Enermax Liberty 620w Fan

Pagina: 1
Acties:

• Soul_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-02-2024
Ik ben net in het bezit van enermax liberty 620watt maar wat me opvalt is als ik de PC start dat soms de fan van de voeding totaal niet draait, ook na half uur cpu te stressen blijft de fan uit.
Als ik er lichtjes tegen tik dan begint de fan te draaien maar erg traag.

Zijn er mensen met deze voeding waar de 12cm fan ook niet draait ?

Bedankt.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:43

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als het goed is, regelt hij automatisch zijn fan speed :)
Zoals ook te lezen in de Manual

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Soul_
Ja, dat weet ik maar ik vind het raar dat fan soms totaal niet draait bij het opstarten van de pc.

Als je er tegen tikt dan draait hij en ik lees af dat dit aan 640 RPM zou zijn.

Dus mijn vraag is of het normaal is dat de fan totaal niet draait.

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:09

Khaine

Python liefhebber

Soul_ schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 22:09:
Ja, dat weet ik maar ik vind het raar dat fan soms totaal niet draait bij het opstarten van de pc.

Als je er tegen tikt dan draait hij en ik lees af dat dit aan 640 RPM zou zijn.

Dus mijn vraag is of het normaal is dat de fan totaal niet draait.
Indien het een temperatuur-gestuurde voeding is, is het niet abnormaal dat je fan geen kick geeft. Je zal je kast blijkbaar koel genoeg houden! Dat kan geen kwaad, zolang de sensor op z'n plek zit en goed z'n werk doet.

Ben je niet zeker? Voel dan even aan de buitenkant van je voeding oftie erg warm wordt, desnoods ook ff met speedfan checken (of een ander sensor-lees progje). Niet aan de binnenkant voelen uiteraard!

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Volgens mij krijgt de fan krijgt zo'n laag voltage dat deze niet begint te draaien. Als je er tegenaan tikt, kan hij wel beginnen te draaien. De oorzaak dat hij zo'n laag voltage krijgt is dat de temperatuur zo laag is dat de fan niet of maar heel langzaam hoeft te draaien. Niks aan de hand volgens mij dus.
Je kunt nog even met je hand aan de voeding kunnen voelen, is deze helemaal koud dan kun je helemaal gerust zijn

• Soul_
Dat denk ik ook, als ik aan de buitenkant voel dan denk ik dat voeding nog geen 20°c warm is.
Ik heb gelezen dat voeding zichzelf uitschakelt bij 90°c, dus zit ik wel nog safe.

Bedankt voor de replies.

• Soul_
Het blijkt dus niet normaal, in manual staat er normal fan RPM range 800-2400RPM en ik kom maar aan 640RPM, dus er is duidelijk iets mis.

Verwijderd

Soul_ schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 02:03:
Het blijkt dus niet normaal, in manual staat er normal fan RPM range 800-2400RPM en ik kom maar aan 640RPM, dus er is duidelijk iets mis.
Wat denk je waarom de fan niet begint te draaien? Er is een bepaalde minimum (opstart) spanning nodig voor de fan om te beginnen te draaien. De temperatuur van je voeding is zo laag dat deze minimale spanning niet gegeven wordt. Als je tegen de fan aantikt help je hem als het ware met opstarten en begint deze wel te draaien (dus onder het minimale toerental)

Tenminste, zo zit het volgens mij. Het gaat er om dat je voeding koel blijft he, niet dat de fan draait. Als de fan maar wél begint te draaien zodra de voeding warm wordt. Dat de fan (helemaal) niet draait als de voeding steenkoud is kan ik alleen maar als voordeel zien, want dan heb je ook geen geruis van airflow

Edit: Even een voorbeeld om het wat duidelijker te maken. De nexus fan's die ik heb hebben minimaal 7volt nodig om te beginnen met draaien. Als ik ze dus op 5volt aansluit beginnen ze normaal gesproken niet te draaien, maar als ik er een tikje tegenaan geef beginnen ze wél te draaien. Als ik ze nu weer stilzet, blijven ze ook stilstaan. De spanning die een fan nodig heeft om te beginnen met draaien is dus hoger dan de spanning die nodig is om te blijven draaien. Een hogere opstartspanning dus.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2006 02:19 ]

• Soul_
Ja maar het blijkt dat de fan zoiezo moet draaien gelijk welke temperatuur.

Verwijderd

Soul_ schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 02:18:
Ja maar het blijkt dat de fan zoiezo moet draaien gelijk welke temperatuur.
Waarom? Als de voeding 20 graden is van binnen kan ik geen reden bedenken waarom er een fan zou moeten draaien. Maar misschien is er iets mis met de fancontroller van het ding

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2006 02:22 ]

• Soul_
inderdaad, maar de voeding is zoiezo al niet bedoelt om passief gekoeld te werken.

Ik vraag me af of hier nog mensen zijn met deze voeding waarvan de fan niet draait of minder dan 800RPM haalt.

[ Voor 7% gewijzigd door Soul_ op 13-08-2006 02:30 ]

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Ik zat laatst op een lan naast iemand die ook zo'n voeding had (pc pats gesprek met gelul over specs) en mij viel ook op dat zijn fan niet draaide, maar later (na uurreen) gamen wel,
dus ik denk dat het normaal is, maar het kan natuurlijk ook een brakke serie oid zijn waar jullie toevallig in zitten.

• Soul_
Dit staat op FAQ van enermax site:
Enermax PSU adjusts its own fan speed automatically according to the thermal detector in PSU. The fan speed will be adjusted to 1000~1500 rpm when you turn on the computer or during low loading

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:25
Desnoods (wat ik meestal doe bij voedingen) kun je een goede 8cm/12 cm (wat er maar in gaat) fan kopen voor 5-20 euro, en zet je die erin. Meestal zijn fans die je los koopt (als ze van goed merk zijn) nog beter dan de fans die in de voedingen zitten.
Die kun je vervolgens gewoon op het moederbordje of een los molexje aansluiten. (temp geregelde fan, of een weerstandje ertussen kan ook)
Aangezien je voedingen nu goed werkt zonder dat de fan draait, zal een minimale luchtverplaatsing al voldoende zijn.

Verwijderd

Soul_ schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 05:16:
Dit staat op FAQ van enermax site:
Enermax PSU adjusts its own fan speed automatically according to the thermal detector in PSU. The fan speed will be adjusted to 1000~1500 rpm when you turn on the computer or during low loading
En dat doet die dus niet. Lijkt me een out in de voeding -> RMA
Pagina: 1