[html] Aanpak site

Pagina: 1
Acties:

• lesleyudw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Ik heb het volgende probleem. Het plaatje hieronder laat mijn idee voor een site zien. Nou heb ik het voorelkaar gekregen dat alles gepositioneerd wordt met divjes. Maar hoe krijg ik het nou voorelkaar dat iets uit het menu zich opent in de content ruimte. Ik kan natuurlijk van het content gedeelte een iframe maken, maar ik wilde eigenlijk deze site opzetten zonder frames.

Afbeeldingslocatie: http://img57.imageshack.us/img57/9960/siteuc6.jpg

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
[list]• Losse HTML-files;
• CMS-achtig iets met PHP of andere serverside-scripting;
• 1 grote HTML waarbij je de innerHTML van de content-div veranderd m.b.v. javascript; (of eventueel kleine HTML waarbij de data m.b.v. AJAX ofzo van de server gehaald wordt.)

Alle mogelijke oplossingen leek me zo.

[ Voor 16% gewijzigd door Osiris op 14-08-2006 14:23 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 14:19

André

Analytics dude

Dan moet je gebruik maken van server-side includes zodat je op de plek van de content je juiste content kunt includen. Ook kun je pagina's gaan inladen met xmlhttp (AJAX), alleen is dat wel een heel erg overdreven middel om dat te doen.

Maar, wat had je zelf al geprobeerd?

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:45

Reinier

\o/

Dat kan echt op heel veel manieren. Gebruik je een scripttaal? Je kunt bepaalde content weergeven aan de hand van de parameters in je querystring, server side of clientside, met PHP, ASP, javascript... Welke middelen heb je tot je beschikking?

• t-x-m
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-01 18:35

t-x-m

.NET Nerd

Server-site oplossing die de gegevens uit een database of bestand haald op basis van gegevens uit de get variabelen?
HTML:
1
2
3
<div class="menu">
<a href="index.php?pagina=home">Home</a> -<a href="index.php?pagina=contact">Contact</a>\
</div>

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<div class="content">
  <?php
  switch ($_GET['pagina']){
     case "home":
         print "home";
         // of includen
         include("./home.html");
     break;
     case "contact":
         print "contact";
     break;
     default:
         print "welkomspagina";
     break;
  }
  ?>
</div>

Zoiets mischien?

[ Voor 19% gewijzigd door t-x-m op 14-08-2006 14:30 . Reden: Andre & reinier :w ]

GC.Collect();

• lesleyudw
Ahh!!! Super!!! Dit is precies wat ik zocht!!!!!!!! :) :) :)

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:30

hamsteg

Species 5618

Bovenstaande oplossing betekent wel dat altijd parameters / variabelen moet doorgeven. Een bookmark kan dan zorgen voor foute info.

Een mooiere oplossing vind ik om in de content files een header en footer te includen (header is in dit geval het menu) en in de footer zet je contact info, copyright en weet ik veel wat. Hierdoor heb je altijd een uniforme layout zonder parameter overdracht.

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• lesleyudw
hamsteggot schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 16:01:
Bovenstaande oplossing betekent wel dat altijd parameters / variabelen moet doorgeven. Een bookmark kan dan zorgen voor foute info.

Een mooiere oplossing vind ik om in de content files een header en footer te includen (header is in dit geval het menu) en in de footer zet je contact info, copyright en weet ik veel wat. Hierdoor heb je altijd een uniforme layout zonder parameter overdracht.
Hmm, ja dat is ook wel weer zo... hmm... what to do...

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

hamsteggot schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 16:01:
Dat betekend dat als je je menu file een andere naam geeft je hem in *weetikveelhoeveel* files moet gaan hernoemen :X

En de naam van de url heeft geheel niets te maken met de naam van het bestand waar de info in staat.

[ Voor 9% gewijzigd door disjfa op 14-08-2006 16:18 ]

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• t-x-m
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-01 18:35

t-x-m

.NET Nerd

Dat is idd een decentraal systeem.
Dat bookmark verhaal begrijp ik volgens mij niet helemaal. als je een aders als http:///www.mijnsite.nl/index.php?categorie=tweakers&pagina=meuktracker bookmarkt slaat hij toch gewoon de parameters op :? ?
Verder kun je bij een adres als bovenstaande ook makkelijk een friendly url maken als http:///www.mijnsite.nl/tweakers/meuktracker.html door middel van bijvoorbeeld mod_rewrite.

GC.Collect();

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:30

hamsteg

Species 5618

disjfa schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 16:17:
[...]

Dat betekend dat als je je menu file een andere naam geeft je hem in *weetikveelhoeveel* files moet gaan hernoemen :X

En de naam van de url heeft geheel niets te maken met de naam van het bestand waar de info in staat.
Waar heb jij leren prgrammeren? Je maakt een functie en in die functie roep jij de include van de header aan. Uit het hoofd zien mijn pagina's er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php
  include "mijnwebsitefuncties.php";
  set_stuff_before_body_tag()  (meta's, title, css etc) // ik haal dit uit MySQL nav file name&website
  includeheader(); // includen van de menu file inclusief layout creatie
 ?>
<!-- content for this page-->
bla bla
bla bla
<!-- end content -->
<?php
  includefooter(); //copyright, time page build, disclaimer, email form inclusief divs voor layout
?>

Met betrekking tot parameters in de url daar zijn vele pro's en con's die discussie waag ik mij niet aan. Ik vind het niet mooi maar soms is het wel nuttig en daar ligt precies de balans denk ik (zoals bij Tweakers.net zodat je artikelen kunt doormailen ... nieuws: Asus komt met 'downloadrouter' met BitTorrent en iTunes). Een bookmark als gegeven door T-X-M vind ik al bogus ... maar goed mijn mening.

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

Pagina: 1