help, hij doet NIETS meer! beetje haast...

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• milouny
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 23:32
Ik was bezig met het leeggooien van een systeem en ik heb er nu een nieuwe harddisk ingezet, maar toen ik de ide-stuff op een andere manier had ingesteld kreeg ik een error: 1 lange piep en 3 korte (zal wel niet veel zeggen). De cpu-fan loopt aan (hij kraakt erg) en als ik m'n vinger d'r op houdt houdt het op, maar dan wil hij natuurlijk nog niet booten. Af en toe kraakt de power ook, als ik er dan een tikje tegen geef houdt het wel 's op (maar cpu-fan niet).
Het gaat om een ASUS P2L97 (Pentium II) met een 235W voeding.
Ik zit zelf te denken aan een verneukte voeding, is dat mogelijk?
damn, dan moet ik die vervangen... Maar het is niet mijn systeem (en volgens mij ook niet mijn schuld, ik heb niets fout gedaan? maar hoe leg je dat de eigenaar uit).
ik hoop dat jullie kunnen helpen.

AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB

Verwijderd

kijk ff in je boekje (of site van fabrikant), verschillende piepjes bij opstarten zijn de manier waarop een mobo doorgeeft wat er mis is.

Verwijderd

Damn dat is zuig! :(
Ik heb het ook 1 keertje gehad dat terwijl ik bij iemand bezig was zijn pc te fixen, de videokaart het begaf, leg dat maar eens uit. (het kwam omdat allebei de schoefjes los waren bleek later)
Ik zou ff alles eruit halen en dan opnieuw opbouwen, dus cpu ff opnieuw erin en eruit zelfde met je videokaartje.
Dan booten en hopen dat ie weer beeld geeft.
Piepjes zijn btw niet het gevolg van een kaduke voeding volgens mij, maar daar heb ik (gelukkig) niet zoveel ervaring mee

suc6

Verwijderd

een lange en drie korte is bij mij videogeheugen, ff de videokaart eruit en weer erin of gewoon goed aanduwen

• milouny
bedankt voor de reakties,
ik heb gezocht op http://www.asus.com en op http://www.asus.com.tw
info over P2L97 op http://www.asus.com.tw/products/motherboard/pentiumpro/p2l97/p2l97-overview.html maar er is niet enorm veel. Ik heb ook in de handleiding gekeken (ook online-handleiding van ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUS/mb/slot1/440lx/p2l97/p2l97-205.pdf ) maar er staat niets in over de betekenis van verschillende piepjes ;(
Ze geven die piepjes niet voor niks, er moet toch een betekenis achter zitten en je moet er toch achter kunnen komen?
;( ;( help me please ;(

AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 06:52
Een maat van mij had ook van die piepjes.. weet niet meer zeker of het 1 lange + 3 korte waren maar bij hem was die videokaart compleet gaar :'(
probeer eens met zo min mogelijk zooi op te starten (geluidskaart/tvkaart/netwerkkaart/2e schijf/ brander/cd rom eruit) en kijk of je videokaart nog goed in het slotje zit.. haal 'm er voor de zekerheid ff uit en stop 'm opnieuw erin..... good luck...

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

? weet jij wat.

• milouny
aye, PokkeNoise, je klinkt me als muziek in de oren :*
ONTZETTEND BEDANKT voor jullie hulp jongens!!!
- milouny -

• milouny
oja, nog 1 dingetje:
in de manual van ASUS P2L97 staat op pagina 2 bij het trademark-verhaal:
Symbios is a registered trademark of Symbios Logic Corporation.
Maar er staat _nergens_ dat er een Bios van Symbios in zit, er staat helemaal niet wat voor bios er in zit!
op http://www.asus.com.tw/products/motherboard/pentiumpro/p2l97/p2l97-spec.html staat dat er een Award-bios inzit, maar is het niet erg vreemd dat er niets over in het 'boekje' (ik heb de pdf-manual gedownload, die komt overeen met het boekje dat ik niet hier heb liggen) staat?
het is toch wel zo dat er in alle P2L97's dezelfde bios zit?

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 07:30
Dat SymBiosverhaal is van de ingebakken SCSI Bios voor BIOS-loze SCSI-kaartjes (NCR bv)

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• milouny
ik was een beetje te voorbarig geweest met mijn blije post hiervoor ;(
Ik heb een Award-bios, en in de lijsten waar hierboven naar wordt gelinkt staat voor Award-bios:

Indicator
One Long and Two Short Beeps - Video Error
Two Short Beeps - Any Non-Fatal Error
One Short Beep - No Error During POST

Maar niets over Lang-kort-kort-kort :'(
Ik heb videokaart, geluidskaart en modem verwijdert en dan opnieuw geboot (er zit dan alleen nog cpu en ram in). Dan gebeurt hetzelfde: 1*lange piep en 3*korte piep (en dus niet 1 kort en 3 lang zoals ik eerst zei!!!), en de cpu-fan 'kraakt'.
Dus nu de $100,000-question: Wat is er mis? :?

