[XP] Windows XP installatie probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 897 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:54
Hallo!
Ik heb een probleem:

Ik had een paar dagen geleden last van Spyware. En omdat het toch vakantie is besloot ik om Windows weer eens opnieuw te installeren zodat ik weer een "schone"pc had. Nou dit heb ik meerdere keren gedaan zonder problemen.

Nu is het probleem dat als ik de Windows cd erin doe hij vastloopt in het scherm dan je 'op enter moet drukken om Windows te installeren'. Ik kom dus nog niet eens in het scherm dat je partities e.d. kan aanmaken. Naja dit was toen nog met illegale cd.

Omdat ik niks meer kon heb ik maar Windows Vista Beta 2 geinstalleerd vanaf een DVD. Dit werkt gewoon goed en daar werk ik nu nog steeds mee. Maar ik wil gewoon XP hebben. Dus nu heb ik een legale versie van Windows hier liggen. Bij de home edition heb ik hetzelfde probleem. Alleen XP Pro gaat verder bij dat scherm. Het rare is alleen dat ie geen partities ziet. Hij ziet alleen een C:\ die je moet formateren. Dit is gelijk de hele schijf terwijl ik wel partities had. Naja dat maar gedaan en toen was dus de hele schijf leeg. Hij begon met kopieren en starte opnieuw op. Toen weer hetzelfde verhaal (dus hij begint niet met installeren).

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem? Hoe kan ik Windows nou niet installeren als de hele schijf is geformateerd? En het gebeurd dus ook bij legale Windows cd. Kan er nog ergens wat info zitten in de bios of iets dergelijks? ps. ik heb geen diskettestation.

Graag hulp!

Verwijderd

je beschrijving is lang maar zeer onduidelijk.

probeer eens puntgewijs te omschrijven wat je probleem is.

mij tips/opmerkingen:
-nadat de pc opnieuw opstart dan boot je toch niet weer vanaf de cd?
-hoeveel cd`s heb je geprobeerd? en heb je exact hetzelfde probleem?

wanneer loopt hij precies vast? omschrijf wat er wel lukt!

• bsmpower
Ja het is inderdaad onduidelijk maar het is ook iets raars.

1. Windows XP Home loopt vast bij 1 van de eerste schermpjes die je ziet als je Windows opnieuw wil installeren. Dus nog VOOR dat je bij het partitie en installatie gedeelte bent.

2. Ik heb meerde (legale) cd's geprobeerd en alleen de XP Pro kan ik bij het installatie gedeelte komen

3. Normaal bij de installatie kopieert ie eerst de bestanden van de cd en start ie opnieuw op om Windows daadwerkelijk te installeren. Als hij de bestanden heeft gekopieerd start ie inderdaad opnieuw op maar bij mij komt ie dan weer in hetzelfde scherm ipv dat ie gaat installeren. Dus ik druk zelf geen knop in ofzo.

4. Alleen de Windows Vista Beta 2 kan in zonder problemen installeren

5. Met Vista installatie heb ik de hele schijf geformateerd en 2 partities gemaakt

Verwijderd

bsmpower schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 20:51:
Ja het is inderdaad onduidelijk maar het is ook iets raars.

1. Windows XP Home loopt vast bij 1 van de eerste schermpjes die je ziet als je Windows opnieuw wil installeren. Dus nog VOOR dat je bij het partitie en installatie gedeelte bent.

2. Ik heb meerde (legale) cd's geprobeerd en alleen de XP Pro kan ik bij het installatie gedeelte komen

3. Normaal bij de installatie kopieert ie eerst de bestanden van de cd en start ie opnieuw op om Windows daadwerkelijk te installeren. Als hij de bestanden heeft gekopieerd start ie inderdaad opnieuw op maar bij mij komt ie dan weer in hetzelfde scherm ipv dat ie gaat installeren. Dus ik druk zelf geen knop in ofzo.

4. Alleen de Windows Vista Beta 2 kan in zonder problemen installeren

5. Met Vista installatie heb ik de hele schijf geformateerd en 2 partities gemaakt
bij punt 3: heb je dan wel de harde schijf geselecteerd als station waarvan hij als eerste boot ipv de cd-rom? :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Anders misschien sata?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• bsmpower
Hij boot toch alleen van de cd als je een willekeurige toets indrukt op het gegeven moment!?

En het is toch ook raar dat XP maar 1 partitie ziet? En het aantal gigabytes klopt ook niet. Ik heb geen keuze om partities aan te maken of verwijderen wat al die andere keren wel heb gehad.

Maar kan er niet een soort informatie in mijn pc zitten waardoor mijn pc ineens Windows cd's niet toelaat? Die illegale cd's hebben het altijd gedaan en ineens werkt dat niet meer!? Dat is toch vreemd? En zelf legale Windows XP loopt niet lekker.

