[gentoo] courier-imapd / courier-pop3d starten niet

Pagina: 1
Acties:

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01 09:39
Ik heb al een hele tjid een server draaien met courier-imap, alles werkte goed tot gisteren, na een emerge -uDN waarbij het volgende werd geupdate:
code:
1
2
3
4
[ebuild     U ] sys-apps/portage-2.1-r2 [2.1-r1] USE="-build -doc" LINGUAS="-pl" 273 kB 
*** Portage will stop merging at this point and reload itself,
    then resume the merge.
[ebuild     U ] sys-apps/baselayout-1.12.4-r2 [1.11.15-r3] USE="unicode -bootstrap -build -static" 211 kB
wil courier-imapd, courier-imapd-ssl, courier-pop3d en courier-pop3d-ssl opeens niet meer opstarten via
code:
1
/etc/init.d/courier-imapd start
resultaat:
code:
1
 * Starting courier-imapd ...                                                                                          [ !! ]
.
Geen foutmelding, niets in /var/log/messages, niets dat ik kan vinden iig. courier-authlib start wel zonder problemen. Dus daar ligt het niet aan.
Ik kan courier-imapd wel opstarten via het commando uit de init.d file:
/usr/lib/courier-imap/gentoo-imapd.rc, en courier-imapd start op en werkt gewoon. Maar dat is natuurlijk niet de oplossing. (alleen een tijdelijke). Weet iemand waardoor die rc files stoppen met een error status? |:(
Voor de duidelijkheid nog even mijn courier-imapd file toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
#!/sbin/runscript
# Copyright 1999-2004 Gentoo Foundation
# Distributed under the terms of the GNU General Public License v2
# $Header: /var/cvsroot/gentoo-x86/net-mail/courier-imap/files/courier-imap-4.0.1-courier-imapd.rc6,v 1.1 2005/01/05 15:46:55 langthang Exp $

depend() {
        need net courier-authlib
        use famd
}

source /etc/courier-imap/imapd

checkconfig() {
        if [ ! -e /etc/courier-imap/imapd ] ; then
                eerror "You need an /etc/courier-imap/imapd file to run courier-imapd"
                return 1
        fi
        source /etc/courier-imap/imapd || {
                eerror "There are syntax errors in /etc/courier-imap/imapd"
                eerror "Please correct them before trying to start imapd"
                return 2
        }
}

start() {
        checkconfig || return 1
        ebegin "Starting courier-imapd"
        start-stop-daemon --quiet --start --exec /usr/bin/env - /usr/lib/courier-imap/gentoo-imapd.rc \
                --pid=$PIDFILE
        eend $?
}

stop() {
        ebegin "Stopping courier-imapd"
        start-stop-daemon --quiet --stop --pid=$PIDFILE
        eend $?
}

Het enige dat ik me nog kan bedenken waar het misschien aan zou kunnen liggen dat courier-imap de ipt_NOTRACK of de iptable_raw module nodig hebben. Deze willen op een of andere manier niet geladen worden. (mss kan iemand uitleggen waar die modules gebleven zijn met de nieuwe 2.6.16-hardened-r11 kernel?) 8)7

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Draait courier-authlib wel?

• trinite_t
[..] courier-authlib start wel zonder problemen. [..]
:X
Het heeft ook allemaal gewerkt, (en nog wel), maar die init.d rc files van courier geven een (niet gemelde) error... Waardoor courier niet opstart. (zoals ik al zei, via de
code:
1
/usr/lib/courier-imap/gentoo-imapd.rc
start hij wel goed op (is hetzelfde commando als dat die init.d rc file gebruikt, zoals te zien is in mijn TS)).

Verwijderd

Op de Gentoo forums hebben ze al een oplossing voor dit probleem. Schijnbaar vinden de initscripts die bij de huidige versie van courier-imap de nieuwe baselayout niet leuk.
Mogelijke oplossingen:
  • De onstabiele versie van courier-imap emergen (~arch, dus), of
  • het initscript aanpassen. Zie Bugzilla en het Gentoo-forum
Disclaimer: Aangezien ik courier-imap niet heb draaien, kan ik bovenstaande oplossingen niet uittesten. Use at your own risk, zoals altijd.

• trinite_t
Gefixed:
een goede uitleg staat hier onderaan dit topic!
Tnx!