Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fancontroller bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Xelle
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:08
Ok ik had al eerder het idee om een fancontroller te maken maar dat lukte toen niet. Nu wil ik het toch wel een gaan afmaken maar daarvoor heb ik een probleem. Mijn idee is om fans te kunnen schakelen tussen 12 en 5 volt. Voor allebei de voltages wil ik een ledje hebben om aan te geven welk voltage de fan krijgt. Nu heb ik geen idee hoe ik dit kan schakelen. Ik heb schakelaars met 3 pinnetjes aan de achterkant. Ik heb op de middelste degene die naar de fan gaat en boven en onder zit 12 of 5 volt. Hier een verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://img101.imageshack.us/img101/2252/controllerwc4.jpg
Nu moeten hier dus nog 2 ledjes ergens worden aangesloten die dus aangeven of er 12 of 5 volt naar de fan gaat.
Ik heb al veel gezocht op Google voor controllers die dit kunnen om zelf te bouwen, daar staat een schakelaar bij met 2x3 aansluit punten en ik wil deze schakelaars graag gebruiken. Dit kreeg ik ook uit de search functie van GoT.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
simpel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
+5v    +12v
 |      |
 |--\---+
 #  |   #
 ^  |   V
 +--+---+
    |
   FAN

# = weerstand voor die led voor 7volt
V of ^ = led

Als de schakelaar naar 5volt staat, is er tussen de 12v lijn een verschil van 7 volt, hierop laat je een led branden.
Als de schakelaar naar 12v staat, is er naar de 12v lijn geen verschil (0v) en gaat de led uit.

• Xelle
Ik snap er niet echt veel van :? . Zou je het wat duidelijker kunnen schetsen?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-11 13:38
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap hem ookniet echt hoe wil je die ledjes laten branden als hij alleen maar + voeding krijgt en geen -

.me heeft het net proberen uit te tekenen maar komt er niet uit
of is dat soms een dubbelwerkende schakelaar ofzo ?

[ Voor 31% gewijzigd door Puch-Maxi op 13-08-2006 21:21 ]

My favorite programming language is solder.

• Xelle
En dat is juist niet wat ik heb (als ik het goed heb). Ik een schakelaar met 3 pinnetjes aan de achterkant waarmee je tussen de bovenste en de onderste kan kiezen om door te sturen naar de middelste.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Kelle, dan is het toch best eenvoudig?

Op het middelste pinnetje zet je je fan en op de 2 buitenste pinnetjes zet je je 5v en je 12v lijnen. voor de min pak je gewoon de zwarte draad van je molex.

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik had dezelfde oplossing als SA007 bedacht en gepost @ bouweenpc.nl, maar omdat hier niet iedereen het al begrijpt post ik het schema hier ook.

Afbeeldingslocatie: http://www.arjanvdbeek.nimio.info/elektronica/125%20onoff%20met%202%20leds%201%20polig.png

Als de fan @ 5 Volt draait, dan staat er 5 volt op de middelste en onderste pin van de schakelaar. Het spanningsverschil tussen de bovenste en middelste pin is dan dus 12-5=7 volt. De bovenste LED zal dan dus gaan branden. De onderste LED brandt dan niet, omdat daar 0 volt over staat.

[ Voor 5% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 13-08-2006 21:36 ]

• Xelle
@Mishmash:
Daar ging het niet om, meer dat de ledjes er nog bij moesten.

Verder, bedankt voor de verduidelijking. Dit zal zeker wel gaan werken :D . Heel erg bedankt ;) .
Pagina: 1