En wat bedoel je met SATA?

Het liefst gooi ik alle (onzichtbare?) info van de pc zodat ie het helemaal leeg is. Maar meer dan de harde schijf formateren weet ik ook niet...

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-03 09:52
je harde schijf bevat een eerste (opstart)sector 0 ,waar MS ook enige zaken in zet.
Met de diagnosetools van je HDDfabrikant kun je soms de eerste 10 MB geloof ik ,lowlevel format geven.
of anders eerst voorzien van een "schone" MBR. Dit vanaf een boot -CD . zie ook BartPE of UBCD
Dan start windows misschien wel op.

gewaarwordingshorizon

• bsmpower
Ok ik heb er niet zo heel veel verstand van.

Maar kan ik mijn harde schijf meenemen naar iemand die er meer verstand van heeft (computerzaak)? Of staat er ook nog info op andere hardware zoals de bios? Of zeg ik nu iets heel stoms?

Ik bedoel dus of ik de schijf naar iemand anders kan nemen die hem eerst helemaal kan formateren zodat ik dan Windows erop zetten. En als ik mijn HD weer in mijn pc zet, doet Windows het dan gelijk?

• bsmpower
Weet iemand al een oplossing voor mijn probleem? Nog even in het kort:

Kan Windows XP home niet installeren omdat het vastloopt bij 1 van de eerste schermpjes die je krijgt.

Windows XP Pro begint raar omdat het maar 1 schijf herkend die iets van 131gb is van de 300gb die ik heb. Ik kan de schijf formateren en de installatie begint daarna goed dmv kopieren van de bestanden maar komt dan na een restart in een loop terecht. Hij installeerd dus niet de net gekopieerde bestanden maar blijft terugkeren naar het gedeelte dat je Windows wil installeren.

Graag hulp! Ik heb gezocht voor een programma van mijn harde schijf maar daar kan ik weinig mee. Ik heb een Western Digital Caviar SE (300gb)

ps. ik run nu Windows Vista omdat ik anders helemaal niks meer kan met de pc. De pc is pas een aantal maanden oud en high end.

[ Voor 8% gewijzigd door bsmpower op 15-08-2006 13:20 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:35
Druk je dan wel op F6 tijdens de windows install?
edit: laat maar, je hebt geen floppy...
Kijk eens in je bios of je s-ata controllers misschien ide-controllers kunnen emuleren...

[ Voor 57% gewijzigd door zetje01 op 15-08-2006 13:28 ]

• bsmpower
Ok wat gebeurt er dan?

Trouwens Windows Vista installatie ging perfect. Misschien hebben jullie iets aan die info? Het probleem ligt bij de XP installatie zowel illegale als legale cd's.

Verwijderd

Dat probleem zit in de illegale versie, microsoft heeft iets in het progamma gedaan dat doormiddel van een upgrade binnen heb gekregen en in je computer heeft geinstalleerd
dat schakelt sommige functies uit b.v. geluidskaart, beeld instelling en vast lopen,je kan dit cotroleren d.m.v tijdens het opstarten f8 in te houden en dat veilige modus of vga modus inschakelen
Het probleem is op te lossen om format C en er een legale versie er op te zetten

Succes,

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 13:58:
Dat probleem zit in de illegale versie, microsoft heeft iets in het progamma gedaan dat doormiddel van een upgrade binnen heb gekregen en in je computer heeft geinstalleerd
dat schakelt sommige functies uit b.v. geluidskaart, beeld instelling en vast lopen,je kan dit cotroleren d.m.v tijdens het opstarten f8 in te houden en dat veilige modus of vga modus inschakelen
Het probleem is op te lossen om format C en er een legale versie er op te zetten

Succes,
bron?

en: schakelt vast lopen uit?

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-03 11:00
Wat Jeroen daar zegt begrijp ik ook niet helemaal, maar wellicht heeft hij gelijk...

Wat je ook nog zou kunnen proberen is een opstartcd te maken waarop gdisk, of fdisk aanwezig is.
Formateer dan je HD opnieuw, of hang je HD in de een computer van iemand anders waar je opnieuw je harde schijf indeelt! (Primair actief en uitgebreid).

Probeer het dan opnieuw met je opstartbare cd van windows.
Het zou dan moeten lukken, of je moet inderdaad in het bezit zijn van een sata schijf, die moet een driver meekrijgen bij het installeren van windowsxp. (moet je geloof ik op F4 of F6 drukken tijdens de installatie, en deze optie krijg je geloof ik al na een seconde of 10 als de setup van winxp is gestart)
Dus, kijk even na wat voor een soort HD je in je systeem hebt hangen.