• Fanaat
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Probeer eens een isa videokaartje

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

Verwijderd

hmmm...foutje :)

Verwijderd

kreeg ik een error: 1 lange piep en 3 korte (zal wel niet veel zeggen
Maar niets over Lang-kort-kort-kort :'(
Ik heb videokaart, geluidskaart en modem verwijdert en dan opnieuw geboot (er zit dan alleen nog cpu en ram in). Dan gebeurt hetzelfde: 1*korte piep en 3*lange piep, en de cpu-fan 'kraakt'.
Wat is nou het juiste????

Verwijderd

Test eens met ander geheugen als je meerdere dimmetjes hebt verwissel ze dan ff

Probeer een andere videokaart

Wis je bios naar Default instellingen

suc6!

Verwijderd

Number of Beeps Meaning

1 DRAM refresh failure. The memory refresh circuitry on the motherboard is faulty.

2 Parity Circuit failure. A parity error was detected in the base memory (first 64k Block) of the system.

3 Base 64K RAM failure. A memory failure occured within the first 64k of memory.

4 System Timer failure. Timer number 1 on the system board has failed to function properly.

5 Processor failure. The CPU on the system board has generated an error.

6 Keyboard Controller 8042Gate A20 error. The keyboard controller (8042) contains the gate A20 switch which allows the computer to operate in virtual mode. This error message means that the BIOS is not able to switch the CPU into protecte d mode.

7 Virtual Mode (processor) Exception error. The CPU on the motherboard has generated an Interrupt Failure exception interrupt.

8 Display Memory R/W Test failure. The system video adapter is either missing or Read/Write Error its memory is faulty. This in not a fatal error.

9 ROMBIOS Checksum failure. The ROM checksum value does not match the value encoded in the BIOS. This is good indication that the BIOS ROMswent bad.

10 CMOS Shutdown Register. The shutdown register for the CMOS memory Read/Write Error has failed.
11 Cache Error/External Cache Bad. The external cache is faulty.

Other AMI BIOS POST Codes
2 short beeps POST failed. This is caused by a failure of one of the hardware testing procedures.

1 long & 2 short beeps Video failure. This is caused by one of two possible hardware faults. 1) Video BIOS ROM failure, checksum error encountered. 2) The video adapter installed has a horizontal retrace failure.

1 long & 3 short beeps Video failure. This is caused by one of three possible hardware problems. 1) The video DAC has failed. 2) the monitor detection process has failed. 3) The video RAM has failed.

1 long beep POST passed. This indicates that all hardware tests were completed without encountering errors.

If you have access to a POST Card reader, (Jameco, etc) you can watch the system perform each test by the value that's displayed. If/when the system hangs (if there's a problem) the last value displayed will give you a good idea where and what went wrong, or what's bad on the system board. Of course, having a description of those codes would be helpful, and different BIOSes have different meanings for the codes. (could someone point out FTP sites where we could have access to a complete list of error codes for different versions of AMIBIOS?).

• milouny
Ik ga nu ff naar die pc toe (hij staat niet thuis) en ik ga proberen CMOS te resetten. Ik had al een keer geboot zonder kaarten (dus ook geen video) maar dat wilde ook niet. Dat zou toch moeten werken, als het aan video lag?

--- update: ---
CMOS-reset helpt ook niet :(

Verwijderd

als je hebt geprobeerd te booten zonder videokaart is het logisch dat je een lang en 3 kort krygt want je kunt niet booten zonder videokaart.Processor ligt het niet aan want dan piept hij helemaal niet,
Ik zou hem nogmaals starten met alle kabels los ,ide floppy ed en uiteraard de videokaart wel erin.

succes

• milouny
:) :) :) Ik geef een RONDJE!!!!! :) :) :)
Ik heb nog een beetje zitten klooien, en weer alle kaarten los, en keer op keer werkte het niet. Maar het is gebleken dat het toch aan videokaart lag want die heb ik rechtgefrunnikt. Iedere keer dat ik hem er opnieuw in deed zat hij toch niet goed |:( Het zag er op zich niet scheef uit ofzo maar het zat blijkbaar net niet goed genoeg... Natuurlijk is er wel gezegd dat het aan de videokaart lag, maar omdat ik hem er opnieuw had ingestoken en zonder had geboot (ik dacht immers dat dat kon) en dit allebei geen resultaat gaf, dacht ik dat ik een ander type BIOS had, omdat ook wordt gezegd dat het per BIOS verschilt... volgen jullie het nog? :? sorry voor het ongemak....
In ieder geval, het wil weer booten, als enig raadsel blijft over waarom m'n CPU-fan kraakte maar dat is ook opgehouden, hoewel het misschien een losstaand probleem is.
eind goed... ;)
nu ff OS installeren en iedereen is weer blij :z

Cash: Je hebt dus gelijk, bedankt. Ik dacht dat een videokaart in principe niet nodig was, ik dacht bijvoorbeeld dat je een router in principe gewoon zonder videokaart kon neerzetten... maar dat is dus niet zo? Weet je of dat nieuw is, bijvoorbeeld met AGP-kaarten? Of is een videokaart voor 386 ook noodzakelijk?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:53

FreakNL

Well do ya punk?

Video kaart is ALTIJD noodzakelijk (correct me if I'm wrong).

:)
Pagina: 1