W-bin bouwen, tekeningen plz!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.709 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10 11:15

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Een tijd geleden werd mij verteld dat ik voor mijn Sub gedeelte wel goed W-bin's kon bouwen. Nou moeten deze onder mijn andere kasten komen te staan. Nu weet ik niet precies hoe groot dit soort kasten moeten worden... heb er echt geen id van!.
Als iets van 60x60x60(cm) mogelijk is lijkt me dit wel een gunstige maat. Misschien is een kubus maat wel absoluut niet gunstig, maar je snapt ongeveer wat de groote van de kast zou moeten worden.
Dan de maat van de drivers endergelijke nog...
Ik zou in eerste instantie al heel dankbaar zijn voor wat tekeningen om toch een id te krijgen van een w-bin.

TNX

• Jag
  • Laatst online: 14:15

Jag

Om te beginnen zijn W-bins nou niet echt geschikt voor HiFi, alhoewel je dat waarschijnlijk niet zo heel veel kan schelen.
En ander nadeel (en tevens voordeel) is dat het een hoorn is. En hoorns moeten GROOT zijn als je ze als sub wilt gebruiken. 60x60x60 is veels te klein, maar dan ook echt veels te klein. Mijn bent horns zijn 127,0x62,5x62,5, en die hebben een -3 dB punt van 55Hz! Nauwlijks subs te noemen. Als je een kleine sub wilt maken (in de maten die je gaf), dan zul je echt een vented ontwerp moeten nemen. Maar dan zal ik maar alvast beginnen te sparen voor een grote versterker, en een hele rendabele driver, want die zijn een stuk minder efficient.

Edit: ik heb de mm's naar cm's veranderd voor de duidelijkheid.

Jag

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-12 22:47
Op zondag 28 januari 2001 21:04 schreef Jag het volgende:
En hoorns moeten GROOT zijn als je ze als sub wilt gebruiken. 60x60x60 is veels te klein, maar dan ook echt veels te klein. Mijn bent horns zijn 1270x625x625,
Ehu we halen cm en mm door mekaar
Want hij zegt boxen van 60*60*60 (cm)

Of heb jij boxen die 12 m hoog zijn ;)

Verwijderd

Hoog plafond :o

Verwijderd

Mwah. Het vereist sowieso veel meer voorbereiding om een hoornontwerp (en dan bedoel ik een echt goede) zelf te maken dan bv een simpel reflexkastje.

Ik heb wel foto's gezien (in het Lautsprecher-baubuch van H.H.Klinger) van W-bins die iemand gewoon in z'n huiskamer had staan. Deze hadden een F3 van plm. 43 Hz. Zoals Jag zal kunnen beamen is dat laag voor een hoorn. De goede man had ongeveer één helft van z'n kamer ingeruimd voor het meubilair, in de andere hoek stond de luidspreker, een kast van pak 'em beet twee meter breed, een meter hoog en dito diep. Je moet er maar van houden...

Je kunt trouwens ook wel hoorns maken voor kleinere chassis. Ik heb wel eens een ontwerpje uitgevoerd met twee Peerless drivers van 17cm, die samen aan een bent horn gekoppeld waren. Alleen kwam die maar totaan 80Hz, niet echt geschikt voor HiFi doeleinden dus :(

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:07
ik heb wel een speakerbuilder artikel voor je van iemand die een wat kleinere hoorn heeft gemaakt.

Maar ik weet niet of hoorns wel zoveel veel voordelen bieden (voornl. efficientie) dat het de moeite waard wordt om ze voor jezelf te willen hebben/bouwen.

• Killemov
  • Laatst online: 20-12 13:24

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Ik begrijp uit de bovenstaande discussie dat een W-bin een soort Sub-woofer is. Leg uit.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Ok, graag geen dingen over dat je het beter niet zelf kunt bouwen omdat dat te moeilijk is.. das voor mij namelijk geen probleem, vind het juist leuk om te doen.

Jag, over versterkers hoef je het ook niet te hebben. en Hifi is de bedoeling ook niet echt als je zoiets gaat maken.

