PXE-Booten van Windows XP op Windows 2003 Server

Pagina: 1
Acties:

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:50
Zo. weer een topicje van mij... Nou, het geval... ik heb twee clientjes: 2 compaq small form factor kastjes, waar de hdds uit zijn gesloopt. Dan houdt men over: een platte cd-romdrive (zoals in laptops), een mobotje, een processor (bij de ene een celeron 400 mhz, bij de ander 466 mhz) en ram (256 MB, en later 512). Dan de server: Windows 2003, 600 Mhz Celeron, en 256 MB ram, en 80 GB hdd.

Bedoeling:
PC 400 Mhz: Start een of andere windows versie (98 ofzo) waarbij de drivers werken voor de lan en sound, en wordt een headless mp3-speler, die de muziek via \\servert\mp3tjes\ afspeelt.
PC 466 Mhz: Start windows 2000 of XP, zodat er in theorie op gewerkt zou kunnen worden in word enzo.
Server: Bevat image van windows 2000/XP en 98 zodat die images geladen kunnen worden.

Ik heb al een paar howtos gelezen, maar ik loop overal vast.

Ik heb:
- Een Nlite cd, die ik zo ga installeren, en waar ik vervolgens een image van maak
- Een windows 98 cd, maar ik vraag me af of het niet slimmer is om ME te gebruiken, ME is namelijk niet veel groter als ik alle onnodige extras eruit gooi (nja die cd heb ik ook). Verder heb ik nog gehoord van het 98lite project, is dit voor mij te gebruiken?
- De server die NIET als DHCP-server functioneert (dat doet de router)
- De twee eerder genoemde pcs die over PXE-boot functie beschikken

Ik wil:
- Een werkende howto maken, maar ik heb niet de kennis om deze te maken.
- Een situatie hebben waarin ik de pcs aan kan zetten, deze booten en ik gewoon kan werken, zonder door bootmenus te werken.
- Later zonder al te veel moeite er pcs bij kunnen plaatsen
- Opbouwende kritiek

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

Verwijderd

Goede middags dan...

Opbouwende kritiek?
Ik bedonderd veel bewondering voor je.
Ik heb 7 jaar geleden een PXE-server opgezet en dat was een rot karweitje.
PXE-booten is één, je moet ook een PXE-server opzetten.
Ik ken er eigenlijk geen andere toepassing voor dan kale machines te voorzien van een OS,
compleet met software, of om software van remote af te forceren op een machine.

Ik begrijp dat je router dienst doet als DHCP-server, tegenwoorig heeft iedereen met ADSL
dat zo denk ik. De PXE-client gaat er echter wel vanuit dat de DHCP-server ook de PXE-server is en verwacht ook parameters via het DHCP-protocol; DHCP scope options.
043 - Vendor Specific Info (TFTP server om middels TFTP protocol images uit te kunnen wisselen)
060 - ClassID PXE-Client (om de server te vertellen dat deze PXE-clients accepteert)
066 - Boot Server Host Name (Netbios server naam invullen)
067 - Bootfile Name (De imagenaam die gebruikt moet worden)

Met je router als DHCP-server weet ik niet hoe je je clients van de nodige informatie moet gaan voorzien. Daarnaast wil je helemaal geen images laden, daar heb je geen HD's voor.

Als je workstations wilt laten draaien zonder HD, waarom dan booten via PXE? Neem gewoon een preinstaled windows environment op CD / DVD, daarvandaan booten en via het netwerk kan je je "MP3 jukebox" overnemen (middels UltraVNC o.i.d.) om die te starten. Middels plugins kan je prima een complete workstation met bijna alle gangbare soorten software neerzetten.

Opties hiervoor zijn de betaalde versies zoals op www.winternals.com
Of de "gratis" BartPE bootCD; het OS moet je wel betalen.
En knoppix is een volledig gratis Linux preinstalled environment op CD, ziet er ongeveer uit als een complete Windhoos installatie; ook met allerlei toeters en bellen.
Met de laatste twee opties kan je wordprocessing, jukeboxen, branden, films kijken; alles.

grtz MD