[XP] ntoskrnl probleem na XP pro install*

Pagina: 1
Acties:

• Arokh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-08-2025
Ik heb een hardwareupgrade gedaan (zie onderin post voor details) en nu heb ik mijn HDD geformateerd, NTFS, in 1 partitie, en wanneer ik windows heb geïnstalleerd, krijg ik heb niet aan de praat. ik heb nu 4x alles opnieuw geinstalleerd, waarvan 1x alles werkte bij de eerste keer opstarten, maar toen ik hem daarna opnieuw startte, kreeg ik meteen de volgende foutmelding (die ik eerder al bij de eerste herstart tijdens de install kreeg)
Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand in beschadigd of niet kan worden gevonden: <windows-hoofdmap>\system32\ntoskrnl.exe installeer het bovengenoemde bestand opnieuw
ik heb me suf gezocht op fora en in GoT, maar de meeste mensen hebben een licht afwijkend probleem, maar heb toch wat geprobeerd:

Ik heb XP geboot, in de herstel-modus gegaan (R, windows gekozen, en via administrator wachtwoord in de console gekomen, waar c:\windows> staat. Hier heb ik het volgende commando ingevoerd:
(na c:\windows>) expand D:\i386\ntoskrnl.ex_c:\windows\system32

vervolgens geeft windows de volgende foutmelding:
Het systeem kan het opgegeven bestand of de opgegeven map niet vinden
Mijn HDD is c:
Mijn windows heb ik default geïnstalleerd
Mijn DVDbrander is denk ik drive d: (ik heb verder niets aan mijn mobo hangen)

Configuratie:
Maxtor HDD 160 GB 16MB cache IDE
Celeron 326 (:))
Gigabyte GA-965P-DS3 Mobo
ASUS EN7600GT videokaart
1024 MB OCZ MVPD 5400 5 geheugen
(CM Stacker, Philipd DVDbrander, SB Live 5.1 Platinum)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nu weet ik niet of 't nou een typo van je is of niet, maar je hebt in je expand-regel geen spatie tussen 't eerste en tweede argument (spatie tussen .ex_ en c: etc)

Verder is de foutmelding wel heeeeeeeel erg duidelijk hoor, daar zou je zelf ook wel wat mee moeten kunnen. Zit de CD-ROM wel op D:? Bestaat die .ex_ wel in die map? Etc etc.. Beetje zelf wat doen mag ook wel.

• Arokh
Mijn CD zit op D ja, wat betreft die typfout heb je helemaal gelijk! ik was inderdaad vergeten (nou ja, ik wist niet dat het moest) een spatie in de regel te zetten. Nu pakte hij hem inderdaad wel, en heb ik het bestand uitgepakt/overschreven.

Vervolgens mijn computer opnieuw opgestart, maar ik krijg gewoon weer dezelfde foutmelding...

Verwijderd

Heb je toevallig SP2 al geïnstalleerd?
Want dan is het best mogelijk dat de oude ntoskrnl van de CD-ROM conflicten geeft met de nieuwe ntoskrnl die door SP2 wordt aangepast.
Een versieverschil van de ntoskrnl als het ware.
En ik wil je de moed niet doen laten zakken maar bij deze foutmelding is de installatie meestal helemaal om zeep en valt er niet veel te repareren.
Mijn ervaring is dat wanneer ntoskrnl dienst weigert een format in de meeste gevallen noodzakelijk is.

Tip: met het commando map kan je in Recovery Console alle drives zien met bijhorende driveletter.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Omdat je dit probleem hebt na een hardware upgrade zou ik zelf eens beginnen met het zoeken naar een hardware probleem - begin bijvoorbeeld eens met memtest86 te draaien, of probeer eens te installeren op een andere harddisk :)

• Arokh
ik zal hem op een andere HDD proberen. wie weet :-)
het maakt mij niet uit dat er een format nodig is, dat heb ik al 2x gedaan in de afgelopen 2 dagen. Ik heb er niets van waarde op staan, maar de problemen doen zich steeds voor wanneer ik net een schone install heb gedaan. dan loopt hij direct in de soep.

Het is trouwens een windows XP pro versie met SP2 voorgeinstalleerd. dus de versies komen overeen. Ik heb via mijn andere computer (die dezelfde install CD heeft gebruikt) de daar werkende NTOSKRNL.exe op een CD gezet en hem in de Recovery vervangen, maar ook dat helpt niets. ik weet echt neit wat ik nog moet doen. ik kan nog 100x een schone install en format doen, maar dan nog werkt het niet. zijn die programmatjes als memtest86 te draaien op een computer die geen windowsinstall heeft af gemaakt? dus bijvoorbeeld in die Recovery-modus?

