Nieuw systeem voor Linux HTPC

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ik zit al tijden te denken om een HTPC te gaan bouwen. Op dit moment heb ik de volgende dingen samengesteld

256MB x 2 (512MB) PC3200 DDR, CL2 € 95
512MB x 2 (1GB) PC3200 € 92
Volgens mij moet dit genoeg zijn maar mischien is 1Gb toch lekkerder omdat de videokaart die op het mobo zit geen eigen geheugen heeft.
edit 1GB it is en dual channel omdat videokaartgeheuen gedeeld is
AMD Athlon 64 3200+ (S939) € 78,75
lekkere budget proc met Cool en Quit dit wordt volgens mij ook al door linux ondersteunt dus dat moet weer wat schelen. Eventueel later goed te upgraden als alles weer in prijs gedaald is.
Ahanix D.Vine 5 (ATX, 300W, Zwart) € 164,99
mooie kast. Voeding is wel voldoende denk ik.
MSI K8NGM2-FID, GeForce 6150
mobo met erg veel geintegreerd en krijgt veel goede reviews. Wordt inclusief S-Video bracket geleverd.
[/list]
Harde schijf weet ik nog niet maar mischien maak ik hem gewoon network bootable om een lawaaige hd uit te sparen. Enige vraag is dan nog of FastEthernet snelgenoeg is om DivX enzo te streamen. Ik denk zelf van wel maar wireless had hier wat problemen mee.
Op dit moment heb ik digitale TV van KPN na veel zoeken heb ik een kaart gevonden die dit zou moeten kunnen.
https://www.satshop.nl/ca..._info.php?products_id=240
kosten helemaal af zouden op 200 uitkomen voor deze kaart. Ondersteuning voor linux zou er moeten zijn alleen is nog wel een twijfelgeval.
Mocht linux overigens niet willen dan gaat er gewoon MCE overheen.
Totaal zou het systeem zo rond de 700 euro uitkomen wat ik persoonlijk wel acceptabel vind. Heeft er iemand nog op en aanmerking dan graa

[ Voor 3% gewijzigd door TrailBlazer op 16-08-2006 09:54 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
kickje

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Is dat geheugen niet erg duur?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
geen idee eigenlijk geheugen (en computers in het algemeen) snap ik niet echt meer tegenwoordig. Ik heb 2 banken genomen die samen horen maar als ik in de pricewatch kijk dan heb ik inderdaad ook voor 20 euro extra 1 GB
pricewatch: 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR CL2.5 (OCZ, OCZ4001024V25DC-K)

dit was het geheugen wat ik in de 1e plaats gekozen had
pricewatch: 256MB x 2 (512MB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX512-3200LLPT)
maar wat het verschil nu precis is moet ik maar eens uit gaan zoeken

[ Voor 69% gewijzigd door TrailBlazer op 15-08-2006 15:39 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:38
Inderdaad, 1GB heb je al voor ongeveer dezelfde prijs ! Kijk maar: http://tweakers.net/pricewatch/cat/626

Edit: Overigens is dit DDR SDRAM geheugen, zoals je ook al in je originele configuratie had gekozen, maar DDR2 geheugen moet niet zoveel schelen !

[ Voor 23% gewijzigd door alex3305 op 15-08-2006 15:38 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Alex3305 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 15:37:
[...]

Inderdaad, 1GB heb je al voor ongeveer dezelfde prijs ! Kijk maar: http://tweakers.net/pricewatch/cat/626

Edit: Overigens is dit DDR SDRAM geheugen, zoals je ook al in je originele configuratie had gekozen, maar DDR2 geheugen moet niet zoveel schelen !
ddr2 past toch niet op een amd

• ruthger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11-2024
Bekijk ook de Antec Fusion kast eens. Een mooie stille kast met een goeie voeding.

pricewatch: Antec Fusion (mATX, 430W, Zilver/Zwart)
http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=15738#

Support voor je moederbord onder Linux is wel goed. Alleen het audio en tv-out gedeelte schijnt wat lastig te zijn.

De Twinhan kaart werkt ook onder Linux. Andere varianten die ook onder Linux werken zijn de Terratec Cinergy 1400, Techisat Airstar2, Technotrend TT-DVB-T 1200(MPEG2 hardware)/1500 en Hauppauge WinTV-Nova-T. Let wel op de CI.

Voor het decoderen van de Digitale TV van KPN ben je een CAM module nodig. De Conax. Misschien is dit onder Linux ook op te lossen met een Softcam en Phoenix Interface.

Veni, vidi et cervesiam

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
TrailBlazer schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 15:48:
[...]

ddr2 past toch niet op een amd
Dat is niet helemaal waar ;) Het past nl. wel op een am2-mobo, maar daar heb je toch niks mee te maken :P

Verder is dat geheugen zo duur vanwege de relatief lage latencie.

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

the_joen schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 16:14:
[...]

[...]
Verder is dat geheugen zo duur vanwege de relatief lage latencie.
En een lage latency is niet echt vereist voor een HTPC machine. Koop gewoon een reepje van 512MB CL3 geheugen, dan ben je voor €45 klaar.

🖥️ | 🚗

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
maar moet ik nu een of 2 reepjes geheugen nemen. Ik ga de manual wel ff downloaden.
Dus enkel als ik dual channel wil moet ik 2 gelijke reepjes hebben. IS dit het waar of gewoon een 1 GB reepje erin proppen
mooie kast inderdaad
Support voor je moederbord onder Linux is wel goed. Alleen het audio en tv-out gedeelte schijnt wat lastig te zijn.

