Tumax flitser, iemand al praktijk ervaring?

Pagina: 1
Acties:
  • 795 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Ik zag er eentje op Ebay. Goedkoopste iTTL optie voor Nikon die ik tot dusver gezien heb. Nou neem ik aan dat voor zo'n 69 euro je geen SB600 prestatie's krijgt maar heeft iemand toevallig ervaring genoeg met zo'n ding om te kunnen zeggen dat het het geld waard is?

Specs volgens de verkoper:

Technische Daten:

* Leitzahl 33/ISO 100
* Reflektor mit Zoom 28, 35, 50, 85 mm
* Zoomreflektor vertikal schwenkbar: 0°/30°/45°/60°/90°
* Aufladezeit: 0,3-7 Sekunden
* für 4 Akkus/Batterien Mignon Typ AA
* Anzahl der Blitze: ca. 150 mal mit neuen Batterien
* Abmessungen: 72 x 85 x 110mm
* Gewicht ca. 250g (ohne Batterien)

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben benieuwd of hier reacties op komen. Op DPZ liep een gelijksoortig draadje een paar weken terug, maar helaas bleek geen enkele DPZ-er een Tumax te hebben. De heersende opinie was toch dat als het gaat om goede TTL-compatibiliteit tussen body en flitser, een merk-eigen flitser de veiligste keus was, hoewel sommige mensen goede ervaringen hebben met bv. de Sigma 500DG-ST op Canon bodies.

Anyhow, helaas kan ik je dus niet helpen, maar ik ben wel benieuwd naar eventuele andere reacties!

Verwijderd

Ik ken het ding verder niet, maar zelfs van de veel duurdere Sigma DG Super ben ik niet echt gecharmeerd. Tenzij je de flitser echt voor erbij gebruikt, zou ik gewoon een Nikon flitser halen in plaats van een thirdparty ding wat waarschijnlijk de protocollen niet officieel ondersteunt, maar het moet hebben van reverse engineering.

• Wijnands
Reverse engineering hoeft niet perse slecht te zijn. Third party flitsers ook niet trouwens.

Momenteel kom ik met de popup flash van de D50 in 80% van de gevallen prima uit de voeten. In de overige gevallen heb ik voornamelijk behoefte aan de mogelijkheid om wat indirecter te flitsen. Een SB600 zou ik wel willen aanschaffen maar de prijs is voorlopig nog een bezwaar.

Zoals ik al schreef, is deze flitser 69 euro waard of niet ben ik benieuwd naar.

Verwijderd

Wijnands schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 12:49:
Reverse engineering hoeft niet perse slecht te zijn. Third party flitsers ook niet trouwens.
Klopt, maar het betekent wel dat er mogelijk compatibiliteitsproblemen in sluipen en die kans is helaas reeel.
Momenteel kom ik met de popup flash van de D50 in 80% van de gevallen prima uit de voeten. In de overige gevallen heb ik voornamelijk behoefte aan de mogelijkheid om wat indirecter te flitsen. Een SB600 zou ik wel willen aanschaffen maar de prijs is voorlopig nog een bezwaar.

Zoals ik al schreef, is deze flitser 69 euro waard of niet ben ik benieuwd naar.
Voor erbij kun je je er geen buil aan vallen, maar verwacht er niet veel van :)

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 20:13
Wijnands schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 12:31:
Ik zag er eentje op Ebay. Goedkoopste iTTL optie voor Nikon die ik tot dusver gezien heb. Nou neem ik aan dat voor zo'n 69 euro je geen SB600 prestatie's krijgt maar heeft iemand toevallig ervaring genoeg met zo'n ding om te kunnen zeggen dat het het geld waard is?

Specs volgens de verkoper:

Technische Daten:

* Leitzahl 33/ISO 100
* Reflektor mit Zoom 28, 35, 50, 85 mm
* Zoomreflektor vertikal schwenkbar: 0°/30°/45°/60°/90°
* Aufladezeit: 0,3-7 Sekunden
* für 4 Akkus/Batterien Mignon Typ AA
* Anzahl der Blitze: ca. 150 mal mit neuen Batterien
* Abmessungen: 72 x 85 x 110mm
* Gewicht ca. 250g (ohne Batterien)
Waar vind je die voor 69 euro dan, bij Konijneberg zijn ze iets van 30/40 euro goedkoper als een SB600, dus 169,-!! Dan zou voor mij de keus snel gemaakt zijn.

Hail to the king baby!

• Wijnands
Zoals ik al schreef, ebay. Staat er nu een voor 99 euro.

