Windows 2003 RIS reboot na op F12 gedrukt te hebben

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arrow1800
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-12-2025
ik heb al verscheidene topics doorgelezen op google en hier maar het probleem wat ik heb is schijnbaar nog niet naar voren gekomen bij anderen dus misschien kan een van jullie me een stapje verder helpen.

ik heb op windows 2003(met een DC en DHCP) de RIS server geinstalleerd. ik heb een image toegevoegd en alles lijkt goed ingesteld te zijn.

als ik dan van een computer met PXE boot probeer de installatie te starten krijgt hij wel netjes een IP adres en ik krijg de melding dat ik op F12 kan drukken voor een netwerkboot.

normaliter zou dan de Client installation wizard gedownload moeten worden en de wizard in beeld moeten komen maar bij mijn systeem krijg ik even een knipperende cursor in beeld en vervolgens reboot mijn systeem.

ik kom dus niet in de wizard terecht. heeft iemand enig idee wat er misschien fout gaat bij mij?

bedankt,

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
ik heb een image toegevoegd en alles lijkt goed ingesteld te zijn.

zou je dat wat nader kunnen omschrijven, dit is namelijk een vrij essentieel onderdeel van het geheel.

kleine tip van de sluier: heb je ook handmatig een dhcp scope option toegevoegd (dat is iets wat de installwizard namelijk niet doet.

kijk hier ook eens: [Howto] RIS

[ Voor 36% gewijzigd door Zwelgje op 13-08-2006 12:54 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Arrow1800
ok ik heb je linkje even gelezen.

ik heb nog geen handmatige dhcp option toegevoegd. ik heb er echter wel al is gekeken maar heb nog nergens gelezen welke optie ik dan wel toevoegen mag.

tevens word er uitgelegd dat het "mogelijk" is om de OSC bestanden en templates aan te passen. echter neem ik aan dat de standaard bestanden voldoende zouden moeten zijn om de wizard in te komen ?

• Zwelgje
Arrow1800 schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 13:14:
ok ik heb je linkje even gelezen.

ik heb nog geen handmatige dhcp option toegevoegd. ik heb er echter wel al is gekeken maar heb nog nergens gelezen welke optie ik dan wel toevoegen mag.

tevens word er uitgelegd dat het "mogelijk" is om de OSC bestanden en templates aan te passen. echter neem ik aan dat de standaard bestanden voldoende zouden moeten zijn om de wizard in te komen ?
zonder die dhcp options in te stellen krijg je client geen settings mee en krijg je het menu'tje niet eens

zoek voor de grap eens op google.com naar 'ris pxe options' dan moet je genoeg vinden ;)

http://www.markwilson.co....hcp-option-60-for-pxe.htm

* Zwelgje is geen koe die alles gaat lopen voorkauwen, klein beetje eigen werk mag ook wel verricht worden

[ Voor 4% gewijzigd door Zwelgje op 13-08-2006 13:28 ]

• Arrow1800
Ik doe mijn best :)

inmiddels heb ik de options netjes toegevoegd aan mijn dhcp scope options.

de volgende:

add optiondef 60 PXEClient STRING 0 comment="Option added for PXE support"
option 66 "boot server host name"
option 67 "boot file name" waar ik dit heb meegegeven: "OSChooser\i386\startrom.com"

echter lijkt het allemaal niks uit te maken. tevens de dchp server geherstart. maar helaas.

je zou toch denken dat het verschil zou moeten maken

• Zwelgje
"boot server host name" heb je natuurlijk vervangen door de fqdn van je eigen server :? (net niet letterlijk 'boot server host name' overgetikt :?

• Arrow1800
nee natuurlijk niet :P

daar heb ik netjes de de hostname van mijn server ingevuld

Ps. image heb ik gemaakt via de RIS wizard. image is netjes ingelezen zonder foutmeldingen

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zwelgje schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 13:27:
[...]zonder die dhcp options in te stellen krijg je client geen settings mee en krijg je het menu'tje niet eens
Die scope opties zijn toch alleen maar nodig als de RIS server niet bereikbaar is via PXE/DHCP broadcasts van een client? In dit specifieke geval kan de client de RIS server niet bereiken (via een DHCP broadcast), en dat los je dan vervolgens door de RIS server mee te geven in de DCHP scope options.