De Twinhan kaart werkt ook onder Linux. Andere varianten die ook onder Linux werken zijn de Terratec Cinergy 1400, Techisat Airstar2, Technotrend TT-DVB-T 1200(MPEG2 hardware)/1500 en Hauppauge WinTV-Nova-T. Let wel op de CI.
Ik kan op geen van deze kaart een CI slot vinden ze zijn wel een stuk goedkoper dan de kaart die ik eerst had ik ga er nog even naar kijken
Voor het decoderen van de Digitale TV van KPN ben je een CAM module nodig. De Conax. Misschien is dit onder Linux ook op te lossen met een Softcam en Phoenix Interface.
CAM had ik al uitgezocht

[ Voor 114% gewijzigd door TrailBlazer op 15-08-2006 17:56 ]

• abaart
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

abaart

lolbroek

1 reepje 512 is voldoende, voor vista zou ik 2x 512 doen

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dual channel is allemaal leuk en aardig, maar ook weer niet nodig voor een HTPC machine. Met games of zware applicaties maakt het verschil, met het afspelen van video niet.

offtopic:
abaart, waarom zoek je niet zelf een avatar ipv die van Terw_dan te gebruiken?

🖥️ | 🚗

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ok dus dual channel is overbodig maar mischien neem ik toch 1024 mb omdat de videokaart geen eigen videogeheugen heeft

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik weet niet wat voor Linux distro je op het oog hebt, maar wat denk je dat Windows MCE nu helemaal aan geheugen gebruikt? Kijk eens naar de aanbevolen systeemeisen daarvan, daar staat waarschijnlijk 256 of 512MB geheugen. Meer is ook niet nodig, aangezien je mediaspeler programma ook niet veel meer dan 50MB zal gebruiken.
Als je 1GB wilt gebruiken hou ik je niet tegen, maar nogmaals, het is geen machine waar games op draaien of die ingezet zal worden voor zware applicaties.

🖥️ | 🚗

• ruthger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11-2024
Ik weet niet of die hier op tweakers vermeld mag worden, maar als je een softcam met een mastera phoenix interface voor de smartcard gebruikt ben je geen CI en CAM nodig. Scheelt aardig in de prijs. Kost wel iets meer moeite om aan de draai te krijgen.

Ondersteuning voor CI onder Linux voor de Twinhan schijnt ook nog niet echt goed te werken. Zelf gebruik ik de Twinhan Cab CI (Kabel variant) met Gentoo + VDR. Ik gebruik op dit moment ook een softcam omdat de CI niet goed werkt.

En ik zou wel voor Dual Channel geheugen gaan. Als je straks wel HDTV 1080i wil gaan kijken ben je elk beetje extra snelheid wel nodig met een 3200+.

[ Voor 13% gewijzigd door ruthger op 15-08-2006 21:36 ]

Veni, vidi et cervesiam

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
hdtv moet ik inderdaad nog even nara kijken wat daar de specs voor zijn.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Euh, voor het decoderen van 1080i HDTV heb je óf een gruwelijk snelle CPU nodig, óf een high-end videokaart die het decoderen kan verzorgen. Dit zal nogal gevolgen hebben voor de systeemspecs die je tot nu toe hebt staan, verkijk je daar niet op.
Als je de PC ook voor HDTV wilt gebruiken zou ik eerst maar eens wat research doen, persoonlijk zou ik die eis laten vallen. Het kan nog wel jaren duren voordat HDTV echt doorbreekt en heb je uberhaupt al een HDTV scherm?

🖥️ | 🚗

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

die specs zijn nogal aan de zware kant hoor, htpc's hebben ECHT niet zoveel nodig als men je wil doen geloven op tv/reclames etc.

Tip: zoek eens op wat er in een xbox zit :p daar kan je immers ook alles mee, met xbox mediacenter en dat werkt perfect :)

(ok: 800mhz cpu en wat geheugen, video stream ik via het lan. wireless zou idd niet al te lekker zijn voor divx, maar de 2MB van nu moet toch voldoende zijn :))

| Hardcore - Terror |

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-12-2025
ja precies het werkt al snel hoor mediacenter

ik heb mijn htpc draaien met een goedkoop asrock sis bordje en een duron1600 met 512mb plus een 9600xt
loopt als een zonnetje
ook timeshiften opnemen en dvdkijken tegelijk geen enkel probleem

Ja zou ik ook zeggen

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
MadMarky schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 22:41:
Euh, voor het decoderen van 1080i HDTV heb je óf een gruwelijk snelle CPU nodig, óf een high-end videokaart die het decoderen kan verzorgen. Dit zal nogal gevolgen hebben voor de systeemspecs die je tot nu toe hebt staan, verkijk je daar niet op.
Als je de PC ook voor HDTV wilt gebruiken zou ik eerst maar eens wat research doen, persoonlijk zou ik die eis laten vallen. Het kan nog wel jaren duren voordat HDTV echt doorbreekt en heb je uberhaupt al een HDTV scherm?
Ik ga binnenkort waarschijnlijk een Samsung 32 inch LCD kopen 1080I zou die moeten kunnen. Dus over een tijdje wel. Maar mischien koop ik tegen die tijd wel een videokaart die dat hardwarematig op kan lossen.

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

TrailBlazer schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 18:54:
Ok dus dual channel is overbodig maar mischien neem ik toch 1024 mb omdat de videokaart geen eigen videogeheugen heeft
Dual channel maakt juist voor onboard video veel verschil - cpu en gpu kunnen dan tegelijk geheugentoegang houden. Plus inderdaad dat meer geheugen handig is en niet te duur.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
John_Glenn schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 09:23:
[...]

Dual channel maakt juist voor onboard video veel verschil - cpu en gpu kunnen dan tegelijk geheugentoegang houden. Plus inderdaad dat meer geheugen handig is en niet te duur.
kortom 1GB dual channel geheugen it is
Pagina: 1