PSTwo's Magische 3.3v...

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-02 22:46

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Hallo, Ik heb een vraag over de PSTwo Slimline. Ik hbe een aantal maanden geleden geprobeerd een PS2 om te bouwen, maar dat is mislukt want hij ontploftte :o dus nu ben ik wat voorzichtiger. Ik praat nu niet over ombouwen, maar ik wil Casemodden. Ik wil graar een 3.3Volt LED-lamp in mijn PSTwo Slimline bouwen. Nou weet ik dat er op de moederbord van de PS2/PSTwo 2 soldeerpunten zitten, van 3.3V. Ik neem aan dat dat 3,3 Volt betekend. Kan ik nu via stroomdraadjes het LED-lightje hierop aansluiten? Zonder dat er iets ergs gebeurt.

Gulfstream G650

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07-2025
Beste is om die punten te meten met een voltmeter dan weet je zeker of er 3,3 volt op staat. Een led moet je wel op de juiste manier verbinden wil je licht hebben is namelijk een diode en geeft maar in 1 richting stroom door. Kijk ook of je led die je wil 3,3 v aankan de meeste leds werken met minder spanning en dan zou je een weerstandje in serie met je led moeten zetten.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:40

Tarin

Just plain weird.

Let wel op dat niet alle 3.3v lijnen er graag zomaar een LEDje bij willen hebben. Ik weet niet hoe een PStwo hardwarematig in elkaar zit, maar in bijvoorbeeld een PC zijn de 5- en 12-voltslijnen algemeen beschikbaar voor dit soort grappen, terwijl de 3.3v meer richting specifieke onderdelen gaat.

Wellicht kan je meer met een kabel die direct uit de voeding komt, in plaats van een extra draadje op het moederbord te solderen? Ook zijn er vast wel guides voor dit soort dingen, wellicht wilde je modchip ook ergens voeding vandaan hebben, kijk in de howto die daarbij zat of je daar iets mee kan ;).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:13

Theo

moederbord

Klinkt misschien heel simpel, maar vergeet de weerstand tussden de LED en de voedingslijn niet! Anders knalt je PS weer uit elkaar.

Weerstand kun je berekenen door ( 3 - Vled) / Iled

Nu met WP, PV, EV en PC

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ik ben een daredevil, dus waarom niet gewoon uitproberen? Mijn vorige PS2 Fan, heb ik uitgezocht draait zelfs op 12 Volt (wel hard) maar ook op 3 volt draait hij. DUs als ik hem daarop koppel, dan kan ik aan de snelheid zien hoeveel volt die 3.3v is. En ja, voor mn vorige ps2 moest ik de 3,3v koppelen naar mn Modchip. Ik heb Google al heelmaal afgezocht, maar ik kom alleen ingewikkelde Led's tegen, en een hele Case met LED's.

Gulfstream G650

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Tja, als het jou niet uit maakt dat de boel eventueel best wel stuk zou kunnen gaan, moet je gewoon een multimeter en een soldeerbout pakken en op basis van wat trial&error een LEDje in je PStwo frotten.

Maar dat je met een klein beetje onderzoek naar hoe het een en ander werkt (de benodigde weerstand en aansluitmethode voor een LEDje is basis middelbare school-natuurkunde) een hoop geld zou kunnen besparen lijkt me handig om te weten ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Tarin op 13-08-2006 13:00 ]

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Kan ik niet de USB-aansluiting gebruiken? Volgens mij is er een + en een - in stroom, dus in USB ook? En USB heeft max 200 Miniampere, en 5 Volt.

Gulfstream G650

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Jazeker, je kan de USB-aansluiting gebruiken, en ik denk dat dat de meest veilige oplossing is. Haal eventueel voor 2 euro een kabeltje en knip die door, hoef je niet eens in je dure console te gaan hangen met je soldeerbout.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Gelukkig! Ik bgen dit tegengekomen: http://www.weethet.nl/dutch/hardware_usb.php Onderaan zie je de 4 stromingen. Alleen nu weet ik niet wat de stroom+ en - is... Wie o wie kan het me vertellen? Ikzelf denk dat de 1e en laatste het zijn, rood en zwart dus.

Gulfstream G650

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

VCC is stroom, aarde is -. In het linkje wat ik eerder heb genoemd staat hoe je een LEDje aan moet sluiten (stroom kan maar 1 richting op in een LEDje, itt bij een gloeilampje.

Meer info over USB: clicky

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
dus ik moet, OF stroom OF aarde aan de LED aansluiten, Stroom in, AARDE Uit? Dus: wat is - en + zoals bij een batterij. BVD dank ;)

Gulfstream G650

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
SHllllllllllllllllllllT!!!!!!!!!!!!!!!!

Eeuehm, ik heb 4 LEd's aan elkaargebonden, op de goede manier en 5Volt van de USB eraan gekoppeld, ze zijn allemaal gesneuveld :( ALWEER! eeuhm ik heb het bijna opggegeven, maar ik ga door. Ik Moet gewoon LED's in mn PS2 hebben. 8)7

De LED's hebben rond de 3,3 volt nodig. Sommige weer 3,5 en andere 3,2 maar volgens mij kunnen ze zelfs 4 volt aan.

Ik heb een plaatje gemaakt. Wie kan mij helpen hoe ik ze allemaal aan kan laten, dus welke weerstandje(s) ik nodig heb.

Help me aub, en waar ik ze kan kopen. Thx :?

Afbeeldingslocatie: http://img513.imageshack.us/img513/6473/naamloosms9.jpg

Gulfstream G650

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Kan iemand me aub vertellen of ik alle info heb vermeld, en welke weerstandjes ik kan kopen, en WAAR? Thanks :X

Gulfstream G650

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Nog steeds niet? |:(

Gulfstream G650

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Je USB-poort levert 5 volt (en maximaal 200 mA)

1 LEDje wil ongeveer 20 mA hebben, bij een bepaalde werkspanning (zie de specs van je LEDje, in dit geval 3.3V blijkbaar?).
Dan doe je voor de voorschakelweerstand:
(ingangsspanning-werkspanning)/stroomsterkte = (5V-3.3V)/0.02A=85 Ohm, zoek dus een weerstand op die hier in de buurt zit (liefst iets erboven).
pin me hier overigens niet op vast, ik pluk alleen de info uit de eerder in dit topic genoemde bronnen (Wikipedia ed.).

Als je een rij LEDjes in serie aansluit (dus +5V aan anode, kathode aan anode [...] kathode aan aarde), heb je op een gegeven moment geen weerstand meer nodig, maar hoe dat precies zit kan ik je niet vertellen. Zal verder ook afhankelijk zijn van de werkspanning.

offtopic:
overigens wordt je topic binnen 24 uur niet zo gewaardeerd

[ Voor 4% gewijzigd door Tarin op 19-08-2006 13:50 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beste salimrmaf,

We verwachten op GoT niet dat je van tevoren de antwoorden op alle vragen zou weten, maar wel dat je zelf de moeite doet op zoek te gaan. Het feit dat je dit in Overige Hardware en niet Electronica dumpt geeft al aan dat je niet zo goed gekeken hebt. Verder is een vraag als waar weerstanden te kopen echt zelf te beantwoorden met minimale moeite (bovendien is het een vraag die we niet voor je kunnen beantwoorden als we niet weten waar je woont...) - en is het schoppen van een topic binnen 24u vragen om een slotje.

Om al die redenen gaat dit topic op slot met verwijzing naar de Sprite_tm in "Elektronica FAQ"

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.