Toon posts:

[XP] Home booten via USB storage device*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.043 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Probleemomschrijving
Mijn laptop start niet meer op ivm electronische problemen (herstel is zeer kostbaar). Harde schijf (2,5 inch, 60 GB, NTSF, Windows Home) eruitgehaald en in USB Mobile Storage geplaatst. Op elke andere PC met WinXP wordt deze schijf gevonden en kunnen de data worden gelezen. Tot zover geen problemen dus. Ik kan echter geen data uitlezen van een Telebankierprogramma. Het telebankierprogramma zelf kan ik niet via de exe file starten omdat de hiervoor vereiste data in de reg files staan van Windows XP home , die immers niet geboot is.
Oplossingen???
* Booten van windows home via de USB storage drive. Lukt niet, ondanks dat de BIOS van de PC waarop ik dit wil doen USB boot ondersteunt. Opstart wordt afgebroken ivm problemen USB herkenning. Is het (simpel) mogelijk de windows home toch via USB storage drive te starten?
* Windows XP via een PC opstarten, waarop de USB Storage drive is aangesloten. XP kan deze drive dan normaal lezen. Is het mogelijk om dan vanuit Windows XP alsnog Windows Home op te starten als een soort 2de besturingssysteem, zodat ik alsnog onder dit besturingssysteem het telebankierprogramma kan starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 16:21:
Probleemomschrijving
Mijn laptop start niet meer op ivm electronische problemen (herstel is zeer kostbaar). Harde schijf (2,5 inch, 60 GB, NTSF, Windows Home) eruitgehaald en in USB Mobile Storage geplaatst. Op elke andere PC met WinXP wordt deze schijf gevonden en kunnen de data worden gelezen. Tot zover geen problemen dus. Ik kan echter geen data uitlezen van een Telebankierprogramma. Het telebankierprogramma zelf kan ik niet via de exe file starten omdat de hiervoor vereiste data in de reg files staan van Windows XP home , die immers niet geboot is.
Oplossingen???
* Booten van windows home via de USB storage drive. Lukt niet, ondanks dat de BIOS van de PC waarop ik dit wil doen USB boot ondersteunt. Opstart wordt afgebroken ivm problemen USB herkenning. Is het (simpel) mogelijk de windows home toch via USB storage drive te starten?
* Windows XP via een PC opstarten, waarop de USB Storage drive is aangesloten. XP kan deze drive dan normaal lezen. Is het mogelijk om dan vanuit Windows XP alsnog Windows Home op te starten als een soort 2de besturingssysteem, zodat ik alsnog onder dit besturingssysteem het telebankierprogramma kan starten?
XP op een andere pc starten kan sowieso niet, wat je ook doet.
Wat er het dichtste bij komt is een 2.5"IDE > 3.5"IDE-converter kopen, je laptopschijf in een normale pc hangen en Windows opnieuw te installeren (eroverheen in een andere map).
Wat makkelijker is is om het bankierprogramma met zijn gegevens te kopieren naar de C:\ProgramFiles map van een andere pc en hem zo proberen te starten, dat werkt vaak ook wel :)

Oja, "Windows Home" > "Windows XP Home Edition" :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
1. Is wel mogelijk maar niet simpel.

2. Je kunt het register inladen van een andere Windows installatie en zo de voor het telebankierprogramma benodigde registry settings kopieren naar je huidige installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DarthPlasctic (je laptopschijf in een normale pc hangen en Windows opnieuw te installeren):
Dat gaat natuurlijk niet werken.. dan zoekt het Telebankierenprogramma nog steeds naar gegevens die niet in het regsiter van de nieuwe windows aanwezig zijn!

Nielson: Optie 2 wordt het dan dus: jouw optie is wel degelijk anders dan mijn eerst genoemde optie.
- Mijn optie 2, met als vraag: Is het mogelijk om twee verschillende windows xp (bijv. home en professioneel) tegelijkertijd draaiende te krijgen? (Windows xp desktop opstarten, met dit OS windows xp home van de mobile storage draaiende krijgen en dan via laatst genoemd OS het telebankierenprogramma opstarten).
- Jouw optie 2: Begrijp ik het goed dat je door je register van de mobile storage windows (XP home) te kopieren naar je windows van je desktop, het telebankierenprogramma vanaf de mobile storage schijf kan opstarten?? Het programma krijg ik dan draaiende??

