iBook G3 aanschaf

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• R-Alph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-10-2025
Ik kan een mooie iBook G3 overkopen van een familielid. Eigenlijk alleen om wat te stuntelen met het OS en mee te nemen naar school voor wat documenten te maken.

Maar ik wil er wat dingetjes aan veranderen om het dingetje wat vlotter te laten lopen.

Het is een 500 Mhz G3 met 64 mb RAM geheugen. Er zit verder nog een geheugenmodule in van 256 mb. Deze module wil ik eigenlijk wijzigen met eentje van 512 mb. Nu heb ik gezocht voor een PC100 geheugenmodule van 512 mb maar helaas niet gevonden. Kan er wel een SO-DIMM PC133 geheugenmodule in worden geplaatst?

Daarnaast wil ik m eigenlijk wireless maken. Maar ik heb al gelezen dat er hier geen airport extremecard in gezet kan worden maar alleen de oudere variant. Helaas is me die te duur en denk ik toch dat ik voor een dongle ga.

Verder wil ik zn hardeschijf verwisselen door eentje van 40 of 60 GB. Er zit namelijk nu 10 GB in en dat is me toch te weinig.

Is het een verstandige keuze om deze dingen allemaal te gaan upgraden? Of ga ik er dan teveel geld aan uitgeven?

• t-h
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12-2025

t-h

Ik heb er niet veel verstand van, maar ik betwijfel of je dat extra geheugen wel 'kan' gebruiken. Je processor blijft langzaam, dus allerlei programma's op de achtergrond in je geheugen stoppen heeft geen zin. 256Mb moet voldoende zijn, zolang je maar eraan denkt weinig programma's tegelijkertijd te draaien.

Het HD idee is goed, zo'n systeem is prima geschikt voor bv muziek, en wellicht zelfs films afspelen. Heb je er ook wat ruimte voor.

Wireless is leuk, om draadloos te surfen. Maar waarschijnlijk wil je na enige tijd wel een nieuwe Mac kopen, omdat je het leert kennen en bv iLife wilt gaan gebruiken (wat op je G3 niet zal draaien). Of het dan een goede investering is geweest? Tip: een dongle is goedkoper, dan is het niet zo'n slechte investering.

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 07:56
Ik zou eerder op internet kijken voor een G4. Ik weet ook niet wat je voor die G3 moet betalen, maar waarschijnlijk kan je beter een G4 kopen die al airport heeft en een 60Gb harde schijf, dan spaar je veel geklooi uit en heb je gelijk een snellere machine.

• R-Alph
T-H schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 16:43:
Ik heb er niet veel verstand van, maar ik betwijfel of je dat extra geheugen wel 'kan' gebruiken.....
Ik heb ergens tijdens de search door tweakers gevonden dat je deze cpu softwarematig op 600 Mhz kan laten lopen zonder enige problemen. Ik weet alleen niet of die snelheid te merken valt.

Het voorbeeld wat je zegt van muziek en film er op afspelen is ook inderdaad mijn bedoeling hiervoor.

Ik heb alleen opgemerkt dat er onderaan in het beeld een donkerder stukje zit. Dat volgens mij gewoon door ouderdom van het apparaat komt.

Mn hele huis is wireless dus zou stom zijn om er geen gebruik van te maken.

Hoeveel hij moet kosten weet ik nog niet.

In het verhaal van eerdepeer kan ik me trouwens ook wel inleven. Ik weet ook niet 100% zeker of ik deze notebook ga kopen. Maar ik heb er zelf even op gewerkt en het is best een fijn, compact en niet al te zwaar dingetje.

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2006 13:33 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou niet teveel investeren in zo'n machine. Een Airportkaart, extra geheugen en een nieuwe harde schijf (dingen die inderdaad wel nodig zijn om er goed mee te kunnen werken) kosten bij elkaar toch al gauw meer dan 200 euro. En dan heb je een vrij oude laptop met 800x600 scherm en waarschijnlijk redelijk versleten batterij. Ik zou het niet doen, dan kun je beter een witte iBook zoeken.. die zijn ook niet zo duur meer volgens mij.

• R-Alph
Bigs schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 18:32:
Ik zou niet teveel investeren in zo'n machine. Een Airportkaart, extra geheugen en een nieuwe harde schijf (dingen die inderdaad wel nodig zijn om er goed mee te kunnen werken) kosten bij elkaar toch al gauw meer dan 200 euro. En dan heb je een vrij oude laptop met 800x600 scherm en waarschijnlijk redelijk versleten batterij. Ik zou het niet doen, dan kun je beter een witte iBook zoeken.. die zijn ook niet zo duur meer volgens mij.
Het is niet de clamshell trouwens.

Ik vind de G4 gewoon net iets te duur als je gaat kijken naar 2e hands prijzen. Denk dat ik deze voor een euro of 300 kan krijgen. Terwijl een tweedehands G4 toch meestal tegen de 750 euro aan zit.