**Overigens zondag gepost, ik neem aan dat het gelukt is in de tussentijd. Moet die firsttopic datum toch in de gaten blijven houden...

[ Voor 19% gewijzigd door omitz op 16-08-2006 15:00 ]

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

• bsmpower
Probleem is nog niet opgelost.

Ik heb een SATA schijf. En ik heb het ook geprobeeerd met legale cd's! De home editie werkt niet maar de Pro wel. Lees even een eerdere post over het probleem wat ik heb!

En ik weet niet wat ik met F8 moet doen? Want als je Windows opnieuw wil installeren stop je gewoon de cd erin en restart je pc. Dan laat ik hem van cd booten. Dat stuk gaat helemaal goed. Maar het eerst scherm dat je krijgt vanaf de Windows cd is "druk op enter om windows te installeren" of F3 om af te sluiten enzo. Daar lopen alle cd's vast (behalve legale XP Pro en Vista). Maar XP Pro kopieerd wel de bestanden maar gaat daarna niet verder met het installeren van de bestanden :-s...

Dus kan het iets zijn in de bios?!? Met Vista heb ik al eens de hele schijf geformateerd. Maar als ik dan weer de installie cd probeer van XP Pro heb ik weer hetzelfde probleem.

Wat ik nog wel kan proberen is de harde schijf te formateren bij een vriend. Maar ik heb het gevoel dat er ergens nog onzichtbare info is wat het probleem geeft.

Dus iemand een idee hoe ik mijn harde schijf echt HELEMAAL leeg maak en hoe ik eventueel de BIOS weer in default kan krijgen?

Verwijderd

windows xp is nogal bagger met het installeren op een sata disk.

Zorg dat je tijdens het installeren (nog voor het kopieren van de bestanden) op f6 drukt wanneer daar om gevraagd word.

Dan kom je in een menuutje waarin je extra stuurprogramma's kan toevoegen vanaf floppy.

Als het goed is... zat er bij jouw moeder bord een floppy waar op staat 'blablabla SATA blablabla" ... die stop je in de floppydrive.. en je drukt de juiste toets in (staat op je scherm..).

heb je geen sata driver floppy? googlen op je moederbord type, en probeer een floppy te vinden.

ps. dualboot ide & sata met windows xp kan je vergeten :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je zou ook nog de SATA-drivers kunnen integreren in je Windows cd met bijvoorbeeld nlite, en dan een nieuwe bootable cd kunnen maken. Hoe je dat moet doen vind je zo met een zoekmachine :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

sanfranjake schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 19:13:
Je zou ook nog de SATA-drivers kunnen integreren in je Windows cd met bijvoorbeeld nlite, en dan een nieuwe bootable cd kunnen maken. Hoe je dat moet doen vind je zo met een zoekmachine :)
zijn niveau is niet echt hoog en dan ga je hem vragen drivers te gaan slipstreamen _/-\o_

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Die jeroen zit maar te dollen.

Een "illegale" windows doet het natuurlijk net zo goed als een "legale".

Ik denk dat je even moet controleren of je wel als eerste van je CD start in BIOS. Of druk F8 tijdens opstarten en kies je bootdrive.
Dan sata drivers klaar hebben op Flop en tijdens dat Windows installer wordt ingeladen even op F6 (of F2) drukken om een eigen driver in te laden. Dat is de enige manier waarop je XP installatie je SATA schijf gaat zien.

Maak daarna met XP installer nieuwe partities aan en installeer XP sp2. klaar ben je.

het is allemaal niet zo heel moeilijk en ligt al helemaal niet aan of je een kopie of origineel gebruikt.

[ Voor 36% gewijzigd door Kurios op 17-08-2006 19:23 ]

• Martin-S
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-01 10:52
Komt me bekend voor. Ik heb (zowat) exact hetzelfde gehad. Ik heb toen de HDD een low level format (LLF) moeten geven. Daarna was alles weer koek en ei....

Voordat je trouwens aan de LLF begint moet je nog even dit proberen: Fdisk /mbr om je master boot record opnieuw op te bouwen.

Als dat niet helpt, dan kan je via deze link kan het juiste progje downloaden om een LLf uit te voeren.

http://www.ariolic.com/activesmart/low-level-format.html

Deze programma's booten in de meeste gevallen vanaf een diskette, dus zorg dat je er eentje klaar heb liggen.

Haal voordat je begint zoveel mogelijk data van je HDD, en verwijder (indien mogelijk) ALLE partities. In principe is dat overbodig als je een LLF gaat doen, maar alle beetjes helpen.

Ik raad je aan om alle andere HDD's los te koppelen etc etc en dan pas een LLF te doen. Het is erg onprettig als je per ongeluk de verkeerde HDD een LLF geeft. Een normale format is vaak nog wel te recoveren, maar dit is toch iets anders.