Alvast bedankt voor een zeker, oplossend antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Eigenlijk moet je dan wel weten welke registry instellingen het betreffende programma precies gebruikt, dus zou je 'm eigenlijk eerst moeten installeren op een schone installatie met een registry monitor op de achtergrond. Maar het programma opnieuw installeren op je iegen install en dan alleen de data bestandjes kopieren werkt dus niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:22
Wat ik zou doen is inderdaad de betreffende data van je Tel.Bank programma kopieren. Vervolgens op een andere computer je Tel.Bank. programma installeren en daarna je gebackupede gegevens daaroverheen kopieren. Zou toch moeten werken IMHO.

dubbe
l

[ Voor 4% gewijzigd door Master FX op 13-08-2006 13:14 ]

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
installeren van telebanking software op nieuwe pc, daarna je gegevens van je laptop er overheen knallen..
Zo zou het moeten werken zover ik weet :)

anders gewoon convertertje kopen van 2,5 naar 3,5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja... heb ik ook voorgesteld (downloaden van Telebankieren en installeren, en de totale oude Telebankier-folder kopieren naar de geinstalleerde nieuwe Telebankier). Echter in het telefoongesprek met de betreffende bank kwam naar voren dat DIT niet mogelijk zou zijn. Ben dus vanuit gegaan dat deze mensen dit zeker zullen weten.... en mijn voorstel zeker serieus hebben genomen..... :'( Wat nu :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

je kunt 't altijd proberen.. niet dan?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-09 20:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Om welk telebankier pakket gaat het hier? .. is dit misschien van de Frieslandbank? (Homecash? Aka Davicash :))

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 16:21:
Ik kan echter geen data uitlezen van een Telebankierprogramma. Het telebankierprogramma zelf kan ik niet via de exe file starten omdat de hiervoor vereiste data in de reg files staan van Windows XP home , die immers niet geboot is.
1) Sluit de harde schijf aan op een normale PC met een 2.5" --> 3.5" bracket.

2) De schijf word dan bijv. D:\

3) Neem de orginele instalatiedisk van het telebankierprogramma, en installeer op de PC waar je de schijf hebt inhangen het telebankierprogramma op exact dezelfde lokatie op D:\

4) De XP installatie heeft nu de juiste registry entries om het programma te starten, en de data staat fysiek nog op dezelfde sectoren op de D:\schijf.

Sommige telebankierprogramma's hebben een beveiliging in hun datafile zitten zodat het niet meer goed werkt als je de boel verhuisd, de data werkt dan alleen als deze op de juiste sectoren staat o.i.d.. (Om te voorkomen dat datafiles via een USB stick gejat worden bijv.) Maar het lijkt me dat je als de data nog op exact dezelfde plek staat fysiek dat je met een her-installatie om je bootwindows te voorzien van de juiste registry entries dat het zou moeten werken, en dat je dan vervolgens een backup/export kunt doen van de gegevens die je weer zonder problemen in een nieuwe installatie zou moeten kunnen inlezen.

USB booten is trouwens ook niet simpel, daar moet je Windows op een speciale manier voor installeren. (En dus ben je ook je registry entries kwijt) Tevens moet je PC het wel ondersteunen, en waarschijnlijk moet je je huidige schijven afkoppellen zodat je laptopschijf C:\ krijgt toegewezen. Wat dat betrefd is het een stuk realistischer om te booten van de schijf met behulp van een 2.5" naar 3.5" verloopstukje zodat je dat ding op je ATA controller kunt aansluiten.

Nog steeds geen garanties natuurlijk. Ik denk dat je in ieder geval maar eens moet beginnen door 25 euro te investeren in een 2.5" tot 3.5" verloopstukje. Als die data tenminste 25 Euro waard is.....

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Pagina: 1