Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 22:06:
Aha, tja ik gebruik meestal veel zware applicaties tegelijk zoals adobe of dreamweaver flash etc. en wat IE vensters. Maar ik vroeg me af of het allemaal nog sneller kon? Het werkt nu allemaal wel goed, en al helemaal als ik alles een geminimaliseerd hou. Daarom heb ik hem vol gestopt met geheugen, maar nu wil ik dus windows ook nog wat versnellen als dat even kan. En bovendien vroeg ik me af of ik niet wat met die 3/4 lege D schijf van 200GB, daar kan wel een aardig pagefile in toch?
Een grotere pagefile betekent niet meer performance hoor.

Als je gewone geheugen te kort schiet, dan zal windows bepaalde delen naar je pagefile laden, wanneer hij deze weer nodig hebt moet hij ze vanaf je harde schijf lezen. Omdat je RAM met vele GB/s werkt, en je HDD slechts met enkele tientallen MB's per seconde, betekent dat, wanneer windows moet over gaan op je pagefile, je een stevige performance drop krijgt. Daarnaast wordt er ook niet meer gebruik dat nodig is. Een programma kan bijvoorbeeld niet 1,5x zoveel geheugen gebruiken om sneller te werken. Het gebruikt altijd evenveel geheugen, en die vele GB's ga je dus ook nooit vol krijgen. Je pagefile stel je gewoonlijk in op 1,5x de grote van je RAM geheugen (in jou geval 1,5x 1024MB = 1536MB). Alleen in bijzondere gevallen zal je tekort komen, mocht dit gebeuren, dan wordt je pagefile dan wel vergroot.