Toon posts:

SATA-IO schijf (dus met NCQ) op SATA I mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een simpele vraag, maar het antwoord hier en elders nog niet kunnen vinden.

NCQ is onderdeel van de SATA-IO standaard maar was dat niet van SATA I.
Als ik nu een NCQ-able SATA-IO schijf aan een moederbord hang dat SATA-1
(dus tot 150 mb/s, ik weet dat hij dan geen 300 mb/s haalt, dat maakt me niet)
heeft, werkt die NCQ dan wel of niet?

thx

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens mij zijn de Sata 1 specificaties ook een beetje vaag. Kijk eens in de handleiding van je mobo.

Verwijderd

Topicstarter
gedaan natuurlijk:
staat niets meer in dan dat het Sata is dat raid 0, 1 en JBOD ondersteund met een snelheid van 150 mb/sec

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-02 21:56

boesOne

meuh

SataII drives zijn backwards compatible met SataI controllers.

http://en.wikipedia.org/wiki/SATA
Soon after SATA's introduction, enhancements were made to the standard. A 3 Gb/s signalling rate was added to the PHY layer, offering up to twice the data throughput. To ensure seamless backward compatibility between older SATA and the newer faster SATA/3Gbs devices, the latter devices are required to support the original 1.5Gb/s rate. In practice, some older SATA systems that do not support SATA speed negotiation require the peripheral drive's speed be manually hardlimited to 1.5 Gb/s with the use of a jumper for a 3 Gb/s drive. [1]

Like SATA 1.5Gb/s, SATA 3Gb/s uses 8B/10B encoding resulting in an actual data transfer rate of 300 MB/s.
NCQ heeft ondersteuning nodig van de controller, dus werkt niet op SataI boards icm SataII drivers..

[ Voor 6% gewijzigd door boesOne op 13-08-2006 14:51 ]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:25
NCQ zal echter niet te activeren zijn.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

NCQ is geintroduseerd door de S-ATA IO of II groep als toevoeging op de S-ATA standaard. Wanneer je een S-ATA II gelabelde schijf hebt welke NCQ ondersteund en deze op een S-ATA I controller aansluit zal NCQ niet te gebruiken zijn. Dit omdat de controller het niet zal ondersteunen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik zal het nog ingewikkelder maken. NCQ kan ook op een Sata I schijf zitten. Dit komt omdat Sata II niet gezien moet worden als PATA vs SATA. Sata II is een pakketje van bepaalde technieken bovenop Sata I specificatie. Een fabrikant kan dus er voor kiezen NCQ te implementeren op een Sata I drive, maar omdat hij niet een 300mb/sec interface heeft is het geen Sata II drive.

M.a.w. heb je een schijf die NCQ ondersteund (ongeacht Sata I of II of 150/300mb/sec) dan kun je dat alleen activeren als je controller het ondersteund.

@ _Dune_ ik bedoel hetzelfde als jij, in principe kun je zeggen dat een schijf Sata II is als hij EN NCQ heeft EN 300mb/sec. Als hij maar een van de twee heeft is het geen Sata II schijf.
Wat betreft die Maxtor's klopt niet. Een 6B250S0 is van de DM10 gen bijv en heeft NCQ en 150mb/sec en is een Sata I schijf. Een 6V250F0 is ook nog van DM10 en heeft NCQ en 300mb/sec en is een sata II schijf. De DM11 wat ik heb zijn zowiezo Sata II.

[ Voor 33% gewijzigd door Dukey op 14-08-2006 15:03 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Djoekie schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 13:45:
Ik zal het nog ingewikkelder maken. NCQ kan ook op een Sata I schijf zitten. Dit komt omdat Sata II niet gezien moet worden als PATA vs SATA. Sata II is een pakketje van bepaalde technieken bovenop Sata I specificatie. Een fabrikant kan dus er voor kiezen NCQ te implementeren op een Sata I drive, maar omdat hij niet een 300mb/sec interface heeft is het geen Sata II drive.