Ik begrijp nu dat een W-Bin niet echt geschikt is. ik zoek ik inderdaad naar echte low sub, de rest van mijn speakers doen de rest wel.
Vertel mij dan even iets nuttigs... Wat moet ik dan wel maken!
Ik wil gewoon 2 dikke subkasten bouwen, en wel 2 goeie. De prijs maakt me dus in eerste instantie helemaal niet uit!.

Jag, ik merk dat je altijd snel op de details ingaat, dit is allemaal niet echt wat ik wil weten. Gelijk de maten van 60x60x60 afkraken vind ik ook wat wazig. met zulke maten kun je best een goeie sub maken, alleen waarschijnlijk niet echt geschikt bij wat ik nu heb staan wat vermogen betreft.
Dan moet het maar kolossaal groot zijn, wat maakt jou dat nou uit, ik bouw wel :)

• Jag

Jag

Als je per se een hornloaded sub wilt, is een W-bin denk ik het meest geschikt als je grootte belangrijker vindt dan hoe het klinkt. Tenminste, een W-bin is een soort folded ontwerp, en dat geeft waarschijnlijk meer akoestische problemen dan een bent ontwerp.
EAW heeft een bent horn serie.

Maar W-bins worden vaker gebruikt dan bent horns, waarschijnlijk vanwege de grootte.

Jag

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Ik moet toch zeggen dat ik die BH822e wel zie staan onder mijn kasten die ik nu heb.
Zou ik misschien ook aan een ontwerp kunnen komen?

• Jag

Jag

Echt makkelijk zal dat niet zijn, ik zal eens kijken of ik wat ontwerpen kan vinden.

Jag

• Raymond
Ik kan nog steeds een scan van het sp. blder artikel voor je maken...

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Op woensdag 31 januari 2001 01:26 schreef Lampje het volgende:
Ik kan nog steeds een scan van het sp. blder artikel voor je maken...
Jah das altijd toch wel handig om es even te zien hoe zoiets nou precies in elkaar zit.
kun je het mailen? (stefan@koopmans.dhs.org)

Alvast bedankt.

Verwijderd

het rendament van deze subs is waarschijn lijk zoveel hoger als dat van je andere speakers dat je al dat voordeel er in het filter weer uit moet halen. zonde van de speaker dus.

hier staan een paar links over hornspeakers :
http://www.user.uni-bremen.de/%7Ecarnivor/lol.html

• Jag

Jag

Ik denk dat hij zoiezo al actief x-overt, dus zet je hem dan gewoon wat zachter met de x-over. En ten tweede weet jij niet wat voor topkasten hij heeft (ik oko niet meer).

Jag

Verwijderd

wat betreft dat filteren heb je gelijk. actieve filters is wel een klus apart. het lijkt me zwz niet dat hoorns de beste oplossing is voor wat hij wil.

• Jag

Jag

Dat vond ik ook, maar als hij ze nou eenmaal per se wil, sja...

Jag

• Raymond
kijk eens wat ik vanmiddag vond:
http://www.decware.com/whorn.htm

• sju
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05 10:01

sju

rrradio

Op woensdag 14 februari 2001 18:15 schreef Lampje het volgende:
kijk eens wat ik vanmiddag vond:
http://www.decware.com/whorn.htm
WOW!! dat ziet er lekker uit!
alleen vraag ik me af of dit ontwerp ook (goed)geschikt is voor andere woofers dan die daar gebruikt zijn..

blaat? BLAAAAAAAAT!

• Raymond

alleen vraag ik me af of dit ontwerp ook (goed)geschikt is voor andere woofers dan die daar gebruikt zijn..
Ze hebben 2 verschillende afmetingen van dit ding, plus behoorlijk wat uitleg. Volgens mij zijn dit soort boxen ook niet echt supergevoelig voor het type woofer dat je gebruikt. Dus als je je woofer met redelijk wat zorg uitkiest, moet je een heel einf moeten komen

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-09 12:37
He JAG, is de Eliminator 1A van Electrovoice geen redelijk concept, moet je alleen nog een passende speaker vinden die daar in kan.
Het grote model W-bin vindt ik iets te heavy voor die persoon lijkt mij, zeker als ie ze op zn slaapkamer wilt leggen, dan heeft ie extra tafels erbij.
Of neem anders een Bandpass systeem, wel moeilijk om te berekenen en te bouwen, laat staan een geschikte speaker vinden.

