Toon posts:

externe hdd videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben op zoek naar externe hdd van rond de 300 Gb voor videobewerking.

Nu heb ik het volgende gevonden: http://www.ciao-shopping....%2C10005%2C10027/PageId/2 Alleen mis ik de gegevensoverdrachtsnelheid bij de seagate. is die bekend?(kan hem nergens vinden)
Heeft er iemand ervaring met 1 van de schijven? of misschien met een nog betere die ik over het hoofd heb gezien? dank

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op USB is het Max 480Mb/s en op Firewire is dat 400Mb/s.

Verder zou ik gewoon een losse 320GB Seagate kopen (rond de 90 euro) en een behuizing van rond de 25 euro. Heb je hetzelfde idee en je bent goedkoper uit.

• Blorgg
  • Niet online
Op papier heeft USB misschien een hogere overdrachtsnelheid, maar in praktijk is Firewire sneller. USB heeft de nare eigenschap om relatief veel CPU tijd nodig te hebben.

Houdt er wel rekening mee dat een externe HD altijd een stuk langzamer is dan als diezelfde HD gewoon via PATA/SATA in je PC aangesloten zou zijn. Zeker als je met veel materiaal tegelijkertijd gaat werken is het misschien het overwegen waard om hem gewoon in je PC in te bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 11:41:
Op USB is het Max 480Mb/s en op Firewire is dat 400Mb/s.

Verder zou ik gewoon een losse 320GB Seagate kopen (rond de 90 euro) en een behuizing van rond de 25 euro. Heb je hetzelfde idee en je bent goedkoper uit.
is eigenlijk nog niet zo stom...

Verwijderd

Topicstarter
Blorgg schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 11:46:
Op papier heeft USB misschien een hogere overdrachtsnelheid, maar in praktijk is Firewire sneller. USB heeft de nare eigenschap om relatief veel CPU tijd nodig te hebben.

Houdt er wel rekening mee dat een externe HD altijd een stuk langzamer is dan als diezelfde HD gewoon via PATA/SATA in je PC aangesloten zou zijn. Zeker als je met veel materiaal tegelijkertijd gaat werken is het misschien het overwegen waard om hem gewoon in je PC in te bouwen.
Ik werk met een laptop...
Met andere woorden ik kan wel een heel snelle schijf kopen maar de verbinding remt de datatransport?
Waar ligt het omslagpunt?

• Blorgg
  • Niet online
Dat is per externe behuizing en HD verschillend. Je zal dus op zoek moeten naar wat reviews om dat te achterhalen. Op tomshardware.com staan er iig al een aantal:
http://www.tomshardware.com/storage/external/index.html

• i.Stijn
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-09-2013
Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 12:45:
[...]

Ik werk met een laptop...
Met andere woorden ik kan wel een heel snelle schijf kopen maar de verbinding remt de datatransport?
Waar ligt het omslagpunt?
Ik werk ook met een laptop en doe ook veel aan videobewerking. Ik heb een externe behuizing van Stardom gekocht, waarin 2 sata1 of sata2 schijven passen, met een firewire800 aansluiting. Bij mij staan de schijven in JBOD geschakeld (lekker snel).
De schijven zijn ook configureerbaar in raid0.
http://www.raidsonic.de/d...ases.php?we_objectID=4411

Ik heb ook een pc-cardbus aangeschaft van LaCie met 2 firewire800 en 1firewire400 ansluiting:
http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10482

Een overzicht van andere externe behuizingen van stardom en icybox (voor 2 schijven of 1 schijf) met andere aansluitingen zoals eSata, USB2.0 en firewire400 en firewire800:
http://www.raidsonic.de/d...e2c59244b871e911c275f0cda
www.stardom.com.tw

Zoals je waarschijnlijk weet heeft firewire800 een max snelheid 800Mbit/s. Bij eSata is dat theoretisch max 3Gbit/s.Hou er rekening mee dat de pc cardbus van je notebook (PCMCIA) de bottleneck vormt, dus de combinatie van eSata en een portable is niet zo'n goed idee. Firewire800 zou een betere keuze zijn: lage systeembelasting en hoge transfersnelheden.

Ik ben zeer tevreden over mijn externe opslagunit. :)

[ Voor 13% gewijzigd door i.Stijn op 13-08-2006 20:03 ]

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Waar ik aan denk bij het lezen van laptop + videobewerking + externe hd:

- Schaf een pcmci (e)Sata controller aan. Deze bevat doorgaans 2 SATA aansluitingen
- Vervolgens heb je nog een extern enclosure nodig voor een harde schijf naar wens (Pata of Sata) maar wel met een SATA (en eventueel USB 2.0) aansluiting).

Een sata schijf op deze manier op een laptop gebruiken zal stukken sneller werken dan firewire of usb 2.0 (alhouwel firewire dus inderdaad in de praktijk iets sneller is dan usb 2.0, zelfs firewire 800 buiten beschouwing gelaten).
De usb aansluiting van het enclosure kan je dan ook nog steeds gebruiken als je het videomateriaal op een andere pc wilt overpompen.
Lijkt mij ideaal zo.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-02 01:35
Als het voor een normale pc is: SATA.

