok, dan gaan we weer ontopic :).

Ik vind je systeem erg netjes samengesteld en alles zal ongetwijfeld goed samenwerken. Echter moet je niet al te veel verwachten van die Pentium D805 @ stock, want in hedendaagse games (gebruiken dus één core) is het niets meer dan een simpele P4@2,6 GHz met een lage 533 MHz bus. Wil je het volle uit je videokaart en de rest van je systeem halen, dan zul je echt moeten gaan overclocken. Daarom had ik ook een S939 (of AM2, wat je maar liever hebt - scheelt namelijk weinig in prijs) systeem samengesteld, omdat die @stock veel sterker presteren in games.

Een andere opmerking die ik graag wil maken, gaat over je uitgekozen monitor. Als ik jou was, zou ik niet zo erg besparen daarop, omdat een scherm vaak meerdere pc's mee kan gaan. Zo zou ik eerder een goedkope Samsung of BenQ TFT met DVI-aansluiting nemen voor rond de €170 ipv die €150 kostende Mirai. Verder zou ik een Seagate Barracuda 7200.10 schijf nemen van 250 of 300 GB, omdat deze erg goed presteren (in de buurt van de Raptor), stil zijn en betrouwbaar zijn. Bovendien krijg je standaard vijf jaar fabrieksgarantie.

Verwijderd

anton121 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 21:56:
Echter moet je niet al te veel verwachten van die Pentium D805 @ stock, want in hedendaagse games (gebruiken dus één core) is het niets meer dan een simpele P4@2,6 GHz met een lage 533 MHz bus. Wil je het volle uit je videokaart en de rest van je systeem halen, dan zul je echt moeten gaan overclocken. Daarom had ik ook een S939 (of AM2, wat je maar liever hebt - scheelt namelijk weinig in prijs) systeem samengesteld, omdat die @stock veel sterker presteren in games.
100% gelijk, die s939 presteert beter in games dan een 805@stock. En dan zit je met een moederbord waar je niks mee kan doen, want een 4800+ x2 is het maximum dat erin kan, en een 6400 trekt die er al uit. Naar later toe een verloren moederbord dus.
Ga je voor een AM2, dan kan je inderdaad nog een hele eind langer voort, maar zoals het er nu naar uit ziet mag AMD een paar jaartjes achter intel aanhollen, juist gelijk intel de voorbije jaren achter AMD heeft zitten lopen.

Die P4@533 krijg je met gelijk welk moederbord naar de 3.2à3.4 gighz zonder problemen, dan zit je zeker niet met een bottleneck op je cpu als je een 7600GT hebt. Ikzelf heb een x800GT in combi met een 4400x2 (dus op games presteert dat zoals een single 3500), en mijn cpu draait meestal maar op een 40a50% load tijdens het gamen.
Een andere opmerking die ik graag wil maken, gaat over je uitgekozen monitor. Als ik jou was, zou ik niet zo erg besparen daarop, omdat een scherm vaak meerdere pc's mee kan gaan. Zo zou ik eerder een goedkope Samsung of BenQ TFT met DVI-aansluiting nemen voor rond de €170 ipv die €150 kostende Mirai.
DVI-aansluitingen worden naar mijn mening overhyped, ik sta hier met een merkloze 17" en een LG flatron 19" LCD, beiden op Dsub, de ene 12ms (LG) en de andere rond de 50ms (merkloos), en ik moet zeggen dat het verschil me enkel opvalt als de schermen naasteen staan. Het enige wat ik kan zeggen is dat de LG mooiere kleuren heeft, maar mits instellen van het scherm valt dat andere ook zeer mooi te maken van kwaliteit.
Ik heb zelf al 1 keer een Mirai aan iemand aangeraden, ik vond het een zeer mooi scherm; het kon qua prestaties mee met die LG dat ik staan heb. Kijk trouwens eens in de productsurvey, alle reviews over die mirai schermen zijn lovend, dus ik betrouw die dingen duidelijk wel.
Verder zou ik een Seagate Barracuda 7200.10 schijf nemen van 250 of 300 GB, omdat deze erg goed presteren (in de buurt van de Raptor), stil zijn en betrouwbaar zijn. Bovendien krijg je standaard vijf jaar fabrieksgarantie.
Een seagate barracude 7200.10 is inderdaad wel een van de snellere schijven, maar de kleinste is 200 gigabyte en ze kosten wat meer. In de buurt van de raptor is wel héél optimistisch, ze zitten er qua doorvoersnelheid nog steeds serieus onder, en qua accestime halen ze het helemaal niet. Maar toch, momenteel zijn het de snelste schijven.

Verwijderd

Wat dacht je van dit systeem (samgesteld bij Salland)

Asus VGA GeForce EN7600GT/2DHT 256 MB 153,00
Asrock Moederbord ConRoeXFire-eSATA2 75,00
Seagate Barracuda 7200.9 160 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300 60,00
TwinMos DDR2 Memory 1024 MB, PC5300, 667 MHz, 4 81,00
NEC ND-4571 Zwart, Labelflash 36,00
Aspire X-Gear Zwart, Window, 420 Watt, 2 X 80mm Lichtgevend 60,24
Mirai TFT DML-517N100 17 Inch, 8 Ms, Geen Speakers, Zilver 151,43
Intel Pentium 4 D 820, Dual Core 2.80 GHz, 800 MHz, Boxed 115,00
Logitech Desktop Cordless Internet Pro Draadloos, Zwart / Zilver 24,00

