Ik heb een vraag namens een grotere groep beheerders van een textbased MMORPG. Op dit moment hebben we een kleine 10k leden die dagelijks zorgen voor 2.5k unieke bezoekers en 1.5m pageviews. Niet bepaald een standaard verhouding voor een website dus en daarom een vrij uniek geval. Dataverkeer is niet de bottleneck, dat zit zo rond de 100kb/s. De database grootte is een kleine 40mb (400k records op een 100 tabellen).
De load van de CPU (1x P4 3.0 Ghz dual core) zit de hele dag door rond de 75%. Het geheugen zit meestal rond de 50% (1x 1024MB DDR) maar zodra er een cron wordt gedraaid schiet dit snel naar de 100% (in die cron worden allemaal temp tables gemaakt en berekeningen uitgevoerd). De swap file is continu zo'n 240mb met pieken naar de 500mb bij cronjobs. Verder is er 6 GB harddisk ruimte in gebruik (zal wel wat groeien maar niet boven de 36GB verwacht ik op dit moment).
Mysql technisch is een hoop al geoptimaliseerd en gecached dus daar valt niet iets rendabels meer aan te verbeteren.
De oude specs:
1x Intel P4 3.0 Ghz dual core
1x 1024MB DDR
2x 120GB SATA (7.200rpm)
1x RAID-1 Controller
2x 1Gbit netwerkcontroller
De nieuwe specs
2x Intel Xeon 2.0 Ghz dual core
4x 1024MB DDR
2x 36GB SCSI (10.000rpm)
1x RAID-1 Controller
Besturingsssyteem: Centos 4.0
Nu heb ik een aantal vragen:
- Lost dit het probleem goed (!) op?
- Wat zou de nieuwe server mogen kosten inclusief managed contract en een engineer die klusjes voor je uitvoert? (ons klinkt het aanbod vrij goed, maar we willen een onafhankelijke mening van derden)
- Hebben jullie nog goede tips voor de instellingen van de nieuwe server?
* ik hoop dat er genoeg informatie in staat, zo niet zou ik graag willen weten wat er bij moet dan plaats ik dat
De load van de CPU (1x P4 3.0 Ghz dual core) zit de hele dag door rond de 75%. Het geheugen zit meestal rond de 50% (1x 1024MB DDR) maar zodra er een cron wordt gedraaid schiet dit snel naar de 100% (in die cron worden allemaal temp tables gemaakt en berekeningen uitgevoerd). De swap file is continu zo'n 240mb met pieken naar de 500mb bij cronjobs. Verder is er 6 GB harddisk ruimte in gebruik (zal wel wat groeien maar niet boven de 36GB verwacht ik op dit moment).
Mysql technisch is een hoop al geoptimaliseerd en gecached dus daar valt niet iets rendabels meer aan te verbeteren.
De oude specs:
1x Intel P4 3.0 Ghz dual core
1x 1024MB DDR
2x 120GB SATA (7.200rpm)
1x RAID-1 Controller
De nieuwe specs
2x Intel Xeon 2.0 Ghz dual core
4x 1024MB DDR
2x 36GB SCSI (10.000rpm)
1x RAID-1 Controller
Besturingsssyteem: Centos 4.0
Nu heb ik een aantal vragen:
- Lost dit het probleem goed (!) op?
- Wat zou de nieuwe server mogen kosten inclusief managed contract en een engineer die klusjes voor je uitvoert? (ons klinkt het aanbod vrij goed, maar we willen een onafhankelijke mening van derden)
- Hebben jullie nog goede tips voor de instellingen van de nieuwe server?
* ik hoop dat er genoeg informatie in staat, zo niet zou ik graag willen weten wat er bij moet dan plaats ik dat
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2006 12:18 ]