Simpel auto-alarm inbouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 493 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:05

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Ik twijfel een beetje over de plaatsing van dit topic (tussen elektr. en Vervoer).

Enkele jaren terug heb ik een auto-alarm ingebouwd in mijn oude Nissan Micra K10.
Ondanks de leeftijd van de auto was dat gewoon nodig...hij stond elke twee weken open. Idem met andere auto`s hier in de buurt.

Mijn nieuwe auto (Mitsubishi Carisma) heeft geen alarm. Graag zou ik hem overbouwen.

Nu zit ik met het volgende. In de Micra kon het alarm gewoon op de zekering van de binnenverlichting. Geen probleem verder, alarm werkte altijd bij stoten/slagen/openen van deuren.

De Carisma beschikt echter over een boordcomputer. Hiermee heb ik totaal geen ervaring.

Mijn vraag is; kan ik dit alarm zo aansluiten op de zekering van de binnenverlichting zonder dat de boordcomputer flipt?

Hier nog de handleiding van het alarm:
http://www.produktinfo.co...y-Fit_Autoalarmanlage.pdf

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-07 22:34
Het zou volgens mij geen probleem moeten zijn... een schakelaar is een schakelaar. Bij nieuwe auto's is het wel dat die schakelaar niet naar het lampje, zoals vroeger, maar naar de boord computer o.i.d. toe lopen. Maar als je zeker wilt zijn kan je natuurlijk altijd zelf een schakelaar zetten of kunnen kijken of de schakelaar vervangen kan worden voor een dubbel polige versie.
Waarna je zelf een kabel -met zekering- van de accu naar toe trekt.

PS ik bedenk me net, als de input van de boord computer een drain poort is(van computer naar de 0 toe in plaats van van 12V naar de computer) dan gaat dit systeem niet werken en zal je als nog via een eigen schakelaar of via een dubbel polige moeten gaan werken. Maar dat kan je het beste bij de dealer na vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:05

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Oke, dan laat ik de zekeringenkast voor wat het is denk ik; De auto flipt namelijk al als je een lampje van een verkeerd wattage erin schroeft.

Een lijntje vanaf de accu trekken is ook geen kunst eigenlijk. De +12V kabel van het alarm heeft al een kleine (langwerpige) glazen zekering erin verwerkt zitten. Is het dan noodzakelijk om nog een zekering ertussen te hangen?

Huidige situatie in Micra is: Zekeringenkastje --> ' zekering verlichting' -- aftapping voor alarmkabel--> 'glazen zekering' --> alarm. Volgens mij is het hierbij zelfs dubbelop.

Ik zal eens kijken straks! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-07 22:34
Als je zelf een kabel trekt is het slim om vlak bij de accu ook een zekering te doen, want als namelijk de kabel die jij trekt beschadigd en hij maakt kortsluiting, gaat jouw'n draadje als een gloei lamp werken. Zou jammer zijn als jouw'n carisma uitbrand door zo iets onbenulligs. Dus daarom: zelf getrokken draadjes altijd vlak bij de accu zekeren. Deze zekering mag het zelfde of een stap hoger zijn dan de zekering van het apparaat wat je aansluit. Zulke 'zwevende' zekering houders zijn wel te verkrijgen bij -waarschijnlijk- Halfords of anders wel bij een Auto audio zaak.

Ik heb zelf al paar keer een versterker in gebouwd in auto's en daarbij MOET je een zekering doen bij de accu want dan trek je rustig 12 tot 20 quadraat. Daar kan je dan gewoon mee lassen als je dat niet zekerd. Vandaar mijn advies. Beter save then sorry zeg ik maar ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Vuikie op 15-08-2006 13:09 . Reden: Typo's en Halfords ]