Zie ook dit artikel, waarin uitgelegd wordt dat een RIS server gelokaliseerd wordt middels DHCP.
Is there a router between the client and the remote installation server that is not allowing the DHCP-based requests/responses through? When the RIS client and the RIS server are on separate subnets the router between the two systems must be configured to forward DHCP packets to the RIS server. This is because RIS clients discover a RIS server by using a DHCP broadcast message. Without DHCP forwarding set up on a router, the clients' DHCP broadcasts will never reach the RIS server.
In dit specifieke voorbeeld staan de RIS server en DHCP server op een ander subnet als de client, en dit wordt ondervangen door een ip-helper op de router te zetten. In het geval dat zowel de client, DHCP-server en de RIS server zich op drie verschillende subnetten bevinden, zullen de DHCP scope opties aangepast moeten worden. Een ip-helper kan maar naar één subnet wijzen.
Arrow1800 schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 12:50:
als ik dan van een computer met PXE boot probeer de installatie te starten krijgt hij wel netjes een IP adres en ik krijg de melding dat ik op F12 kan drukken voor een netwerkboot.
Bij sommige machines moet je 2 maal op F12 rammen. Één keer om PXE boot te starten, waarna je een ip-adres enzo krijgt. Vervolgens verschijnt de melding om met F12 oid te starten en moet er dus nogmaals op F12 gedrukt worden. Als jij niet de melding "boot filename not recieved" krijgt, is je DHCP ed allemaal in orde.

[ Voor 15% gewijzigd door Question Mark op 13-08-2006 14:19 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Arrow1800
2-maal op F12 drukken maakt niks uit in mijn geval.

wel heb ik geprobeerd de RIS server mee te geven via de scope options maar dit schijnt het niet op te lossen

ik heb hier een plaatje zodat jullie kunnen zien wat ik op dit moment in mijn scope options heb staan

server-arjen = mijn server naam
192.168.2.1 = mijn router ( die geen ip adressen uitdeelt )
192.168.2.2 = mijn server ( die dus de adressen boven 192.168.2.3 uitdeelt)

http://www.server-arrow.nl/ditishet.jpg

RIS DC DNS DHCP allemaal op dezelfde server. subnetmask verschilt niet met server of clients

[ Voor 8% gewijzigd door Arrow1800 op 13-08-2006 23:53 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zoals al gezegd, DHCP scope options hoef je in jouw geval helemaal niets mee te doen, die hoef je alleen aan te passen in het geval van multiple subnets.

Heb je dit probleem met elk type werkplek? Welke bootrom versie heeft deze werkplek. Voor Ris heb je (uit mijn hoofd) versie 0.99c nodig. Probeer anders een een Ris Boot Flop in plaats van de "built in" PXE.
For computers that do not contain a PXE-based remote boot ROM, Remote Installation Services includes a tool called Remote Boot Floppy Generator (Rbfg.exe) to create a remote boot disk for use with RIS. The RIS remote boot disk can be used with a variety of supported PCI-based network adapters
Een verkeerde inrichting van een RIS (of welke PXE omgeving dan uit) resulteert bijna altijd in specifieke PXE foutmeldingen. (bv. no valid boot filename recieved, time-outs, etc). Aangezien je niet één dergelijke melding krijgt, begin ik je werkplek te verdenken...

Edit:

Zit net je DHCP scope even te bekijken, haal even heel snel je router uit je lijst met DNS-servers (ik neem aan dat deze geen DNS-zones mbt je interne domain host). Ook het broadcast address van je scope is niet juist. Bij een standaard subnetmask van /16 wordt dit 192.168.255.255 (maar dat gebruikt een client zelf wel).