Er zijn SATA pci kaartjes te koop met externe poorten. Dan kun je dus gewoon een externe SATA drive eraan hangen, op 300MB/sec :)

• i.Stijn
Xandrios schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 19:07:
Als het voor een normale pc is: SATA.

Er zijn SATA pci kaartjes te koop met externe poorten. Dan kun je dus gewoon een externe SATA drive eraan hangen, op 300MB/sec :)
Is 300MB/s niet een beetje overdreven? Bij Toms hardware werd de thecus n2050 getest met een Promise pci esata controller kaart. In de thecus zaten 2 WD1500 drives in raid0 en daar werden transfersnelheden gehaald tot 170MB/s
Kijk hier eens:
http://www.tomshardware.c...ernal_storage/page12.html

Wat is trouwens de max bandbreedte van een pc cardbus aansluiting (pcmcia)?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-02 01:35
300MB/sec is de officiele snelheid van SATA2 ;)

Zal in de practijk vast lager zijn ja. Maar vast wel sneller dan USB (En zeker in latency).

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:59
i.Stijn schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 19:55:
[...]

Is 300MB/s niet een beetje overdreven? Bij Toms hardware werd de thecus n2050 getest met een Promise pci esata controller kaart. In de thecus zaten 2 WD1500 drives in raid0 en daar werden transfersnelheden gehaald tot 170MB/s
Kijk hier eens:
http://www.tomshardware.c...ernal_storage/page12.html
300 MB/s is met de huidige SATA inderdaad nog niet haalbaar, ~150 MB/s is een stuk realistischer. Alhoewel de maximale doorvoersnelheid van SATA 600 MB/s is (300 MB/s per kanaal), dus 300 MB/s zal in de toekomst wel mogelijk moeten zijn :)

The devil is in the details.

• i.Stijn
Hahn schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 20:01:
[...]
300 MB/s is met de huidige SATA inderdaad nog niet haalbaar, ~150 MB/s is een stuk realistischer. Alhoewel de maximale doorvoersnelheid van SATA 600 MB/s is (300 MB/s per kanaal), dus 300 MB/s zal in de toekomst wel mogelijk moeten zijn :)
A zo :+. Stel je steekt een eSata pcmcia controller card met eSata aansluitingen in je portable. Is het dan ook mogelijk om zo'n transfersnelheid van 170MB/s, zoals bij de promise pci esata controller card getest op Tomshardware.com? M.a.w is zo'n pcmcia aansluiting niet beperkter in transfersnelheid dan een pci aansluiting?

Als je dan ook nog eens kijkt naar de max schrijfsnelheid van een WD1500 = 85MB/s dan heeft het toch geen zin om zo'n eSata pcmcia card te nemen want je de huidige snelste raptors kunnen zo'n hoge snelheden van 150 MB/s toch niet aan. Ben je dan niet beter af met firewire800?

[ Voor 18% gewijzigd door i.Stijn op 13-08-2006 20:28 ]

• Blorgg
  • Niet online
Externe HDs zijn eigenlijk alleen leuk voor opslag. Je weet wel, gewoon een berg films op een draagbaar kastje wat je overal mee naartoe kan nemen.

De relatief hoge latency, lage doorvoersnelheid en hoge CPU belasting maken een externe HD minder geschikt voor videobewerking. Een Sata->PCMCIA oplossing is wat dat aangaat een stuk aantrekkelijker, maar er zitten wel iets hogere kosten aan verbonden.

De maximale doorvoersnelheid is trouwens niet echt iets om van wakker te liggen. De oude PATA133 verbindingen zijn nog steeds snel zat voor alle huidige en voorlopig ook alle toekomstige HDs. Leuk dat SATA nu 300MB/s kan halen, de eerste schijven die dit ook daadwerkelijk kunnen zullen we de aankomende paar jaar nog niet zien helaas.

• i.Stijn
Blorgg schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 22:43:
De relatief hoge latency, lage doorvoersnelheid en hoge CPU belasting maken een externe HD minder geschikt voor videobewerking. Een Sata->PCMCIA oplossing is wat dat aangaat een stuk aantrekkelijker, maar er zitten wel iets hogere kosten aan verbonden.
Dat is inderdaad het geval voor een externe hd met een usb2.0 verbinding, een firewire800 oplossing heeft hier toch minder last van. Of is een eSata oplossing nog minder belastend voor het systeem dan een firewire800 oplossing? Firewire800 oplossing worden toch vaak gebruikt in het geval van videobewerking

• i.Stijn
i.Stijn schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 23:34:
Dat is inderdaad het geval voor een externe hd met een usb2.0 verbinding, een firewire800 oplossing heeft hier toch minder last van. Of is een eSata oplossing nog minder belastend voor het systeem dan een firewire800 oplossing? Firewire800 oplossing worden toch vaak gebruikt in het geval van videobewerking
Heeft niemand hier ervaring mee? Of iemand die een antwoord kent :) ?

[ Voor 3% gewijzigd door i.Stijn op 14-08-2006 15:17 ]

Pagina: 1