Data Execution Prevention & PICVideo MJPEG codec: crash

Pagina: 1
Acties:

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Even een topic als mededeling over een probleem dat ik zelf had. Ik ben er namelijk wel een paar uurtjes mee bezig geweest om het op te lossen en op internet is (met Google) er weinig over te vinden. Hier op GoT kwam ik ook niets tegen over dit probleem. Hopelijk helpt deze post dus anderen met hetzelfde probleem.

Ik heb sinds kort een AMD processor die hardwarematig Data Execution Prevention (functie van Windows XP SP2) ondersteunt (NX bit). Het probleem was dat explorer door deze functie crashte als ik een video (bijv. een xvid encoded video) selecteerde in explorer. Zo gauw als de preview linksonder gemaakt werd, werd explorer afgesloten.

Dit bleek achteraf te komen door de PICVideo MJPEG codec versie 3. Volgens de FAQ van Pegasus Imaging zou versie 3 gewoon moeten werken met DEP enabled, maar dit blijkt dus niet zo te zijn. Waarom deze codec uberhaupt geladen wordt bij een divx of xvid video weet ik ook niet, maar feit is dat het gebeurt.

Hier staat ook nog e.e.a. erover, al klopt het niet helemaal omdat ik gewoon wel de DEP error kreeg met versie 3.