Toon posts:

Vastlopen op iedere game

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc heeft problemen met games sinds 2 weken,

Het maakt niet uit welke game ik opstart en speel, na enkele minuten loopt de pc vast en kan hem dan nog alleen 'hard' rebooten. Ik heb de nieuwste drivers voor mijn (wat oude) geforce fx5500.
Verder heb ik mijn pc geformatteerd en windows er opnieuw opgeknalt. Zonder succes.

Vandaag heb ik al het stof uit mijn kast gehaald en ontdekte dat het blok op de northbridge eraf was gesprongen en dat deze beiden vrij heet waren.
De pc werkt nog zonder het blokje dus ik neem aan dat deze niet zeer belangrijk is..

Is het mogelijk dat het vastlopen door diezelfde northbridge wordt veroorzaakt?

Mijn pc:

Processor
Model : AMD Athlon(tm) 64 Processor 3400+
Snelheid : 2.41GHz

Moederbord
Bus(sen) : ISA X-Bus AGP PCI IMB USB FireWire/1394 i2c/SMBus
Systeem BIOS : Phoenix Technologies, LTD 255.255
Moederbord : ASUSTek Computer INC. Salmon
Totaal Geheugen : 1GB DDR-SDRAM

Chipset 1
Model : Hewlett-Packard Company SiS760 Athlon 64 CPU to PCI Bridge
'Front Side Bus' Snelheid : 2x 804MHz (1608MHz data rate)

Chipset 2
Model : Advanced Micro Devices (AMD) Athlon 64 / Opteron HyperTransport Technology Configuration
'Front Side Bus' Snelheid : 2x 804MHz (1608MHz data rate)
Totaal Geheugen : 1GB DDR-SDRAM
Geheugen Bus Snelheid : 2x 200MHz (400MHz data rate)

Video Systeem
Monitor/Panel : Plug en Play-monitor
Adapter : NVIDIA GeForce FX 5500

Besturingssysteem
Windows Systeem : Microsoft Windows XP/2002 Home 5.01.2600 (Service Pack 2)

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

En als je het blokje op je Northbridge weer terugzet? Loopt ie dan ok?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Welkom op GoT
Vandaag heb ik al het stof uit mijn kast gehaald en ontdekte dat het blok op de northbridge eraf was gesprongen en dat deze beiden vrij heet waren.
De pc werkt nog zonder het blokje dus ik neem aan dat deze niet zeer belangrijk is..

Is het mogelijk dat het vastlopen door diezelfde northbridge wordt veroorzaakt?
Kort maar krachtig: Ja, dat kan.

Koelpasta kopen en het koelblok weer vastzetten en kijken wat er dan gebeurt.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
het is niet echt een koelblok volgens mij, er zitten ook geen fans op.
Ik heb hem er nog niet terug opgezet, hij mist namelijk een ringetje waarmee je hem zou moeten vastklikken..

het lijkt op dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.equipemicrosolutions.com/catalog/images/Zalman-ZM-NB32J.jpg

lijkt mij sterk dat zoiets mijn chip kan koelhouden :9

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2006 01:20 ]

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:14
Lijkt jou sterk, maar toch kan het.

Ook de nieuwste chipsets kan je passief en actief koelen.

Op mijn N-Force 4 zit een ZM-NBF47, en dat houdt het ook koel dus. >:)

Als ik jou was zal ik het blokje er weer op monteren en als dat nie tmeer kan een nieuw blokje kopen, ik denk dat de chipset oververhit raakt en dat ie daaorm vastloopt.

Inventaris | WhatPulse

Verwijderd

Topicstarter
ok, maar erop monteren gaat niet lukken, want de ring waar ik het over had was van het moederbord en niet van het blokje.. Ik zal hem proberen te vervangen.

Dan nog een vraagje:
Als mijn northbrigde telkens overhit raakt en daardoor de pc vastloopt, is hij dan nu nog wel Goed bruikbaar?

Gewoon windows draaien zonder al te zware programmas gaat goed met deze chip (zonder blok nu), maar presteerd hij nog wel als vanouds? Of zou de chip moeten worden vervangen?

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 21:17
lijkt me onwaarschijnlijk dat de chip daadwerkelijk beschadigd zou zijn. Maar met zekerheid kan je dat niet zeggen. Als de chip niet beschadigd is zal hij weer normaal presteren indien er koeling op zit (en als de koeling het probleem is) De chip vervangen ze niet dan vervangen ze ineens het volledige moederbord.