M.a.w. heb je een schijf die NCQ ondersteund (ongeacht Sata I of II of 150/300mb/sec) dan kun je dat alleen activeren als je controller het ondersteund.
Bijna goed Djoekie, :) maar jij maakt een veel gemaakte fout S-ATA II staat namelijk niet voor een S-ATA300 interface. De S-ATA300 interface of 3Gb/sec is ook een S-ATA II feature. Zo heb ik 8 Maxtor Diamondmax 10 schijven welke het S-ATA label dragen, maar deze zijn voorzien van een S-ATA150 interface (1,5Gb/s). Mijn schijven ondersteunen dan wel weer NCQ en staggered spinup wat beide S-ATA II features zijn, daarom mogen deze schijven het S-ATA II label dragen.

bron: http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp

Om terug te komen op NCQ, NCQ is alleen mogelijk op een S-ATA II controller of harddisk wanneer deze feature ook daadwerkelijk is gebruikt. Wil je er zeker van zijn dat NCQ wordt ondersteund dan moet je de specificaties van je harddisk en van je controller doorlezen.

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 14-08-2006 14:47 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Djoekie schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 13:45:
@ _Dune_ ik bedoel hetzelfde als jij, in principe kun je zeggen dat een schijf Sata II is als hij EN NCQ heeft EN 300mb/sec. Als hij maar een van de twee heeft is het geen Sata II schijf.
Dat is het nu juist, een schijf mag het label S-ATA II dragen op het moment dat deze 1 van de S-ATA II features ondersteund. Onder de S-ATA II features vallen onderandere de S-ATA300 interface, NCQ en staggered spinup. Ondersteund een schijf 1 van deze gfeatures dan mag de schijf het label S-ATA II dragen. Veelal worden meerdere S-ATA II features ondersteund, maar welke dat zijn wordt pas duidelijk als je de specificaties van de schijf of controller doorleest.

Zoals ik al opmerkte mijn 8 Maxtor schijven hebben geen S-ATA300 interface (3Gb/s), maar dragen weldegelijk het S-ATA II label.

Een leuke site om eens door te nemen is deze: www.sata-io.org dit is de site van de S-ATA II/S-ATA IO groep. Lees ook mijn vorige lnk even door, daarin wordt duidelijk aangegeven dat de S-ATA300 interface (3Gb/s) niet bepaald of een schijf S-ATA II is.

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 14-08-2006 15:07 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

_Dune_ schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 15:03:
[...]

Dat is het nu juist, een schijf mag het label S-ATA II dragen op het moment dat deze 1 van de S-ATA II features ondersteund. Onder de S-ATA II features vallen onderandere de S-ATA300 interface, NCQ en staggered spinup. Ondersteund een schijf 1 van deze gfeatures dan mag de schijf het label S-ATA II dragen. Veelal worden meerdere S-ATA II features ondersteund, maar welke dat zijn wordt pas duidelijk als je de specificaties van de schijf of controller doorleest.

Zoals ik al opmerkte mijn 8 Maxtor schijven hebben geen S-ATA300 interface (3Gb/s), maar dragen weldegelijk het S-ATA II label.
Welke schijven heb jij het nu over want het lijkt me sterk dat ze echt gekenmerkt worden als sata II.... Ennuh staggered spinup konden mijn "eeuwenoude" 74G raptors ook al, dus dat is niks speciaals van de Sata II spec.

@_Dune_ vertel me iets wat ik niet weet over raptors, TCQ komt nog van het feit dat het van origine SCSI schijven zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Dukey op 14-08-2006 15:10 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Djoekie schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 15:05:
[...]

Welke schijven heb jij het nu over want het lijkt me sterk dat ze echt gekenmerkt worden als sata II.... Ennuh staggered spinup konden mijn "eeuwenoude" 74G raptors ook al, dus dat is niks speciaals van de Sata II spec.
Nee, de eerste raptor schijven ondersteun(d)en geen NCQ, maar TCQ. :)
TCQ is inderdaad een SCSI erfenis, maar lees de door mij genoemde links maar eens door.

Een quote van mijn eerste linkje:
Dispelling the Confusion: SATA II does not mean 3Gb/s
The term SATA II has grown in popularity as the moniker for the SATA 3Gb/s data transfer rate, causing great confusion with customers because, quite simply, it’s a misnomer.

The first step toward a better understanding of SATA is to know that SATA II is not the brand name for SATA’s 3Gb/s data transfer rate, but the name of the organization formed to author the SATA specifications. The group has since changed names, to the Serial ATA International Organization, or SATA-IO.

The 3Gb/s capability is just one of many defined by the former SATA II committee, but because it is among the most prominent features, 3Gb/s has become synonymous with SATA II. Hence, the source of the confusion.

[ Voor 54% gewijzigd door _Dune_ op 14-08-2006 15:18 ]

Pagina: 1