~€1400 Core 2 Duo E6600 PC

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhai
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 19:24
Omdat mijn huidige systeem een laptop is (Acer 1692), én omdat de Core 2 Duo processoren uit zijn ben ik van plan een pc te kopen.

Ik ben een ware multitasker (doe graag vele taken tegelijk) en wil graag nieuwe games uittesten en zo nu en dan Counter-Strike: Source is een must voor mij :). Ik denk dus dat een dual-core processor met een ruim intern geheugen de belangrijkste punten zullen zijn van mijn systeem.

Ook ben ik steeds meer bezig met video encoding (DVD's omzetten, Xvid, x264 etc.). Het gaat meer om video encoding en Xvid dan bijv. Adobe Premiere of Pinnacle.

Geluid hecht ik niet zoveel waarde aan dat ik een geluidskaart wil kopen, als het maar stereo is (gebruik een headset)

Mijn budget is ~€1400 en ik bestel de onderdelen bij Azerty omdat ik hier goede ervaringen van hoor (overigens bestel ik alleen de artikel hier die een levertijd van max. 3 dagen hebben).

Een aantal dingen wat ik met mijn systeem niet wil doen:
- RAID0
- Overclocken
- SLI/Crossfire

Onderdelen die al besteld zijn:
- CPU, RAM

Onderdelen die half besteld zijn (i.e.: de winkel heeft het geld ontvangen, maar door een fout hebben ze de bestelling niet doorgevoerd :/):
- Behuizing
- HDD

Al deze 3 onderdelen kunnen nog teruggebracht worden (RAM is nog in verpakking, en de laatste 2 worden waarschijnlijk door de fout niet geleverd :')).

De onderdelen die ik gekozen heb zijn:

Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed) €324,00
Ik denk dat weinig uitleg vereist. Dit een van de beste cpu's voor zijn prijsklasse

Asus P5B Deluxe, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) €191,83
Reviews (1, 2) wijzen uit dat dit een goede mobo is voor zijn prijs. Ik kies voor de Deluxe versie, omdat deze o.a. WiFi en Firewire heeft (misschien dat de levertijd bij Azerty ook een rol speelt :/).
Ook heb ik gelezen dat de P965 chipset erg goeds voorspelt :)

Hitachi Deskstar T7K250, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) €72,01
Ik heb hier (1, 2) gelezen dat voor 250 GB deze HDD erg goed is. Daarnaast is deze ook nog erg aantrekkelijk geprijsd. Ik denk dat ik de nabije toekomst nog een HDD erbij doe.

Nanya, 2x1GB DDR2 533 Mhz (PC4200) 2 x €66,00
Voor de meesten een merk waarvan ze nog nooit gehoord hebben. Ik wilde voor een Corsair gaan, maar ik zag deze aanbieding bij Computerland en heb deze gezien de prijs toch maar besteld. Ik denk dat het merk niet erg veel uitmaakt voor RAM (behalve compatibiliteit...) en 533 Mhz is icm met de processor genoeg om geen bottleneck te veroorzaken. Verder lees ik ook op MADSHRIMPS dat 667 Mhz wel eens minder performance zou leveren... vraag me wel af in hoeverre dit waar is in de praktijk :/

Asus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI ) EN7600GT/ SILENT/2DHT/256M €174,76
Express voor een budgetkaart gekozen omdat ik over een jaar waarschijnlijk een directx10 kaart koop. Om dan nu al een high-end kaart te kopen is een beetje te duur.. €20,00 duurder voor een silent versie (ook al gebruik ik deze 1 jaar) vind ik niet veel. Reviews (1, 2, 3) van de prestaties van deze kaart zijn genoeg te vinden :) (alhoewel sommige wel van de overgklockte van XFX zijn..)
Belangrijkste is dat ik net CS:S kan spelen op 1600x1050 :)

NEC ND-4571, ATAPI/E-IDE, Zilver, OEM €35,02
Heb goede ervaringen met NEC, en zeker gezien de prijs is er geen reden om een andere te nemen. Zilver, omdat mijn behuizing zwart is :)

Samsung SyncMaster 205BW (20", 6ms g>g, D-Sub/DVI-D, Zilver) ~€330,00
Eisen aan mijn scherm: Breedbeeld met hoge resoltie, 20", A-merk, ~€350
Het enige scherm wat dan overblijft is deze :P Een enorm nadeel is wel dat deze momenteel overal uitverkocht is, en pas eind augustus binnenkomt (heb veel winkels gebeld).

