Intel Matrix RAID combinaties (ICH7R)

Pagina: 1
Acties:
  • 500 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joker
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kan iemand mij zeggen welke combinaties er precies mogelijk zijn met Intel Matrix RAID (ICH7R) met 3 of meer disks? Op de site van Intel staan alleen voorbeelden met RAID-0 in combinatie met een ander RAID level. Ik zou graag een RAID 5 oplossing willen hebben voor data, maar een mirror oplossing voor OS en swap. En hoeveel virtuele drives kan Matrix RAID aan? In de docs zie ik steeds combo's met twee virtuele disks (bijv. een RAID-0 en een RAID-5), maar nergens staat expliciet dat twee het maximum is.

Is onderstaande bijv. mogelijk?

3-disks: RAID-5 + RAID-1. (En wat dan te doen met het overgebleven stukje data op de derde disk, kan dat gewoon single disk worden?)

4-disks: RAID-5 + RAID-10.

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Raid 5 vereist minimaal 3 disken, en Raid 10 vereist er 4.

Deze chipset heeft max 4 poorten voor sata. En beide opgegeven combi's overschreiden de 4 poorten.

[ Voor 40% gewijzigd door fleppuhstein op 13-08-2006 21:12 ]

Verwijderd

de asus p5w dh bijvoorbeeld heeft 5 sata poorten aan de ich7r hangen (via een trukje).
Of de meerdere mogelijkheden kunnen ligt aan je mobo (en dus de implementatie van de ich7r.
De genoemde asus kan geen delen van schijven voor raid gebruiken, enkel de hele schijf.
(ik heb trouwens nog nooit een hardware raid oplossing gezien die dat kan, de meeste roepen dat j alle data kwijt bent zodra je een schijf in een raid trekt, dus alle partities zijn ook weg).

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

fleppuhstein schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 21:09:
Raid 5 vereist minimaal 3 disken, en Raid 10 vereist er 4.

Deze chipset heeft max 4 poorten voor sata. En beide opgegeven combi's overschreiden de 4 poorten.
Lees dit eens door ;)
http://www.intel.com/design/chipsets/matrixstorage_sb.htm
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 08:16:
de asus p5w dh bijvoorbeeld heeft 5 sata poorten aan de ich7r hangen (via een trukje).
Of de meerdere mogelijkheden kunnen ligt aan je mobo (en dus de implementatie van de ich7r.
De genoemde asus kan geen delen van schijven voor raid gebruiken, enkel de hele schijf.
(ik heb trouwens nog nooit een hardware raid oplossing gezien die dat kan, de meeste roepen dat j alle data kwijt bent zodra je een schijf in een raid trekt, dus alle partities zijn ook weg).
Uh wablief? Matrix raid functioneert gewoon volledig op de Asus P5W DH Deluxe...?

Voor de TS, lees dit ook eens door:
http://www.intel.com/design/chipsets/matrixstorage_sb.htm

En mijn Promise EX8350 (pci-e hardware raid controller) kan het ook, hij doet het alleen wat moeilijker. Je moet eerst schijven delen voordat je ze kunt gebruiken. Dus je ziet bijv 4 schijven in het beheerprogramma, maar eigenlijk zijn het der maar twee. Vervolgens kun je daar mee doen wat je wilt.

[ Voor 14% gewijzigd door Dukey op 14-08-2006 11:43 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Joker
  • Niet online
Thanx. De site ken ik en de docjes heb ik doorgenomen. Ook op de developer site van Intel heb ik geprobeerd info te vinden. Er zijn bijv. mooie migratieschema's, maar het is me niet duidelijk welke matrix-combinaties er precies mogelijk zijn. Kan ik RAID-10 combineren met RAID-5? Kan ik RAID-1 combineren met RAID-5? De voorbeelden in de documentatie laten alleen RAID-0 in combinatie met iets anders zien, dus ik begon me af te vragen of dit een beperking is van Matrix RAID.

Voor de anderen: Matrix RAID werkt iets anders dan 'gewone' RAID. Je kunt al RAID combinaties maken op twee disken (geen RAID-5, maar een combinatie van RAID-0 en RAID-1). M.a.w.: Normaal kun je alleen hele disken in een RAID zetten, met Matrix RAID kun je delen van disken in een RAID zetten. Je maakt als het ware virtuele disken. Zie daarvoor het linkje van Djoekie.

Ik wist niet dat de Promise dit ook kon. Helaas kost het wel een paar centen, vergeleken met een on-board oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door Joker op 14-08-2006 13:10 ]

• Dukey

Dukey

Joker schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 13:05:
Ik wist niet dat de Promise dit ook kon. Helaas kost het wel een paar centen, vergeleken met een on-board oplossing.
Maar dan heb je ook wat. Prijs viel eigenlijk wel mee, als je het gaat vergelijken met een Areca die typisch 200 euro duurder zijn dan de Promise. Areca is met bepaalde dingen sneller maar dat ligt meer aan hun betere cache algoritmes.

Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/design/chipsets/pix/matrix-RAID_4drives_2005.jpg
Weet je zeker dat je alles hebt doorgelezen? Dit staat notabene op de eerste pagina :+ .

