Toon posts:

Klonen op externe harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren ging ik mijn pc weer eens formatteren omdat ik steeds meer"fatal-errors" kreeg. Toen ik Windows weer opniew geïnstalleerd had en wou activeren, kreeg ik de melding dat er niet meer geactiveerd kon worden omdat ik dat al te vaak had gedaan. Ik belde toch maar even de telefonische activatie en kreeg een helpdeskmedewerker (waarschijnlijk in een pools callcenter), hij gaf me voor 1 keer een actievatie code. Maar ik denk dat ik in de toekomst als mijn pc weer eens goed naar de kl*ten is ik niet nog een keer Windows XP kan installeren. Daarom wou ik mijn schijf gaan klonen. Nu heb ik een externe (usb) harddisk.
Is het mogelijk om naar een externe hardeschijf te klonen? En later als mijn pc fucked up is, de externe harddisk weer klonen naar mijn S-ATA?

• Jaeger
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-04-2020
Kijk is naar het programma Norton Ghost
Met dat programma kun je hardeschijven klonen.
Succes

• Muscrerior
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-02 10:57
Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat Microsoft je geen activatiecode geeft. Als je de boel gewoon netjes op dezelfde PC installeert en Microsoft opbelt, geven ze jou gewoon weer een activatiesleutel. Ik heb het zelf ook wel eens gehad, alleen kreeg ik gewoon een Nederlandse helpdeskmedewerker aan de lijn. Je mag je Windows namelijk net zo vaak op dezelfde machine installeren als je zelf wil.

Verwijderd

volgens mij heeft norton ghost 10.0 usb ondersteuning

Norton Ghost 10.0
- Maakt een backup van alles op uw computer—digitale muziek, foto's, financiële documenten, toepassingen, instellingen, besturingssysteem, enzovoort—in één simpele handeling.
- Herstelt uw systeem en gegevens zelfs wanneer u het besturingssysteem niet kunt starten.
- Maakt automatisch een voorstel voor een backupschema gebaseerd op de configuratie van uw computer.
- Detecteert opslagapparaten, analyseert uw systeem en biedt advies over de beste backupprocedure tijdens de installatie.
- Maakt incrementele backups om tijd en ruimte te besparen.
- Bewaakt en optimaliseert automatisch de schijfruimte voor backups.
- Maakt backups tussendoor, zonder het systeem opnieuw op te starten.
- Werkt met vrijwel elk type apparaat, inclusief CDR/RW- en DVD+-R/RW-stations, USB- en FireWire® (IEEE 1394)-apparaten, en Iomega® Zip®- en Jaz®-stations.
- Maakt automatisch backups bij belangrijke gebeurtenissen, bijvoorbeeld bij de installatie van een nieuw programma of de aanmelding van gebruikers.
- Maakt nieuwe backups op aanvraag met One Button Backup Up Now.
- Codeert backups voor extra beveiliging.
- De op basis van taken ingedeelde interface vereenvoudigt de bewaking en het beheer
- Toont alle geplande backups, plus het niveau van backupbeveiliging voor elk station op uw computer, in één handig overzicht.
- Codeert backups voor extra beveiliging.
- De simpele setupwizard zorgt voor een simpele en snelle installatie en configuratie.
- Begint na één klik van de muis met het maken van een backup op een extern Maxtor-station.

Verwijderd

Topicstarter
Ha bedankt,

Maar is Norton Ghost dan een soort van besturings-systeem? Want er staat dat hij ook kan klonen als windows niet start?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 17:50:
Ha bedankt,

Maar is Norton Ghost dan een soort van besturings-systeem? Want er staat dat hij ook kan klonen als windows niet start?
Je kan ook met oudere versies van ghost usb en firewire aanspreken. Met de ghostversie die bij systemworks 2003 zit kan je een boot disk of boot CD maken. Met wat gezoek kan dat dus ook vanop een usb stick.

Tijdens het booten word een speciale dos achtige (of de echte ms-dos) gebruikt. Dus je kan eender welke schijf klonen. Let er dan wel op dat je disk to disk doet.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Ik gebruik zelf nog Norton Ghost 8. Is stukken beter dan wat erna komt (omdat Symantec dan de producten van de overgenomen fabrikant PowerQuest gebruikt).

Ik gebruik Ghost op verschillende manieren:
-32 bit versie op een BartPe cd: ghosten kan over het netwerk (mits drivers voor nic's aanwezig of toegevoegd) zowel naar een share als ghostcast, naar externe schijf (usb en firewire). Met andere woorden, de mogelijkheden zijn onbeperkt. Dit is ook de snelste manier van ghosten (los van het feit dat BartPe opstarten langer duurt dan een dos cd).
- De gewone Dos versie: deze gebruik ik meestal met wat scripting rond. Zo heb ik bvb een bootable cd waarmee er zonder gebruikersinteractie een image kan gemaakt worden van de c-schijf naar een externe usb schijf of omgekeerd (maw restoren van die partitie)

In jouw geval echter, zou ik dus een image maken vlak nadat je Windows + drivers geïnstalleerd zijn. Die image kan je op een bootable dvd branden en met een dos ghost script dan automatisch restoren als je van die dvd opstart.
Dit gebruik ik ook want:
1) Het gaat veel sneller dan Windows opnieuw te installeren, om nog maar te zwijgen van F6 drivers of maken van slipstream cd's met daarin unattended setup file, drivers en andere extra's (duurt ongeveer 10 minuten om zo'n image terug te zetten)
2) Enkel Windows en drivers dus. Een image restoren in dos gaat al niet snel, en al helemaal niet als die vanaf een cd of dvd moet gelezen worden. Daarom hou ik het vrij basic, maar je kan daar zover in gaan zoals je zelf wilt natuurlijk.

Verwijderd

Ook een leuk programma hiervoor is acronis trueimage.

http://www.acronis-benelux.com/

Ondersteund ook externe harde schijven via usb.

Verwijderd

Daarvoor is Acronis inderdaad zeer geschikt. Ik gebruik dit op een systeem dat dient om andere hardware steeds vanop een stabiel systeem te testen. Op die manier kan ik in mijn geval met zekerheid zijn of het probleem hard of softwarematig is.

Maar strikt genomen is dat wel geen kloon van de schijf nemen maar een image maken. Bij freecom fhd2-pro schijven krijg je de basisversie van acronins bij :P
Pagina: 1