4:3 op een 5:4 TFT: ATi

Pagina: 1
Acties:

• koen_l
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02 20:38
Na een middagje fora en websites afstruinen, zit ik nog steeds met de volgende vraag:
Is het mogelijk om een ATi videokaart (het gaat bij mij om een X300, maar ik neem aan dat de drivers verder redelijk gelijkwaardig zijn) zo in te stellen dat hij een 4:3 resolutie (zeg 800:600) aanvult met zwarte balken tot de 5:4 verhouding (1280x1024) van een 17" of 19" TFT scherm?
Ik heb begrepen dat Nvidia dat wel kan, en heb het bij de videodrivers (Intel) van een laptop al eens gezien, maar dus nog niet gevonden bij ATi CCC. Dat zijn natuurlijk typisch dingen waar je pas maanden na aanschaf van de videokaart tegenoploopt, maar het zou in sommige gevallen (bijvoorbeeld oude spellen) best handig zijn.

Iemand die er meer van weet? Of is dit topic net zo'n roemloze dood beschoren als de topics van ruim een jaar geleden over dit onderwerp? ;)

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:17
Kan je dat niet op je scherm instellen?

Verwijderd

Om hetgeen te laten zien als bij een Nvidia kaart; het heet daar centered output

Afbeeldingslocatie: http://img105.imageshack.us/img105/594/beeldschermio9.th.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2006 20:56 ]

Verwijderd

Waarom zou je dan zwarte balken willen hebben.

Verwijderd

koen_l schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 23:12:Iemand die er meer van weet? Of is dit topic net zo'n roemloze dood beschoren als de topics van ruim een jaar geleden over dit onderwerp? ;)
Yup. :'(

Dit is een belangrijke reden waarom mijn volgende GPU een Nvidia wordt. Ik heb zelfs al 2x een feature request ingevuld bij ATI. Zo'n simpele feature nog steeds niet geimplementeerd. :/

Verwijderd

Dit is idd iets wat ze nog steeds niet gefixt hebben, daarom ben ik ook weer naar een nVidia kaart gegaan.
Hoewel het in de drivers van ATI wel in te stellen is, werkt het gewoon niet (wel had ik 1x het geval gehad dat ik een bsod netjes centered kreeg :P)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 21:08:
o.a. om spellen in breedbeeld te spelen. Levert je meer op aan de zijkanten en je levert een beetje in horizontaal.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als ik hier 1280x960 instel op mijn 1280x1024, heb ik netjes zwarte balken boven en onder. Om dit in te stellen, open Catalyst Control Center, ga naar naar de beeldschermsectie en selecteer 'centered timings'.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 21:18:
[...]

o.a. om spellen in breedbeeld te spelen. Levert je meer op aan de zijkanten en je levert een beetje in horizontaal.
Ik heb zelf CRT's dus ik kan t niet testen maar dit levert toch gewoon minder verticaal op en niet meer horizontaal? ik bedoel 1280*960 is even breed als 1280*1024, je mist alleen 64 lijnen verticaal.

Of begrijp ik t verkeerd?

Verwijderd

Het enige wat ik me nog kan bedenken is het scherm dan maar analoog aansluiten en dan het beeld resize met je scherm. Of toch naar een Nvidia kaart overstappen, een x300 is alweer best wel oud.

Verwijderd

BIj een normaal scherm heb je gelijk. Maar bij een widescreen is het dan geen 1280 bij 960 maar 1400 bij 900 (in mijn geval).

Heb zelf ook een ati kaart en kan toch gwewoon elke resolutie instellen die ik wil. ALs ik dan een ouder spel wil spele ga ik gewoon via ATI controls naar de gewenste resolutie.

FF een vraag uit nieuwdgierigheid. Mijn scherm is 1400 bij 900 wat gebeurt er als ik naar 1920 bij 1080 over schakel. Het scherm geeft het wel weer maar volgens mij kan dat toch niet goed werken omdat dan een pixel van het scherm groter is dan dr ingestelde resolutie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 23:21:
FF een vraag uit nieuwdgierigheid. Mijn scherm is 1400 bij 900 wat gebeurt er als ik naar 1920 bij 1080 over schakel. Het scherm geeft het wel weer maar volgens mij kan dat toch niet goed werken omdat dan een pixel van het scherm groter is dan dr ingestelde resolutie.
Hij doet het gewoon downscalen denk. Zelfde als je 1080i over een 720p lcd tv gooit

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-07 22:23

meddle

:o

Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 23:31:
[...]

Hij doet het gewoon downscalen denk. Zelfde als je 1080i over een 720p lcd tv gooit
Vaak scaled hij niet down, maar hij zoomed als het ware gewoon in, hij laat de randen niet zien.
Tis gewoon hetzelfde als dat je een monitor met een resolutie van 1920x1080 neemt, en hem dan afplakt todat je in het midden nog een stukje van 1400x900 hebt zitten, en dat stukje krijg je dus te zien, wat erg vervelend is natuurlijk omdat je niet het hele scherm ziet.

specs PC

• koosjebram
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-01 12:55
Als je bij je primary display adapter "scale image to panel size" UIT vinkt krijg je waar je maar wilt zwarte balken.....ik weet niet of dit is wat je bedoelt maarja.....

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:21

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 21:08:
Is ook handig als je een spel hebt dat geen 1280x1024 ondersteunt (BF2 bijvoorbeeld, of misschien is dat intussen gefixt dat weet ik verder niet), maar alleen 1280x960. Dan kun je dat op normale resolutie spelen zonder dat het vreemd word opgerekt.

Last.fm

• koen_l
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02 20:38
Zr40 schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 21:19:
Als ik hier 1280x960 instel op mijn 1280x1024, heb ik netjes zwarte balken boven en onder. Om dit in te stellen, open Catalyst Control Center, ga naar naar de beeldschermsectie en selecteer 'centered timings'.
aha...wellicht komt het doordat ik een analoog aangesloten TFT gebruik dat die optie er niet tussen zit. toch jammer. :9

• koosjebram
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-01 12:55
Zie post van mij hierboven,is in ati control panel->displays->FPD(first primary display)->options->"scale image to panel size->uitzetten en "hopla"
Pagina: 1