Toon posts:

[SAN] Storage en Backup oplossing

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Voor mijn werkgever ben ik op zoek naar een goede storage en backup oplossing. Momenteel hebben we twee problemen die binnen organisatie spelen :

- tekort aan opslag ruimte
- tekort aan backup tijd

We redden het niet meer om in 1 nacht een backup van alle belangrijke data te maken, we hebben de volgende storage hardware in gebruik :

- HP DL380 storage server i.c.m. MSA 20 1,5 TB
- HP DL380 storage server i.c.m. MSA 30 2,0 TB
- HP SSL1016 LTO Autoloader

Tevens is het zo dat er in het weekend maar 1 dag gebackupped kan worden omdat er gewoonweg te weinig tapes in de library gaan.

Dus de eisen die we aan de oplossing stellen zijn de volgende :

- Er moet voldoende opslag capaciteit aanwezig zijn (6-7 TB)
- Alle data moet dagelijks op tape gebackupped kunnen worden (FULL)
- Indien we voor een SAN zouden gaan moet deze op iSCSI gebaseerd zijn (Kosten)
- Een eventuele SAN moet compatible zijn met VMWare

Nu ben ik met mijn hardware leverancier tot het volgende voorstel gekomen :

1 DL380 gebruiken als backup server en hier de bestaande twee MSA’s aan koppelen en nog een MSA kopen om tot de 6-7 TB opslag te komen.

1 Equal Logic SAN oplossing aan te schaffen die 6-7 TB ondersteund

1 Tapestreamer uit de MSL6000 serie van HP aan te schaffen, MSL6030 of 6060 wat is verstandiger.

Nu is het de bedoeling om elke nacht een complete kopieer slag van de life data van de SAN naar de backup server, en vervolgens van de backup server een backup op tape te maken.

Nu is mijn vraag aan jullie :

- Wat is jullie ervaring met Equal Logic, zijn er betere alternatieven in deze prijsklasse?
- Zouden jullie wel voor bovenstaande oplossing gaan, of hebben jullie betere ideeën

Alvast bedankt voor jullie hulp!!.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Waarom dagelijks een full backup?

Verwijderd

Topicstarter
Dit door druk vanuit het management, zij eisen dagelijks een full backup. Het zou het verhaal een stuk makkelijker maken als er incremental gebackupped kon worden..

• djluc
Als je ze dan eerst eens goed informeert? Ik neem aan dat het management niet erg goede kennis heeft hiervan?

Verwijderd

Topicstarter
Helaas is dit geen mogelijkheid, zij weten dat wij tegen deze problemen aanlopen en eisen gewoon dat wij er een oplossing voor verzinnen, daar worden we immers voor bestaald!

• djluc
Of het ook binnen een budget te verantwoorden is blijft echter de vraag. Misschien moet je de kosten even naast elkaar zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Zij zijn op de hoogte van de kosten die bovenstaand voorstel met zich mee brengte, en die nemen ze voor lief! Mijn vraag is niet of het wel de goede manier is om dagelijks een full backup te maken, maar op welke manier ik dit het meest proffesioneel op kan lossen...

Ik hoop dat jullie hier wat meer ervaring mee hebben..

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

Asteroid9

General Failure

Gezien de hoeveelheid data praten we over een niet al te klein bedrijf.
Daarom verbaast het me wel dat het management met een dergelijke in mijn optiek redelijk onzinnige eis aan komt zetten.
Tja, het zal lastig worden want het is gewoon zeer veel data om weg te schrijven.

Wat bedoel je met een SAN dat compatible is met VMware?
Moet het SAN vanuit de VM of vanuit de host aangestuurd worden en welke VMware versie hebben we het over?
ESX versie 3 is de enige VMware versie die een iScsi SAN direct aan kan sturen, een SAN compatibility list kun je zo van de VMware site plukken.

Het is een tijdje terug dat ik met een MSL6030 heb gewerkt, maar dat was toen een exemplaar met een enkele LTO-2 streamer.
Dat is 200GB native, zelfs met dubbele streamer mag je dan aardig tapes gaan flipperen om aan die 7TB te komen! Zo'n ding heeft 30 slots dus uncompressed kom je niet eens aan de 7TB.
Nou zul je vast wel genoeg compressie halen om aan de eisen te voldoen, maar ik vind hem toch erg krap bemeten.
De 6060 vind ik dan weer overkill, zijn er geen 30 slots oplossingen met een LTO-3? Dat zou afdoende moeten zijn voor jouw situatie (12TB uncompressed capacity)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:00

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 16:37:
- Er moet voldoende opslag capaciteit aanwezig zijn (6-7 TB)
Waar is deze eis op gebasseerd? Momenteel heb je genoeg aan 3.5 TB. In ongeveer vier jaar tijd wordt je nieuw aan te schaffen backup-apparatuur afgeschreven en zal deze weer worden vervangen. Verwacht je in deze periode een aangroei van data van nog eens 3.5 TB?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

Asteroid9

General Failure

Als je met een dagelijkse full backup je tapes off-site op wil slaan kun je ook nog lekker gaan sjouwen.
Uitgaande van die 6TB met een LTO-2 mag je dan iedere dag zo'n 20 tapes op een neer gaan sjouwen, have fun! ;)

Zou dan ook maar zorgen voor flink wat extra tape sledes.
Realiseer je je ook dat je voor een point in time restore van laten we zeggen 2 weken dus 14 sets tapes nodig hebt?
Dan praten we al over 280 tapes, en 2 weken is zelfs nog aardig krap bemeten.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• djluc
Haha, met z'n ondertitel: "Tuurlijk past dat! :)" ;)

Ontopique: Kan je niet via een glasvezel verbinding o.i.d. naar een ander kantoorpand backuppen o.i.d.?