Bij mij hielp het om alleen de eerste 100MB met nullen te vullen, probeer dat dus eerst aangezien een volledige LLF lang kan duren....

Succes.

[ Voor 29% gewijzigd door Martin-S op 17-08-2006 19:39 ]

Verwijderd

Ik heb dit probleem afgelopen week ook nog gehad en na een lange speurtocht op het net (waaronder ook op tweakers) kwam ik niet veel verder dan dat het van alles kan zijn. Ik ben toen één voor één alle onderdelen gaan vervangen (HD, geheugen, floppy etc.) en bij de cd-romspeler was het raak. Door een andere cd-romspeler aan te sluiten kon ik opeens wel op ENTER drukken en verder installeren.
Misschien helpt het bij jou ook.

• bsmpower
Bedankt voor alle reacties! Ik ben opzich geen computer noob maar mijn kennis gaat meer richting software programma's enzo. En ik heb al hardstikke vaak Windows opnieuw geinstalleerd. Maar ik heb helaas minder verstand van dingen als BIOS e.d.

Maar ik ben blij met jullie hulp en ik zal alles binnenkort proberen. Nadeel is dat ik alleen geen floppydrive heb...

En iedereen zegt dat ik ervoor moet zorgen dat ik op F2/F8 druk om gelijk tijdens het starten de cd te laden.. maar hij laadt de cd wel alleen hij loopt vast tijdens 1 van de eerste schermpjes!

Verder start XP Pro wel maar ziet ie maar 1 partitie dat qua groote niet klopt. En Windows Vista installatie ging perfect. Dus cd-rom speler probleem is uitgesloten?!

Nou een Low Level Format kan ik wel proberen. Maar gebeurt dat vanuit DOS? Kan dit ook vanaf een cd/dvd ipv floppy? En wat gebeurt er dan precies? Hij haalt alles weg en je moet daarna je Windows cd weer opnieuw proberen?

"Fdisk /mbr om je master boot record opnieuw op te bouwen." < Hoe werkt dit eigenlijk?

Heeft het zin om de BIOS te resetten/default?

Als laatste: Ik denk er over na om een extra HD te kopen van 40gb bv die ik dan gebruik voor Windows. Dan heb ik de andere schijf voor mijn data enzo. Is het dan handig om geen SATA schijf te halen (als ik de berichten hier lees?). Welke schijf is aan te raden voor Windows (hij hoeft dus niet groot te zijn). Misschien een 10.000rpm schijf?

[ Voor 14% gewijzigd door bsmpower op 18-08-2006 09:15 ]

• Martin-S
bsmpower schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:12:
Bedankt voor alle reacties! Ik ben opzich geen computer noob maar mijn kennis gaat meer richting software programma's enzo. En ik heb al hardstikke vaak Windows opnieuw geinstalleerd. Maar ik heb helaas minder verstand van dingen als BIOS e.d.
Maakt niet uit. Dat hebben we allemaal moeten ontdekken. De ene keer met wat meer succes dan de andere :)
Maar ik ben blij met jullie hulp en ik zal alles binnenkort proberen. Nadeel is dat ik alleen geen floppydrive heb...
ik heb even gekeken, maar alle fabrikanten bieden nu ook een mogelijkheid tot het booten vanaf cd.
En iedereen zegt dat ik ervoor moet zorgen dat ik op F2/F8 druk om gelijk tijdens het starten de cd te laden.. maar hij laadt de cd wel alleen hij loopt vast tijdens 1 van de eerste schermpjes!

Verder start XP Pro wel maar ziet ie maar 1 partitie dat qua groote niet klopt. En Windows Vista installatie ging perfect. Dus cd-rom speler probleem is uitgesloten?!
ik durf met heel veel zekerheid te zeggen dat je MBR verrot is. De partitie info die XP ziet is dus niet correct. Misschien dat Vista daar beter mee om kan gaan. CD-Rom speler lijkt mij onwaarschijnlijk...
Nou een Low Level Format kan ik wel proberen. Maar gebeurt dat vanuit DOS? Kan dit ook vanaf een cd/dvd ipv floppy? En wat gebeurt er dan precies? Hij haalt alles weg en je moet daarna je Windows cd weer opnieuw proberen?
Ja, een LLF gebeurd vanuit DOS. Je boot het programmaatje van de fabrikant van je HDD vanaf floppy of CD (CD in jouw geval). Dan kies je in één of ander menu voor de optie: (wat voor merk is je HDD eigenlijk?)

"perform Low Level Format" of "Fill Hard Drive with zero's"

Zoals je nu misschien wel opgevallen is, is een Low Level Format (tegenwordig) niks anders dan het vullen van de HDD met nullen.

