Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Financiele zaken: alimentatie, studiefinanciering en werk

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Addict
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 01:00

Addict

Het leven is een plak kaas.

Topicstarter
Net ben ik 18 geworden, ik wil wat opheldering over mijn actuele situatie.

Nu moet ik nog een aantal fienanciele zaken regelen, maar ik kom er niet uit wat ik nou verdien in de maand.

Mijn situatie is al volgt:

Mijn ouders zijn gescheiden, en na de scheiding moest mijn vader alimentatie betalen voor mijn broertje, mijn moeder en ikzelf.

Ik kreeg altijd een bedraag aan geld vast per maand, maar ik vraag mij nu af waar ik recht op heb.

- Ik doe een MBO opleiding, maar omdat mijn vader veel verdient heb ik maar recht op 70 euro per maand.

- Heb ik nog wel recht op alimentatie, aangezien ik 18 ben inmiddels.

- Ik werk 4 avonden per week in een supermarkt, dat is 12 uur per week.

Op papier woon ik nog gewoon bij mijn moeder, dus ben ik thuiswonend.

Kan iemand mijn misschien wat meer opheldering geven over mijn situatie, ik kom er gewoon niet uit, alles al afgebeld, maar het blijft een vaag verhaal.

Ik vraag mij dus af of ik
A niet te veel werk, en dus minder alimentatie krijg
B Of mijn recht op alimentatie vervalt omdat ik 18 ben, en zelf fienancieel verantwoordelijk ben.
C Recht op aanvulling van studiefienanciering heb.
D Of mijn vader mijn studiefienanciering moet aanvullen, aangezien hij ervoor zorgt dat ik minder krijg.

Edit: Wat aangepast om "gezeur" te voorkomen

[ Voor 23% gewijzigd door Addict op 14-08-2006 01:17 ]

Addict

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:57
Ik heb geen flauw idee over A, B en D, maar C lijkt me vrij logisch:
Ervoor zorgen dat er op papier staat dat je op jezelf wonend bent, zodat je meer studiefinanciering krijgt ;)

The devil is in the details.

• Addict

Addict

Topicstarter
Hahn schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 00:59:
Ik heb geen flauw idee over A, B en D, maar C lijkt me vrij logisch:
[...]
Ervoor zorgen dat er op papier staat dat je op jezelf wonend bent, zodat je meer studiefinanciering krijgt ;)
Ik ben thuiswonend.

Maar ik denk toch wel dat mijn vader een ouderlijke bijdrage moet leveren, om mijn studie te bekostigen ?
Met 70 euro per maand kan ik net rondkomen

[ Voor 10% gewijzigd door Addict op 14-08-2006 01:17 ]

Addict

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

Reinier

\o/

samaarst schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 01:12:
[...]

Ik heb het nu mooi geregeld, ik betaal bar weinig huur, omdat we op deze manier recht hebben op veel huursubsidie.
Dat lijkt op huurfraude, dus om nou te zeggen dat je op deze manier recht hebt op veel huurtoeslag lijkt me wat sterk.

• Addict

Addict

Topicstarter
Reinier schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 01:15:
[...]

Dat lijkt op huurfraude, dus om nou te zeggen dat je op deze manier recht hebt op veel huurtoeslag lijkt me wat sterk.
Even aangepast, ik woon gewoon thuis.
Ik logeer gewoon veel bij een vriend van me.
Mijn slaapkamer hier heeft nog gewoon een bed, en mijn post komt ook hier.

Het is een onnodig detail, dat over de huur ed. kan weggelaten worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Addict op 14-08-2006 01:21 ]

Addict

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

samaarst schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 00:49:
[..]
Ik vraag mij dus af of ik
A niet te veel werk, en dus minder alimentatie krijg
De hoogte van de alimentatie is vastgelegd door de rechtbank als ik me niet vergis.
B Of mijn recht op alimentatie vervalt omdat ik 18 ben, en zelf fienancieel verantwoordelijk ben.
Staat ook in de uitspraak van de rechtbank.
Ligt aan de inkomsten van je ouders. Uitwonende krijgen meer dan thuis wonende. Op papier blijf je dus bij je moeder, dus thuiswonend :P
D Of mijn vader mijn studiefienanciering moet aanvullen, aangezien hij ervoor zorgt dat ik minder krijg.
Moeten? Nee, mogen? ja. Dat hij je vader is, en dus alimentatie moet betalen is normaal. Maar hij hoeft niet persee je opleiding te betalen.
Edit: Wat aangepast om "gezeur" te voorkomen
De titel van het topic zegt ook genoeg. >:)

Ey!! Macarena \o/

• Addict

Addict

Topicstarter
MIjn vader verdient aardig wat geld, en ik krijg als thuiswonende maar 70 euro per maand, heeft hij dan de verplichting om dat aan te vullen ? (mensen met een lager inkomen krijgen ronde de 360 euro in een vergelijkbare situatie)
Ik weet dat je er net zo'n beetje antwoord op geeft, maar ik heb verder niets met hem te maken, en hij zorgt er toch voor dat ik veel geld misloop in de maand.