Antec SmartPower 2.0 SP-500, 500W (ATX12V v2.0) - €75
Ik wilde toch wel minimaal een 550W voeding omdat ik later nog een aantal extra onderdelen in zou toevoegen, maar ik heb erg lang lopen zoeken en allemaal goedkope slechte voedingen van Q-tek kunnen vinden. Heel veel reviews wijzen uit dat die waardeloos zijn, daarom dat ik voor een bekend merk heb gekozen, maar dus wel 500W. Ik had nooit gedacht dat 550W voedingen zo duur waren :|

Cooler Master Cavalier 3 Black (ATX, Geen PSU, Zwart): €73,01
Ben eigenlijk alleen voor de vormgeving gegaan, en deze leek me wel erg mooi 8) Ook is hier sprake van "tool free installation" wat ook nog eens makkelijk schijnt te werken :)
Reviews zijn hier (1, 2, 3) te vinden.

Opmerkingen over deze configuratie hoor ik graag.

Nog enkele specifieke vragen:
1) Het bekende verhaal over het aantal Mhz'en van RAM. Ik heb nu al 533 Mhz gekocht, maar ik heb in het Core 2 Duo Mobo topic gelezen dat dit wel eens te weinig zou zijn. Aan de andere kant staat er weer op MADSHRIMPS dat 667 Mhz wel eens minder performance zou geven :/
2) Ik begin er nu al beetje spijt van de krijgen dat ik Nanya geheugen heb gekocht. Ik ging puur voor de prijs, maar nu zit ik te denken aan compatibiliteitsproblemen met de mobo. Nanya RAM is volgens mij wel hetzelfde als IBM, maar dat weet ik niet zeker. Graag wil ik meer weten of deze RAM zal werken met de mobo, voordat ik de RAM uit de verpakking haal ;) Hij staat niet op de Quality Vendor List, maar volgens mij is dat een beperkte selectie van merken die gesponsord worden ofzo.
3) De voeding: hier heb ik uren naar lopen zoeken, en ik kon geen goedkopere vinden. Eisen aan voeding zijn: 500-550W, ATX, 24 pins. Q-tek voedingen zijn zelfs veel goedkoper, maar na het lezen van vele reviews en ervaringen heb ik begrepen dat dat rommel is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhai
Niemand die hier eens naar wil kijken :P

[ Voor 35% gewijzigd door Bhai op 14-08-2006 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C/P op Azerty forum ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kan een X1900 GT overwegen van Sapphire. http://www.friesland-computers.nl/shop_detail.php?id=1096 schijnt hem voor 219 euro te hebben. Qua prijs scheelt dat niet zo heel veel, maar volgens de reviews qua performance wel:
http://www.tomshardware.c...ale_of_two_gts/page8.html

Dan moet je wel even uitkijken of de specs van Tomshardware's x1900 GT overeenkomen met de kaart die je koopt (ik vind het een beetje vreemd dat friesland-computers zoveel goedkoper is dan de anderen).

Voor de rest: ik zie je RAM niet voor die prijs (dat wil ik zelf namelijk ook wel).

Voor de voeding kan je misschien meer uitgeven voor een high-efficiency voeding (cooler master igreen of zo), of minder voor een Asus A-45GA 450W of zo. Zelf vindt ik die wel lekker werken (ook best wel stil als je niet teveel stroom vraagt).

Het enige wat je misschien zou kunnen overwegen is om een goedkopere mobo en CPU om later over te stappen naar quad-core (over zeg een jaar), maar ik denk eigenlijk dat quad-core dan nog niet echt goed doorgevoerd is in spelletjes.

[ Voor 31% gewijzigd door TweakerNummer op 14-08-2006 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja uhhmm,
Wat wil je nog horen dan?
Specs zijn voldoende voor je Counter strike, en multi tasken gaat ook prima,
Maar ik had de voor de Corsair Type CM2X512A-6400 gekozen,
kloksnelheid 800 MHz

Veel plezier al vast met je nieuwe setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Reactie? Voortreffelijke startpost die ik zondag al had gelezen. Er valt eigenlijk niets op je keuzes aan te merken. :)

Ik zou zelf ander geheugen kiezen, Corsair, hoewel Nanya niet slecht is, maar dat is een persoonlijk iets.

Voor de voeding prefereer ik Nexus. Zeer stabiel, zeer stil en betrouwbaar. Jouw keus heeft 2 80 mm fans, de Nexus 1 120 mm.

