Moederbord kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Bonaldz
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:34
Vandaag al mijn nieuwe spulletjes ingebouwd in mijn pc maar nu heb ik een probleem: hij geeft geen kik.

Moederbord: Asus p5nd2-SLI
Voeding 1: Raptoxx atx 2.0 450watt
Voeding 2(goedkoop ding): Q-tec 350 watt

Hoe het gebeurd is: ik wilde er een extra reepje ddr2 bij plaatsen, dus ik zet braaf mijn voeding uit haal de 20pin kabel van het moederbord(zo kan ik er wat makkelijker bij) plaats alles weer terug zet de voeding aan druk op de power knop van mijn pc maar er gebeurd helemaal niets.
Ook het groene ledje wat op het moederbord zou moeten branden als deze prik krijgt brand niet.
Dit was wel het geval voordat ik dat extra reepje ddr2 erbij had geplaatst.

Het eerste waar ik aan dacht was de voeding, alles waar uit mijn pc gehaald en de voeding op een kaal moederbord getest maar ook nu geeft hij geen kik.
Andere voeding erop maakt ook niets uit.
En het groene ledje gaat ook nu niet branden.

Beide voedingen op een ander moederbord getest en dit werkt perfect.

Nu denk ik dus dat het mijn moederbord is maar als ik het molex stekkertje voor de extra prik bij een sli opstelling er niet in stop gaat wel het rode waarschuwings lampje op het moederbord branden.
Ook als ik een atx reset doe en daarna mijn voeding weer aan zet gaan de lampjes op mijn toetsenbord heel even aan(ze krijgen dus wel stroom via mijn moederbord).

Is inderdaad mijn moederbord dood of kan er nog iets anders aan de hand zijn?
Of is het wellicht toch de voeding?

De 24 pin stekker gebruik ik als een 20pin stekker omdat ik van asus de 4pin stekker in het moederbord moet steken anders boot ie helemaal niet.
Maar ik weet niet zeker of ik de 24pin stekker dan als een 20pin stekker monet gebruiken.

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Er zijn een aantal draden gedraaid dacht ik in de stekker. Je kan beter een verloopje gebruiken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

_AuToMaTiC_ schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 17:45:
Er zijn een aantal draden gedraaid dacht ik in de stekker. Je kan beter een verloopje gebruiken.
Nee hoor, het zijn een aantal extra pinnetjes, verder is 20 en 24 pins ATX hetzelfde voor wat betreft de layout.

• Bonaldz
_AuToMaTiC_ schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 17:45:
Dit lijkt me niet, de 24pin stekker is zo gemaakt dat ik er 4 pinnetjes van los kan klikken.

Edit: Terw_Dan bevestigd mijn vermoeden alleen was hij eerder :P

[ Voor 10% gewijzigd door Bonaldz op 13-08-2006 18:13 ]

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Je hebt gelijk. Ik zat even te denken aan de problemen die voortkwamen uit als je een 20 pins connector in een 24 pins poort stopt. Daar ging je moederbord aan onderdoor(Na verloop van tijd). Andersom kan wel.

Verwijderd

ey ik heb hetzelfde.
maar chek eerst of echt alles er goed inzit.
maar awt ik had is dat bij dit mobo de grafische kaart net onder de witte klipjes zit het ram geheugen. Heb jij dat ook?
Ik heb er een tijdje geleden ook wat bij gezet. Doen gebeurde het volgende:
Ik drukte allebij de witte knopjes in zonder in de gaten te hebben dat de onderste niet ver genoeg was. Als resultaat dat bij de eerste twee ram poorten de twee stikjes er scheef uitkwamen. Sindsdien doen deze twee het dus niet meer.
Weet iemand toevalig of dit te maken is?
Maar is dit bij jou ook gebeurd of herken je dit?

• Bonaldz
_AuToMaTiC_ schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 18:15:
Je hebt gelijk. Ik zat even te denken aan de problemen die voortkwamen uit als je een 20 pins connector in een 24 pins poort stopt. Daar ging je moederbord aan onderdoor(Na verloop van tijd). Andersom kan wel.
Hoe bedoel je precies?
Dit kan toch geen kwaad of wel?

• Bonaldz
Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 18:18:
ey ik heb hetzelfde.
maar chek eerst of echt alles er goed inzit.
maar awt ik had is dat bij dit mobo de grafische kaart net onder de witte klipjes zit het ram geheugen. Heb jij dat ook?
Ik heb er een tijdje geleden ook wat bij gezet. Doen gebeurde het volgende:
Ik drukte allebij de witte knopjes in zonder in de gaten te hebben dat de onderste niet ver genoeg was. Als resultaat dat bij de eerste twee ram poorten de twee stikjes er scheef uitkwamen. Sindsdien doen deze twee het dus niet meer.
Weet iemand toevalig of dit te maken is?
Maar is dit bij jou ook gebeurd of herken je dit?
Bij mij zijn die witte stikjes nog helemaal recht, ik neem aan dat bij jouw het groene ledje op het moederbord gewoon brand?
Bij mij is dat namelijk niet het geval.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

_AuToMaTiC_ schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 18:15:
Ook dat is niet waar.

