Toon posts:

Asus M2N-E vs. M2N-SLI Deluxe

Pagina: 1
Acties:
  • 1.496 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil binnenkort mijn een nieuw systeempje gaan bouwen maar ik kom nog niet helemaal uit welk mobo ik nou het beste kan nemen.

De proc die ik er op ga zetten is X2 5000+ met 2 Gb geheugen.

Ik ben (nog) niet van plan om SLI te gaan.

In eerste instantie zei ik al tegen mezelf dat dan de M2N-E voldoende is maar als ik kijk naar de opties heeft de M2N-SLI Deluxe meer, voor maar ongeveer 40euro meer.

Zijn deze extra's het echt waard? Heeft de M2N-SLI Deluxe ook een betere performance?

Ik ben een beetje een Asus fan, ik heb tot nu toe altijd Asus gehad en ben zeer tevreden, maar als iemand zegt dat er een beter mobo is dan wil ik die optie graag bekijken.

Verder valt het me op dat de nieuwste mobo's minder PCI slots hebben, nou heb ik een TV kaart en een Audigy 2 ZS liggen die er in moeten, gaan deze conflicteren? Ik heb wel is eerder problemen met die twee gehad maar als ik ze van slot veranderde was het probleem opgelost.

Dat was het wel ongeveer. Alvast bedankt voor de hulp!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:43
Over het algemeen zul je, als je SLi niet gaat gebruiken, genoeg hebben aan de M2N-E. Wel is het zo dat de M2N-SLi Deluxe een stukje netter afgewerkt is, naar mijn mening. Persoonlijk vind ik het I/O-paneel van de M2N-E maar slorig bij dat van het M2N-SLi Deluxe model. Ook kun je het "SLi-slot" van de M2N-SLi Deluxe gebruiken voor een PCIe-1x of -4x-kaart. Verder zijn er met de M2N-E een groot aantal geheugenproblemen bekend omdat het voltage van het geheugen niet hoger kan dan 1,95V. Veel geheugenmodules hebben daar, met name op 400MHz (PC6400) problemen mee. Die vereisen 2,1V om stabiel te werken. Voor mij persoonlijk zijn dat redenen geweest om voor de luxere variant te gaan. :)

^ Wat hij zegt.

• padriaan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-05 12:36
Ik ben zelf ook bezig met het samenstellen van een nieuw systeem en overweeg wel de M2N-E te gebruiken.
Voor zover ik heb begrepen heeft de M2N-Sli een tweede netwerkkaart en een Firewire aansluiting in vergelijking met de M2N-E. Deze heb ik niet nodig. Bovendien kun je dit later altijd nog middels goedkope PCI kaarten aan je systeem toevoegen.

Voor wat betreft de stabiliteit zie ik geen problemen. Zorg er wel voor dat je gecertificeerd geheugen gebruikt. Je kunt exact op de site van Asus terug vinden welke modules zonder problemen zullen werken.

• Z-Dragon
Gecertificeerd geheugen is ook nog geen garantie. Zelf heb ik dus de M2N-SLi met gecertificeerd geheugen dat normaal gesproken op 1,8V draait. Het werkt echter pas stabiel op 2,1V. Een dergelijke verhoging zou bij de M2N-E niet mogelijk zijn.

^ Wat hij zegt.

• padriaan
  • Laatst online: 19-05 12:36
Z-Dragon schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:50:
Gecertificeerd geheugen is ook nog geen garantie. Zelf heb ik dus de M2N-SLi met gecertificeerd geheugen dat normaal gesproken op 1,8V draait. Het werkt echter pas stabiel op 2,1V. Een dergelijke verhoging zou bij de M2N-E niet mogelijk zijn.
Bedankt voor de info. Ik was ook van plan dezelfde geheugenmodules aan te schaffen (Kingston DDR2 kit 2 Gb) en denk dat ik nu ook voor de M2N-Sli deluxe ga.

Heb je deze nog een beetje kunnen overklokken?

Verder wil ik ook Linux (Suse 10.1 32 en 64 bits) gaan draaien. Heb jij hier ervaring mee op je board?