Fraai systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door Guardian Angel op 14-08-2006 23:42 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 20:31

Theo

moederbord

Je betaald 20 euro om je videokaart stil te krijgen. maar je haalt niets voor je cpu?? Ik denk dat de boxed cooler relatief veel herrie maakt omdat alle fans oin je systeem erg stil zijn.

Als ik je een tip kan geven, kijk eens naar de Zalman 9500, daarmee kun je zelfs pasief de cpu koelen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ow ja nog een kleine aanvulling: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2813&p=6 is een zeer uitgebreide mem-test met verschillende chipsets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhai
Dat over die videokaart ga ik nog uitzoeken.

De X1900 GT is volgens mij niet de bekendste videokaart, en ook heb ik mijn twijfels over de prijs... Lijkt me wel raar dat deze zoveel goedkoper is dan de rest..

Over de RAM: hij was in de aanbieding tot zondag, dus nu niet meer. Nu is deze voor ergens rond de 75EUR, nog steeds niet echt duur te noemen. Ik heb deze nog niet opengemaakt, dus misschien dat ik deze toch terugbreng...

Over de koeling: ik had juist gelezen dat de CPU koeler voldoet en niet eens zoveel herrie maakt. Een andere koeler zou alleen aan te raden zijn als je wilt overclocken (wat ik dus niet doe). Maar mocht ik het teveel geluid vinden maken, dan neem ik denk ik wel een andere (Zalman) koeler :)

En nog bedankt voor de Anandtech link ;) Hieruit blijkt duidelijk dat er niet zo'n groot verschil is tussen de 533 Mhz en 667 Mhz, en ik vind dat het prijsverschil niet waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SICK
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 14:05
Over de videokaart, bij cool-prices hebben ze de 7800GT in de aanbieding voor €199,-. Ik weet dat je vooral bij azerty wilt bestellen maar voor €25,- meer lijkt het me wel een goede keuze. Je hebt zelfs de keuze uit 2 verschillende merken.

Leadtek:
http://www.cool-prices.nl/index.php/18,artId--3030

MSI:
http://www.cool-prices.nl/index.php/18,artId--3159

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ga je ook pixelgarantie bij de Samsung 205BW nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhai
Videokaart is al besteld (Asus 7600 GT) en ik ga geen pixelgarantie nemen... veels te duur :/

Ik dacht er zelfs aan om de 204B met één dode SUBpixel te nemen bij azerty (was >60 EUR goedkoper). :')

En het is nog lang wachten voordat de 205 BW leverbaar is, alhoewel komplett zegt dat ze er donderdag een aantal binnen krijgen (350 EUR). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die boxed cooler hoor je niet als je u pc niet overklokt
mijn zuske heeft zelf een 6400 staan die op fsb 300 werkt en die hoor je niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SICK schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:17:
Over de videokaart, bij cool-prices hebben ze de 7800GT in de aanbieding voor €199,-. Ik weet dat je vooral bij azerty wilt bestellen maar voor €25,- meer lijkt het me wel een goede keuze. Je hebt zelfs de keuze uit 2 verschillende merken.

Leadtek:
http://www.cool-prices.nl/index.php/18,artId--3030

MSI:
http://www.cool-prices.nl/index.php/18,artId--3159
7800 vreet meer, en maakt meer lawaai ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
En is een high-end kaart?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Bhai schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:06:
Videokaart is al besteld (Asus 7600 GT) en ik ga geen pixelgarantie nemen... veels te duur :/

Ik dacht er zelfs aan om de 204B met één dode SUBpixel te nemen bij azerty (was >60 EUR goedkoper). :')

En het is nog lang wachten voordat de 205 BW leverbaar is, alhoewel komplett zegt dat ze er donderdag een aantal binnen krijgen (350 EUR). :)
Pixelgarantie is ook niet nodig. Binnen 7 werkdagen mag je online gekochte producten terugbrengen. Dus voorzichtig de verpakking openen, monitor testen, en desnoods terugsturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhai
RoD schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 20:27:
[...]

Pixelgarantie is ook niet nodig. Binnen 7 werkdagen mag je online gekochte producten terugbrengen. Dus voorzichtig de verpakking openen, monitor testen, en desnoods terugsturen :)
Zal ik je helpen om jou uit deze droom te helpen ;)

Als je eenmaal iets geopend hebt dan mag het niet meer terug bij de webwinkels. Volgens de wet is het wel een grijs gebied, maar probeer maar eens iets terug te brengen nadat je het hebt opengemaakt, ik wens je veel geluk :)

Op het forum van Azerty was hier ook een hele discussie over.
Pagina: 1