Is dat dan niet een beetje kromme regeling ?

[ Voor 31% gewijzigd door Addict op 14-08-2006 01:36 ]

Addict

Verwijderd

daar zijn wel regels voor, maar als je ouwe niet wil zal je een civiele procedure tegen hem moeten aanspannen, en dat wil je echt niet :P
dude,
you ain't seen no noting yet!

tuurlijk is dat krom, ik baal d'r zelf ook van. maar dit valt in het niet bij alle andere kromme dingen in het onderwijssysteem

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2006 01:38 ]

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:18

inXs

known as inXs

Ik kreeg ook alimentatie en dus geen extra stufi, maar wettelijk gezien is die alimentatie voor jou, voor je studie bijvoorbeeld. Deze zul je tot je 21ste krijgen, daarna kan je wel een extra beurs aanvragen. Is een lening anders niets voor je?

Dus even kort:

A: Werk van jou heeft weinig te maken met je alimentatie meen ik.
B: Vanaf 21 vervalt je alimentatie pas.
C: Je krijgt alimentatie, dus je hebt denk ik geen recht op aanvulling van je stufi, dit kan je overigens gewoon navragen bij de IB-groep.
D: Je vader geeft je alimentatie, dit wordt dus gezien als aanvulling, aangezien dat geld voor jou bedoelt is (mijn ma heeft van de alimentatie mijn studie betaalt).

En ja het is krom, aangezien mijn pa ook veel verdiende en mijn ma in de bijstand zat. Verder hadden we ook geen contact met onze vader, dus veel meer dan alimentatie kregen we niet van hem.

superB

Verwijderd

samaarst schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 01:31:
MIjn vader verdient aardig wat geld, en ik krijg als thuiswonende maar 70 euro per maand, heeft hij dan de verplichting om dat aan te vullen ? (mensen met een lager inkomen krijgen ronde de 360 euro in een vergelijkbare situatie)
Ik weet dat je er net zo'n beetje antwoord op geeft, maar ik heb verder niets met hem te maken, en hij zorgt er toch voor dat ik veel geld misloop in de maand.

Ik heb min of meer in eenzelfde situaie gezeten. Je vader is idd niet verplicht om je studie te betalen of enige andere financiële bijdrage te leveren naast de door de rechter bepaalde alimentatie-verplichting.

Wat je echter wél kan doen is bij de IB-groep (er vanuitgaande dat je hiervan je studiefinanciering krijgt) een verzoek indienen om het inkomen van je vader buiten beschouwing te laten bij de berekening van de hoogte van je tegemoetkoming. Hiervoor zul je wel wat papierwerk moeten opleveren (verklaring van jezelf over de ('ernstig verstoorde' is de term die de IB-groep gebruikt)-relatie met je vader, verklaring van een onafhankelijke derde en een verklaring van je moeder hierover.) Indien je verzoek word goedgekeurd houd de IB-groep bij de berekening dus alleen rekening met het inkomen van je moeder, zodat je een (veel) hogere tegemoetkoming zal ontvangen.
Je moet dan uiteraard ook wel aantonen dat je vader je de laatste jaren niet financieel gesteund heeft.

Dus, bel even met Groningen om de folder aan te vragen!

• inXs

inXs

known as inXs

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 11:57:
[...]

Ik heb min of meer in eenzelfde situaie gezeten. Je vader is idd niet verplicht om je studie te betalen of enige andere financiële bijdrage te leveren naast de door de rechter bepaalde alimentatie-verplichting.

