Toon posts:

Nieuw systeem! Advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In de 10 jaar dat ik pc's heb gehad heb ik nooit een echt goed systeem gehad. Altijd halfgare bakken die net geen nieuwe games en geen zware applicaties konden draaien. Toen ik ging studeren een laptop gekocht. Niet echt nodig uiteraard, maar altijd handig en was een stuk sneller dan de pc die ik toendertijd had.

Nu ik ook applicaties als Cubase en Reason wil gaan gebruiken en me uiteindelijk meer bezig wil gaan houden met home recording volstaat m'n laptop helaas niet meer en wil ik eind deze maand, als SinterStufi geweest is, een nieuw systeem kopen. Uiteraard wil ik er ook mee kunnen gamen, dus dikke videokaart noodzakelijk.

De afgelopen week heb ik als een kind dat bladert door de nieuwste Intertoys catalogus op de Alternate site rondgehangen om onderdelen uit te zoeken. Aan de hand van uitgebreid googlen heb ik een aantal keuzes kunnen maken.

M'n boodschappen lijstje is als volgt:
  • CoolerMaster Centurion 5 ------ €55,-
  • Zalman 460B-APS 460W ------ €89,-
  • GigaByte K8NF-9 ------ €99,-
  • AMD Athlon 64 X2 3800+ (Boxed) ------ €169,-
  • Kingston ValueRAM DDR400 1024mb (2 modules) ------ €99,-
  • Sapphire Radeon X1600XT 265mb GDDR3 ------ €139,-
  • Samsung Spinpoint P120 250gb ------ €72,-
  • LiteOn SOHD-16P9 (speler) ------ €19,-
  • Samsung SH-S162L (brander) ------ €35,-
Totaal prijs: €776,-

M'n 20"CRT monitor blijf ik gewoon gebruiken. Goeie geluidskaart komt er volgende maand bij.

Het GigaByte moederbord heeft S-ATA/300 ondersteuning, RAID, FireWire en 5.1 voor een redelijke prijs.
De processor zou in eerste instantie een Ahtlon 64 3700+ worden, vanwege 1mb L2 cache. Uiteindelijk denk ik toch dat het beter is om te gaan voor een dual core en de zes tientjes prijsverschil maar voor lief te nemen.
Qua geheugen denk ik dat ik wel goed zit, maar misschien dat 2gb geen gek idee is.
De videokaart lijkt me een zeer goeie koop, 256mb GDDR3, actieve koeling.
Als harde schijf had ik eerst een Maxtor DiamondMax10 van 250gb uitgezocht, maar na de eerste paar recensies gelezen te hebben daar toch snel vanaf gezien. De Samsung Spinpoint was qua prijs ongeveer gelijk. Helaas geen 16mb cache, maar het zij zo.

En om het geheel af te maken een LiteOn dvd rom speler en een Samsung DL Lightscribe brander.

Het enige waar ik echt niet over uit kom is S939 vs AM2. Zijn de prestaties van AM2 nou echt zo teleurstellend, of zijn dat meer kinderziektes en heeft het gewoon tijd nodig voordat alles volledig ondersteunt wordt en werkt zoals het in eerste instantie bedoeld is?
Is het verstandig om te investeren in AM2 met het oog op de toekomst of kan ik nog wel een aantal jaartjes door met S939?

Alvast dank voor de reacties!

Verwijderd

waarom nog een amd ? als de feiten aantonen dat de core 2 duo in alles beter is ?

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Wat betreft het geheugen, 1GB is op het moment nog wel voldoende voor de meeste applicaties maar ik zou toch wel richting de 2 gaan bij een nieuwe machine.

