Toon posts:

[XP] Muis schokt in windows*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yo

Sinds een paar maanden heb ik een probleem met mijn muis. Mijn logitech MX510 die op USB poort is aangesloten (en aan 500Hz draait) schokt in windows. Vooral wanneer de pc iets bezig is "loopt" hij echt niet vlot. Echt schokken is het niet maar toch wel maar 10 fps ofzo, iets wat ik vroeger met andere pc duidelijk niet had.

SPECS:

AMD Athlon64 3500+
Geforce 6600GT
2x512mB Corsair 2-2-2-5
Msi K8N Neo4 (Nforce 4-chipset)

en verder

Creative Audigy II ZS
Hercules SmartTV 2 Stereo

Het rare is dat het schokken afhankelijk is van PC-gebruik (bijvoorbeeld, als ik over een mozilla venster ga waar veel geanimeerde GIF's zijn bv, dan schokt hij harder dan gewoon over mijn desktop)
anderzijds, tijdens het gamen (Quake3-Warsow) heb ik er geen (merkbare) last van.

CPU load is normaal, 2-3% als ik hem beweeg (is relatief hoog voor muis, maar dat komt door die 500Hz -> meer usage)

Nu zat ik het denken dat het kon liggen aan een IRQ conflict, en ik heb zo eens gekeken:
op IRQ 22 zaten mijn SATA Controller en Standard Enhanced PCI naar USB-hostcontroller samen.
op IRQ 23 netwerkadapter en Standard OpenHCB USB Host-Controller.

Aangezien ge door ACPI management geen IRQ's kunt wijzigen, heb ik mijn pc naar een standaard non-acpi pc gezet (met het gevolg dat ik da niemeer terugkrijg nu >8|) en eveneens geen verbetering.

IRQ's zijn nu wel al veranderd.

Any idea's? Sewwes ff nen windows install derover smijten om terug ACPI te hebben en misschien helpt dat wel hé. (wel gewoon ne write-over install en gene format )

Alvast bedankt voor enige tips!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Welke Windows gaat het hier eigenlijk om? :)
Verder - heb je dit probleem in safemodus ook? :)

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-03 10:29
Heb je wel de nieuwste drivers geïnstalleerd van alles? En het gaat neem ik aan om windows xp?

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-03 20:51
en check voor de zekerheid ook eens of je de laatste drivers hebt voor je videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
Bud_s schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 23:08:
en check voor de zekerheid ook eens of je de laatste drivers hebt voor je videokaart.
Windows XP Pro NL dus ;)

Kheb het al met de nieuwste drivers geprobeerd 91.33 WHQL en ook al oudere 7x.xx versie.

Voor de rest ook al BIOS update en MSI Live Update programma geeft aan dat alles up to date is.
Chipset Drivers ook up-to-date.

In veilige modus kan ik het moeilijk zien, omdat ik dan ten eerste al maar aan 60Hz zit, maar ik wil best wel eens gaan kijken ;)

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Probeer het volgende eens: Verwijder alle USB pporten in Apparaatbeheer en start opnieuw op.

Kijk ook misschien eens of een van je harde schijven/CD dives in PIO modus staat. Zo ja, zet deze dan in DMA modus of herinstalleer de harde schijf/controller. Dat wil ook nog wel eens dit soort dingen veroorzaken.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-03 13:25
Pc naar standaard non-acpi pc gezet, volgens mij kun je dit niet handmatig terugzetten,dus dan moet je een verse intall doen.

Lijkt mij een driver probleem van moederbord of videokaart.
Dus alles goed updaten van moederbord en videokaart driver uninstall doen en cleanen met software van www.guru3d.com. hier vind je ook diverse andere drivers die je kunt proberen.

Probeer eens een bootcd linux of win, werkt hij dan.
Indien dit werkt of probleem zoeken(ook voor toekomst) of opnieuw installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk de diagnose kunnen stellen, nu nog de oplossing.

Mijn muis schokt enkel als mijn Videokaart op 2D modus draait (dwz geheugen: 300Mhz / core: 1 Ghz)

want als ik Quake3 opstart en dan naar windowed mode ga (en tevens ook wat surf etc) heb ik geen enkel probleem meer.

Nu moet ik dus proberen die 2D (desktop mode) ofwel te disablen ofwel gewoon op dezelfde snelheid als 3D (gaming mode) te zetten :)

Dit is het dus toch niet :(

Wat ik opmerk als duidelijk "teken" dat er is iets mis is, maar anderzijds ook niet is als ik een venster sleep van een behoorlijk zwaar programma (ttz een geanimeerde website met Firefox) beweegt dit venster zonder problemen 100% vlot, maar de muis loopt wel achter en beweegt van de plaats waar ik oorspronkelijk de "blauwe balk" "vastpakte". Eens het venster stilstaat, 'sluit de muis weer aan' op de plek waar ie zou moete staan :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 01:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Quake3 opstarten in small screen 'helpt' om de muis vlotter te doen bewegen, maar ze beweegt nog niet geheel perfect.

Ook drivers maken een verschil uit. Met de laatste officiele Forcewares is het bijna 'niet te houden' terwijl met omega drivers (die wel outdated zijn :() het beter gaat evenals met recente NDO Forceware drivers.r

Verwijderd

Topicstarter
Mja, kheb 'een' oplossing gevonden, namelijk bij 'Probleem Oplossen' bij Eigenschappen van GeForce 6600GT de hardwareversnelling te minderen en deze op 4/5 te zetten ipv 5/5.

4/5 = "Aanwijzer- en bitmapversnelling zijn uitgeschakeld. [size=1]Gebruik de schuifregelaar om problemne met de muisaanwijzer of met beschadigde afbeeldingen te verhelpen.[/size]"

Het is dus echt GFX-card related :( Hoe kan dat nu op een 6600GT? (tis een Asus kaart met passieve koeling)
Pagina: 1