Toon posts:

PC's zien elkaar niet

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste tweakers,

Ik heb een probleempje met mijn thuisnetwerk. Ik heb een laptop en 2 vaste computers. (allen met XP)

Als ik mijn laptop met 1 van de 2 vaste PC’s verbindt via een netwerksnoer, en zo de simpelste versie van een LAN uitvoer, (netwerk zonder internet-verbinding/ander poespas) werkt dit prima.

Echter, als ik op deze manier de twee vaste PC’s aan elkaar wil koppelen, door hetzelfde netwerkkabeltje tussen beide te connecten, zien beide PC’s elkaar niet. Ik krijg wat ik ook probeer geen verbinding op welke manier dan ook tussen beide vaste computers. Er komt de foutmelding rechtsonderin het windows XP scherm: ‘A network cable has been unplugged’ (NL: ‘Een van de netwerk-kabels is niet aangesloten’)

Ik weet zeker dat het niet aan de kabel ligt, hij zit goed aangesloten en er zit geen breuk in. Ook afzonderlijk werken de beide pc’s prima met LAN-spellen MITS ze enkel met de laptop aangesloten zijn. Voor zover ik weet heb ik de network wizzard op beide PC’s goed uitgevoerd.

Doe ik iets software matig fout? Weet iemand waar het aan ligt dat deze pc’s elkaar niet kunnen zien? Alvast bedankt!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Je gebruikt een cross-cable? Geen tussenkomende apparaten à la router/switch dus? Wat zijn de netwerk instellingen?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Topicstarter
Cross-Cable? Hmm, voor wat ik weet loopt er gewoon een netwerk-kabel tussen beide pc's. Of dit een crosscable is weet ik niet. En daar zit geen tussenkomst van een router oid tussen. En wat bedoel je met netwerk instellingen en waar kan ik die vinden?

• BHQ
  • Laatst online: 06-04 11:55

BHQ

Kwestie van op beide machines een vast IP (bijv. 10.0.0.20 en 10.0.0.25). Dan kijken of ze elkaar kunnen pingen. Dan weet je iig dat je NICjes en kabel goed zijn :)

-edit- zou trouwens een Straight-kabeltje kunnen zijn en dat een van de machines geen Auto-MDI/X doet of dat dit juist botst oid :)

[ Voor 29% gewijzigd door BHQ op 12-08-2006 20:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik weet zeker dat het kabeltje niet kapot is, ik heb al 2 anderen geprobeerd en krijg hetzelfde probleem.
Even een vraagje Yapser, als ik beide IP's vast zet (hoe doe ik dat btw? |:( ) kan ik dan behalve pingen ook netwerken? En stel dat ik een straigt-kabeltje heb en het hieraan ligt, welk kabeltje heb ik dan nodig zodat het wel zou werken?

• BHQ
  • Laatst online: 06-04 11:55

BHQ

Een crosskabel. Of nog een straight en dan een switchje ertussen.

Als je vaste IP's hebt kan je ook gewoon netwerken, mits alles goed ingesteld is.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, dus als ik een cross-cable koop, en deze tussen beide computers zet, zou het wel moeten lukken? Maar hoe kan het dan dat als ik mijn normale kabel tussen de laptop en een van de vaste computers verbindt, het LAN wel werkt, en op dezelfde manier de 2 vaste computers met elkaar verbind, het netwerken niet wil?

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Een switch zorgt er voor dat de data die van het 'verzend draadje' van pc 1 bij het 'ontvangst draadje' van pc 2 komt.

Als jij geen switch gebruikt, moet je dus direct het verzend pennetje van pc1 met het ontvangst pennetje van pc2 verbinden, omdat anders tegen elkaar in verzonden wordt, en dan komt de data gewoon niet aan.
Daar is een crosskabel voor bedoeld.

Nu kunnen een heleboel netwerkkaarten en switches tegenwoordig zelf bepalen welk pennetje voor verzenden en welk pennetje voor ontvangen gebruikt wordt.
Dan maakt het dus niet meer uit of je een straight of crosskabel gebruikt...

Je laptop kan dat blijkbaar wel, maar je pc's kunnen dat niet..
Je moet dus tussen je pc's een crosskabel leggen of nog een straigt kabeltje en een switch, waar je dan ook meteen een straight kabel bij doet voor aan je laptop.

Wat je ook kunt doen is een router kopen voor je internetverbinding zodat deze ook meteen gedeeld is met alle pc's, en deze zorgt ook meteen voor de IP's.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Pagina: 1