Toon posts:

ADSL verbinding valt weg ;s

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, mijn Hetnet ADSL internet verbinding valt echt zwaar vaak uit op onwillekeurige momenten. De verbinding is meestal na 10 seconden weer hersteld, maar toch vervelend als je zit te gamen. Soms valt het wel een paar keer achter elkaar uit. Ik heb al een nieuwe router gekocht maar tevergeefs. Alle kabels gecheckt, en die zitten ook goed. Ik las iets over dB ofzo die goed moest zijn bij de verbinding, dus ik heb ff wat informatie opgezocht:

Speedtouch 546:

DSL Connection

Link Information

Uptime: 0 days, 11:55:23

Modulation: G.992.3 Annex A

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 260 / 4.103

Data Transferred (Sent/Received) [MB/MB]: 165,07 / 173,76

Output Power (Up/Down) [dBm]: 11,5 / 14,0

Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 27,0 / 49,0

SN Margin (Up/Down) [dB]: 33,0 / 6,5

Vendor ID (Local/Remote): TMMB / BDCM

Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0

Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0

Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0

Loss of Link (Remote): 0

Error Seconds (Local/Remote): 164.990 / 0

FEC Errors (Up/Down): 0 / 0

CRC Errors (Up/Down): 7 / 32.763

HEC Errors (Up/Down): 157 / 10.284

Ziet iemand wat het probleem kan zijn, en hoe het te verhelpen is? Ik zit redelijk ver van de centrale af volgens mij...

Groetjes

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-02 15:39
Hoe ver staat het modem van het ISRA punt af, ik had hetzelfde probleem. Na het verplaatsen van het modem was het opgelost en had ik weer een stabiele verbinding.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet zo'n techneut;)...ISRA, daar bedoel je mee de plek waar de verbinding het huis binnenkomt?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:36
Ja. Maar is het niet zo dat je modem alleen zo dicht mogelijk bij het ISRA punt moet zitten wanneer je ook van digital telefonie gebruikmaakt en dus de modem als splitter fungeert?

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Als je dat bedoeld, dan staat de router knap ver weg van dat punt af, ik denk wel 30 meter aan draad..., maar als ik dan de router dichter bij zet moet ik ook weer ongeveer 20meter aan internetkabel naar mijn pc aanleggen. Geeft dat niet hetzelfde probleem?

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Nee, dat geeft niet hetzelfde probleem. De afstand tussen ISRA (het punt waar de KPN lijn je huis binnenkomt) en je modem mag als volgt zijn:
- platte kabel 4 mtr.
- ronde kabel 10 mtr.
- UTP kabel 25 mtr.

Uiteraard zijn dit algemeenheden en kan jouw situatie heel anders zijn en het dus met 3 mtr. platte kabel nog niet goed zijn en bij iemand anders met 25 mtr. platte kabel wel goed zijn. De regel die je sowieso aan mag houden is van ISRA tot modem zo kort mogelijke kabels houden.

Van je modem naar je pc / switch / hub / whatever gebruik je altijd UTP cat5 bekabeling en deze mag tot 100 mtr. lang zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx. Daar heb ik wat aan:) Zit het btw goed met die dB'tjes enzo??

• Tropos
  • Niet online
SNR (Signal to Noise) Margin: Measures the relative strength of the ADSL signal compared to background noise. Thus, the higher the reading the better. Alcatel specifications indicate that the minimum SNR required to maintain sync is 6dB (decibels).

Attenuation: Measures how much the signal has degraded as it travels from the DSLAM to the modem and vice-versa. In this case, the lower the number, the better. Usually the maximum attenuation that can occur and still have a readable signal is about 60-65dB.

Oftewel je Signal to Noise Margin Downstream ziet er niet zo best uit en kan dus problemen geven.

Verwijderd

Topicstarter
Kan dat et uitvallen verklaren? En ligt dat aan de lange kabels of kan ik het op een andere manier fixen?

• Tropos
  • Niet online
Ja, dit kan het uitvallen verklaren. Of het probleem met kortere kabels tussen ISRA en modem opgelost kan worden, kan niemand je met zekerheid vertellen. De enige manier om dat zeker te weten is door het domweg te testen.

Mijn advies sluit je splitter met max. 1 mtr. kabel aan op je ISRA en sluit je modem weer met max. 1 mtr. kabel aan op je splitter. Heb je dan nog een wegvallende verbinding, sluit je modem direct op ISRA aan met max. 1 mtr kabel en je pc ook weer direct op je SpeedTouch met max. 50 mtr. kabel. Reset en herinstalleer desnoods je SpeedTouch, doet ie nog steeds raar, bel dan je ISP (0900-1407). Leg uit wat het probleem is en wat je getest hebt, je wordt doorverbonden naar de 2de lijn en zij melden de storing bij KPN. Over het algemeen krijg je vervolgens binnen 72 uur een telefoontje van KPN met de reden en als het goed is oplossing van je probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt, ik ga het zo gauw mogelijk testen. Nu ga ik maar slapen dan;-)
Welterusteee

• Tropos
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 01:32:
Heel erg bedankt, ik ga het zo gauw mogelijk testen. Nu ga ik maar slapen dan;-)
Welterusteee
Graag gedaan, ik ga ook tukken. En indien nodig, wel een beetje vriendelijk blijven voor de helpdesk-medewerkers hé. :)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 01:12:
Ok thnx. Daar heb ik wat aan:) Zit het btw goed met die dB'tjes enzo??
Het ziet er niet gek uit, maar het zegt zo weinig als je splitter + modem niet direct op de hoofdaansluiting zijn aangesloten.