• Joker
  • Niet online
:*) Yep, dat plaatje ken: Combinatie met RAID-0 en RAID-5. Maar nergens zie ik zo'n plaatje met daarin RAID-1(0) en RAID-5. En dat is wat ik eigenlijk wil. Op zich lijkt het me logisch dat dit kan, maar zelfs in de manual wordt dat niet expliciet vermeldt. Maar misschien is een hardware-oplossing wel het beste. Als de machine net zo lang meegaat als mijn huidige thuisservertje (5+ jaar), dan is die investering ook wel verwaarloosbaar.

• Dukey

Dukey

Wat bedoel je met Raid1(0)? Als je bedoeld dat je een raid-1 wilt en daarnaast een raid-5. Dat gaat niet omdat een raid-1 typisch alleen geschikt is voor twee schijven. En hier heb je dus 4 stuks.

Een Raid10 en een Raid-5 gaat ook niet omdat dat in feite 3 arrays zijn. Je kunt maar twee specificeren.

Een Raid-0 en een Raid-5 daaentegen lijkt me wel te gek. Die raid-0 is dan bloedsnel en de raid-5 kan hem redelijk bijhouden, plus dat je stukje veiligheid hebt. Maar ik zeg wel dat raid-5 niet bijster snel is met schrijven, omdat de pariteit berekend wordt door de processor, in plaats van een speciale XOR processor die voorhanden is op een hardware raid controller.

[ Voor 37% gewijzigd door Dukey op 14-08-2006 15:22 ]

• Joker
  • Niet online
Sorry, dat is idd niet helemaal duidelijk. Met RAID1(0) bedoel ik RAID-1 of RAID10.

RAID-10 en RAID-5 zijn volgens mij gewoon twee arrays. Dat RAID-5 relatief traag is, dat weet ik. Vandaar ook de wens om dat aan te vullen met RAID-1 of RAID-10, voor bijv. het OS. Geen RAID-0, want met meerdere schijven neemt alleen maar de kans toe dat er eentje uitvalt en dan is de RAID-0 weg. Performance is voor mij niet de belangrijkste factor, wel de betrouwbaarheid. Dus als alles op RAID-5 moet, so be it.

• Dukey

Dukey

Raid 10 zijn in feite twee arrays (of drie zelfs, ligt eraan hoe je kijkt), aangezien er eerst tweemaal een raid 1 wordt gemaakt en die arrays worden dan gestriped (of andersom, dan heb je raid01).

Misschien dat ik het net verkeerd om (Raid01 vs Raid10) uitleg, maar iig is dat niet mogelijk en het is ook niet interessant omdat je in een typische Raid10 opstelling maar liefst 50% verliest van je beschikbare capaciteit. Daarbij kun je eigenlijk maar 1 schijf verliezen en theoretisch nog ene maar als dat de verkeerde is dan ben je alles kwijt.

• Joker
  • Niet online
Inmiddels heb ik een nieuw board met zo'n Matrix RAID chipset (ICH8R) en wat ik wilde blijkt niet mogelijk te zijn. Met drie schijven gebeurd het volgende:

Als je eerst een mirror aanmaakt, dan kun je daarna geen RAID-5 meer toevoegen (alleen RAID-0 of RAID-1 met twee disks). Als je eerst een RAID-5 aanmaakt, dan kun je daarna alleen nog een RAID-0 toevoegen (van drie disks). Het totaal aan 'virtuele schijven' is beperkt tot twee.

Ik heb daarom maar gekozen voor Linux MD-RAID...

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Waarom geen RAID5 met die drie schijven? en daarnaast een 4e los, voor je OS? Opzich niet zo erg dat een OS crashed immers. Daar maak je desnoods een Image van, die je terug zet, als die ene schijf 't begeeft. Die data op je RAID5 array blijft wel doorlopen.

• Joker
  • Niet online
Het RAID-5 gedeelte gebruik ik voor data, het OS en VMWare staan op het RAID-1 deel. Ik wilde de swap en mijn virtual machines liever niet op RAID-5 i.v.m. performance. En ik heb dan nog een single-disk gedeelte om rommel op te dumpen. Misschien was een extra disk handiger geweest: Een combinatie van RAID-10 en RAID-5 is dan mogelijk.

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Als je zo veel wilt, kan je d'r beter een extra PCI(-E) kaartje bij halen. Want RAID10 = 4 schijven minimaal, en RAID5 is 3 schijven minimaal. Hoe heb je het nu ingedeeld dan, exact?

• Joker
  • Niet online
Een apart RAID kaartje vond ik toch iets te duur worden en de ICH8 kan zes schijven aan, wat meer dan genoeg is. De setup is nu:

code:
1
2
3
4
5
6
.       | disk1 | disk2 | disk3 |
.       -------------------------
#1      |    mirror     | single|
#2      |        raid-5         |

Nou ja, eigenlijk heb ik drie mirrors, voor boot, root en swap. Maar het plaatje is wat duidelijker zo.

Verwijderd

RAID5 kan ook met 2 schijven hoor. :)
Het heeft geen praktisch nut (boven RAID1), maar het kan wel. :P

@Joker: is een combo van RAID5 en RAID0 niet wat? Of wil je voor alle data redundantie hebben?

• Joker
  • Niet online
Als met RAID-0 een schijf zou klappen, dan ben ik in één keer vier virtuele servers kwijt. Liever een mirror dus. :)

Verwijderd

Oke klinkt logisch. :P

Maar dan blijft dus over of alles RAID5, alles RAID10 of RAID5 voor opslag + RAID10 voor de snelheid, en ik denk dat je dat laatste dus wilt hebben? Wil je verder nog wat weten of ben je er dan uit?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 04:38 ]

Pagina: 1