Verwijderd

Topicstarter
We hebben gekeken naar een MSL6030 met een ultrium 960, die backupped zonder compressie 400GB met zou het 800 moeten zijn, maar dat haal je in de praktijk toch niet... Zijn al een stuk minder tapes...

We kunnen niet via glas in een ander pand backuppen... De opslag is inderdaad nodig, we hebben in zeer korte tijd de bezetting verdubbeld, en de verwachting is dat het groeien nog wel even doorgaat.. Vandaar die 6-7 TB...

Het is nu eenmaal niet anders we moeten voor de tape backup gaan!!

Hoe zouden jullie dit aanpakken als jullie full backups op tape moesten maken??

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:48
ik zou eens met management gaan praten, zij moeten eisen geven, geen oplossingen. Daar betalen ze voor.

Dus: Beschikbaarheid is een managment eis, full backup is een technische invulling.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

overhyped schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 15:51:
ik zou eens met management gaan praten, zij moeten eisen geven, geen oplossingen. Daar betalen ze voor.

Dus: Beschikbaarheid is een managment eis, full backup is een technische invulling.
100% waar.
Sara of soortgelijke dienstverlener bellen en zorg voor een fatsoenlijke internet verbinding. 1x een full backup, en vervolgens alleen nog maar incremental forever. Doordat deze backups naar intermediate disk worden geschreven daaro kan je met het juiste SLA direct elk willekeurig bestand restoren. Vanaf die disk word gebackupped naar een tape robot.

EDIT:

Overigens moet je nog over wel wat meer dingen nadenken voordat je deze mensen belt, zoals bijv. je backup window en restore en retention time. Dat heeft allemaal invloed op je SLA.

[ Voor 10% gewijzigd door JackBol op 16-08-2006 16:09 ]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:00
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 15:16:
We hebben gekeken naar een MSL6030 met een ultrium 960, die backupped zonder compressie 400GB met zou het 800 moeten zijn, maar dat haal je in de praktijk toch niet... Zijn al een stuk minder tapes...

We kunnen niet via glas in een ander pand backuppen... De opslag is inderdaad nodig, we hebben in zeer korte tijd de bezetting verdubbeld, en de verwachting is dat het groeien nog wel even doorgaat.. Vandaar die 6-7 TB...

Het is nu eenmaal niet anders we moeten voor de tape backup gaan!!

Ik zou eerst een snapshot maken, en deze daarna naar tape weg schrijven. met een paar LTO's moet je dan wel binnen aantal uren (<24) kunnen backupen. Restoren kan dan gewoon vanaf het snapshot.

Dus gewoon een goed SAN nemen. Mogelijkheden genoeg hierin.
_/-\o_

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:18
Voor een snapshot heb je natuurlijk wel ruimte in je SAN nodig!
De voorgestelde oplossing lijkt me een Disk 2 Disk 2 Tape, waarbij de oude HP MSA's worden gebruikt om naar disk 2 schrijven. Je kunt dan overdag gewoon de dump naar tape maken. Maakt je restore natuurlijk ook sneller. Is het misschien niet logischer om naar een SAN van HP te kijken (EVA)? De rest van je hardware is nl ook HP.
Voor een snelle overdracht zou je de data van het SAN naar de backupomgeving niet over het netwerk moet duwen, misschien kunnen de MSA's en het aan te schaffen SAN op SCSI aan elkaar gekoppeld worden en aangestuurd worden door de backup server?
Wat is trouwens je backup software? Dit lijkt me ook een belangrijke factor in het geheel.

Verwijderd

Topicstarter
Wij gebruiken Veritas Backup Exec 10, ik zal eens gaan kijken naar de mogelijkheid om de nieuwe SAN en de oude MSA's vis SCSI aan elkaar te koppelen...

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
Veritas Backup Exec en DataProtectionManager samen laten draaien en dan met je autoloader je tapes backuppen. Kijk eens op Microsoft.com om de combi Veritas en DPM te bekijken.

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 16:37:

- Wat is jullie ervaring met Equal Logic, zijn er betere alternatieven in deze prijsklasse?

Equallogic is absoluut goed spul. Niks mis mee denk ik. Volgens mij zijn er wel meer oplossingen te krijgen, maar we zijn er bij ons in iedergeval nog niet uit. We hebben equallogic wel getest en het performed goed. ff Googlen en er is zat info over te vinden.....

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 15:05 ]

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat eigenlijk de vraag is:

- Wat is mijn RPO (Recovery Point Objective)
- Wat is mijn RTO (Recovery Time Objective)

Oftewel hoeveel data mag er verloren gaan (stel je voor dat ze maar een uur aan werk willen verliezen in geval van een calamiteit) en hoe lang mag een restore duren.

Tevens moet men een uitspraak doen over de gewenste rententieperiode: hoe lang moeten backups bewaard worden. Wil men iets van vorige week nog kunnen terughalen en dan ook nog: hoe snel wil men dat hebben.

Dat zijn vragen die beantwoord moeten worden voordat je serieus verder kan met je oplossing omdat het namelijk een verschil van tienduizenden euro's kan betekenen.

Betreffende Equallogic: Ik hoor goede verhalen over het product maar kreeg een ontzettend vage reactie van de vertegenwoordiger van Equallogic toen ik aangaf dat wij toch weer voor FC-SAN gingen. Heel onprofessioneel.
Pagina: 1