Toon posts:

ADSL WLAN thuisnetwerkje dmv modemrouter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Enige tijd geleden heb ik thuis een draadloos netwerkje geïnstalleerd met behulp van een US Robotics wireless router, om het kabelinternet te delen.

Nu gaat mijn vriendin op kamers wonen, en ze wil graag met haar laptop ook draadloos internetten, echter omdat zij een adsl aansluiting hebben is het iets anders dan hoe ik het heb gedaan. Ik heb een en ander uitgezocht, maar ik zou van jullie graag willen weten of dit zo gaat lukken; niet dat ik dalijk met de verkeerde spullen zit :+

De situatie:

De lijn komt het huis binnen en wordt dus gesplit in telefoon en internet (doh).
Momenteel gaat de internetlijn (wanadoo, tegenwoordig orange) daarna in een Alcatel modem (Ik meen een speedtouch nogwat, maar dat doet er volgensmij ook niet zo zeer toe). Echter, hier komt alleen maar een vaste USB kabel uit. Om het internet te delen is dit modem dus niet bepaald geschikt...

Zo is het dus nu:
internet > modem > 1pc
Zo gaat dus niet werken, omdat er enkel een USB kabeltje uit het modem komt.
internet > modem XXX router > meerdere pc's

Nu zat ik te denken om een modemrouter te nemen met draadloze functionaliteit.
Na wat rondgezocht te hebben kwam op het volgende model van Belkin

Hierdoor krijg je dus het volgende:
internet > modemrouter > meerdere pc's
en omzeil je het probleem dat er geen verbinding tussen een los modem en router gelegd kan worden.

Omdat ik zelf niet zo bekend ben met ADSL, wilde ik jullie vragen of dit zo gaat lukken, of dat er dingen zijn waar ik op moet letten (telefoon, wachtwoord/gebruikersnaam etc etc).

In ieder geval alvast bedankt! :Y)

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Mja, ik ben niet zo'n fan van Belkin...
Vind het nogal overprices voor wat je krijgt.

Ik prefereer zelf Linksys, de WAG200G of de LevelOne WBR-3047A

Ik heb zelf een combinatie draaien van een modem/router en losse accesspoints, vind ik persoonlijk wel zo fijn, omdat de modem/router zo mooi bij de splitter kan hangen, weggewerkt.
Het accesspoint kan dan lekker vrij hangen voor het beste bereik.
(AG241 en WAP54G van Linksys)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:39
Ik heb deze voor m'n broer neergezet, kan alles, werkt prima en is niet duur.

Roomba E5 te koop

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:34

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

sig69 schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 17:10:
Dat is geen modem ;)

Dus tenzij dat ding overweg kan met een USB speedtouch heeft de TS hier helemaal niks aan. Een wat uitgebreidere reply zou daarom geen overbodige luxe zijn. Als iedereen hier alleen maar een linkje neer ging zetten welke router etc. hij zelf gebruikt zonder enige verdere info of beargumentatie schiet de TS hier niet heel veel mee op.

Voor de TS: Belkin staat inderdaad niet bekend als een echt goed merk in tegenstelling tot bijvoorbeeld linksys zoals Anti-XP al vermeldde.

Je zult in een modem/router verder inderdaad het een en ander moeten instellen, maar het lijkt me dat je dat over kunt nemen uit de config van de speedtouch?

[ Voor 56% gewijzigd door Orion84 op 14-08-2006 17:22 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Romke

Romke

Dieselhead

sig69 schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 17:10:
Die is echter voor als je een ethernet modem hebt.
Als je even de TS had geleden, wist je dat er een ingebouwd modem nodig is.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:39
Ai, foutje... :X

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
Anti-XP schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 17:18:
[...]

Die is echter voor als je een ethernet modem hebt.
Als je even de TS had geleden, wist je dat er een ingebouwd modem nodig is.
Dat klopt idd ;)

Maar dat kan idd wel kloppen ja, dat bijvoorbeeld die LinkSys (spreekt me wel aan :)) een betere optie is. In ieder geval alvast bedankt!

Ervaringen/ aanbevelingen zijn natuurlijk nog steeds welkom :Y)

• Romke

Romke

Dieselhead

Orion84 schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 17:18:
[...]

Dat is geen modem ;)

Dus tenzij dat ding overweg kan met een USB speedtouch heeft de TS hier helemaal niks aan. Een wat uitgebreidere reply zou daarom geen overbodige luxe zijn. Als iedereen hier alleen maar een linkje neer ging zetten welke router etc. hij zelf gebruikt zonder enige verdere info of beargumentatie schiet de TS hier niet heel veel mee op.

Voor de TS: Belkin staat inderdaad niet bekend als een echt goed merk in tegenstelling tot bijvoorbeeld linksys zoals Anti-XP al vermeldde.

Je zult in een modem/router verder inderdaad het een en ander moeten instellen, maar het lijkt me dat je dat over kunt nemen uit de config van de speedtouch?
Die speedtouch is waarschijnlijk een Alcatel Speedtouch 330 USB ADSL Modem..
Die heeft geen config.

Maar je moet in 9 van de 10 gevallen een PPPoA verbinding maken met de inloggegevens van je provider.