Heb je wel je splitter echt als eerste op de hoofdaansluiting aangesloten? En vanaf de splitter naar je modem gebruik je dan 30 meter kabel?

De instabiliteit kan ook komen omdat je apparatuur tussen je hoofdaansluiting en de splitter hebt aangesloten.

Leg inderdaad gewoon 30 meter UTP/netwerk kabel aan, dat mag gewoon 100 meter lang zijn. Telefoonkabel verlengen kan wel, maar dan moet je de juiste kabel gebruiken en op de juiste manier aanleggen. Doe het dus niet is altijd het advies ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 08:11:
[...]

Het ziet er niet gek uit, maar het zegt zo weinig als je splitter + modem niet direct op de hoofdaansluiting zijn aangesloten.

Heb je wel je splitter echt als eerste op de hoofdaansluiting aangesloten? En vanaf de splitter naar je modem gebruik je dan 30 meter kabel?
Ja dat klopt
De instabiliteit kan ook komen omdat je apparatuur tussen je hoofdaansluiting en de splitter hebt aangesloten.
Dat heb ik niet...

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24

RammY

Dát!

Hoe kan jou verbinding nou wegvallen :/

Je hebt wat probjes.. het volgende er even uitgehaald

Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0 << Je verliest dus geen signaal
Loss of Link (Remote): 0 << Deze dus ook niet.. dus je Linesync blijft
Error Seconds (Local/Remote): 164.990 / 0 << Dit baart wel zorgen.. Je hebt een grote verstoorder
HEC Errors (Up/Down): 157 / 10.284 << HEC errors mogen in principe nooit
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 260 / 4.103 << Dit is wel erg laag

Oftewel... Ik weet niet hoe of wat maar ik kan je aanraden om je modem en splitter zo dicht mogelijk op je ISRA aan te sluiten.
DIe Errored Seconds is puur vet foute data!!! zo te zien op je Download (frequentie bereik van je download dus).
Zoals je ziet gebeurt het local dus ligt het aan jou.
Heb je idd een 4 mbit abbo met 260 kbit up?
Zo nee... modem echt op je isra aansluiten.

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

RammY schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 23:38:

Error Seconds (Local/Remote): 164.990 / 0 << Dit baart wel zorgen.. Je hebt een grote verstoorder

Oftewel... Ik weet niet hoe of wat maar ik kan je aanraden om je modem en splitter zo dicht mogelijk op je ISRA aan te sluiten.
DIe Errored Seconds is puur vet foute data!!! zo te zien op je Download (frequentie bereik van je download dus).
Het Net ADSL Snel Surfen is 4096 down, 256 up.
Tropos schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 01:23:
SNR (Signal to Noise) Margin: Measures the relative strength of the ADSL signal compared to background noise. Thus, the higher the reading the better. Alcatel specifications indicate that the minimum SNR required to maintain sync is 6dB (decibels).

Attenuation: Measures how much the signal has degraded as it travels from the DSLAM to the modem and vice-versa. In this case, the lower the number, the better. Usually the maximum attenuation that can occur and still have a readable signal is about 60-65dB.

Oftewel je Signal to Noise Margin Downstream ziet er niet zo best uit en kan dus problemen geven.
Maar ik neem toch aan dat de Attenuation ook geen 60 dB (of 49 dB for that matter) mag zijn als je 4096 downstream hebt? Correct me if I'm wrong, maar als je te ver van de centrale zit, zit je vaak aan een maximale snelheid gebonden die je kan nemen. Of heeft de Attenuation daar niets mee te maken?

Maarja, vooral als je ver van de centrale zit lijkt het mij een goede zaak om het modem zo dicht mogelijk bij het ISRA-punt aan te sluiten. 30 meter is wel erg ver, ik probeer meestal 1 of 2 meter aan te houden... Vanaf het modem hebben we een UTP-kabel lopen naar de overkant van het huis en dan helemaal naar zolder, werkt prima.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 17:38
Altijd zo kort mogelijk houden. Zelf heb ik de afstand verkort tot 15 cm en een 20cm kabeltje tussen modem en splitter.

Er zijn trouwens ADSL monteurs die ervoor kiezen om de modem bij de computer te plaatsen... zwaar fout IMHO. Dit, omdat de modem ook een switch ingebouwd heeft (bv speedtouch 510v4), anders zou je de switch niet kunnen gebruiken (maar wel een brak ADSL signaal dus 8)7 ).

Verwijderd

Topicstarter
RammY schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 23:38:

Ja ik heb 4mbit down en 260kbit up abbo.

Ik ga vandaag alles op de modem aansluiten die ik nu zo dicht morgelijk op het ISRA punt aansluit. Weet iemand misschien een progje die een log maakt van je internet activiteiten, en waar je dus ook bij kan zien wanneer het internet uitvalt? Kheb namelijk geen zin om de hele dag beneden achter men pc te zitten in de koude hal :P

greetz

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 17:38
Pingplotter zou je kunnen gebruiken. Daarnaast heeft de Speedtouch een ingebouwde log die je met SNMP kunt uitlezen.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24

RammY

Dát!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:29:
[...]

Ja ik heb 4mbit down en 260kbit up abbo.

Ik ga vandaag alles op de modem aansluiten die ik nu zo dicht morgelijk op het ISRA punt aansluit. Weet iemand misschien een progje die een log maakt van je internet activiteiten, en waar je dus ook bij kan zien wanneer het internet uitvalt? Kheb namelijk geen zin om de hele dag beneden achter men pc te zitten in de koude hal :P

greetz
Zoals ik al zei.. je internet valt niet uit.. je verbinding slibt dicht...

Deze advertentieplaats is te huur!

Pagina: 1