De enige reden dat die extra pinnetjes er zitten is om ervoor te zorgen dat je niet teveel stroom door 1 draadje gaat trekken. Dat betekent dat je makkelijk een 20 pins voeding op een 24 pins moederbord kan hangen en andersom. Het enige risico dat je hiermee loopt is dat je connector wat warm wordt. Als je dus een systeem hebt dat redelijk veel stroom trekt is dat met een 20 pins voeding iets risicovoller, vandaar dat er 4 pins bij zijn gekomen (om dezelfde reden dat er op vrijwel ieder mobo een losse 4 pins stekker zit).

Verwijderd

ja mijn mobo doet het wel alleen de eerste twee ram pporten niet. nee maar kijk zit jou grfische kaart zo dicht bij de witte klikjes (die je dus moet in drukken om de rampoorten open te krijgen) dat je die klikjes helemaal moet indrukken. Of heb je niet aan de eerste twee ram poorten gezeten?

• Bonaldz
Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 18:24:
ja mijn mobo doet het wel alleen de eerste twee ram pporten niet. nee maar kijk zit jou grfische kaart zo dicht bij de witte klikjes (die je dus moet in drukken om de rampoorten open te krijgen) dat je die klikjes helemaal moet indrukken. Of heb je niet aan de eerste twee ram poorten gezeten?
Ja klopt, maar er is genoeg ruimte om die witte dingetjes naar beneden te drukken.
Maar mijn mobo doet helemaal niets, dat groene ledje brande eerst wel maar ik denk dat bij het los & weer vast maken van die 20pins connector er iets niet goed is gegaan waardoor mijn mobo het begeven heeft.
Maar dit vind ik erg vreemd omdat ik precies gedaan heb zoals het volgens het boekje moet.
Voeding uit, wat van metaal beet pakken om mezelf te ontladen.
Ook heb ik de 20pins voeding er niet te hard ingedrukt ofzo.

Maar hij krijgt wel stroom uit de 20 pins connector omdat het rode ledje wel gaat branden als ik het sli molexje niet op het moederbord heb aangesloten.

Verwijderd

ik zou dan naar de winkel gaan aangezien er 3 jaar garantie op die dingen zit. wat ik wel vervelend vind dat je asus zelf niet kan bereiken. je kan wel een email sturen maar dan moet je een lijst van 80 dingen invullen. ergens aan het eind wordt dan een nummer gevraagd wat in je bios staat. moet je dus je pc restarten. dus de lijst weer opnieuwe invullen. vervolgnes krijg ik als ik klaar ben met invullen altijd (in Firefox en IE) een java foutmelding :@

• Bonaldz
Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 18:34:
ik zou dan naar de winkel gaan aangezien er 3 jaar garantie op die dingen zit. wat ik wel vervelend vind dat je asus zelf niet kan bereiken. je kan wel een email sturen maar dan moet je een lijst van 80 dingen invullen. ergens aan het eind wordt dan een nummer gevraagd wat in je bios staat. moet je dus je pc restarten. dus de lijst weer opnieuwe invullen. vervolgnes krijg ik als ik klaar ben met invullen altijd (in Firefox en IE) een java foutmelding :@
Ja ik ga morgen contact opnemen met de winkel, maar ik wil zeker weten dat het moederbord kapot is anders moet ik alle verzendkosten zelf betalen.
En ik zou natuurlijk erg blij zijn als iemand mij zo een oplossing kon vertellen.

• Bonaldz
Wat ik mij af vraag: waar krijgt het groene ledje zijn stroom vandaan?
Uit de 4pin connector op het moederbord of uit de 20pin?
Het rode ledje haalt zijn stroom uit de 20pin dus die aansluiting op het moederbord lijkt me te werken.

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 10:00
Als je de voeding aan het stopcontact hebt hangen brand dat groene ledje altijd(In normale gevallen O-) ). Hij haalt nl. de prik van de +5Vsb (5 volt Stand By) die geeft altijd stroom ook is je pc niet ingeschakeld.

28x 430Wp ZW Deye SUN-12K-SG04LP3-EU | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• Bonaldz
peeter123 schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 20:37:
Als je de voeding aan het stopcontact hebt hangen brand dat groene ledje altijd(In normale gevallen O-) ). Hij haalt nl. de prik van de +5Vsb (5 volt Stand By) die geeft altijd stroom ook is je pc niet ingeschakeld.
Dat groene ledje gaat dus niet aan, ook niet bij een andere voeding.
Kan ik er dan vanuit gaan dat het moederbord kapot is?
Maar het gekke dan is dat het rode ledje wel aan gaat 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Bonaldz op 13-08-2006 20:48 ]

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 10:00
Ik denk dat je er het beste vanuit kan gaan dat je MB kapot is. Wat je natuurlijk niet helemaal zeker weet. Ze zullen hem zeker weer testen in de winkel waar je heb gekocht hebt, kan je natuurlijk de pech hebben dat ze hem daar met andere hardware testen en hij toch wel weer wat leven vertoont.

Dus zowiso nog even geheugen van banken verwisselen en met maar 1 reepje testen. Kan zijn dat er iets van kortsluiting inzit ofso. En verder proberen met alleen pci vidkaartje dus zo'n kaal mogelijk systeem.

28x 430Wp ZW Deye SUN-12K-SG04LP3-EU | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Pagina: 1