[HTML] Charset wijzigen

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02 13:30
Ik heb een html-pagina waarvoor het mij niet lukt om de charset te wijzigen. Onder Beeld - Codering staat aangegeven Unicode (UTF-8). Wanneer ik een andere kies dan blijft hij staan op UTF-8.

Als ik zoek in de html vind ik geen UTF. In het begin van de pagina staat :

<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1">

Ik ben niet erg ervaren met html dus het kan iets simpels zijn!

De pagina kan je hier bekijken:

http://www.hacom.nl/~detempel/Restauratie/welkom.html

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarschijnlijk slaat je editor het bestand op als UTF-8. Kijk of je dit kunt veranderen bij Opslaan als, of wellicht ergens in een instellingen venster.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als ik de pagina bezoek laat Firefox hem zien in ISO-8859-1 en staan er fouten in zoals financi뼯font>le als ik hem handmatig instel op UTF-8 krijg ik fouten zoals financi뼯font>le

In de broncode staat ook '' helemaal aan het begin, de oorzaak daarvan is vrijwel altijd dat het document in UTF-8 is gemaakt en daarna als iets anders wordt weergegeven.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• One_Gandalf
Ik zie dat FireFox inderdaad aan het begin 'vreemde tekens' laat zien. Internet Explorer laat deze 'vreemde tekens' niet zien.

Als ik het bestand edit en vervolgens in WordPad opsla als tekst in MS-DOS formaat. Dan gaat het goed.

De reden dat er na het wijzigen van de character set naar iso-8859-1 toch nog vreemde tekens staan waar tekens met umlaut zouden moeten staan is dat ik de pagina waarschijnlijk niet goed heb opgeslagen vanaf Internet.

Wel erg verwarrend dat een editor blijkbaar 'onzichtbaar' de character set kan bepalen die vervolgens vanuit de browser Internet Explorer niet meer is te wijzigen.

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

One_Gandalf schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 23:15:
Ik heb een html-pagina waarvoor het mij niet lukt om de charset te wijzigen. Onder Beeld - Codering staat aangegeven Unicode (UTF-8). Wanneer ik een andere kies dan blijft hij staan op UTF-8.

Als ik zoek in de html vind ik geen UTF. In het begin van de pagina staat :

<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1">
Als je in die meta die charset verandert in utf-8, werkt het dan?
HTML:
1
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=utf-8">

Beter nog, geef de headers met php door:
PHP:
1
header("Content-Type:text/html;charset=utf-8");

offtopic:
En nog een interessante pagina die ik onderweg tegen kwam.

• Victor
  • Niet online
One_Gandalf schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 23:31:
Ik zie dat FireFox inderdaad aan het begin 'vreemde tekens' laat zien. Internet Explorer laat deze 'vreemde tekens' niet zien.

Als ik het bestand edit en vervolgens in WordPad opsla als tekst in MS-DOS formaat. Dan gaat het goed.

De reden dat er na het wijzigen van de character set naar iso-8859-1 toch nog vreemde tekens staan waar tekens met umlaut zouden moeten staan is dat ik de pagina waarschijnlijk niet goed heb opgeslagen vanaf Internet.

Wel erg verwarrend dat een editor blijkbaar 'onzichtbaar' de character set kan bepalen die vervolgens vanuit de browser Internet Explorer niet meer is te wijzigen.
Die "vreemde tekens" zijn het zogenaamde byte-order mark van UTF-8. Dit is meestal wel aan of uit te zetten in de editor. Voorlopig kun je het beter uit laten omdat niet iedere browser en editor het ondersteunt.

• One_Gandalf
Iedereen bedankt voor de hulp.

Ik heb de pagina inmiddels aangepast.

Ik heb de volgende werkwijze gevolgd:
- Vanuit Internet 'Opslaan als' met codering 'West-Europees (Windows)'
- Vervolgens uploaden naar mijn restauratie-plek

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Firefox geeft nu aan dat de codering 'windows-1252' is.
Je webserver geeft iig geen default codering mee, maar dat is wel de plek om dat soort zaken te regelen. Een META-element is mosterd na de maaltijd en enkel van belang voor zaken als offline validatie, dit soort zaken dien je op HTTP niveau te regelen.

Intentionally left blank

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

crisp schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 23:46:
Firefox geeft nu aan dat de codering 'windows-1252' is.
Je webserver geeft iig geen default codering mee, maar dat is wel de plek om dat soort zaken te regelen. Een META-element is mosterd na de maaltijd en enkel van belang voor zaken als offline validatie, dit soort zaken dien je op HTTP niveau te regelen.
Biedt de oplossing op deze pagina dan uitkomst? Er wordt uitgelegd hoe je met behulp van .htaccess de default bij je webserver kan instellen.

• One_Gandalf
De codering heb ik gewijzigd in 'iso-8859-1' of 'West-Europees (ISO)'.

De pagina's staan niet op mijn eigen webserver. De pagina wordt door mij geupload naar mijn provider. Ik kan alleen invloed uitoefenen op de HTML-code van de pagina.

De meta-tag zal afdoende moeten zijn.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

One_Gandalf schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 00:27:
[...]
De meta-tag zal afdoende moeten zijn.
Zoals gezegd is een META http-equiv mosterd na de maaltijd; een browserengine is al aan het parsen op het moment dat 'ie jouw content-type tegenkomt, en op dat moment moet een browser gaan switchen en eventuele eerder elementen (<title> bijvoorbeeld) opnieuw gaan parsen.
Een webserver dient een default encoding mee te geven, dat is good practice. Een webhoster dient mogelijkheden te bieden om dat te overriden (bijvoorbeeld middels een .htaccess).