• breinonline
  • Laatst online: 13:20

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat ik me afvraag hoe krachtig het ding is. Het leitzahl is 33. Je interne flitser (Nikon D50) heeft een richtgetal van 11m (en 12 voluit), maar dat is gemeten op 35mm met ISO100. Een Speedlite SB-600 heeft een richtgetal van 30. Een Canon 580EX telt 58m maar dan op 105m. Zo is het dus lastig vergelijken en je hebt geen idee hoeveel krachtiger dit ding van Ebay is ten opzichte van je interne flits.

Voor indirect flitsen is het wel aardig misschien, maar ik zou dan liever net iets meer neerleggen voor bijvoorbeel een Sigma 500 ST waarvan ik de specificaties wel ken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• urk_forever
  • Laatst online: 26-01 20:13
breinonline schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 22:38:
Wat ik me afvraag hoe krachtig het ding is. Het leitzahl is 33. Je interne flitser (Nikon D50) heeft een richtgetal van 11m (en 12 voluit), maar dat is gemeten op 35mm met ISO100. Een Speedlite SB-600 heeft een richtgetal van 30. Een Canon 580EX telt 58m maar dan op 105m. Zo is het dus lastig vergelijken en je hebt geen idee hoeveel krachtiger dit ding van Ebay is ten opzichte van je interne flits.

Voor indirect flitsen is het wel aardig misschien, maar ik zou dan liever net iets meer neerleggen voor bijvoorbeel een Sigma 500 ST waarvan ik de specificaties wel ken.
Volgend de fabrikanten zouden dit de specs moeten zijn:

tumax richtgetal 42 iso 100 85mm
sb600 richtgetal 30 iso 100 35mm
sb800 richtgetal 38 iso 100 35mm

Dit is vast nog wel om te rekenen, maar weet zo snel niet hoe.

Hail to the king baby!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ziet er toch leuk uit voor de grap. Vooral als je hem eigenlijk voornamelijk als indirecte flitser gaat gebruiken. Er zijn er nog 2 .. dus ik zou maar snel zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 12:40:
Ik ken het ding verder niet, maar zelfs van de veel duurdere Sigma DG Super ben ik niet echt gecharmeerd. Tenzij je de flitser echt voor erbij gebruikt, zou ik gewoon een Nikon flitser halen in plaats van een thirdparty ding wat waarschijnlijk de protocollen niet officieel ondersteunt, maar het moet hebben van reverse engineering.
Ik ken die Tumax ook niet, maar om nou klakkeloos te gaan voor merk-eigen flitsers omdat andere merken 't i.v.m. reverse engineering minder zouden doen???
M'n Metz 45 CL-4 doet 't fantastisch op m'n Pentax, en zal 't (met het juiste voetje) ook uitstekend doen op een Nikon, Canon, K/M, etc. Daar zal vast wel wat reverse engineering in zitten, maar daar hebben ze al een paar decennia ervaring in, en Metz heeft meer ervaring in het maken van goede flitsers dan welk camera-merk dan ook...

Verwijderd

Ook van de Metz heb ik al vaker vage resultaten gezien en echt goedkoper zijn ze niet. Waarom zou je zo'n flitser kopen, met alle risico's van dien, terwijl je gewoon een eigen merk kunt kopen die mínstens net zo goed is en dus geen risico's kent. Ja je zou kunnen wisselen van platform, maar dat betekent toch dat je je keuze niet helemaal optimaal hebt gemaakt. En die voetjes zijn ook niet de meest goedkope dingen :)

• djkooij
  • Laatst online: 30-01 09:01
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 08:38:
Ook van de Metz heb ik al vaker vage resultaten gezien en echt goedkoper zijn ze niet. Waarom zou je zo'n flitser kopen, met alle risico's van dien, terwijl je gewoon een eigen merk kunt kopen die mínstens net zo goed is en dus geen risico's kent. Ja je zou kunnen wisselen van platform, maar dat betekent toch dat je je keuze niet helemaal optimaal hebt gemaakt. En die voetjes zijn ook niet de meest goedkope dingen :)
Ik heb ook aan een Metz gedacht, maar uiteindelijk toch maar een 430 gekocht. Ik ben nu welf bezig om een mooie beugel te maken, zodat ik alsnog een "staaf flitser" heb, wat ik zo graag wil.
(persoonlijk vind ik het maar vervelend, zo'n enorme flitser op mijn cam, liever ernaast.)

• breinonline
  • Laatst online: 13:20

breinonline

Are you afraid to be known?

Facemodder schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 08:45:
[...]

Ik heb ook aan een Metz gedacht, maar uiteindelijk toch maar een 430 gekocht. Ik ben nu welf bezig om een mooie beugel te maken, zodat ik alsnog een "staaf flitser" heb, wat ik zo graag wil.
(persoonlijk vind ik het maar vervelend, zo'n enorme flitser op mijn cam, liever ernaast.)
Canon heeft zelf ook een mooie beugel daarvoor (SB-E1), zie alleen wel dat je voro de prijs bijna nog een flitser kan aanschaffen :X

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• djkooij
breinonline schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 17:14:
[...]