"If it works, don't fix it"

• SymenGT
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:19
De chip kan je niet zo even vervangen. De kans is groot dat je moederbord het met de juiste koeling gewoon weer gaat trekken. Dus zoek een manier om je chipset weer te gaan koelen.

• appel22
Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 01:18:

het lijkt op dit:
[afbeelding]

lijkt mij sterk dat zoiets mijn chip kan koelhouden :9
Het zal iig beter koelen dan niks :P

Inventaris | WhatPulse

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Raak de northbridge maar eens aan als je een spel draait. Kijken of het dan nog steeds maar "vrij heet" is :P

Dat koelblokje is noodzakelijk.

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 22:59
Als ik het goed begrijp is er een ring op je moederbord afgebroken oid waarmee het koelblokje bevestigd zat? Ik zou even kijken naar die plek op het moederbord. Als die ring echt mist, en niet te vervangen is word het ook lastig om er een koelblok op te zetten.

Geloof me, en iedereen hierboven, die koelblokjes zitten er niet voor niks op, heb er zelf ook ervaring mee.

Kijk ook even over gaten rond je chipset zitten, die gebruikt zouden kunnen worden om een koelblok mee vast te schroeven door het moederbord. Mochten deze en die ring waar je het over hebt missen, dan vrees ik dat je beter je moederbord kan rma'en.

Er is nog een 2e optie, maar deze raad ik af als je nog garantie hebt. Het is namelijk ook mogelijk om met speciaal spul je koelblok vast te lijmen op de chipset. Nooit gewone lijm hiervoor gebruiken, die geleid de warmte niet goed genoeg. Mocht je tot deze maatregel over gaan moet je volgens mij zoeken naar arctic ceramic, een vorm van arctic adhesive of zalman thermal adhesive.
Die spullen staan hier in de pricewatch.

[ Voor 6% gewijzigd door Aapenootjes op 13-08-2006 02:05 ]

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:26
Jepz.. koelblokje erop en kijk wat ie doet. Heb je dan nog steeds problemen? Dan weet ik het niet meer..

• appel22
Nexxennium schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 01:52:
Raak de northbridge maar eens aan als je een spel draait. Kijken of het dan nog steeds maar "vrij heet" is :P

Dat koelblokje is noodzakelijk.
Met dat passiefe blokje van mij, gewoon in windows wordt ie al zo'n 52 graden (incl aardige airflow) denk dat zo'n ding echt wel voor problemen zorgt als je geen airflow/koelblok hebt :P

Inventaris | WhatPulse

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:26
appel22 schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 02:02:
[...]

Met dat passiefe blokje van mij, gewoon in windows wordt ie al zo'n 52 graden (incl aardige airflow) denk dat zo'n ding echt wel voor problemen zorgt als je geen airflow/koelblok hebt :P
Bij mij anders ook... dus die koelblokjes werken zeker wel

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

De anderen hebben het al gezegt, de chipset ( zeker bij de K8 ) wordt zwaar gestraft kwa hitte en is over het algemeen altijd warmer dan de processor zelf.

Ik vindt de koeler van mijn DFI al aardig "raar "maar als je ziet dat de chipset altijd iets van 53 graden is..beter goede koeling daar te houden.

There is no place like ::1

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Er is ook een sorot van koelpasta wat keihard word en dus als lijm werkt, ik dacht dat het van zalman was, als je hem helemaal niet meer kan monteren.

Ik heb hier een passief koelblok van een asus p4b (oud ding) op een aopen ax45f-4dn gezet die een ongelofelijk irriterend klein rot actief koelertje had, wat zonder problemen werkt, dus ook passieve koeling is/kan goede koeling zijn

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal heel erg bedankt alvast!

ik ga beginnen met klussen :+

• appel22
suc6

Inventaris | WhatPulse

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 22:59
superbartt schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 03:28:
Er is ook een sorot van koelpasta wat keihard word en dus als lijm werkt, ik dacht dat het van zalman was, als je hem helemaal niet meer kan monteren.
-knipje-
Zalman thermal adhesive of een arctic variant ervan (ceramic, aluminium adhesive en silver adhesive) zoals ik al zei in mijn post ;)

• Snuffert
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:52
Heb je geen garantie meer op je moederbord?
Zo ja, begin niet met klussen en ga terug naar de winkel.
Anders veel plezier met klussen :D

hmz...

Verwijderd

Topicstarter
1 jaartje HP garantie 8)7
pc gekocht in 2004

- lekker klussen nu dus :9
Pagina: 1