• Jag

Jag

Op woensdag 14 februari 2001 20:16 schreef *snip* het volgende:
He JAG, is de Eliminator 1A van Electrovoice geen redelijk concept, moet je alleen nog een passende speaker vinden die daar in kan.
Het grote model W-bin vindt ik iets te heavy voor die persoon lijkt mij, zeker als ie ze op zn slaapkamer wilt leggen, dan heeft ie extra tafels erbij.
Of neem anders een Bandpass systeem, wel moeilijk om te berekenen en te bouwen, laat staan een geschikte speaker vinden.
Ik ben niet zo bekend met ElectroVoice.

En BruT@Lyst wilde geloof ik per se hoornloaded speakers hebben, dus bandpass is uit den boze (ten minste, band pass zonder hoorn).

Jag

[ Voor 1% gewijzigd door RobIII op 01-03-2022 21:09 . Reden: Naam verwijderd op verzoek ]

• Vm1heA
Die Eliminator 1A is een hele oude, lijkt veel op de grote W-bin, gaat voor het gehoor redelijk laag, praktijk ongeveer 40 hz -3db.
Niet extreem laag maar wel lekker en kan een 12" in gemount worden 15 past ook nog, EV had daar toen 4 typen speakers voor 2 12" en 2 15" , een standaard en een pro serie.
Was voor de piekbelasting en continuiteit.

Zelf heb ik eens een concept van McKenzie gebouwd, 2x 15" 600 RMS 8 ohm, paralell geschakeld, rendement 106 db 1w 1m.

was een gevouwen hoorn, zonder reflex openingen, met de speaker 5 cm van de achterwand gericht om meer compressie te krijgen.
Ging alleen niet erg laag, wel zeeeeer hard.
weet het niet zeker, dacht dat -3db op 45 hz of zelfs hoger lag.
Ik zal eens zoeken naar die kast tekening.
Hij was 60x60x110 cm , weet alleen de binnenkant van de hoorn niet...
misschien later

• Jag

Jag

Dat doet mij erg denken aan mijn eigen hoorns. Het gaat zo extreem hard, ze zijn extreem groot en zwaar, maar het gaat gewoon niet laag. -3 dB op 55Hz bij mijn hoorns (1.27 x 0.625 x 0.625 meter). Maar wel een heel bijzonder geluid, heel mooi, maar moeilijk te omschrijven. Ik ben ook zeer tevreden over de invloed de versterker-keuze, aangezien ik een aanzienlijk beter geluid heb gekregen door een 2e hands Crest te kopen ipv een nieuwe Dynacord.
Ben alleen niet te spreken over mijn Dbx x-over, maar BSS is echt te duur.

Jag

• Vm1heA
Ik heb wat oude foto's gevonden van een proefbouwsel van die McKenzie kast.
Ik heb er alleen Eminence EM 15-300 8ohm in gestopt, ( specs kwamen zeer dicht bijelkaar en scheelde een kwart van de prijs)
http://members.xoom.com/vmx1200/got/mckenzie.jpg
Hij is groot (de foto) maar staat wel zo een beetje alles op.
(plaatje vanaf een xoom server verdomd ie goed te doen, knippen plakken dus)
Ik heb wel tekeningen van de beruchte Karlssonkast gevonden, ook een hoorn, erg hard, schijnbaar zeeeeer laag, absoluut geen HIFI output, dus als die iemand wilt hebben kan ik ze wel verzorgen.

• Jag

Jag

Voor HiFi-waardig geluid kan je beter een bent hoorn maken, tenminste, als ik een viend moet geloven (heeft iig veel ervaring met HiFI speakerbouw en is ook mixer).

Wat heb jij zelf eigenlijk Niels?

Jag

• Vm1heA
Een trapezium model zelfbouw.
Die Eminence speakers zitten daar in met een basreflex openening, die eigelijk te klein is (poortruis)

[ Voor 72% gewijzigd door Vm1heA op 11-10-2022 00:54 ]

• Jag

Jag

Over RMS, kijk eens in de FAQ, daar heb ik een heel item voor gemaakt (scheelt mij een hoop typewerk).

Heb je zelf gerekend aan die speakers? Of een bestaand ontwerp gebruikt?

