hardware vereisten Photoshop / Multi Media

Pagina: 1
Acties:
  • 416 views sinds 30-01-2008

• dhoitink
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-07-2023
Wellicht meer een hardware topic, maar hier zitten denk ik de echte CS2 users.

Ik ben hard aan een andere PC toe en aan het rondkijken naar wat er momenteel in de markt wordt aangeboden. Geheugen is natuurlijk altijd belangrijk en dit zal zeker 2Gb worden.

Maar hoe zit het b.v. met de VGA kaart; Waar haalt Photoshop zijn rekenkracht vandaan? Van de CPU of van de processor op de VGA kaart?

Iemand ervaringen hiermee, goede websites die dit belichten of andere info?

Thanks!
Daniel

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

1) Wat wil je doen met Photoshop?

2) Welke andere functionaliteit wil je op je PC?

Meer info zeeer gewenst.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Videokaart is nagenoeg irrelevant voor PS. PS maakt alleen gebruik van de CPU. De enige reden om extra aandacht te besteden aan de videokaart is vanwege de signaalkwaliteit, maar dat zit in praktijk bij nagenoeg alle (budget) kaartjes al wel snor en als je DVI-D gebruikt, is het sowieso niet aan de orde.

Dus gewoon een aantrekkelijk Nvidia of ATi kaartje erin proppen, voor Photoshop heb je echt geen speciale dingen nodig op dat gebied.

Wat wél belangrijk is:
- Snelle CPU
- Veel geheugen; de geplande 2Gb is zeker voldoende
- Eventueel extra (separate) scratch-disk voor Photoshop, dat scheelt een hoop snelheid als je met veel bestanden tegelijk of absurd grote bestanden werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door koraks op 14-08-2006 17:20 ]

• dhoitink
Als fotograaf importeer en bewerk ik voornamelijk RAW files, batch gewijs.
Deze zijn niet van belachelijke omvang, maar toch (10Mp, 16Mb on file).
Daarnaast gebruik ik natuurlijk de nodige filters.

Qua Multimedia gaat het me voornamelijk om programma om DVD presentaties mee te maken. In dit geval ProShow (Adobe Premiere variant). Op m'n oude 866Mhz duurt het 16 uur op de Hi-DVD stand om een 4Gb DVD te compileren en dat duurt me echt te lang...

Ik hoop dat ik het iets heb verduidelijkt

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

2gb RAM zeker niet onhandig als je met grote bestanden gaat werken; je videokaart hoeft echt geen monster te zijn, dat kan vrij eenvoudig. Lekker veel harddrive ruimte is zeer zeker aan te bevelen, en pak een dual core processor. Lijkt me retehandig i.v.m. multitasken.

Oh ja: als je toch een nieuwe pc koopt en geld ervoor uit geeft, koop een goede LCD monitor en vooral: een hardware matige calibratie tool zoals de Spyder2.

edit: ik zie dat je fotograaf bent, een calibratiescanner heb je dus waarsch. al.

[ Voor 8% gewijzigd door gratis_vodka op 14-08-2006 17:22 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
gratis_vodka schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 17:21:
2gb RAM zeker niet onhandig als je met grote bestanden gaat werken; je videokaart hoeft echt geen monster te zijn, dat kan vrij eenvoudig. Lekker veel harddrive ruimte is zeer zeker aan te bevelen, en pak een dual core processor. Lijkt me retehandig i.v.m. multitasken.
Voor multitasken ja, maar Photoshop zelf is zo singleprocess als het maar kan, en heeft dus baat bij een snellere single core. Niet dat ik dat persoonlijk zou kiezen boven de "soepelere" ervaring die een dual cpu/core systeem geeft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• gratis_vodka

gratis_vodka

klopt, dat bedoel ik inderdaad :)

En nog een idee: als je veel gebruik maakt van brush tools, bijvoorbeeld voor selectieve sharpening op layer masks, evt. een tekentabletje als je wat budget over hebt?