Canon heeft zelf ook een mooie beugel daarvoor (SB-E1), zie alleen wel dat je voro de prijs bijna nog een flitser kan aanschaffen :X
Ik vind die beugel van Canon er echt niet uitzien ... (ben ik nou verpest?)
Zo'n beugel zal ik in eerste instantie weliswaar ook maken, daar ik hem gewoon snel nodig heb. Maar wat is er moeilijk aan een aantal hoeken zetten in een alu strip, gaatjes boren en 2 m6x1,5 boutjes?
Zal er wel pics van posten als de uiteindelijke versie klaar is. (geschatte kosten 3 euro, da's dan ook een gedeelte van het plezier 8) )

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Kunnen we dan vervolgens het beugeltje bij jou bestellen :) voor een euro of 10 :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 08:38:
Ook van de Metz heb ik al vaker vage resultaten gezien en echt goedkoper zijn ze niet. Waarom zou je zo'n flitser kopen, met alle risico's van dien, terwijl je gewoon een eigen merk kunt kopen die mínstens net zo goed is en dus geen risico's kent.
Sterker nog, die Metz 45 CL-4 is duurder dan de meeste eigen merk flitsers...
Waarom ik dan toch Metz gebruik?
  • De combinatie Pentax / Metz bevalt me al ruim 25 jaar erg goed.
  • Zoals al gezegd, 't is een staafflitser, waardoor het zwaartepunt van de combinatie lager komt te liggen dan bij een opzet-flitser. Bovendien komt het licht meer van linksboven, en niet van pal boven de lens. Hierdoor zijn de schaduwen en 'textures' m.i. natuurlijker en prettiger.
  • De 45 C-lijn is qua systeem al die jaren gelijk gebleven. Zo kan ik nu nog steeds de accessoires (flitsparaplu, tele-voorzetstuk, extra batterypack, kleur- en diffuusfilters, etc.) van m'n 25 jaar oude 45 CT-1 gebruiken.
Edit: Overigens heb ik zonet m'n mening over Metz en Pentax toch wel een flink stuk moeten bijstellen... :'( Verwijderd in "Het grote Pentax dSLR topic"

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 21:08 ]

• djkooij
nomad85 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 18:47:
Kunnen we dan vervolgens het beugeltje bij jou bestellen :) voor een euro of 10 :)
Denk dat Canon dat niet leuk vind, maar een tekeningetje moet wel lukken denk ik zo ;)

Verwijderd

Ik voel hier een beetje een I-told-you-so moment, maar zo flauw zal ik niet zijn :P Punt is gewoon dat er binnen een merk amper gewisseld wordt van systemen en wanneer je hebt nagedacht over je keuze van het merk, jij ook niet snel zal wisselen. Waarom zou je dan het risico van compatibiliteitsproblemen op gaan zoeken met een niet merk-eigen flitser die zelfs nog duurder is? Als Canon in 2020 besluit om van het eos-systeem af te stappen, dan zien we wel weer, dan is die flitser the least of my worries en hij is dan allang en breed afgeschreven. Tegen die tijd zal Metz prolly je flitser ook niet meer voorzien van een nieuw voetje, en als ze het dan nog maken, dan mag je daar ook even een x-aantal tientjes voor neertellen.

Ik zie gewoon geen redenen om het risico te gaan lopen, ook financieel niet.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 11:52:
[...]

Ik voel hier een beetje een I-told-you-so moment, maar zo flauw zal ik niet zijn :P Punt is gewoon dat er binnen een merk amper gewisseld wordt van systemen en wanneer je hebt nagedacht over je keuze van het merk, jij ook niet snel zal wisselen. Waarom zou je dan het risico van compatibiliteitsproblemen op gaan zoeken met een niet merk-eigen flitser die zelfs nog duurder is? Als Canon in 2020 besluit om van het eos-systeem af te stappen, dan zien we wel weer, dan is die flitser the least of my worries en hij is dan allang en breed afgeschreven.
Maar in het EOS-tijdperk heeft Canon ondertussen wel stiekum een keertje van flitsersysteem gewisseld. Vergelijk de oude EZ-series met de nieuwe EX-series. De EZ werkt alleen op vol vermogen/volledig handmatig op EOS dSLR's. Zó consequent zijn ze dus blijkbaar ook niet. Verder ben ik het overigens wel met je eens.

• Wijnands
[...]