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-02 18:07
Maar als daar het een en ander bijkomt qua upgrades, ben je uiteindelijk net zo duur uit en heb je toch wat minder (zoals mindere processor, ouderdomsslijtage (batterij en scherm) wat hoger is ed).
En vergiet niet dat goedkoop vaak duurkoop is.
Zou gewoon goed rondkijken en zoeken, want voor 600 euro is al iets te krijgen wat qua specs beter is en zonder dat je hem hoeft te upgraden.
Is uiteindelijk misschien net wat meer, maar daar heb je dan ook wel wat voor.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
R-Adioactive schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 18:47:
[...]

Het is niet de clamshell trouwens.

Ik vind de G4 gewoon net iets te duur als je gaat kijken naar 2e hands prijzen. Denk dat ik deze voor een euro of 300 kan krijgen. Terwijl een tweedehands G4 toch meestal tegen de 750 euro aan zit.
Ow.. ik wist niet dat de witte ook in 500MHz was. Dan is het op zich nog wel te doen.

• R-Alph
VincentG schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 19:03:
Maar als daar het een en ander bijkomt qua upgrades, ben je uiteindelijk net zo duur uit en heb je toch wat minder (zoals mindere processor, ouderdomsslijtage (batterij en scherm) wat hoger is ed).
En vergiet niet dat goedkoop vaak duurkoop is.
Zou gewoon goed rondkijken en zoeken, want voor 600 euro is al iets te krijgen wat qua specs beter is en zonder dat je hem hoeft te upgraden.
Is uiteindelijk misschien net wat meer, maar daar heb je dan ook wel wat voor.
En als ik dan alleen een andere HD er in zou zetten met een wireless kaartje?

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:19
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 18:11:
[...]

Wat heb je er voor over? Ik heb er namelijk nog wel een liggen die ik niet gebruik... De prijzen op 2ehandsmac zijn idd belachelijk. :)
edit: ik dacht dat refused nog een ibook overhad

[ Voor 41% gewijzigd door Speeddragon op 15-08-2006 23:05 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2006 13:33 ]

Verwijderd

@ TS: Ik zou geen geld besteden aan de G3. Het zijn leuke dingen, maar voor een beetje meer geld, 200-300 euro heb je een leuke G4 waar dit allemaal al in zit. Tevens zijn de accu's 9 van de 10 keer erg versleten bij een G3.

Mijn advies: Wacht, spaar en neem een G4 voor 600-700 euro.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:13
> Is het een verstandige keuze om deze dingen allemaal te gaan upgraden?

IMHO, nee... Vooral met het oog op de toekomst... Dan is zo'n ding toch echt achterhaald.

Liege, liege, liegebeest!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:50

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Dan doe ik ook nog maar een duit in het zakje. Laat dat ding links liggen, besteed er geen cent aan, het is het niet waard. Zonde van je geld.

Kijk verder.

Verwijderd

ik zag vandaag bij mediamarkt amsterdam een ibook meest goedkope 40gig hd ofzo voor 799 (show demo model)
mare lijtk me idd verouderd ik ga toch voor de macbook

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-02 10:27
bedoel deze post niet om de boel over te nemen maar gezien nnet onderwerp: Ik heb van een familielid een hagelwitte ibook g3 gekregen (500mhz, 128 mb ram, geen extra geheugen; en 14 gig harde schijf). Het is ook mijn eerste mac en zou graag wat meer geheugen willen (er draait leoprad op en dat is nou niet echt snel). Zo te lezen pas er er dus gewoon pc100/133 in?

edit:

Mooi het past, maar waar koop je het (apple winkel lijkt me aan de prijs). En de software overclock naar 600 mhz?

[ Voor 14% gewijzigd door philippevk op 19-08-2006 19:15 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

philippevk schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 19:02:
bedoel deze post niet om de boel over te nemen maar gezien nnet onderwerp: Ik heb van een familielid een hagelwitte ibook g3 gekregen (500mhz, 128 mb ram, geen extra geheugen; en 14 gig harde schijf). Het is ook mijn eerste mac en zou graag wat meer geheugen willen (er draait leoprad op en dat is nou niet echt snel). Zo te lezen pas er er dus gewoon pc100/133 in?
Ja, je hebt als het goed is 1 slot vrij, onder het toetsenbord waar officieel PC100 SO-DIMM in past (maar PC133 schaalt terug). Die 128 MB die er nu in zit is vast gesoldeerd op het moederbord.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-02 10:27
Moet het geheugen 144pins zijn? goedkoopste in pricewatch is 33 euro voor 256.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

philippevk schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 19:45:
Moet het geheugen 144pins zijn? goedkoopste in pricewatch is 33 euro voor 256.
Ja, 144 pins, 3.3V en 10ns minimaal.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:13
(er draait leoprad op en dat is nou niet echt snel).
Was dat een developer dan? Dat familie lid van jou? :p

Ik neem aan dat je Panther of Tiger (of misschien zelfs nog Jaguar) bedoelt.

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1