[ Voor 72% gewijzigd door gratis_vodka op 14-08-2006 17:29 ]

• dhoitink
Ik heb inderdaad een Wacom tablet voor de brushes wat inderdaad veel handiger werkt dan RSI muizenissen...

Hoe groot is het kwaliteitsverschil met VGA vs DVI eigenlijk ?

• koraks
  • Niet online
dhoitink schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 17:32:
Hoe groot is het kwaliteitsverschil met VGA vs DVI eigenlijk ?
Hangt ervan af wie je het vraagt ;) In alle redelijkheid: te klein om een nieuwe monitor voor te kopen. Maar mocht je tóch een nieuw scherm gaan aanschaffen en je werkt in een profi-omgeving, dan ga je natuurlijk voor DVI-D. En uiteraard, als je scherm als DVI-D ondersteunt, dan ligt het voor de hand dat je dat met je nieuwe videokaart ook gaat gebruiken (is immers toch standaard op 99% van de kaarten.)

Let wel: bovenstaande slaat op DVI-D, dus digitale signaaloverdracht tussen pc en scherm. DVI-I is gewoon analoog en heeft geen (zichtbaar) kwaliteitsverschil met VGA en dus geen enkele meerwaarde.

Verwijderd

Ronald schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 17:23:
[...]

Voor multitasken ja, maar Photoshop zelf is zo singleprocess als het maar kan, en heeft dus baat bij een snellere single core. Niet dat ik dat persoonlijk zou kiezen boven de "soepelere" ervaring die een dual cpu/core systeem geeft.
Ook voor photoshop daar hij aangeeft ook (vaak?) bezig te zijn met een Première variant. Ik ben daar zelf soms mee bezig, en een volledige film van laat zeggen 2u laten recoden/comprimeren kan zelfs met een x2 een uurtje of 4à5 in beslag nemen, en het is altijd aangenaam om ondertussen gewoon met photoshop verder te kunnen werken. Met een singlecore kan je dat vergeten (ofwel heel traag), met een dualcore merk je het niet echt.

• dhoitink
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 17:36:
[...]

... kan zelfs met een x2 een uurtje of 4à5 in beslag nemen, ....
Sorry, wat bedoel je eigenlijk met een x2?

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

dhoitink schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 17:54:
[...]

Sorry, wat bedoel je eigenlijk met een x2?
Is een type processor, is eigenlijk een amd64 processor met 2 ''cores'' (rekeneenheden). De volledige naam is dan ook Amd64 X2 XXXX+.

Vraagje van mijn kant, of meer een opmerking eigenlijk : photoshop en de andere adobe pakketten zhebben toch voor het merendeel wel smt support ? De filters in photoshop bijvoorbeeld zijn sneller klaar met hun bewerking op een multicore processor, dat weet ik bijna zeker...

[ Voor 32% gewijzigd door HeepH op 14-08-2006 18:27 ]

http://specs.tweak.to/16495

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heephstan schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 18:06:
[...]

Is een type processor, is eigenlijk een amd64 processor met 2 ''cores'' (rekeneenheden). De volledige naam is dan ook Amd64 X2 XXXX+.

Vraagje van mijn kant, of meer een opmerking eigenlijk : photoshop en de andere adobe pakketten zhebben toch voor het merendeel wel smt support ? De filters in photoshop bijvoorbeeld zijn sneller klaar met hun bewerking op een multicore processor, dat weet ik bijna zeker...
Amen... Het exporteren vanuit Premiere naar een "produktie" gaat inderdaad aanzienlijk sneller op x GHz als je van 1 core naar meerdere cores gaat.

Zelfs de onderkant van de X2's (de 3800+ bijvoorbeeld) zijn met dit soort bewerkingen toch nog errug snel; ik weet dus niet wat je winst is als je van een 3800+ naar een 4600+ gaat ofzo.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:51
In Complete Systemen & Laptops is hier an sich genoeg over te vinden. Zoek maar eens binnen dat subforum op photoshop o.i.d. ;)

Het enige wat ik nog wil zeggen is dat wanneer je zoals jij ook met RAW werkt een dual core cpu de enige cpu is die je wilt. En neem een enorme lading geheugen (minstens 2GB)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• koraks
  • Niet online
Heephstan schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 18:06:
[...]