VPI en VCI moet je ff checken @ provider site.

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:54
Kort samengevat : Ja, jouw plannen gaan werken. Welke modem/router je daarvoor precies gaat aanschaffen is een kwestie van diverse reviews/fora aflopen en "de beste" kiezen.

* DigiK-oz is erg tevreden over zijn Linksys WAG354G

Whatever

• Romke

Romke

Dieselhead

Sloompie schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 18:17:
Kort samengevat : Ja, jouw plannen gaan werken. Welke modem/router je daarvoor precies gaat aanschaffen is een kwestie van diverse reviews/fora aflopen en "de beste" kiezen.

* Romke is erg tevreden over zijn Linksys WAG354G
Heeft die een externe antenne?

Aangezien dat toch wel handig is voor een degelijke bereik.
Sowieso, even richting de TS: je wil toch geen desktops permanent aan gaan sluiten zonder draadje he?
Daar is wireless niet voor bedoeld.

Verwijderd

Topicstarter
Anti-XP schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 18:16:
[...]

Die speedtouch is waarschijnlijk een Alcatel Speedtouch 330 USB ADSL Modem..
Die heeft geen config.

Maar je moet in 9 van de 10 gevallen een PPPoA verbinding maken met de inloggegevens van je provider.

VPI en VCI moet je ff checken @ provider site.
Dat van die PPPoA had ik inderdaad al gevonden, de andere instellingen zijn idd bij de provider te krijgen :)
Anti-XP schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 18:57:
[...]

Sowieso, even richting de TS: je wil toch geen desktops permanent aan gaan sluiten zonder draadje he?
Het is de bedoeling om de pc die eerst al via het modem aangesloten was, gewoon bedraad verbinding te laten maken met het internet, en de laptop draadloos te verbinden ;)

• Bram V
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:18
Ik zit met een zelfde "probleem" binnenkort en na wat zoeken en rond vragen kwam ik op Linksys WAG354G All-In-One en Speedtouch 585i Wless-11g ADSL-2+ modem /router + 4 prt switch.

Waar je ook op moet letten bij het ADSL-modem, is de telefoon Analoog(Annex A) of is het ISDN(Annex B).

Als je in de PW zoekt op "modem router" en dan nog even met de hand kijken naar wireless of 54Mbps

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:54
Anti-XP schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 18:57:
[...]

No. Geen extra antenne. En zonder problemen door een (dragende) betonnen muur over een dikke 10 meter richting balkon voor mijn laptoppie (ok, misschien wel door het raam om een hoekje). Ik heb van meer mensen gehoord over het matige bereik van deze modem/router, maar ik heb die ervaring dus niet. Maar misschien heb ik een "makkelijke" situatie voor wireless. De functionaliteit van het ding, en het gemak waarmee e.e.a. kan worden ingesteld, zorgen dus in mijn geval voor een heel tevreden gebruiker.

Whatever

• Romke

Romke

Dieselhead

Bram V schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 19:43:
Ik zit met een zelfde "probleem" binnenkort en na wat zoeken en rond vragen kwam ik op Linksys WAG354G All-In-One en Speedtouch 585i Wless-11g ADSL-2+ modem /router + 4 prt switch.

Waar je ook op moet letten bij het ADSL-modem, is de telefoon Analoog(Annex A) of is het ISDN(Annex B).

Als je in de PW zoekt op "modem router" en dan nog even met de hand kijken naar wireless of 54Mbps
Speedtouch modem/routers zijn ellendige ondingen.
Vooral de nieuwe.
510/570 zijn acceptabele dingen, de rest niet.

Ik zou gewoon voor de Linksys gaan.
Linksys, is mijn ervaring, werkt gewoon, speedtouch doet dat met grote regelmaat niet.

[ Voor 50% gewijzigd door Romke op 14-08-2006 21:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben idd ook erg gecharmeerd van die LinkSys WAG200G, ik denk dat het die gaat worden.
Ik neem overigens aan dat, hoewel het apparaat tevens geschikt is voor ADSL2(+) hij ook gewoon compatible is met het "oude" ADSL?

Qua dat annex A bij die LinkSys zit het volgens mij wel snor, ze hebben een gewone analoge telefoonlijn en niet een ISDN lijntje :)

• Romke

Romke

Dieselhead

Hij is compatibel met het gewone ADSL protocol.

Als het een ISDN lijntje zou zijn, kon je gewoon de annex B versie bestellen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Anti-XP schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:00:
Hij is compatibel met het gewone ADSL protocol.

Als het een ISDN lijntje zou zijn, kon je gewoon de annex B versie bestellen ;)
Dat zag ik ook al inderdaad, dan kun je gwn de WAG200G-E1 nemen :)

Nog even een vraagje, hoe kun je snel checken of een ADSL aansluiting analoog of via ISDN binnenkomt?

• Romke

Romke

Dieselhead

Heel simpel: Zie je een NT-1 kastje hangen?
Waar een soort UTP kabel uit komt die dan naar een telefooncentrale gaat waarvanuit weer telefoonkabels komen?

Dan heb je ISDN.

Vaak staat het ook wel op de splitter, of het een model voor ISDN of POTS (Plain Old Telephone System) of PSTN is.

Pagina: 1