Tegenwoordig?? Yep, tegenwoordig. Vroegâh betekende een LLF echt een LLF. Je "herscreef" daarmee de tracks en de sectoren op je HDD. Het kon vrij link zijn omdat een mislukte LLF betekende dat je een dure HDD weg kon pleuren. Een LLF ging nogal eens fout omdat zelfs de temperatuur of de positie van de HDD tijdens een LLF van invloed waren. Het grootste probleem was echter, dat de sectoren die als "bad" waren bestempeld in de fabriek, nu ineens niet meer als zijnde "bad" werden herkend. Normaliter weren deze sectoren dan niet gebruikt. In plaats van dan je een goed werkende HDD had, had je er nu een die helemaal niet meer werkte, of zo veel bad sectors bevatte dat het niet meer uitmaakte of hij nou wel of niet werkte.

Bij de nieuwere HDD's is het voor de normale burger ONMOGELIJK om een ECHTE LLF uit te voeren! Deze wordt ALLEEN IN DE FABRIEK UITGEVOERD EN IS PERMANENT!

De term LLF (ondanks dat het niet de goede is) is alleen blijven hangen. Wat de burger bedoelt met een LLF is eigelijk gewoon het vullen van de hele HDD met nullen.
"Fdisk /mbr om je master boot record opnieuw op te bouwen." < Hoe werkt dit eigenlijk?
Met Fdisk /mbr herschrijf je het Master boot Record van je HDD. Laat ik gewoon voor de volledigheid ook uitleggen wat een MBR is.

Je MBR staat in de eerste sector van de harde schijf, en wordt gebruikt om te bepalen vanaf welke partitie de computer wordt geboot. Verder staat er hoe en vanaf waar het OS geladen moet worden en geeft het informatie over de indeling (partitionering) van je HDD.

Het vervelende is, is dat het MBR vatbaar is voor virussen. Aangezien een MBR het allereerste stukje "software" is dat van een hdd wordt gelezen, kan dit voor problemen zorgen.

Je kan je MBR herschrijven door te booten naar een DOS prompt (dos prompt in XP werkt niet) en dan het commando "Fdisk /mbr" in te tikken.
Heeft het zin om de BIOS te resetten/default?
Ik betwijfel het
Als laatste: Ik denk er over na om een extra HD te kopen van 40gb bv die ik dan gebruik voor Windows. Dan heb ik de andere schijf voor mijn data enzo. Is het dan handig om geen SATA schijf te halen (als ik de berichten hier lees?). Welke schijf is aan te raden voor Windows (hij hoeft dus niet groot te zijn). Misschien een 10.000rpm schijf?
Tja, je kan het altijd doen, maar het is niet nodig. Alhoewel een 10000rpm Raptor is nooit verkeerd. _/-\o_ Enige nadeel is dat ze duur zijn. Als je het geld hebt.......

Blijf je overigens nog wel steeds met die HDD met corrupte MBR zitten. Hij zou dan vanuit windows wel gewoon moeten werken, maar als je ooit nog eens een OS er op wilt installeren dan moet je dit topic weer openen...:)

Zo, lang verhaal maar ik hoop dat er nu het één en ander duidelijk is.

• bsmpower
He hartstikke bedankt voor deze info. Het wordt me in ieder geval duidelijker als blijf ik met dit soort dingen wel een nOOb. Maar je zegt:
ik durf met heel veel zekerheid te zeggen dat je MBR verrot is
Ok dan hoef ik alleen nog maar te weten hoe ik dit oplos. Ik heb de volgende schijf:

Western Digital Caviar SE16 (320gb). Ik heb even bij de Support - Downloads maar weet niet precies wat ik nu nodig heb / moet doen. Dus ik hoop dat iemand mij (kort) kan vertellen hoe ik mijn MBR weer op orde krijg? Ik krijg namelijk zelf ook het gevoel dat hier de fout ligt aangezien ik eigenlijk Windows opnieuw wilde installeren ivm spyware en misschien dan ook wel een virus :-s...
Je kan je MBR herschrijven door te booten naar een DOS prompt (dos prompt in XP werkt niet) en dan het commando "Fdisk /mbr" in te tikken
Dus moet ik nu software downloaden? Moet ik een programma van Western Digital hebben? Ik heb GEEN diskette ingang.

Nogmaals (alvast) bedankt voor de hulp!!!