Ik heb hier even een intensieve operation gedaan (render clouds op tig MPix) en dan komt de belasting niet boven 50% uit op een HT CPU. Lijkt niet erg op SMT support dus...

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

koraks schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 19:49:
[...]

Ik heb hier even een intensieve operation gedaan (render clouds op tig MPix) en dan komt de belasting niet boven 50% uit op een HT CPU. Lijkt niet erg op SMT support dus...
Nieuwste photoshop ook? zijn er misschien updates nodig? ik kan me namelijk herinneren dat het wel SMT support had.

Zie ook :
Multithreaded code is already present in many media-creation applications, such as Adobe Photoshop and Premier. You can expect multithreading to become more pervasive as software vendors seek to cater to a large installed base of dual-core CPUs. The result: Buying a dual-core system today will help you take advantage of coming performance improvements tomorrow.

[ Voor 47% gewijzigd door HeepH op 14-08-2006 20:04 ]

http://specs.tweak.to/16495

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
dhoitink schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 17:05:
Wellicht meer een hardware topic, maar hier zitten denk ik de echte CS2 users.

Ik ben hard aan een andere PC toe en aan het rondkijken naar wat er momenteel in de markt wordt aangeboden. Geheugen is natuurlijk altijd belangrijk en dit zal zeker 2Gb worden.
Lijkt me handig. PS komt pas op gang met 512 en werkt pas een beetje lekker vanaf 1gb.
Maar hoe zit het b.v. met de VGA kaart; Waar haalt Photoshop zijn rekenkracht vandaan? Van de CPU of van de processor op de VGA kaart?
PS haalt er geen echte kracht vandaan (al moet je ook niet met een 512kb pci kaartje aankomen). Wat wel belangrijk is is dat je kaart scherp en kleurecht beeld kan produceren. Daar scoort matrox toch nog steeds goed. Zeker de kaarten met dualscreen en aparte tv-out zijn leuk als je ook video wilt gaan doen.
Nadeel is dat je gamen kan vergeten, wil je dat toch kijk dan 's naar een ati-based kaart (nvidia is, IMO, meer op snelheid ontworpen en laat bij kleuren en scherpte net iets meer vallen dan ATI).
Ander punt is een goed scherm, liefst 2 als je ook video gaat doen. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan CRT's voor dit soort dingen bij TFT's is Eizo een aardige budget keuze.
Tabletje is ook leuk, wacom intuos serie bijv. Hoeft niet groot te zijn, A5 is al heel wat ruimte.

Bovenstaande is mijn mening en er zit vast wel wat controversieels tussen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• dhoitink
Samenvattend dus / ideale situatie:

- Videokaart is niet belangrijk voor snelheid, maar meer voor kleurechtheid.
- Multi Core CPU (x2 AMD / Intel Duo Core / Intel Core 2 Duo / is beter dan Single Core (P4 /etc)
- 2Gb voor lekkere werkruimte
- Aparte schijf om te kunnen swappen
- Wacom Tablet
- DVI-D VGA kaart en DVI-D monitor
- Monitor / Printer calibratie (b.v. Spyder2)

Bedankt allemaal!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-01 16:16

Sharky

Skamn Dippy!

koraks schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 17:19:
Videokaart is nagenoeg irrelevant voor PS. PS maakt alleen gebruik van de CPU.
op het moment dat jij een joekel van afbeelding open hebt staan en je gaat vervolgens heen en weer scrollen dan heeft videokaart het zwaar te verduren dus dat heeft zeker wel invloed.
Ronald schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 17:23:
[...]

