S-ATA probleem

Pagina: 1
Acties:

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-02 09:26
Ik heb vandaag een nieuwe pc binnengekregen waar ik een probleempje mee heb. Dit zijn de specs:

kast: AOpen QF50C 300Watt Midi Tower 24p Silver ATX
mobo: Asus P5GD2-X S775 ATX FSB800 G-Lan
proc: Intel Pentium 4 640 3.2 GHz 800FSB 2MB S775 Boxed
ram: 2 x Kingston DDR2 512MB 533MHZ ValueRam Retail KVR533D2N4/512
HDD: Western Digital Caviar RE 160GB WD1600YD 7200rpm S-ATA 16MB Cache
FDD: Mitsumi Diskette station FDD 1.44MB 3.5 inch + 7in1 Black
DVD: Asus DVD Writer DRW-1608P2/S Black Retail
graf: Asus Radeon X1300 TD PCI-E 128MB DDR 2x DVI TV-OUT EAX1300/TD

Nu het probleem: ik stop een windows cd in de drive, en de pc boot van deze cd. Vervolgens heb je de keuze om een "niet microsoft SCSI/SATA driver" te installeren. Doe ik dit niet, dan krijg ik na het laden van alle stuurprogramma's & het accepteren van de gebruikersovereenkomst de melding: "Onbekende schijf/geen schijf in dit station"

Nu ben ik dus tot de conclusie gekomen dat ik dus een SATA driver behorende bij dit mobo zal moeten opgeven tijdens de installatie, en dan wel op een floppy want van Windows mag je die driver niet van cd afhalen. Aangezien ik dit schijfje niet meegeleverd heb gekregen bij de pc, en er op de bijgeleverde support cd geen sata drivers staan. zal ik deze ergens moeten downloaden. Ik heb de site van Asus al doorzocht, en daar staan voor dit mobo tig drivers, maar geen SATA drivers.

Kan iemand mij vertellen waar deze driver kan vinden, of hoe ik dit probleem kan oplossen?

• Majapro
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-02 20:24

Majapro

Deventer

probeer de raid driver van dat mobo op diskette :)

"Heilzaam is slechts, wanneer in de spiegel der mensenziel zich de hele gemeenschap vormt; en in de gemeenschap leeft: de kracht van de ziel van de enkeling"

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
Als je een cd hebt gekregen bij het moederbord moet je hier eens mee booten. Volgens mij kom je dan in een programma waar je een disk kan maken van de raid-driver

Gebruik je tijdens installatie trouwens windows xp + sp2 included (dit ivm sata support)

[ Voor 3% gewijzigd door Stalkert op 14-08-2006 15:24 ]

• draayertje
Ik gebruik inderdaad een windows xp (professional) cd met service pack 2. Ik ga nu de aangegeven opties even proberen!

edit:
Ik heb net geprobeerd te booten van de bijgeleverde cd. De cd is niet bootable, jammer genoeg.

Ik heb vervolgens de cd in deze pc gestopt om deze te doorzoeken. Er staan audiodrivers, Chipsetdrivers, LAN drivers & USB2 drivers op, zelfs een paar Linux drivers, maar geen sata/raid drivers :(

Ik zit even met mijn handen in het haar. Normaal gesproken zou ik de leverancier van de pc even bellen, maar die is natuurlijk op vakantie t/m 22 augustus... :X

[ Voor 66% gewijzigd door draayertje op 14-08-2006 15:42 ]

Verwijderd

volgens mij staat er bij utilities of programs van de cd wel ergens "make disc" oid. dit zie je als je de cd autorunt..

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ASUS?

Dan staat er een map of bestand op de CD waarmee een floppy kan worden gemaakt. Doe dat maar direct 10 maal want er volgen meestal problemen.... met de eerste 9 :)

ARME AOW’er

• draayertje
Ik heb de hele cd doorgezocht, en het enige wat ik kan vinden wat misschien een beetje in de richting komt, is het volgende mapje: Drivers\Chipset\Intel\inf\XP\SP Hierin staan de bestanden:

ich5id2.cat
ich5id2.inf
ich6id2.cat
ich6id2.inf
ich7id2.cat
ich7id2.inf

Komt dit in de richting, of heeft dit helemaal niets ermee te maken? 8)7

• draayertje
Dit is werkelijk waar niet te geloven... Uit uiterste wanhoop heb ik net de kast maar eens open geschroefd, en wat blijkt? Hebben die *#%kels 'vergeten' de sata kabel op het mobo aan te sluiten! Na aansluiten van de sata kabel werkt alles perfect en heb ik zelfs niet eens de diskette van de fabrikant nodig!

Betaal je 35 euro's om dat ding te laten assembleren, krijg je zoiets voor je kiezen. Ik koop nooit weer wat bij dat bedrijf.

In ieder geval bedankt voor de adviezen! :)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Da's fraai..... maar S-ATA kabels gaan behoorlijk vaak los....

Feli i.i.g.

[ Voor 73% gewijzigd door Guardian Angel op 14-08-2006 16:41 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Ik het zelfde moederbord (P5GD2-X) en ook dit probleem gehad. De HDD wordt niet erkend bij de installatie van Win XP. Ook geen drivers op de CD of een diskette.

Ik heb toen de S-ATA drivers gezocht op internet en gevonden. Ik heb toen een S-ATA driver van een ander moederbord van Asus gebruikt, omdat die voor de P5GD2-X niet is te vinden. Helaas heb ik geen verdere specificaties. Alleen dan dat het systeem bij mij nu helemaal werkt.

Als ik nog iets tegenkom, laat ik het wel weten via dit topic.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit hoort bij nader inzien helemaal niet in PMG :+

Processors, Mobo's & Geheugen » Opslagmedia & I/O Controllers dus :)
Pagina: 1