[ Voor 14% gewijzigd door bsmpower op 18-08-2006 22:31 ]

• Martin-S
OK, het klinkt mss raar, maar ik ga me eerst even indekken :)

Ik ben (en wil) op geen manier verantwoordelijk (worden gehouden) voor het eventueel mislukken van onderstaande procedures.
De kans is klein, maar wel aanwezig. Als je ook maar de minste twijfel hebt of je dit aandurft, doe het dan niet en stel meer vragen. Ik heb je nu al zo ver op weg geholpen, die ene vraag kan er ook nog wel bij.... :)
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Eerst gaan we proberen of het Fdisk /mbr commando werkt. Een LLF is ALTIJD een LAATSTE redmiddel!

Ok, ik ga er even van uit dat je nog geen cd hebt om in DOS te booten. Daar gaan we wat aan doen.
Er volgt nu een hele rits aanwijzingen, dus houd vol :)

Aangezien XP geen ECHTE DOS prompt meer heeft, zullen we iets moeten maken om in DOS te kunnen booten.

Download het volgende bestand (ca17mb). Het is een Emergency Boot CD, en ik kan je uit ervaring vertellen dat het werkt.
Het is misschien niet de beste oploosing voor een n00b (zoals je jezelf noemt), maar ik kon zo gauw niks anders vinden.

http://wcarchive.cdrom.co...ss/ebcd-0_6_1-pro-sfx.exe

pak dit uit (zelf extracting), dubbelklik op makeebcd.exe en wacht totdat hij klaar is.

hij heeft nu een iso gemaakt van ongeveer 60mb. Brand dit met Nero naar een cd.

BELANGRIJK!!!
Als ik het goed begrepen heb, heb je maar één HDD. zo niet, koppel dan de andere HDD's los om fouten te voorkomen!!

Boot nu de computer vanaf de cd. Je krijgt zometeen een paar menus te zien. Hieronder de opties die je moet kiezen

(1) system software
(2) skip mouse driver (heb je toch niks aan)
(1) locale (us / international)
(2) skip cdrom (heb je ook niks aan)

Ok, je ziet nu een rijtje opties. Kies voor de 2e optie: Command Prompt

nu krijg je de standaard dos prompt te zien

type in C:\ en toets enter

type nu het Fdisk /mbr commando in en dan enter

wacht totdat hij zegt dattie klaar is oid en haal de cd uit de cd speler en reboot je pc.

Probeer windows nu opnieuw te installeren. Als dit lukt, en windows ziet de volledige HDD, hoef je niet verder te lezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Martin-S op 19-08-2006 02:58 ]

• Martin-S
Ah, het heeft niet geholpen. Dan gaan we nu een "LLF" proberen.

Download eerst dit programma van Western Digital:
http://support.wdc.com/download/dlg/Diag504cCD.iso
Brand deze iso naar een cd (bijv met Nero (de burn image optie).
Als dat gebeurd is, boot je je pc via deze cd.

Nu zie je als het goed is, een menu met daarin de volgende opties:

SELECT DRIVE - Always choose this option first, as it determines which drive you will be working on.
WRITE ZEROS TO DRIVE - The Write Zeros option, wipes any and all data off your drive. This option used when your data is no longer usable or recoverable. If you no longer need any data from your drive and would like to start over, run this option to set your drive to an as new condition. NOTE: Please make sure that you have selected the correct drive to perform this function on as once ran, no data will be recoverable.
QUIT - Reboot your system once you have completed the selected tasks

Kies dus voor de opties:

Select drive & Write Zeros to Drive

Laat de pc met rust zodra je de "write zeros" optie hebt "geactiveerd". Dit kan een tijdje duren....

Als hij klaar is, is je HDD weer zo nieuw als het maar kan. Als het nu niet werkt, dan weet ik het ook niet meer......

Succes, en laat even weten of het gelukt is......

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-03 12:18

MrDrako

nep ict'er

om een master boot record (MBR) te repareren start je met de xp cd op en selecteer je ipv installatie de revovery prompt.

http://www.microsoft.com/...cons_fixmbr.mspx?mfr=true
en ook:
http://www.microsoft.com/...cons_fixmbr.mspx?mfr=true

[ Voor 20% gewijzigd door MrDrako op 19-08-2006 03:09 ]

• bsmpower
Sorry dat ik nog niet heb gereageerd maar ik had deze site in de favorieten maar hij bleef natuurlijk op pagina 1 en ik zag nog niet dat er een pagina 2 was :-s....
MrDrako schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 03:08:
om een master boot record (MBR) te repareren start je met de xp cd op en selecteer je ipv installatie de revovery prompt.
Hoe doe ik dit als hij al vastloopt in het scherm van "druk op enter om windows te installeren"....?

Ik wil op zich wel een LLF proberen aangezien ik de schijf toch al eens had geformateerd en ik belangrijke data op een exteren schijf heb.

Maar mijn hoofdprobleem is niet dat ie de partities niet goed leest maar dat bijna al mijn Windows cd's het niet doen. Maar is die LLF niet makkelijker uit te voeren dan naar DOS te prompten en vanalles te moeten doen?!