Wat je echter wél kan doen is bij de IB-groep (er vanuitgaande dat je hiervan je studiefinanciering krijgt) een verzoek indienen om het inkomen van je vader buiten beschouwing te laten bij de berekening van de hoogte van je tegemoetkoming. Hiervoor zul je wel wat papierwerk moeten opleveren (verklaring van jezelf over de ('ernstig verstoorde' is de term die de IB-groep gebruikt)-relatie met je vader, verklaring van een onafhankelijke derde en een verklaring van je moeder hierover.) Indien je verzoek word goedgekeurd houd de IB-groep bij de berekening dus alleen rekening met het inkomen van je moeder, zodat je een (veel) hogere tegemoetkoming zal ontvangen.
Je moet dan uiteraard ook wel aantonen dat je vader je de laatste jaren niet financieel gesteund heeft.

Dus, bel even met Groningen om de folder aan te vragen!
Dat heb ik ook gedaan, maar omdat ik alimentatie kreeg ging die vlieger dus niet op zeg maar.

superB

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

Ik zie eigenlijk het verband tussen het "eigen huis" in de topictitel en je startpost niet helemaal?

Verder weet ik weinig van alimentatie, waar je eventueel wel rekening mee moet houden is dat je maar een bepaald bedrag per jaar mag bijverdienen zonder gekort te worden op je stufi. Het aantal uur dat je werkt is dan niet relevant, hoeveel je verdient wel.

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

inXs schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 12:00:
[...]

Dat heb ik ook gedaan, maar omdat ik alimentatie kreeg ging die vlieger dus niet op zeg maar.
Nou, alimentatie is bedoeld om te voorzien in je levensonderhoud, niet in je scholingsuitgaven. Het is daarnaast niet per definitie zo dat de IB-groep om die reden niet akkoord gaat met je verzoek tot het buiten beschouwing laten van het inkomen van je vader. Dat gaat namelijk om een ernstig verstoorde relatie en dat heeft niets te maken met het wel of niet ontvangen van alimentatie (althans, dat was in mijn situatie zo).

Als je toch van mening bent dat het geen zin heeft om te proberen zo'n verzoek in te dienen kan je altijd nog proberen van je vader een tegemoetkoming te krijgen; oftewel rechtstreeks via hem (dus vragen), oftewel via de rechter de hoogte van de alimentatie opnieuw laten bepalen. Of je dat wilt is natuurlijk iets anders.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Ik heb de titel wat duidelijker proberen te maken. Als TS zelf een betere suggestie heeft dan kan hij een directmessage sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 14-08-2006 13:52 ]

• Addict

Addict

Topicstarter
Ik ben blij dat ik dan in ieder geval zeker kan zijn van mijn alimentatie.

Over de studiefienanciering zal ik hem even opbellen en de situatie nader verklaren, misschien wil hij mij wel wat extra geld in de maand sponsoren.
Overgens denk ik niet dat hij dat doet aangezien het een krent is :)

Addict

• inXs

inXs

known as inXs

Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 13:14:
[...]

Nou, alimentatie is bedoeld om te voorzien in je levensonderhoud, niet in je scholingsuitgaven. Het is daarnaast niet per definitie zo dat de IB-groep om die reden niet akkoord gaat met je verzoek tot het buiten beschouwing laten van het inkomen van je vader. Dat gaat namelijk om een ernstig verstoorde relatie en dat heeft niets te maken met het wel of niet ontvangen van alimentatie (althans, dat was in mijn situatie zo).

Als je toch van mening bent dat het geen zin heeft om te proberen zo'n verzoek in te dienen kan je altijd nog proberen van je vader een tegemoetkoming te krijgen; oftewel rechtstreeks via hem (dus vragen), oftewel via de rechter de hoogte van de alimentatie opnieuw laten bepalen. Of je dat wilt is natuurlijk iets anders.
Klopt dat is ook zo, maar vanwege mijn alimentatie ( en die van mijn zusje ) Kwam mijn ma net niet goed uit qua salaris. En dat terwijl ze in de bijstand zat. Met mijn pa was overigens geen contact mogelijk en we hadden ook verklaringen van derden, maar dat mocht niet baten. Pas vanaf mijn 21ste, toen de alimentatie stopte (ook precies op de dag van mijn verjaardag, dat wist mijn vader dus nog wel ;) ) Kreeg ik extra stufi dus.

Maar niet geschoten is altijd mis zegt men altijd.

edit: we zijn ook naar de rechter gestapt om een verhoging van de alimentatie te krijgen, dat is 1x gelukt, wel met een minimaal bedrag, toen in hoger beroep gegaan, maar helaas er zit echt een maximum aan.

[ Voor 7% gewijzigd door inXs op 14-08-2006 14:34 ]

superB

Pagina: 1