Voor multitasken ja, maar Photoshop zelf is zo singleprocess als het maar kan
waarom staat er dan iets als 'loading multiprocessor support' als ik cs2 opstart?
ik heb ook even een 'render clouds' gedaan en dan komt het cpu gebruik niet boven de 50% bij een afbeelding van 10.000x10.000 pixels. Als ik daar vervolgens een gaussian blur overheen gooi van 250 pixels gaat het cpu gebruik naar 95-100. Blijkbaar is photoshop wat selectief wanneer het beide processoren wil gebruiken maar dat zie ik wel vaker. Dat doet 3ds max ook.
ik heb een dual opteron trouwens

This too shall pass

• gratis_vodka

gratis_vodka

dhoitink schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:46:
Samenvattend dus / ideale situatie:

- Videokaart is niet belangrijk voor snelheid, maar meer voor kleurechtheid.
- Multi Core CPU (x2 AMD / Intel Duo Core / Intel Core 2 Duo / is beter dan Single Core (P4 /etc)
- 2Gb voor lekkere werkruimte
- Aparte schijf om te kunnen swappen
- Wacom Tablet
- DVI-D VGA kaart en DVI-D monitor
- Monitor / Printer calibratie (b.v. Spyder2)

Bedankt allemaal!
Samengevat, ja. En onderschat die schijfruimte niet, afhankelijk van je workflow heb je echt massa's nodig ;). Als je bijv. 16 bit bestanden opslaat met een sharpening layer plus wat adjustment layers dan zit je al snel aan de 25Mb per file.

Verwijderd

Sharky schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:16:
[...]

op het moment dat jij een joekel van afbeelding open hebt staan en je gaat vervolgens heen en weer scrollen dan heeft videokaart het zwaar te verduren dus dat heeft zeker wel invloed.
Elke moderne videokaart kan die paar pixels aan, komop, het is maar 2d. Zelfs de meest simpele kaarten van tegenwoordig renderen joost mag weten hoeveel pixels met ik weet niet hoeveel effecten in 3D. 2D is een totale peulenschil tegenwoordig
waarom staat er dan iets als 'loading multiprocessor support' als ik cs2 opstart?
ik heb ook even een 'render clouds' gedaan en dan komt het cpu gebruik niet boven de 50% bij een afbeelding van 10.000x10.000 pixels. Als ik daar vervolgens een gaussian blur overheen gooi van 250 pixels gaat het cpu gebruik naar 95-100. Blijkbaar is photoshop wat selectief wanneer het beide processoren wil gebruiken maar dat zie ik wel vaker. Dat doet 3ds max ook.
ik heb een dual opteron trouwens
PS is wel degelijk SMP, op een SMP- of dualcoremachine vliegt het gewoon :) Prop er gewoon 2GB geheugen in met een leuke dualcore en je hebt een hele leuke setup :9 Overigens ligt het wel aan de taak in hoeverre de SMP-functionaliteit wordt gebruikt, maar in zijn algemeenheid scheelt het gigantisch. RAW converteren en importeren trekt de cpu niet naar de 100%, maar je houdt gewoon ruimte over.

En dat is de andere kant van het verhaal: je kunt gewoon andere dingen blijven doen omdat Windows gewoon zijn taken makkelijker kan verdelen. Minder geswitch tussen processen en meer ruimte over, altijd goed :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 18:04 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 14:03

Zoefff

❤ 

Abbadon schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 19:20:
In Complete Systemen & Laptops is hier an sich genoeg over te vinden. Zoek maar eens binnen dat subforum op photoshop o.i.d. ;)

Het enige wat ik nog wil zeggen is dat wanneer je zoals jij ook met RAW werkt een dual core cpu de enige cpu is die je wilt. En neem een enorme lading geheugen (minstens 2GB)
Ik sluit me aan bij Abbadon, hier is best een hoop over te vinden. Is het niet op GoT, dan is het wel met Google :)

Overigens heb ik het gevoel dat je in ieder geval al flink op weg bent geholpen met de adviezen in dit topic, succes met de keuze verder :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.