En wat is het ergste dat kan gebeuren met mijn schijf bij een LLF? Kan het kapot gaan of ben ik alleen alles kwijt? Want de schijf mag van mij zo leeg worden als ie maar kan als dat het probleem met de cd's oplost?!

Ik heb het bestand al op cd gebrand maar wacht nog even op je antwoord Martin-S om zeker te weten dat ik niet iets verniel in mijn pc. En mocht het niet werken zet ik Vista er gewoon weer (tijdelijk) op.

[ Voor 122% gewijzigd door bsmpower op 20-08-2006 18:18 ]

• bsmpower
Ik heb geprobeerd om de bestanden te branden. Maar hij pakt de cd niet als ik de pc opnieuw opstart. Ik heb niet de keuze om te klikken om van cd te starten en in de bios staat dat de cd op nr1 staat qua opstarten.

Verder hier nog een screenshot van een Windows scherm als ik Windows XP Pro cd in de pc doe. Ik kan de Windows ook niet installeren als ik al in Windows (Vista) zit.

Afbeeldingslocatie: http://img135.imageshack.us/img135/9188/probleempt4.jpg
Blijft een MBR probleem?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
bsmpower schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 10:16:
Ik heb geprobeerd om de bestanden te branden. Maar hij pakt de cd niet als ik de pc opnieuw opstart. Ik heb niet de keuze om te klikken om van cd te starten en in de bios staat dat de cd op nr1 staat qua opstarten.

Verder hier nog een screenshot van een Windows scherm als ik Windows XP Pro cd in de pc doe. Ik kan de Windows ook niet installeren als ik al in Windows (Vista) zit.

[afbeelding]
Blijft een MBR probleem?
nee vanuit vista kan je niet XP installeren, omdat je dan downgrade en dat ondersteund het niet.

Ik zou zeggen probeer eens een andere DVDspeler of cdspeler. Of leen er even een van iemand.
Of koop een nieuwe DVDbrander a 35 euro. Al dat gedoe met LLF etcetc.

• bsmpower
Ja het is OF de MBR OF de cd speler. Maar aangezien Vista moeiteloos vanaf de DVD installeerd kan dit het toch bijna niet zijn?

Naja morgen komt er een vriend van mij langs met een harde schijf. Die gaan we even proberen op mijn pc om te kijken of het probleem inderdaad bij de harde schijf ligt. Zo niet dan probeer ik de cd-rom speler.

Dus dinsdag(avond) horen jullie of het probleem opgelost is of niet...

Verwijderd

is je cd wel bootable?

een cd is niet bootable omdat je alleen de XP installatie bestanden er op zet he ;)

• bsmpower
Het probleem is dat ik geen cd/dvd brander driver heb voor Vista. Dus ik heb de cd gebrand vanuit Windows Vista zelf als een ISO. Dus ik kan niet zoveel. Misschien kan een vriend de bestanden branden op cd. Hoe kan ik anders een bootable cd maken? Nero werkt ook niet op Vista!

En qua Windows gebruik ik cd's die het eerder altijd wel deden. En de Windows cd's worden ook wel gewoon gepakt (maar loopt dus vast bij 1 van de eerste schermen). Alleen de bestanden die Martin-S adviseerde boot niet vanzelf...

[ Voor 31% gewijzigd door bsmpower op 21-08-2006 17:25 ]

• Martin-S
bsmpower schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 17:36:
Sorry dat ik nog niet heb gereageerd maar ik had deze site in de favorieten maar hij bleef natuurlijk op pagina 1 en ik zag nog niet dat er een pagina 2 was :-s....

Ik wil op zich wel een LLF proberen aangezien ik de schijf toch al eens had geformateerd en ik belangrijke data op een exteren schijf heb.

Maar mijn hoofdprobleem is niet dat ie de partities niet goed leest maar dat bijna al mijn Windows cd's het niet doen. Maar is die LLF niet makkelijker uit te voeren dan naar DOS te prompten en vanalles te moeten doen?!
Tja, je zal het toch met dat programma van Western Digital moeten doen. Een LLF is (voor zover ik weet) alleen mogelijk vanuit DOS
En wat is het ergste dat kan gebeuren met mijn schijf bij een LLF? Kan het kapot gaan of ben ik alleen alles kwijt? Want de schijf mag van mij zo leeg worden als ie maar kan als dat het probleem met de cd's oplost?!
Een LLF is te vergelijken met een format. Hij is alleen wat zwaarder. (Data is na een LLF ook moeilijker te recoveren. iets wat na een normale format nog wel mogelijk is.) De kans dat er echt iets goed misgaat is volgens mij tegenwoordig niet veel groter dan bij een standaard fromat

• Martin-S
bsmpower schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:18:
Het probleem is dat ik geen cd/dvd brander driver heb voor Vista. Dus ik heb de cd gebrand vanuit Windows Vista zelf als een ISO. Dus ik kan niet zoveel. Misschien kan een vriend de bestanden branden op cd. Hoe kan ik anders een bootable cd maken? Nero werkt ook niet op Vista!

