Op zaterdag 17 februari 2001 00:02 schreef *snip* het volgende:
Ik snap jouw doelstelling: RMS is alleen een manier om de effectieve waarde van een sinus te bepalen! , niet gebonden aan tijd of daadwerkelijke belastbaarheid.
En die merken heb ik mee getest (gewerkt) om ze oa te testen in de praktijk , want er zit ook degelijk verschil in versterkers en andere apparatuur die er omheen hangt.
Er zit zeker veschil tussen power amps en x-overs, en waarschijnlijk ook in de andere apparatuur die je gebruikt bij een PA set.
Ik heb ook niet voor niets een 2e hands versterker gekocht ipv een nieuwe (versterkers waren qua specs vergelijkbaar), en de 2e hands had ook nog een fan die niet uitging, maar alleen maar hard en nog veel harder. Maar hij klonk gewoon beter.
En mijn x-over ben ik ook niet tevreden over (dbx): allemaal vervelende faseproblemen

. Waarschijnlijk zou een BSS het wel beter doen.
Op zaterdag 17 februari 2001 01:47 schreef Marcel het volgende:
Misschien als mosterd na de maaltijd na al die discussies, maar waarom perse een hoorn-ontwerp?
Als je een beetje je best doet kom je met een goed frontloaded systeem (evt.actief) echt veel verder in het laag. Ik speel zelf in een drum'n bass/jungle band en als ik dan een zaal binnenkom waar w-bins staan word ik al snel moedeloos

Dat vieze, bonkende laag vind ik persoonlijk echt doodvermoeiend. Ik kom erg vaak in het Burgerweeshuis in Deventer (met een van de fijnste PA's van Nederland, echt waar) en da's echt een luxe! Allemaal frontloaded actieve shit + een set brute subs (2 kasten met 2x 18" onder het podium), niks hoorns.
Kost een lieve cent, OK.
Actieve speakers zijn meestal de goedkopere spullen, alhoewel er natuurlijk uitzonderingen op zijn (in de Utreschtse schouwburg gebruiken ze actieve speakers als FOH van de grote zaal).
Hornloaded laag wordt wat minder populair, omdat longthrow steeds minder toegepast wordt, en daar is hornloaded laag uitermate geschikt voor.
PA speakers worden steeds beter, en de markt wordt ook steeds breder. Er is geen alleenheerschappij meer van één merk, maar er zijn gewoon ontzettend veel fabrikanten die ongeveer hetzelfde aanbieden.
Er is alleen wel één slechte ontwikkeling, en dat is dat er steeds meer sub/sat systemen worden gebruikt, heb er vandaag weer één gehoord. Was een toneelgezelschap uit Engeland: PM3500 amps van Yamaha, Spirit 8 nogwat mixer (mooi ding) en Martin audio subs met sattaliets op statief. Klonk echt ronduit lelijk.
Doe mij dan maar de Apogee AE-5s die Youp van het Hek gebruikt in zijn optreden.
Jag
[
Voor 0% gewijzigd door
RobIII op 01-03-2022 21:10
. Reden: Naam verwijderd op verzoek ]