Verkeerde Partitie Deleted in Parted, rescue werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• synthesix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09-2017
Ik was net bezig m'n /usr partitie wat groter te maken, en wou daarvoor een andere ongebruikte partitie deleten, die er na kwam. Aangezien ik alle partities na de desbetreffende partities moest unmounten volgens gparted, en hij dat niet wou doen in x (was onder andere /var), had ik /var maar even gecomment in fstab, en gereboot, niet in x, want dat wou niet meer opstarten zonder /var.

Nou ik dus die partitie deleten in parted (cl-versie), shit, verkeerde :X
Maar dat merkte ik dus pas later, toen ik fstab ging aanpassen.

Nu wil ik graag mijn partitie terug :'( . Ik heb al het rescue command van parted zelf geprobeerd, alleen dat hielp niets. Voor de rest kan ik ik niet vinden of er nog een mogelijkheid is mn partitie terug te krijgen. En ik ben bang dat ik de boel nog verder vernaggel.

Help me alsjeblieft!!!11oneone _/-\o_

• synthesix
Ik heb nu dit gevonden:
5.5 The mkpart command

This creates a new partition, without creating a file system. This is useful if you accidentally delete a partition. You can simply create a new partition with mkpart that starts and ends in the same place, and you should have the old file system in tact.

Note that if the partition used to be a primary partition before it was deleted, the new partition must also be primary. Likewise, if it was logical, it must remain logical.

As you can probably tell, you use rm (short for remove) to delete partitions, and check to check the partition, and the file system on it for errors.
Maar ik durf het niet te doen omdat ik bang ben dat ik dan m'n data echt voor goed kwijt raak.

Verwijderd

synthesix schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 18:30:
Ik heb nu dit gevonden:

[...]

Maar ik durf het niet te doen omdat ik bang ben dat ik dan m'n data echt voor goed kwijt raak.
Je bent je data pas kwijt als die daadwerkelijk overgeschreven wordt.
Een partitie wordt alleen vastgelegd in de partition table van een schijf, aan het begin helemaal.
Een soort van inhoudsopgave voor het OS.

Het is nu ongepartitioneerde ruimte, dus het systeem doet er totaal niets mee.
Gewoon kwestie van partitie opnieuw maken. Zolang je er maar geen nieuwe filesystem opzet, dan heb je wel een probleem.

Een /var kwijtraken hoeft niet catastrofaal te zijn hoor, tis me ook eens gebeurd met een kapotte harde schijf, na wat gekloot deed alles het weer. Al moet je niet bijvoorbeeld al je sites in /var/www hebben staan. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2006 19:19 ]

• synthesix
Yes hij werkt weer. Heb índerdaad mkpart gebruikt. Bedankt _/-\o_