Jag

• Vm1heA
Zelf gerekend, daarom past ook alles maar net in dekast, kijk maar eens naar de poort/woofer/midhoorn ruimte tussen elkaar, paste ook maar net.
Veel moeten schuiven in vele maten, alles moest passen in een trapezium kast, mn poort is dus eigelijk in oppervlakte te klein.
Die is dus eigelijk onder de maat.
Die Eminence is een vreemde speaker, om hem tot zn recht te laten komen moet ie in een 300 liter kast, er is nu nog netto 74 L overgebleven.
Daardoor is het -3db punt erg ver omhoog gegaan 55 hz zelfs....

Die RMS normen ken ik al, die zet ik er toch maar bij omdat het misschien de vraag trek van , piek ? muziek ? of andere vreemde vragen tot de beredenering van het vermogen.
Waar voor de rest mee gewerkt is , is over het algemeen onbekende apparatuur voor de consument, dingen zoals Bell, Dynacord, Crown, Crest, EV, Behringer, Soundcraft (niet die van de conrad !), Mackie , Alesis.
Meer dit soort kwaliteits richtingen, en geen thuis HiFi.

• Jag

Jag

Op vrijdag 16 februari 2001 17:42 schreef *snip* het volgende:
Zelf gerekend, daarom past ook alles maar net in dekast, kijk maar eens naar de poort/woofer/midhoorn ruimte tussen elkaar, paste ook maar net.
Veel moeten schuiven in vele maten, alles moest passen in een trapezium kast, mn poort is dus eigelijk in oppervlakte te klein.
Die is dus eigelijk onder de maat.
Die Eminence is een vreemde speaker, om hem tot zn recht te laten komen moet ie in een 300 liter kast, er is nu nog netto 74 L overgebleven.
Daardoor is het -3db punt erg ver omhoog gegaan 55 hz zelfs....

Die RMS normen ken ik al, die zet ik er toch maar bij omdat het misschien de vraag trek van , piek ? muziek ? of andere vreemde vragen tot de beredenering van het vermogen.
Waar voor de rest mee gewerkt is , is over het algemeen onbekende apparatuur voor de consument, dingen zoals Bell, Dynacord, Crown, Crest, EV, Behringer, Soundcraft (niet die van de conrad !), Mackie , Alesis.
Meer dit soort kwaliteits richtingen, en geen thuis HiFi.
Kijk nou maar eens naar de FAQ, dan zal je vanzelf zien wat ik bedoel.

En wat bedoel je met "waar mee gewerkt is" en vervolgens een lijst met bekende PA merken?

Jag

[ Voor 1% gewijzigd door RobIII op 01-03-2022 21:10 . Reden: Naam verwijderd op verzoek ]

• Vm1heA
Ik snap jouw doelstelling: RMS is alleen een manier om de effectieve waarde van een sinus te bepalen! , niet gebonden aan tijd of daadwerkelijke belastbaarheid.

En die merken heb ik mee getest (gewerkt) om ze oa te testen in de praktijk , want er zit ook degelijk verschil in versterkers en andere apparatuur die er omheen hangt.

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-12 21:31
Misschien als mosterd na de maaltijd na al die discussies, maar waarom perse een hoorn-ontwerp?
Als je een beetje je best doet kom je met een goed frontloaded systeem (evt.actief) echt veel verder in het laag. Ik speel zelf in een drum'n bass/jungle band en als ik dan een zaal binnenkom waar w-bins staan word ik al snel moedeloos ;)
Dat vieze, bonkende laag vind ik persoonlijk echt doodvermoeiend. Ik kom erg vaak in het Burgerweeshuis in Deventer (met een van de fijnste PA's van Nederland, echt waar) en da's echt een luxe! Allemaal frontloaded actieve shit + een set brute subs (2 kasten met 2x 18" onder het podium), niks hoorns.
Kost een lieve cent, OK.

• Jag

Jag

Op zaterdag 17 februari 2001 00:02 schreef *snip* het volgende:
Ik snap jouw doelstelling: RMS is alleen een manier om de effectieve waarde van een sinus te bepalen! , niet gebonden aan tijd of daadwerkelijke belastbaarheid.