[ Voor 15% gewijzigd door Question Mark op 14-08-2006 08:09 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Arrow1800
inmiddels ben ik denk ik al een stapje verder. ik heb gemerkt dat zo af en toe na het ip adres verkrijgen de TFTP een timeout krijgt. als ik dan de pc herstart (met PXE bootrom versie 3.03) gaat het wel goed en mag ik op F12 drukken.

als ik dan die knipperende cursor krijg en ik druk weer op F12 krijg ik te zien TFTP download failed!

hey... waar moet ik dit zoeken ? hij krijgt dus opzich wel verbinding met mijn server aangezien hij mij het bericht geeft dat ik op F12 mag drukken maar verdere TFTP verbinding weigert hij.

services herstart maar geen verschil

Ps. tevens broadcast adres veranderd naar 192.168.2.255 en router weggehaald in DNS scope opties

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Question Mark schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 14:16:
In dit specifieke voorbeeld staan de RIS server en DHCP server op een ander subnet als de client, en dit wordt ondervangen door een ip-helper op de router te zetten. In het geval dat zowel de client, DHCP-server en de RIS server zich op drie verschillende subnetten bevinden, zullen de DHCP scope opties aangepast moeten worden. Een ip-helper kan maar naar één subnet wijzen.
Het nadeel van werken via de scope opties is dat je RIS dan de GUID niet meer meekrijgt en je clients voortaan op MAC address geidentificeerd worden - daarmee verlies je dus ietwat aanfunctionaliteit - al met al dus inderdada niet gewenst :)
Bij sommige machines moet je 2 maal op F12 rammen. Één keer om PXE boot te starten, waarna je een ip-adres enzo krijgt. Vervolgens verschijnt de melding om met F12 oid te starten en moet er dus nogmaals op F12 gedrukt worden. Als jij niet de melding "boot filename not recieved" krijgt, is je DHCP ed allemaal in orde.
Dit kan je oplossen door de startrom.n12 (oid) te copieeren over de *.com heen :)

Over je probleem - begin eens met wat basic fysieke netwerk troubleshooten - zijn je kabels wel 100% en dergelijke? Hoever af staat je RIS server van je client? Is die RIS server overbelast? Als je de RIS server zichzelf laat checken via de wizard geeft ie dan aan dat alles ok is? Staan er nog gekke meldingen in je eventlog op de server?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Staat je Ris server wel zo ingesteld dat deze op alle clients moet/mag reageren? Tabje "Remote Install" als je de properties van de server opvraagt in ADUC.
elevator schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 23:27:
Dit kan je oplossen door de startrom.n12 (oid) te copieeren over de *.com heen :)
Weet ik, staat zelfs genoemd in de RIS Faq
elevator schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 23:27:
Het nadeel van werken via de scope opties is dat je RIS dan de GUID niet meer meekrijgt en je clients voortaan op MAC address geidentificeerd worden
En dat wist ik dan weer niet...Thx!

• Arrow1800
helaas is dat het dus allemaal niet. hier kan je echt radeloos van worden :P

mijn ris server staat ongeveer 4 meter verwijderd van mijn client pc 8) kabels zijn 100%

als de ris server zichzelf test zijn er nergens problemen te bekennen, er zitten maar 4 gebruikers op :? dus overbelast denk ik niet. en de eventlogs melden ook niks.

Ps. en stellen jullie dus nu voor om bij de scope options dus eigenlijk alles weg te halen qua extra opties ?

[ Voor 9% gewijzigd door Arrow1800 op 15-08-2006 18:38 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Misschien gewoon even beginnen met een windows CD en opnieuw van deze een RIS image maken enzovoorts? Misschien heb je gewoon ergens een stom foutje gemaakt o.i.d.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En anders probeer je een trial VMware workstation en doe daar een RIS boot mee ?
Werkt hier ook, kan je prima je installs mee testen zonder dat je daar een echte PC voor nodig hebt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• risjard
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-02 14:00
Hyperthreading of dual core uitzetten in de bios is de oplossing.

Verwijderd

hier een linkje naar een goede uitleg. Ik zou als ik jou was de settings allemaal even langslopen.

Bytheway, heb je je ris server geauthorizeerd in Active Directory?
Pagina: 1