Toon posts:

CASIO Exilim Zoom EX-Z60 of SONY Cyber-shot W40

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi

Ik zoek een digitale camera die compact is (makkelijk in broekzak te houden) en naast heel mooie foto's, ook movies van goede kwaliteit met audio kan maken. (Bv. in de tribune bij een voetbalmatch, dat op het filmpje alles duidelijk genoeg is). In mijn zoektocht vond ik 2 betaalbare en mooie, goede camera's: CASIO Exilim Zoom EX-Z60 en SONY Cyber-shot W40... Eerst had ik een oogje op de SONY CYBERSHOT DSC - T5, maar die is kwalitatief minder sterk dan de genoemde camera's volgens mij. (5 megapixels)

SONY maakt gebruik van de MPEG VX Fine-modus, die kwalitatief beter zou zijn dan de gewone 640x480 - 30 fps movies.

1. Welke camera zouden jullie me aanraden?
2. Kan iemand een voorbeeldje van de MPEG VX Fine-movie en van een gewoon 640x480 - 30 fps filmpje posten?

Thanks!

Verwijderd

Topicstarter
Anyone?

Verwijderd

Topicstarter
Nog eens proberen...

Verwijderd

Ik weet dat de vorige serie Sony camera's niet gebruik maakten van een volledige 30 fps, maar eerder van een 20 fps geupscaled naar 30 fps (gewoon een paar frames kopieren). Ik weet niet hoe dat tegenwoordig gaat, maar wellicht is hierover op de bekende reviewsites e.e.a. over te vinden. Ikzelf ben altijd wel een fan geweest van het ontwerp van Casio camera's. Ze zijn per definitie altijd supersnel, zitten boordevol programma's, hebben een goede accuduur en een groot scherm. Probleem is dat deze camera's redelijk weinig worden gereviewd en ik over het verschil in kwaliteit weinig durf te zeggen.

Verwijderd

Eerst had ik een oogje op de SONY CYBERSHOT DSC - T5, maar die is kwalitatief minder sterk dan de genoemde camera's volgens mij. (5 megapixels)
Waarom denk je dat? Ik ken geen van de camera's die je noemt (als in: nooit in m'n handen gehad), maar 5 MP is ruim voldoende voor haarscherpe afdrukken op A4 of 18x24cm formaat. Als de lens van die camera tenminste ook van goede kwaliteit is.

Meer megapixels zijn bij compact cams vaak zelfs een nadeel, omdat er meer lichtgevoelige cellen op dat kleine sensortje gepropt moeten worden, en ieder celletje dan minder licht op kan vangen. Gevolg: meer ruis, terwijl de resolutie bij minder megapixels toch al ruim voldoende was.

Niet blindstaren op megapixels dus.

Verwijderd

De lens in de T5 werkt middels een prisma om het licht naar beneden af te buigen. Dergelijke objectieven staan niet bekend als zijnde super. Ik denk echter niet dat het een slechte camera is.

Verwijderd

Topicstarter
Mooi zo, bedankt!

Om even in te pikken: de video mode van CASIO is op papier dezelfde als die van de SONY (op die MPEG VX fine mode na dan). Casio kan dus ook werken met die 20 fps, afgerond naar 30?

Die SONY heeft trouwens een Carl Zeiss-lens, is dat een voordeel tegenover de CASIO?

• Estuera
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09-2024
Als het geheugen formaat belangrijk is, dan zou ik persoonlijk voor de casio gaan. Z-60 slikt SD, en dat kun je weer voor andere apparaatjes gebruiken zoals mp3-spelers e.d. (tenminste, als dat van toepassing is voor jou situatie) Ms-sticks zijn iets duurder vergeleken met SD.

Heb zelf de Z40 & s600.

Verwijderd

Topicstarter
CASIO Z40 bedoel je, neem ik aan?

Kan je me daarover meer vertellen? (foto + videomode) en gebruik + mogelijkheden..

• Estuera
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 21:54:
CASIO Z40 bedoel je, neem ik aan?

Kan je me daarover meer vertellen? (foto + videomode) en gebruik + mogelijkheden..
Tuurlijk :)

Z40 :

4 megapixel sensor
3 x zoom
video-mode (15 fps)
5 cm macro-modus
1 GB SD max.
3,7V 1230 Mah

Heerlijke camera om te gebruiken.

S600
idem als Z40, maar dan met 6 megapixel sensor
15 cm macro-modus
video-mode (15 / 25 / 30 fps)
4 GB SD + SDHC support
3,7V 700 maH

Z-40 is in gebruik een fijnere camera met snellere bediening vergeleken met S600. De laatste doet het erg slecht met macro foto's vergeleken met de Z40, maar zijn video mode en SDHC maakt weer gehakt van de Z-40. Heb em voornamelijk gekocht voor de video-mode.

Tip : gebruik dpreview om de camera's te vergelijken

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 21:34:
...
Casio kan dus ook werken met die 20 fps, afgerond naar 30?

Die SONY heeft trouwens een Carl Zeiss-lens, is dat een voordeel tegenover de CASIO?
Op de eerste vraag moet ik je het antwoord schuldig blijven hoewel ik er nooit iets over heb gehoord.