De videokaart, leuke kaart voor dat geld :)

AM2 vs. S939, het enige verschil is het geheugen, en zo'n groot verschil maakt dat nu ook weer niet, dus ik zou op het moment nog zeker een S939 processor kopen aangezien het verschil te klein is om het prijsverschil te rechtvaardigen.
Maar, als je van plan bent om dit systeem nog een paar jaar te houden, en regelmatig cpu ed. te upgraden, dan is het misschien geen slecht idee om toch voor AM2 te gaan. Al zou ik dan eerder een iets grotere upgrade doen over 1-2 jaar waarbij je direct je cpu, mobo en geheugen vervangt.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:20

inXs

known as inXs

En met sinterklaas pas een nieuw systeem? Is het niet slim om dan nog even 2 maanden te wachten met je systeem samen te stellen?

superB

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Dat stukje was me nog niet opgevallen, maar zoals inXs al zegt kan je idd beter eventjes wachten dan, de hardware veranderd in de computerwereld zo snel van prijzen dat het nu nog echt niet te zeggen is wat je dan moet nemen.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Aangezien Socket 939 end-of-life is, lijkt het me voor jou handiger om toch over te stappen naar AM2. Deze socket is een soort tussenoplossing voor AM3, maar alle AM3 procs worden backwards compatible. Dit geeft je de mogelijkheid later je rekenwonder te upgraden zonder ook de rest van je PC te vervangen. De 3800+ is nl. met afstand de traagste dual core, die zeker in games nog regelmatig hard voorbij wordt gelopen door een groot aantal singlecore procs, omdat de meeste huidige games nog niet zijn geoptimaliseerd voor multi core. Voor toekomstige spellen zit de 3800+ waarschijnlijk aan de onderkant van het spectrum.

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Topicstarter
Heren, heren, ik had het over SinterStufi. Hij komt iedere maand op de 24e en brengt de studiefinancieringen naar de arme studentjes van Nederland zodat zij iedere maand genoeg kunnen zuipen en blowen en af en toe leuke dingen met het geld zoals 4 weken op vakantie gaan en na terugkomst nieuwe pc bouwen. :D

Kort gezegd: die pc gaat over een dag of 10 gekocht worden. :D

Bedankt voor de adviezen heren. Begin nu wel te twijfelen wat betreft keuze mobo (s939/AM2) en processor.

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:20

inXs

known as inXs

ooo, tja, het is nog vroeg. Verder zou ik voor de core 2 duo gaan, dat is op dit moment simpelweg de beste keuze.

superB

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 07:55:
Heren, heren, ik had het over SinterStufi. Hij komt iedere maand op de 24e en brengt de studiefinancieringen naar de arme studentjes van Nederland zodat zij iedere maand genoeg kunnen zuipen en blowen en af en toe leuke dingen met het geld zoals 4 weken op vakantie gaan en na terugkomst nieuwe pc bouwen. :D

Kort gezegd: die pc gaat over een dag of 10 gekocht worden. :D

Bedankt voor de adviezen heren. Begin nu wel te twijfelen wat betreft keuze mobo (s939/AM2) en processor.
je zit te twijfelen tussen s939 en am2 en je neemt core 2 duo niet in overweging? ;)
Ik denk dat dit een beter systeem is:

product nr product stukprijs aantal Subtotaal
-9583 Intel Core 2 Duo (Allendale), E6300, Socket 775, Boxed € 186,47 € 186,47
-10463 MSI P965 Neo-F, Retail € 98,09 € 98,09
van azerty.nl

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-02 06:37
Nou bij een dikke kaart stel ik me toch op z'n minst een geforce 7900 gt voor hoor. Uiteraard dat voor 800 euro na een half jaar de nieuwste games niet meer op het maximum gedraaid kunnen worden(als ze dat nu al kunnen...) Voor de rest zit je wel goed, alleen zou ik wat meer geld voor de graka geven.

http://specs.tweak.to/16567

• PsYkOfOoL
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-03-2025
Je zou ook de 7600 GT kunnen nemen goeie kaart en zeker niet duur. Qua CPU moet ej zelf kiezen ik heb 2 weken geleden alvast me 4400+ X2 aangeschaft aangezien die een beetje opraakte hier en daar dus ik ga voor S939 ipv AM2 simpel omdat me oude systeem ook S939 is en ik de prestatie verschillen niet spectaculair vind.
Pagina: 1