Toon posts:

[XP-SP2] stationsletter windows-partitie wijzigen

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb afgelopen weekend xp ge-installeerd op een nieuwe harde schijf en nu is het volgende gebeurt:

Ik ben dus vergeten om mijn extra schijf los te koppelen en hierdoor heeft de pc zelf de partities die op deze 250Gb schijf stonden veranderd van K,M en N in C,D en E.

Setup heeft nu windows ge-installeerd en een H-schijf aangemaakt. Ikzelf heb hierna zelf nog een partitie I aangemaakt.

Het probleem is dat de lettertoewijzing van H niet meer kan wijzigen.

Kan ik de I-partitie klakkeloos veranderen naar C als ik de extra schijf van 250 loskoppel en hierop opnieuw windows installeer en vervolgens H- formateren via windows en de letter H wijzigen in D?
(Ervan uitgaande dat mijn C een primaire partitie is.)

Ik wil namelijk dat windows op een C-partitie draait.

Is het normaal dat windows zelf de stations-toewijzing van mijn extra schijf wijzigt?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2006 11:30 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-03 14:36
Ja dat is normaal. En ja, zoals jij het zegt zou je het kunnen doen. Heb het zelf namelijk ook een keer zo gedaan.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
je kunt ook eens kijken wat er gebeurt als je nu de extra harde schijf er uit haalt, en opnieuw opstart.

bij het opstarten ( ook vanaf een setup cd) krijgen de aanwezige partities gewoon in volgorde een ldriveletter toegekend vanaf c, dus bij jou c,d en e. vervolgens krijgen je cdromspelers en dergelijke een letter, dus f, en bij jou waarschijnlijk nog een cdromspeler of of cardreader g. en zodoende kregen je nieuwe partities h en i
als naam.

je kunt dus proberen wat er gebeurt als je de extra hd er uithaalt en probeert op te starten. misschien maakt ie er dan C:\ van, maar dat is maar de vraag. als er namelijk harde verwijzingen in windows zitten( dus niet $windows$ maar H:\ dan gaat het dan niet werken. ook is het dan afwachten wat er met de cd speler en zo gebeurt qua driveletter

van de systeempartitie kun je dus misschien niet de driveletter wijzigen, maar van overige partities waarschijnlijk wel, al tywijfel ik weer of de eerste partitie op je extra hd (d)

ook zul je dan in ieder geval waarschijnlijk alsnog zien dat de tweede partietie op je normale hd waar nu windeows op staat of D gaat heten, of de driveletter behoud.

tijdens opstarten krijgen partities van het bios al een letter of herkenning, en na het opstarten en je in windows zit kan windows die wijzigen, en legt dan de wijzigingen vast. voor de hd waar windows op staat wijzigt er fysiek niets dus zal dat waarschijlijk wel i blijven, maar dat kun je aanpassen

zo zie je maar weer
extra hardeschijven zijn makkelijk, partitioneren ok leuk, en als je ndan ook nog eens wat gaat herinstaleren .. moet je wel goed op je partitievolgorde gaan letten.

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-03 13:27
Volgens mij kun je het niet veranderen voor de windows partitie

http://blog.bjornhouben.com

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-03 14:36
Wat je zegt klopt niet altijd. Het is inderdaad aannemelijk dat het zo is, maar de praktijk blijkt vaak anders. Bij mij trad het probleem op, enkel omdat ik een dual of triple boot configuratie had. Maar bij elk van deze OS'en, waren de schijven anders genoemd. De namen waren hetzelfde, echter de schijfletters waren iedere keer weer anders, erg irritant. Toen heb ik maar voor de makkelijke weg gekozen en hetzelfde gedaan als wat de TS suggereert te doen :).