Waarom zou je dan het risico van compatibiliteitsproblemen op gaan zoeken met een niet merk-eigen flitser die zelfs nog duurder is? Als Canon in 2020 besluit om van het eos-systeem af te stappen, dan zien we wel weer, dan is die flitser the least of my worries en hij is dan allang en breed afgeschreven. .
Dan heb je dus gemist wat Nikon heeft uitgehaald met de overstap naar iTTL. Vrijwel alle "gewone" nikon flitsers zijn in een klap alleen zonder TTL functie te gebruiken.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Facemodder schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 08:45:
[...]

Ik heb zelf een Metz Staafflitser en een 580EX, maar met die staafflitser ernaast kan ik mijn cam niet meer fatsoenlijk vasthouden. Ik gebruik de metz vooral voor macro, omdat je deze middels draadje overal bij kunt houden. (Een 580ex ook wel met kabel er aan, maar dit is gratis).

• djkooij
Fairy schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 12:29:
[...]

Ik heb zelf een Metz Staafflitser en een 580EX, maar met die staafflitser ernaast kan ik mijn cam niet meer fatsoenlijk vasthouden. Ik gebruik de metz vooral voor macro, omdat je deze middels draadje overal bij kunt houden. (Een 580ex ook wel met kabel er aan, maar dit is gratis).
Die kabel (cable cord code 2) heb ik liggen, dus dat is het punt niet. Ik gebruikte dit idd ook voor macrowerk. Maar ik wil toch dat de flitser vast naast de cam kan worden gemonteerd op een instelbare houder. De originele canon houder heb ik even geprobeerd, maar da's geen vasthouden. Ik wil de cam zelf vast kunnen houden, niet de flitserhouder, daar moet ik dus iets op verzinnen.

Verwijderd

Wijnands schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 12:19:
[...]

Dan heb je dus gemist wat Nikon heeft uitgehaald met de overstap naar iTTL. Vrijwel alle "gewone" nikon flitsers zijn in een klap alleen zonder TTL functie te gebruiken.
Tja, en wat dan nog, dan heb je je flitser een paar jaar gehad en dan wordt er overgestapt. Je vangt altijd nog wel een leuke prijs voor die dingen, de markt is nog groot genoeg, zodat je voor een niet al te grote meerprijs gewoon een nieuwe kunt halen. Of je nou een nieuw voetje moet halen of een paar centen bij moet leggen voor een nieuwe flitser, dat is lood om oud ijzer.

Verwijderd

Ik voel hier een beetje een I-told-you-so moment, maar zo flauw zal ik niet zijn :P
Mag best hoor, ik kreeg zelf ook een beetje dat gevoel. Overigens is dit de 1e keer in 25 jaar dat Metz me danig teleurstelt, en dan betreft 't nog niet eens m'n eigen spullen: m'n Pentax *ist DS doet 't prima i.c.m. Metz, omdat 'ie naast P-TTL ook gewoon TTL ondersteunt. Alleen de nieuwere Pentaxen (*ist DL, K100D) doen alleen maar P-TTL, en Metz biedt dat (nog steeds) niet voor Pentax.
Punt is gewoon dat er binnen een merk amper gewisseld wordt van systemen en wanneer je hebt nagedacht over je keuze van het merk, jij ook niet snel zal wisselen. Waarom zou je dan het risico van compatibiliteitsproblemen op gaan zoeken met een niet merk-eigen flitser die zelfs nog duurder is?
Omdat 'ie m.i. beter is dan wat in mijn geval Pentax te bieden heeft?
Omdat een goede staafflitser me al sinds jaar en dag beter ligt dan een opzet-flitser? Daarbij heb ik overigens een voordeel, omdat ik linshandig/linksogig ben: bij staande opnames zit de lichtbron nog steeds schuin boven de lens, en er niet pal naast (opzet-flitser) of er schuin onder (staafflitser bij rechtshandige fotograaf).
Tegen die tijd zal Metz prolly je flitser ook niet meer voorzien van een nieuw voetje, en als ze het dan nog maken, dan mag je daar ook even een x-aantal tientjes voor neertellen.
Een paar tientjes op een kwaliteitsflitser van pak 'm beet 500 euro is niet zo'n probleem... :)
edit:
net even bij Konijn gekeken, en m'n flitser-set doet daar nu 455 euro: flitser 299, kabel (incl. infrarood focus assist) 79, voetje 50, en MecaBounce (zeg maar Metz' omnibounce) 17.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2006 21:17 ]

Verwijderd

Ik heb zelf een Metz Staafflitser en een 580EX, maar met die staafflitser ernaast kan ik mijn cam niet meer fatsoenlijk vasthouden.
Geen probleem mee, maar dat hadden oplettende lezertjes vast al begrepen. ;)
De flitser ondersteun ik met m'n linker onderarm, en de camera houd ik net zo vast als zonder flitser.
Pagina: 1