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
misschien dat je schijf zelfs in het bios niet goed is aangegeven?
dan interpreteert het bios de partitietabel niet goed en vindt je dus ook niks op je schijf?

misschien dat je voorbij de 1024 sectoren grens zit met dat bestand waardoor het niet gevonden kan worden?
kun je eens proberen met de recoverymode of het volgende werkt:

sys c:

of sys c:\

er zijn nog wat andere zaken zoals fixmbr of fixboot oid, maar ik weet niet de exacte namen van die commandos. dus dat moet je even opzoeken, wat je tot je beschikking hebt in de recoverymodes.

het lijkt er op dat je het bestand wel degelijk in de system32 directprie hebt staan, maar dat tijdens de boot het bestand niet wordt gevonden. ( hetgeen in je mbr staat verwijst naar ntoskrnl, dus gelijk het eerste wat gevonden moet worden op je hd is onvindbaar) daarom lijtk het m eniet een probleem met het bestand maar eerder met je hd of partitie.

misschien kun je eens zelf de hardschijf met fdisk of zoiets opnieuw formateren en dan een echte format doen en geen quickformat, en de partitietabel opnieuw laten wegschrijven.

dat zou er voor moeten zorgen dat de bestanden benodigd voor het opstarten aan het begin van de hd komen te staan.

die grens heeft et maken met hoe oud je pc is (bios)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dit lijkt me een klassiek geval van verrot geheugen.

• Arokh
@ engelbertus:
mijn PC is eigenlijk gloednieuw. Ik kan wel een biosupdate uitvoeren (er is een nieuwe versie), misschien dat dat werkt. Verder vind ik je verhaal erg logisch klinken, dat er op zich niets mis is met mijn installatie, maar met de bestanden die verwijzen naar de system32 directory. ik zal hem in een andere computer hangen en nogmaals formatteren met fdisk. dat moet lukken denk ik. en daarna gewoon opnieuw proberen.

@KillerAce_NL:
bedoel je dan mijn werkgeheugen? het is wel nieuw, maar misschien inderdaad niet in orde, dat weet ik niet.

Mijn HDD werkte in ieder geval in mijn oude comfiguratie prima.

• engelbertus
je moet geen bios update gaan doen, als je moederbord nieuw is dan zou het bios verder dan die grens moeten kunnen kijken, vooral ook omdat xp sp2 dat ook ondersteunt et hele grote harde schijven.
je zou wel eens in het bios kunnen kijken hoe het bios je harde schijf herkent.

aangezien er tijdens het installeren geen probleem lijkt te zijn, en e bestanden er wel op staan ( dat heb je toch wel ff bekeken? ) moet er dus iets bij het opstarten vanaf de schijf mis gaan, dat kan aan de herkenning liggen, of de partitietabel, of hetgeen er in de mbr staat.

als je het nog eens gaat proberen zou ik de sys c: eens proberen en ook eens controleren of de hardeschijf wel snel genoeg opspint bij het aanzetten van de pc, misschien is die wel gewoon te traag en nog niet klaar om van te lezen tijdens het opstarten.

ook zou je kunnen kijken of het helpt als je de hd in tweeen splits zodat je bijvoorbeeld je data appat kunt zetten en het formateren van een partitie ook niet zo lang duurt.

• engelbertus
misschien kun je proberen via een diskette vanaf de hd op te starten daar zijn tooltjes voor die er ook voor zorgen dat je met een diskette kunt opstarten en daarna vanaf een cdrom kunt opstarten of gelijk welke partitie van de hdd, voor als je bootloader in de soep is gedraaid, of je cdromspeler tijdens het starten nog niet aangesproken kan worden

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

RealArokh schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 16:23:

@KillerAce_NL:
bedoel je dan mijn werkgeheugen? het is wel nieuw, maar misschien inderdaad niet in orde, dat weet ik niet.

Mijn HDD werkte in ieder geval in mijn oude comfiguratie prima.
Draai memtest86 eens een nacht.

• Arokh
ik heb hem nu een ruim uur draaien, en ik krijg 1 rode balk onder de WallTime etc te zien:

TST 3
Pass 0
Failing 0000aeb63b0 - 174.3MB
Good 40404040
Bad 40414040
Err-Bits 00010000
Count 7
Chan 1

geen idee wt dat inhoudt, maar ik denk niet dat het goed is.

----------------
nog 1 ding: ik heb een andere HDD ingehangen, en daarop ging de install wel in 1x helemaal goed, ik heb alle drivers geïnstalleerd, en een beetje software, maar na een aantal x herstarten enzo doet mijn systeem weer niets. Nu hangt hij elke paar seconden, en bij het opstarten komt hij niet verder meer dan een BSOD tijdens de WinXP-bootscreen. dan gaat hij automatisch opnieuw opstarten, en dan hangt hij weer op dezelfde manier. elke zoveel seconden wordt dan mijn computer weer opnieuw opgestart...

edit, typo

• Arokh
na 10 uur draaien, geeft hij nog altijd alleen die foutmelding...

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

En toch zou ik idd het geheugen vervangen. Heb het nu al een paar keer meegemaakt, ook bijvoorbeeld dat er tijdens de installatie willekeurig bestanden niet van de cd kunnen worden gelezen: geheugen stuque. Ik heb jouw foutmelding ook gezien, reboot, werkt weer :? Even later, weer zelfde verhaal. Ik ben het eens met Killerace.

Sign here against sigs

• Arokh
okee, bedankt allemaal! ik ga naar Salland om mijn geheugen te laten vervangen, misschien kan ik het nog ruilen tegen iets anders, omdat ik het nog maar 4 dagen in mijn bezit heb. Heb geloof ik 7 dagen omruilgarantie dacht ik. Nou ja, ik ga in iedergeval naar hen, dank nogmaals voor de hulp, mocht het probleem straks er nog zijn, ga ik gewoon weer verder met proberen!

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

En als het probleem is opgelost meld je het uiteraard ook hier even ? :)

Sign here against sigs

Pagina: 1