• Z-Dragon
Mijn bord is RMA. Waarschijnlijk zijn defecte voltageregulators de oorzaak geweest van het gebrek aan stabiliteit op 1,8V. Vergeet dus wat ik eerder zei. Overklokken ligt niet in mijn interesse: ik heb dit bord gekocht voor de maximale stabiliteit. (ECC-ondersteuning was de reden om voor deze te gaan.) Als je wilt overklokken voldoet de M2N-E simpelweg niet; er valt niet genoeg aan in te stellen en zonder verhoogbaar voltage begin je ook niet veel.

Wat Linux betreft heb ik alleen nog maar een live-cd'tje van Ubuntu geboot. Daar heb ik geen problemen waargenomen, dus ik zou niet weten waarom SUSE niet zou gaan werken. Zover als ik weet zou de netwerkcontroller gewoon moeten werken met de 'forcedeth' driver, maar omdat die live-cd alleen diende als stabiliteitstest heb ik niet onderzocht hoe het zit met de ondersteuning van de onboard netwerkkaart en dat soort zaken. Afgezien van het feit of het bootable is zou ik niet weten wat voor andere Linuxervaringen je met die bord zou willen weten. Wat het ook is, ik kan het je ten vroegste pas over een week vertellen.

^ Wat hij zegt.

• supergrover
  • Laatst online: 22-05 21:56
Ik ben ook bezig met het samenstellen van een nieuwe game pc. Ook mijn oog viel op de M2N-E. Wat voor mij de ddorslag gaf voor M2N-E en niet M2N-SLI of M2N32-SLI deluxe was dat ik geen SLI systeem ga bouwen, ook niet in de toekomst. Ook een tweede netwerkaansluiting vind ik voor mijn toepassingen overbodig. En overclocken is niet mijn hobby, dus ook geen reden voor mij.

Echter het geheugenprobleem vind ik toch wel vervelend. Ik wilde namelijk GEIL DDR2-800 (4-4-4-12) geheugen plaatsen, maar deze hebben 2,1V nodig. Volgens de specs die ik op alternate vond heeft de 5-5-5-15 versie maar 1,8V nodig, maar dit vind ik toch een beetje tricky, gezien de vele slechte verhalen die ik lees.

Ik zit er dus over te denken om toch voor de M2N32-SLI deluxe te gaan, alleen is deze wel 100€ duurder.

Nog een nieuwtje dat ik hoorde van een verkoper bij Alternate. Er schijnen M2N-E MB's onderweg te zijn vanuit Azie waarbij het 1,95V probleem is verholpen. Nadeel hiervan is weer dat deze pas over een maand worden verwacht, en ik wil eigenlijk deze week bestellen.

Iemand nog suggesties?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle info!

Ik denk dat ik dus inderdaad voor de SLI versie ga ondanks dat ik die optie (nog) niet ga gebruiken.

Hebben mensen verder nog suggesies voor geheugen, het hoeft niet super snel te zijn want dat wordt me te duur, ik zat te kijken naar 1GB x 2 (2GB) PC6000 DDR2 CL4 (Kingston, KHX6000D2K2/2G).

200euro, valt best mee dacht ik zelf.

Voor een redelijk prijsje toch CL4, hebben mensen ervaring met dit geheugen? Of misschien andere suggesties waar ik niet over heen moet kijken?

Bedankt alvast!

Verwijderd

Dat het moederbord niet kan overclocken valt allemaal wel mee hoor.

Zelf kwam ik moeiteloos op:

X2 3800+
Ceap ass 667 Mhz geheugen 512 MBx2
M2N-E

9x300 = 2700Mhz op 1.55v was geen probleem waarbij het geheugen op 771 Mhz liep.

Vanaf 300+ HTT begon hij wel te flippen.
10x280 = 2800 Mhz @ max. voltage was ook geen probleem.

Voor een eurootje of 100 is dit echt een aanrader, ook nog eens retestabiel!

Géén 1 keer BSOD gehad, dat is bij de Gigabyte DS4 waarvoor ik flink wat meer heb betaald wel wat anders.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2006 20:18 ]

Pagina: 1