En qua Windows gebruik ik cd's die het eerder altijd wel deden. En de Windows cd's worden ook wel gewoon gepakt (maar loopt dus vast bij 1 van de eerste schermen). Alleen de bestanden die Martin-S adviseerde boot niet vanzelf...
Ah, dat wist ik niet. Nero schijnt dus idd een probleem te hebben met Vista of is het andersom?? Je moet op een of andere manier zien dat je een het image als een bootable cd brand. Dus niet het image gewoon als een bestand op een cd branden, want daar heb je niks aan. Rest de vraag hoe we dat gaan doen. Zal even zoeken.....

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Als het goed is werkt nero 6 gewoon op vista en versie 7 ook. Alleen maakt nero7 geen shortcuts dus je moet naar de map om hem te starten.

☻/
/▌
/ \

• bsmpower
Volgens mij heb je gelijk maar herkende hij mijn brander niet. Dat was het probleem. Dus NEC moet even met een driver komen...

Nou vanmiddag komt een vriend met een harde schijf met Windows. Helaas wel een IDE schijf ipv SATA. Dus even kijken hoe dat gaat. Dan kan ik gelijk testen of het inderdaad een harde schijf probleem is.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

bsmpower schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:15:
Volgens mij heb je gelijk maar herkende hij mijn brander niet. Dat was het probleem. Dus NEC moet even met een driver komen...

Nou vanmiddag komt een vriend met een harde schijf met Windows. Helaas wel een IDE schijf ipv SATA. Dus even kijken hoe dat gaat. Dan kan ik gelijk testen of het inderdaad een harde schijf probleem is.
Ik heb nergens kunnen vinden of je nu de Satadrivers hebt toegevoegd d.m.v. F6 bij het starten van de CD. Ik weet zo uit m'n hoofd niet of dat na "Press enter to install" komt, maar als het goed is ervoor. Vista heeft waarschijnlijk al veel drivers ingebakken en dat het daarom wel werkt.

☻/
/▌
/ \

• bsmpower
Ik heb geen sata drivers toegevoegd.

Maar die vriend is langs geweest maar die heeft een externe IDE schijf. Dus usb ingang. We hebben het geprobeerd maar hij start die niet op helaas. Dus ik ben nog niet verder. Ik moet even kijken of ik die bestandjes voor Recovery en LLF kan branden zodat ik dat nog kan testen.

Mocht dat allemaal niet werken hoop ik dat iemand even een SATA schijf (met Windows) over heeft waarmee ik kan testen of het aan de HD ligt. Ik ben ook van plan om een WD Raptor schijf te kopen waar ik dan Windows op ga zetten. Die schijf die ik nu heb gebruik ik dan voor de data. Ik hou jullie op de hoogte...

Verwijderd

Als het niet lukt om bootable CDs te branden zou je als alternatief misschien ergens een oude Windows95 of Windows98 CD vandaan kunnen halen en daarmee booten. Die herkent dacht ik geen XP partitie en zal er een FAT(32) partitie opzetten. Of anders zou je in elk geval naar DOS moeten kunnen booten en daarvandaan een fdisk /mbr doen of gewoon de hele partitie deleten of de dingen doen die Martin-S noemde.

Als de oude XP partitie eenmaal verdwenen is zou de XP installatie procedure weer moeten werken lijkt me. Had onlangs ook zo'n probleem, alleen was het bij mij de tweede disk die verkloot was, en werkte de XP installatie procedure normaal als ik die tweede disk lostrok. Met Knoppix kon ik die tweede disk trouwens wel gewoon lezen, is dus puur een mankement van het XP (en Win2000) installatieprogramma.

Of misschien zit er in je BIOS wel een low-level-format optie? (Heb zelf nooit zoiets geprobeerd, dus ik weet niet hoe veilig dat is)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2006 04:02 ]

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Volgens mij kan je nog steeds het beste eerst proberen om de satadrivers in te laden. Zorg voor een bootable xp cd, je had er dacht ik 1tje of vraag die vriend even. Zorg dat je de drivers op een cd zet en druk op f6 bij de install als er naar gevraagd wordt (onder in beeld). Dit is iig minder werk dan HD's te gaan verwisselen.

P.S. Had je van die vriend niet de IDE harde schijf uit de externe case kunnen halen om te testen?

☻/
/▌
/ \

Pagina: 1