En die merken heb ik mee getest (gewerkt) om ze oa te testen in de praktijk , want er zit ook degelijk verschil in versterkers en andere apparatuur die er omheen hangt.
Er zit zeker veschil tussen power amps en x-overs, en waarschijnlijk ook in de andere apparatuur die je gebruikt bij een PA set.
Ik heb ook niet voor niets een 2e hands versterker gekocht ipv een nieuwe (versterkers waren qua specs vergelijkbaar), en de 2e hands had ook nog een fan die niet uitging, maar alleen maar hard en nog veel harder. Maar hij klonk gewoon beter.
En mijn x-over ben ik ook niet tevreden over (dbx): allemaal vervelende faseproblemen :(. Waarschijnlijk zou een BSS het wel beter doen.
Op zaterdag 17 februari 2001 01:47 schreef Marcel het volgende:
Misschien als mosterd na de maaltijd na al die discussies, maar waarom perse een hoorn-ontwerp?
Als je een beetje je best doet kom je met een goed frontloaded systeem (evt.actief) echt veel verder in het laag. Ik speel zelf in een drum'n bass/jungle band en als ik dan een zaal binnenkom waar w-bins staan word ik al snel moedeloos ;)
Dat vieze, bonkende laag vind ik persoonlijk echt doodvermoeiend. Ik kom erg vaak in het Burgerweeshuis in Deventer (met een van de fijnste PA's van Nederland, echt waar) en da's echt een luxe! Allemaal frontloaded actieve shit + een set brute subs (2 kasten met 2x 18" onder het podium), niks hoorns.
Kost een lieve cent, OK.
Actieve speakers zijn meestal de goedkopere spullen, alhoewel er natuurlijk uitzonderingen op zijn (in de Utreschtse schouwburg gebruiken ze actieve speakers als FOH van de grote zaal).
Hornloaded laag wordt wat minder populair, omdat longthrow steeds minder toegepast wordt, en daar is hornloaded laag uitermate geschikt voor.
PA speakers worden steeds beter, en de markt wordt ook steeds breder. Er is geen alleenheerschappij meer van één merk, maar er zijn gewoon ontzettend veel fabrikanten die ongeveer hetzelfde aanbieden.
Er is alleen wel één slechte ontwikkeling, en dat is dat er steeds meer sub/sat systemen worden gebruikt, heb er vandaag weer één gehoord. Was een toneelgezelschap uit Engeland: PM3500 amps van Yamaha, Spirit 8 nogwat mixer (mooi ding) en Martin audio subs met sattaliets op statief. Klonk echt ronduit lelijk.
Doe mij dan maar de Apogee AE-5s die Youp van het Hek gebruikt in zijn optreden.

Jag

[ Voor 0% gewijzigd door RobIII op 01-03-2022 21:10 . Reden: Naam verwijderd op verzoek ]

• digifiel
  • Laatst online: 21-11 21:33
* digifiel voelt leuke discussie opkomen hier :)

ik ben niet gek ik ben een bakfiets :)

• digifiel
weet iemand trouwens nog een leuke blafkast voor 2* 6" speakertjes?
zou je dit mij dan kunnen laten horen via icq offfff email :)

(edit ff een * geplaatst)

• Jag

Jag

Wat moet jij met 6" speakers? Koop toch twee turbosound subs :), en dan niet die kleine speakertjes erboven.

Jag

• digifiel
bij gebrek aan sponsors Jag :)
en ik was aan t opruimen en vondt nog 2 6" bas speakertjes en 1 17" of 15" bas speaker van cerwin vega
dus wil een heftige blafkast gaan bouwen :)

• Jag

Jag

Dat is Nare mans afdeling. Die kan wel ff een berekening voor je maken enzo.

Jag

• digifiel
relaxt :)
* digifiel had voor die grote cerwin vega al wel een ideetje op 1 van de links hierow bij decware geloof ik staat iets en dat heet the deathbox en zoiets zou ik daarvan wel willen maken

• digifiel
die cv speaker is dus een 12" en hij komt uit maart 1989 LoL ben benieuwd oftie t nog doet en of dr nog een beetje fatsoenlijk geluid uit komt

owkee even wat onderzoek gedaan enz..
die deathbox is er ook in een 12" versie :)
heeft iemand hier toevallig de tekeningen van? je kan ze online bestellen Maar geld opsturen vertrouw ik nie zo Ennnn een creditcard heb ik niet

Pagina: 1