Intentionally left blank

• One_Gandalf
crisp schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 00:42:
[...]

Zoals gezegd is een META http-equiv mosterd na de maaltijd; een browserengine is al aan het parsen op het moment dat 'ie jouw content-type tegenkomt, en op dat moment moet een browser gaan switchen en eventuele eerder elementen (<title> bijvoorbeeld) opnieuw gaan parsen.
Een webserver dient een default encoding mee te geven, dat is good practice. Een webhoster dient mogelijkheden te bieden om dat te overriden (bijvoorbeeld middels een .htaccess).
Ik upload eerst 'htaccess.txt'. Zodra ik deze hernoem naar '.htaccess' verdwijnt het bestand uit de listing. Ik heb een subdirectory 'errors' aangemaakt met daarin een '404.html'. Ik krijg niet mijn html te zien. Vermoedelijk omdat het bestand '.htaccess' niet bestaat.

Ik vermoed dat mijn provider geen Apache gebruikt. Hoe kan ik dit zelf nagaan?

Verwijderd

kijk eens in de headers, de server geeft meestal wel mee wat ie is
Response Headers - http://www.hacom.nl/~detempel/Restauratie/welkom.html

Date: Sun, 13 Aug 2006 08:49:28 GMT
Server: Apache/1.3.33 (Unix)
Keep-Alive: timeout=15, max=99
Connection: Keep-Alive
Transfer-Encoding: chunked
Content-Type: text/html

200 OK

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2006 10:49 ]

• One_Gandalf
Dus mijn provider gebruikt wel Apache.

Het lijkt er op dat een file die begint met een punt automatisch wordt verwijderd.

Iemand een idee hoe ik toch een file '.htaccess' zou kunnen aanmaken ?

• One_Gandalf
Hoe kan ik de 'headers' bekijken ?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een file die begint met een . is op een Unix/Linux systeem een verborgen bestand. Als je je FTP client ls -al zou laten uitvoeren ipv ls -l als file list command zou je het bestand wel zien. Als je na het uploaden van de .htaccess geen HTML te zien meer krijgt zou ik even de error_logs controleren, de meeste control panels bieden je daar de mogelijkheid wel toe.
One_Gandalf schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 11:22:
Dat kan online of door middel van een offline tooltje (.NET framework nodig).

[ Voor 38% gewijzigd door AtleX op 13-08-2006 11:34 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Victor
  • Niet online
One_Gandalf schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 11:22:
Via de Firefox Web developer extension: Information -> View Response Headers

Of oldschool:
C:\>telnet www.hacom.nl 80
HEAD /~detempel/Restauratie/welkom.html HTTP/1.1
Host: www.hacom.nl

HTTP/1.1 200 OK
Date: Sun, 13 Aug 2006 09:33:24 GMT
Server: Apache/1.3.33 (Unix)
Content-Type: text/html

• One_Gandalf
AtleX schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 11:27:
Een file die begint met een . is op een Unix/Linux systeem een verborgen bestand. Als je je FTP client ls -al zou laten uitvoeren ipv ls -l als file list command zou je het bestand wel zien. Als je na het uploaden van de .htaccess geen HTML te zien meer krijgt zou ik even de error_logs controleren, de meeste control panels bieden je daar de mogelijkheid wel toe.
[...]

Dat kan online of door middel van een offline tooltje (.NET framework nodig).
Bedankt. Handig tooltje.

Wat zijn 'control panels' ? Zou een mooie aanvulling zijn op debugging als ik de error-log kan bekijken. :)

Ik heb de . file nu zichtbaar door '-al' op te nemen in de filemask (WS_FTP LE). Echter hij laat nog niet mijn error-file zien als ik in de browser bijvoorbeeld 'www.hacom.nl/~detempel/bla' invoer.

[ Voor 9% gewijzigd door One_Gandalf op 13-08-2006 13:16 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een control panel is het gedeelte bij je hoster waar je op kunt inloggen om je site te beheren. Bijvoorbeeld emailadressen aanmaken of statistieken bekijken. Voorbeelden zijn DirectAdmin, Plesk of Cpanel.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
One_Gandalf schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 01:20:
Ik upload eerst 'htaccess.txt'. Zodra ik deze hernoem naar '.htaccess' verdwijnt het bestand uit de listing. Ik heb een subdirectory 'errors' aangemaakt met daarin een '404.html'. Ik krijg niet mijn html te zien. Vermoedelijk omdat het bestand '.htaccess' niet bestaat.
Meestal in te stellen in je FTP-client (om hidden files te zien of niet).

Om aan deze thread aan toe te voegen is overigens ook een soortgelijk probleem als je samen met MAC-ppl moet werken aan een project.

• One_Gandalf
AtleX schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 13:33:
Een control panel is het gedeelte bij je hoster waar je op kunt inloggen om je site te beheren. Bijvoorbeeld emailadressen aanmaken of statistieken bekijken. Voorbeelden zijn DirectAdmin, Plesk of Cpanel.
Ik beheer mijn site via mijn FTP-client. Het gaat om een normale provider, geen hostingprovider. Mijn interface is simpelweg mijn FTP-client en ik heb niet de beschikking over een 'control panel'. Ik kan (voor zover ik weet) alleen de inhoud van mijn eigen home-directory bekijken en manipuleren.

[ Voor 8% gewijzigd door One_Gandalf op 14-08-2006 17:59 ]

Pagina: 1