Op de tweede vraag hoef ik het antwoord niet schuldig te blijven. Ten eerste worden alleen de lenzen die zijn aangeduid met een rode T en een * door Carl Zeiss gecoat (het belangrijkste onderdeel). Ten tweede betrok Casio vroeger met zekerheid de lenzen van Pentax, Canon en Minolta en, met uitzondering van de laatstgenoemde, dat zullen ze nog steeds wel doen. Maar, ik denk dat het belangrijkste is dat het kwaliteitsverschil tussen deze objectieven verwaarloosbaar zal zijn!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 13:58
ik zit zelf ook over de z60 na te denken.
maar casio heeft ook de s600. dat is een camera met ongeveer dezelfde spec's,
echter deze neemt films met anti-shake op in mpeg4 formaat. en is ook nog kleiner.
kost ong 50 euro meer..

Verwijderd

Topicstarter
Die movies zouden dus het beste zijn op de SONY met die MPEG FINE VX-functie.

Ook is de levenduur vd batterij bij Sony groter : 400 foto's tov 180 bij Casio.

Zijn toch allemaal serieuze voordelen he? Wat kan de CASIO daar tegenover stellen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 17:16:
Die movies zouden dus het beste zijn op de SONY met die MPEG FINE VX-functie.
Niet lezen wat je wilt lezen he..
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 17:16:

Zijn toch allemaal serieuze voordelen he? Wat kan de CASIO daar tegenover stellen?
De camera is dunner, heeft meer functionaliteit in de camera, gebruikt SD ipv MS Duo, DSP en wordt geleverd met dock.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 00:56:
[...]

Niet lezen wat je wilt lezen he..

[...]

De camera is dunner, heeft meer functionaliteit in de camera, gebruikt SD ipv MS Duo, DSP en wordt geleverd met dock.
Voila, kort en duidelijk.

Heb de CASIO EXILM S600 besteld.

Thanks everyone!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-01 22:35
Te laat zie ik, maar ik zou de S600 heel erg afraden. Heb 'm afgelopen week zelf via een internetshop besteld en gisteren binnen gekregen. Het LCD scherm is van ERG slechte kwaliteit, echt low budget. De knopjes vond ik gaar, de uitschuifbare lens kraakte en alles zag er goedkoop en een beetje plastic uit. Ook het belangrijkste, foto's, viel me zwaaar tegen voor een 6MP. Ze waren simpelweg niet mooi. Er zit een image stabilizer op waardoor foto's nooit meer bewogen zouden worden. Niks van waar dus. Video modus was dan wel weer redelijk, maar niet bijzonder verder ofzo.

Ik heb 'm dan ook vandaag meteen teruggestuurd. Eerder had ik een Casio Exilim Z3 en die beviel prima, maar de S600 heeft me echt heel zwaar teleurgesteld. Het leek wel een budget versie van Casio's Z-serie. Erg klein en dun is ie dan weer wel, maarja ik verwacht ook een beetje kwaliteit voor 250+ euro. Dat was bij deze camera helaas ver te zoeken. Casio heeft het bij mij voorgoed verprutst.

[ Voor 21% gewijzigd door .GoO op 19-08-2006 19:29 ]

Verwijderd

Hmm, ik ben alleen bang dat de kwaliteit van het Sony schermpje zeker niet beter is (2 inch met 85 k pixels). Het kraken van het lensje is overigens heel normaal en heb je bij heel veel camera's (het geluid van tandwieltjes om de lenselementen te verplaatsen). 6MP zegt natuurlijk niks over de fotokwaliteit en DSP belooft niet dat je nooit meer bewogen foto's hebt, maar dat de kans erop kleiner wordt. Het hangt van het misbruik van de gebruiker af of de camera jouw bewegingen kan compenseren.

Tot zover de nuancering. Het belangrijkste vond je het gebrek aan fotokwaliteit en aangezien ik al eerder heb aangegeven dat ik nog geen review heb gelezen van beide producten ben ik natuurlijk wel benieuwd naar voorbeeldfoto's ;)

Edit: ik zie nu pas dat ik vandaag de hele dag bezig ben om dezelfde persoon te beantwoorden... :w

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2006 19:46 ]

• Estuera
Er zijn 2 soorten : Image stabilisation (DSP, hoe je het ook noemen wilt)

optisch & electronisch, waarbij de optische stabilisatie het beste is van de 2. Deze compenseert de een deel van de bewegingen real time. Bij electronische stabilisatie wordt het effect bereikt door de iso omhoog te gooien naar waardes richting 800 & hoger. Nadeel : veel ruis, afhankelijk van de situatie en hoeveelheid licht. Wat de S600 betreft : deze heeft electronische stabilisatie.

Met foto's overdag heeft ie iig geen problemen.

Je zult moeten kijken wat je prioriteiten zijn : foto's of filmpjes?
Bij compact camera's zul je altijd concessies moeten doen op gebied van kwaliteit.
Beste foto's die ik tot nu toe heb gezien zijn van een Canon EOS350D :+

[ Voor 16% gewijzigd door Estuera op 19-08-2006 21:39 ]

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-01 22:35
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 19:45:

Edit: ik zie nu pas dat ik vandaag de hele dag bezig ben om dezelfde persoon te beantwoorden... :w
Ik vroeg je dit keer niks ;)

Maar het wordt gewaardeerd hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door .GoO op 19-08-2006 22:18 ]

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 13:58
Is de fotowkwaliteit van de s600 dan slechter dan die van de z60?
had eigenlijk verwacht dat ze op hetzelfde niveau zouden liggen.
Pagina: 1