Totaal Prijs: 756 euri

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 21:19:
Het moederbordje dat je nu kiest zit ergens rond de 90a100€, daar kan je eventueel overgaan naar de Asrock ConRoeXFire-eSATA2, die kost maar een 85€, maar daarvan weet ik zeker dat je daar je 805 op steekt, en dat je er achteraf een conroe op kan steken zonder enig probleem. Geheugen dat je hiervoor aanschaft mag dan hetzelfde zijn, maar je kan het sowieso recupereren naar je volgende systeem.
Deze reactie's bennek al meer mee, waarvoor dank :)
Dat Asrock-mobo'tje wordt nu wel heel aantrekkelijk: scherpe prijs en voorbereid op de toekomst...
Enige vraag daarbij: welk geheugen plaats ik erop? Op de site van Kingston staat Asrock niet tussen de mobofabricanten, en op die van TwinMOS ook niet... :? Kan iemand met zekerheid zeggen (desnoods verwijzen naar een ander topic of een review) of ik die TwinMOS-plaatjes netjes kan doen samenwerken met men Asrock-mobo?
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 23:04:
Wat dacht je van dit systeem (samgesteld bij Salland)

Seagate Barracuda 7200.9 160 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300 60,00

Totaal Prijs: 756 euri
Ongeveer het systeem dat ik in gedachten had, maar:
Ik zie niet in waarom ik zou veranderen van HDD, als Tweakers.net de Hitachi aanraadt in hun BB-guide, vertrouw ik erop dat het een goeie zal zijn :)
Ook de processor wil ik niet upgraden (tenzij de Conroe-prijzen een fikse duik nemen, wat ik niet direct verwacht), want ik ben toch van plan die D 805 engizins over te klokken.
Ik zou de D 805 graag opkietelen tot rond de 3 GHz, kan die boxed koeler en men voeding dat nog aan? (Ik heb de review van THG gelezen, maar heeft iemand ervaring met het overklokken van deze processor?)
En dat TwinMOS-geheugen, ben je er zeker van dat dit geen problemen oplevert met het mobo? Dan ben ik ineens van men geheugen-dillema af :p

Verwijderd

En dat TwinMOS-geheugen, ben je er zeker van dat dit geen problemen oplevert met het mobo? Dan ben ik ineens van men geheugen-dillema af
Ik zou niet weten waarom niet maar voor de zekerheid kun je je samengestelde compenten even naar de Technische Dienst e-mailen van Salland, als zij zeggen dat het goed past dan zal dat wel zo wezen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Help, las ik nu hier ergens wel dat PC5300-geheugen problemen geeft met de Core 2 Duo's? 8)7 Fabeltje of realiteit?
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 12:50:
[...]
Ik zou niet weten waarom niet maar voor de zekerheid kun je je samengestelde compenten even naar de Technische Dienst e-mailen van Salland, als zij zeggen dat het goed past dan zal dat wel zo wezen ;)
Ook als ik de onderdelen niet bij hen bestel? Zou wel tof zijn natuurlijk :)

Verwijderd

Hahah waarom niet :P

Verwijderd

Topicstarter
Wie niet waagt niet wint :p

16/08/06; 23u00: mailtje gestuurd naar td@sallandautomatisering.nl
Update:
17/08/06; 12u26: mailtje van Laurens Nijssen:
[begroeting]

U heeft zich goed voorbereidt want de onderdelen die u heeft samengesteld zijn inderdaad allemaal compatibel met elkaar.

De processor heeft een FSB van 533 Mhz. Ik raad daarom aan om het geheugen synchroon te laten lopen. Dit zorgt voor minder vertraging in het geheel en er zal dus geen 'bottleneck' zijn. Met de nieuwe CPU's zien we dat in sommige gevallen geheugen met een hogere Mhz dan de FSB voor licht prestatieverlies zorgt.
Geheugen met een snelheid van 533 Mhz zou dus ideaal zijn.
Bijvoorbeeld: http://sallandautomatisering.nl/?pid=6146
Dit is 1GB, in een kit van 2x 512MB.

Met vriendelijke groet,

Laurens Nijssen
Technical Support
Salland Automatisering
Voilá, das klantenservice zie, mij duidelijk en snel antwoorden, eventuele problemen melden en een oplossing voorstellen 10/10! _/-\o_

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2006 20:33 ]

Verwijderd

Ik ben op zoek naar eenzelfde systeem, een systeem om mee te gamen dat niet te veel kost. Ik check nog wel even terug, maar ik zou graag jouw ervaring horen met wat je besteld hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag even berekend hoeveel de verschillende onderdelen gemiddeld in prijs dalen per maand (jaja, heb je echt niks interessanters te doen :p) Het resultaat: de totale prijs daalt 5 à 6 % ! Dat betekent dat de prijs waarschijnlijk onder of rond de €700 komt te zitten :) Dat zorgt er dan weer voor dat ik er misschien dit W-Lankaartje erin kan floepen. :9

Verwijderd

Ik bestel mijn spullen ook allemaal bij salland omdat het gewoon goedkoop is.. ik ga aan het eind van het jaar (begin 2007) nog een gaming systeem samenstellen van rond de 800 euro..

Verwijderd

Topicstarter
Na de snelle replie van Salland weetek dus al dat ik me geen zorgen moet maken over de compatibiliteit :) Nu nog één vraagje:
Ik ben vergeten te vermelden dat ik de CPU wil overklokken, is het geheugen dat hij voorstelt dan nog geschikt, of kies ik beter voor de TwinMOS PC5300-latjes?

Verwijderd

wat wordt nou je definitieve systeem?

Hitachi Deskstar T7K250, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB) 61,00

??
Totaal: 756?

Verwijderd

Topicstarter
Ik hou de eerste post up-to-date met het systeem dat ik op dit moment wil samenstellen ;)

Verwijderd

En? Hoe zit het met de huidige stand van zaken? PC al binnen?
Pagina: 1