Foto's scannen

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-02 00:55
Ik heb hier een redelijk oude scanner die standaard herkend wordt door Windows XP. Hiermee wil ik nu foto's gaan scannen, aangezien het allemaal 10 x 15 foto's zijn die ik op het web wil zetten zou ik dus graag hebben dat ze allemaal even groot zijn (zelfde aantal pixels). Ik wil dus in feite dat m'n computer steeds het zelfde stukje van de scanplaat opslaat. Het Windows XP scanprogramma bied deze mogelijkheid niet. Ik heb het programma VueScan al geprobeerd maar deze herkent mijn scanner niet. Zijn er nog andere mogelijk heden?

De scanner is een Medion 6228 (ik weet het.... een redelijk brak ding, maar ik heb 'm ook maar gekregen, en je moet een gegeven scanner niet onder de scanplaat kijken ;) )

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:30

hamsteg

Species 5618

Voor een normale scanner is dit is bijna onmogelijk (een speciale fotoscanner niet). Als het beeld ook maar iets scheef ligt, klopt je crop niet meer. Het makkelijkste is gewoon compleet of ruim scannen. Een handmatige area selection op de foto los laten, croppen en eventueel resizen naar standaard afmetingen. (serif PhotoPlus is freeware en voldoende voor dit werk.). Helaas handwerk dus ... met photoshop zou je scripts kunnen loslaten op de gescande foto's maar dan moet je met marges gaan werken om het generiek goed te krijgen, bij bepaalde foto's haal je dan te veel weg. Het resizen kun je wel in een script of tooling opvangen (Photoshop / ImageMagic .... ).

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Als je gewoon steeds je foto strak in de hoek legt en vervolgens met Photoshop een batch action over je map met foto's laat werken (croppen in dit geval dus) is dat geen enkel probleem. Dit uit ervaring met enkele honderden foto's. Wel netjes rechtleggen uiteraard, maar dat lijkt me logisch, net zoals even afstoffen :)