PC shutdown zonder reden

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BloodSeaker
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-08-2022
Hallo

Ik ben pas nieuw hier op tweakers.net als geregistreerd gebruiker, vooral omdat ik aan kenners mijn probleem wil voorleggen

Ik heb een nieuwe pc gekocht (zelf assemblage), maar er is een groot probleem zoals de titel reeds zegt

Wanneer ik aan het werken ben op mijn pc, valt deze soms zonder enige reden gewoon uit. Ik heb in Windows de instelling al afgezet dat hij reboot bij een conflict, dus daar ligt het niet aan. heb ook al verschillende hardware spulletjes losgekoppeld wat ik kon, maar het probleem bleef. Heb al dvd schrijver eens losgekoppeld, externe HD en men LCD display in de case

Config is de volgende

AMD AM2 4600 X2
MSI K9N Ultra
2GB Corsair 800Mhz geheugen
ASUS Geforce 7600GT 256MB RAM
WD 250GB SATA2 16MB (2 stuks)
Zalman CPU cooler
NEC DVDRW 4751 IDE

Coolermaster Real Power 450(RS-450-ACLY) ROHS
Aerocool Coolview case met ingebouwd LCD display

Alle mogelijkheden dat ik kan doen zijn welkom. Het probleem deed zich de eerste twee dagen niet voor, nu plots wel. Soms draait ie 4 uur aan een stuk zonder probleem, soms nog geen 10 minuten

Geinstalleerde software
Windows XP PRO NL
Drivers van MSI en NVidia incl hulpsoftware
Norman Antivirus
Spysweeper
Office 2007 BETA
Logitech software voor muis
drivers hp deskjet 970Cxi
drivers hp scanjet 3750c

Dat is het zowat denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een shutdown, dus geen reboot?

Even denken, de volgende dingen komen in me op:
1. Je voeding is niet goed / wordt te zwaar belast (de CM Real Power heeft een zwakke 12V lijn)
2. Kortsluiting
3. Netspanning wisselt te sterk

Die eerst maar eens nagaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BloodSeaker
Ook al gehoord dat het de voeding kon zijn, maar had er een vrij positieve review op tweakers.net van gevonden, vandaar.

Daarom zoek ik bevestiging over de voeding en mogelijk oplossingen. Had de dvd schrijver al eens losgekoppeld enzo, maar dat haalde niets uit.
Is er een manier om dit te testen eventueel. Ik heb geen tweede voeding liggen op overschot namelijk, dan ben ik al verplicht een nieuwe te kopen nog voor ik weet dat het daaraan ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakraiser
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 17:07

tweakraiser

I have such sites to show you

Post je temps even bij je ts,
misschien dat het daar aanligt, en neem de faq ff door.

Strava | Webdesign

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Temps posten is een goed idee. Sommige voedingen hebben een oververhittings beveilinging en schakelen de pc uit als het te heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BloodSeaker schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 22:15:
Ook al gehoord dat het de voeding kon zijn, maar had er een vrij positieve review op tweakers.net van gevonden, vandaar.

Daarom zoek ik bevestiging over de voeding en mogelijk oplossingen. Had de dvd schrijver al eens losgekoppeld enzo, maar dat haalde niets uit.
Is er een manier om dit te testen eventueel. Ik heb geen tweede voeding liggen op overschot namelijk, dan ben ik al verplicht een nieuwe te kopen nog voor ik weet dat het daaraan ligt
Een eerste stap is het doormeten van je voltages, vooral op de 12V lijn. Meteen een nieuwe kopen lijkt me inderdaad iets te drastisch.

Is je PC aangesloten op een geaard stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Lijkt me stug dat het de voeding is: hij heeft onderdelen afgekoppelt en het probleem bleef.

Wat voor meldingen gaf Windows of was het direct een herstart?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 23:08
Ik heb hier met een andere PC ook last gehad van een uitvallende PC... Toen hebben we het moederbord vervangen omdat dit sowieso van zeer slechte kwaliteit was, maar met het nieuwe moederbord kwamen we erachter dat de PC nog niet eens naar Windows door wilde starten omdat de CPU te warm werd, in de BIOS nagekeken bleek dat deze 100 graden celcius...

De CPU Fan zat vol met stof en deed daarom zijn werk niet meer goed... I.a.w. controleer je temperaturen eens ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 09:28

Theo

moederbord

Aan z'n specs te zien is zijn pc echt nog niet zo oud dat de cooler helemaal vol zit met stof...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-08 11:11

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik gok op een niet goed geplaatste koeler. Hierdoor wordt de processor te warm en door de interne temp diode schakelt hij uit.

Oh nee wacht, wat dachten jullie van de BIOS optie om de PC uit te laten schakelen bij een maximum temperatuur ? Misschien staat die op 50 graden ofzo...

Kijk hier eens naar,,,

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BloodSeaker
Te warm wordt ie niet hoor, de cpu komt niet eens boven de 40° C

Aan de temperatuur ligt het dus niet volgens mij, ook case temp zit nooit boven de 30-35° C
Stof zou pas een lachertje worden, daar de pc ongeveer een weekje oud is :D

Onderdelen heb ik reeds gepost en zoals gezegd heb ik al een hoop eens losgekoppeld om te zien of het niet aan die hardware lag, maar een harde schijf of cpu koeler koppel je best niet los ;)

Ik zal eens kijken in de bios van een pc shutdown bij te warme temperatuur, maar ik ben niets tegenkomen de vorige keer dat ik keekn, iemand die weet waar dit staat in een MSI bios mss ?

Ik heb in elk geval de ram latjes al eens van plaats verwisseld in de hoop dat dat iets uithaalt, ik zal het zo dadelijk zien.

Nogmaals: ik kreeg niets van melding, gewoon BAF pc uit zonder meer

[ Voor 4% gewijzigd door BloodSeaker op 14-08-2006 12:58 ]

• rav994
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:11
Ik heb dezelfde mobo als jij, bij mij hielp het om de bios te updaten.

Ook was mijn ram undervolted ze horen op 2.1v te draaien maar kregen 1.9v.

Na deze aanpassingen lijkt het systeem stabiel.

Volgens mij hebben we een beta mobo gehad ofzo.

Verwijderd

wat zegt Eventviewer (Start-> uitvoeren - > eventvwr.msc)? En dan kijken bij Systeem
Pagina: 1